Det är svårt att jämföra hus och lägenhet genom att bara jämföra själva boendet och tomten. Då är ju oftast hus större, bättre och skönare.
Fördelarna med hus är väl friheten, ytorna och trädgård. Nackdelen som jag ser det är gräsklippning, fixning, trädgård, måla fönster etc etc. Om man tycker om att spendera några timmar i veckan med småunderhåll så absolut, satsa på hus! Man behöver gå ut någon kväll i veckan för att knipsa blommor, klippa, kratta.
Fördelarna med lägenhet som jag ser det är enkelheten, men framförallt närheten till ett stort utbud av aktiviteter för barn och vuxna. Man spenderar nog mer tid utanför hemmet än i hemmet.
När jag är ledig vill jag gärna hitta på saker, helst utanför hemmet. Därför föredrar jag lägenhet i stan än hus. Just nu bor vi i radhus, väldigt centralt dock, med lite underhåll, jag trodde det var detta man "skulle ha" när man fick barn. Men gud vad jag saknar det aktiva livet i storstan, och enkelheten med en lägenhet. Vi har ett äppleträd och jag hatar det över allt annat, tror jag har plockat 500 äpplen totalt varje år. Sen börjar grannens enorma ek tappa sina blad, då är det säck efter säck med löv som ska krattas. Min son tycker också ganska snabbt att trädgården är tråkig och vill allra helst gå till en lekplats, så den utnyttjar vi inte så mycket som alla andra verkar göra.
Det enda jag kommer sakna i lägenhet är nog att kunna grilla ibland, fast det gör vi kanske 4-6 gånger per sommar så jag tror jag klarar mig utan.