Blivande mamma 74 skrev 2012-05-14 11:51:34 följande:
Har du och pappan en relation nu också? Hur reagerade han på det när han inte fick sina pappadagar?
Jag tycker att om man önskar sig vara delaktig får man hör av sig tidigare och visa tydlig intresse. Som ensamstående mamma måste man planera saker i förväg och det går inte att ändra planerna bara för att pappan plötsigt får pappakänslor! En riktig pappa är med hela resan. Pappa till mitt barn har inte ens frågat om att vara med på förlossningen!
Han reagerade kraftigt på att dörren inte stod vidöppen när hans pappakänslor plötsligt uppstått. Och vi tänkte som du - det hade inte känts bra att ändra den ¨planering min syster gjort för att hjälpa mig. Han hade aldrig velat följa med till MVC för att lyssna på hjärtljud osv, inte heller dricka champagne när jag fått det av båda så efterlängtade "plusset". Han hade barn sedan tidigare, så jag kände hela tiden att allt var mer fantastiskt för mig än för honom.
Relation - vi hade en haltande relation första halvan av graviditeten. Den återupptogs med babyns födelse; det var svårt att motstå att "leka mamma, pappa, barn" när han ville det. Ojämlikt blev det; jag fanns på plats med vårt barn för det mesta - han kom och gick som han ville; under förevändning att han skulle träffa barnet. Vi hade en semestervecka tillsammans med barnet; och helger ute i hans segelbåt och husvagn, med och utan hans äldre barn, jul-nyår. Vad han gjorde mellan "umgängestillfällena" hade jag inte så stor kännedom om. Jag trivdes inte med situationen riktigt och drog mig ur mer och mer. När barnet var drygt tre år tog det slut. Troligen genom att han flyttade ihop med en annan kvinna, minns inte riktigt alla turer.