• saxa

Vad tycker du är skillnaden mellan att bo i hus och lägenhet med en familj?

Vi bor i en 2,5:a med två barn under fyra år. Vi trivs jättebra men börjar tänka på att flytta till nåt större. Ni som har flyttat till hus, vad är skillnaden -är det så bra som jag tror? Är man ute mer för att det är lättare att komma ut? Blir det mindre stökigt för att skräpet "brer ut sig"? Leker barnen mer för sig sj'lva när de har egna rum?  Hur mycket måste man göra med huset? Vad tycker du är den största skillnaden? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Vad tycker du är skillnaden mellan att bo i hus och lägenhet med en familj?
  • Natulcien
    Kattdamen skrev 2012-04-23 19:47:28 följande:
    Fast, nu blev det lite fel med sista meningen. Alla tycker det inte är livskvalité att bo i hus. Jag vill inte göra det.
    Inte mer fel än ditt utlåtande att det skulle vara "billigare och enklare" att bo i lägenhet. Det är ju också subjektivt. Vårt liv blev enklare i hus. Och faktiskt inte dyrare heller.

Alla svarar ju subjektivt, och sen är det upp till TS att ta till sig allt och fatta ett beslut. Eller hur?
  • Run to the hills

Får väl lägga till "... om man tycker att liv i hus är skönare än liv i lägenhet" så att alla som läser bokstavligt fattar.

• canmamma

Jag tyckte inte alls att första året som husägare var kul. Varken jag eller mannen är händiga och vi var tvungna att lära oss en hel om helt vanlig, tråkig husskötsel. Det är så erbarmligt tråkigt att tänka på allt jag har lärt mig om värmepannor, fönsterunderhåll och för- och nackdelar med olika sorters golv att jag bara vill gråta. Och visst är det en bättre investering långsiktigt (kanske) men kortsiktigt liknar det mer ett gapande hål av utgifter eller potentiella utgifter. Efter första året tyckte jag att det blev lättare och jag njuter av fördelarna med trädgård, mer utrymme och inte minst att man känner att man inte stör sina grannar när ljudnivån är hög. 

Vi bor i en storstad med väldigt få hyreslägenheter och bostadsrätter som är anpassade till familjer och det är mer regel än undantag att man får skaffa hus, om inte tills man har ett barn, så i alla fall om man vill ha fler barn. Annars hade jag nog gått tillbaka till lägenhet igen.

• Lapsang

Ja lägenhet i markplan vore en dröm!! El möjligtvis radhus. Synd att det är så satans dyrt i Sthlm! Verkar vara en helt annan grej att skaffa hus ute i landet än i de större städerna...

• Miloxan

Barnen är oftast inte och leker i egna rum förrän de blir ganska stora är min erfarenhet, jag tycker det är skönt med egen tomt för man är mer ute då tycker jag, om inte annat enklare man behöver inte släpa in och ut på leksaker heller, man kan sprida ut sig på tomten så att säga, man känner sig mer fri! Man kan sitta på en filt och läsa en bra bok medan barnen leker osv, mer fördelar med hus med små barn anser jag!

• Längtande83

När jag läser inläggen om hus blir jag än mer förväntansfull och längtansfull efter vårt nya boende... Vi kommer att ha uteplats och direkt tillgång till gräs och lekutrymme utomhus trots att det är en hyreslägenhet vi kommer att bo i... Marklägenhet med uteplats och gräsmatta direkt i anslutning till detta, härligt

• iidaiida

Hej!

Vi ska precis flytta från hus som vi bott i i drygt 9 år till en lägenhet. Vi är så nöjda över det beslutet. Vi har länge varit så trötta på allt jobb som tillkommer med att ha hus och trädgård. Det har känts som att vi aldrig har varit riktigt lediga, utan alltid haft något som ska fixas med huset. Sedan denna ständiga ångest över allt som vi borde ha fixat men inte hunnit med eller inte orkat göra. Dessutom är det dyrt att bo i hus. Renoveringar och fix kostar. Saker som går sönder i ett hus kostar att ersätta. Nej, tack inget mer hus för vår del. Tack för att det finns hyreslägenheter. Enkelt, smidigt och kravlöst boende. Helt rätt för vår familj bestående av 2 vuxna och 1 barn. Ha det fint!

• isolande

Får ofta frågan om när vi ska flytta från Stockholms innerstad till hus, som att det vore den mest självklara grejen att göra när man fått barn.

Aldrig, säger vi då. Är uppvuxen i hus och mina föräldrar har en stor gård. Fy fasen för allt jobb det är att underhålla huset, sköta trädgård, el, vatten och fan och hans moster.

Idag bor vi i en lägenhet på bottenplan med en innergård som alla tjuter ÅÅÅÅÅH när de ser. Som tagen ur en saga med lekplats i ena änden. Bara barnfamiljer och pansjos=tyst nattetid. Vi bor vid en återvändsgata så det är ingen trafik utanför att tala om. 3 min till Hagaparken, 3 min till jobbet, 100 m till dagis, fem olika lekplatser, 3 pulkabackar, ett utomhusbad, gym och 2 mataffärer inom 500 m avstånd. Går man längre eller tar bussen 15 min finns det ännu mer barnaktiviteter. Mathem kör hem maten till dörren så vi släpar inga kassar. Grillar gör man på föreningens grillar och vi sitter på fina utemöbler i vår "trädgård". Vi har bastu i källaren.

Om vi skulle flytta till hus där vi har folk vi känner hyfsat nära skulle vi få minst 45 min restid till jobbet= mycket längre dagistider för barnen. Vi skulle vara mycket tröttare av att pendla. Vi skulle få köra bil till skolan, bil till dagis, bil till gymet, bil till affären, bil till lekplatsen, eller iaf behöva gå en bit till EN lekplats. Ska man till annan får man gå ännu längre...

Jag kan för mitt liv inte alls förstå poängen att flytta till hus Drömmer. Möjligtvis för att slippa silverfiskarna vi har i badrummet.....

• Catti41

Kul att nån uppdaterade den här tråden. Jag skrev på förra sidan att vi nu kanske skulle köpa hus och det gjorde vi för tre år sedan. Det blev precis så bra som vi hoppades, ja ännu bättre eftersom vår nu 7åring har tre kompisar i närheten som han kan gå till själv. Och som Ibland dyker upp här. De första åren ägnade vi mkt tid och pengar åt att fixa sånt som inte syns: källaren, dränering, under altanen, gömda delar av fasaden. Nu först har vi börjat fixa inne med färg och nya väggar och sånt. Eftersom vi hAr stillasittande kontorsjobb så är det skönt att jobba med kroppen på helgerna även om det föll väl mkt snö på vintern. Men visst går det pengar. Många pengar.

• välbärgad man i mina bästa år

Underbart att bo i eget hus och i synnerhet underbart att bo på landet. Har man dessutom så pass mycket pengar sparade så att man inte behöver ta så mycket lån på huset så kan man slippa väldigt billigt undan. En lyxvilla på landet kostar ju dessutom bra mycket mindre än var en 1:a i centrala Stockholm gör. Så det är väl upp till en själv att avgöra hur man vill bo.  Glad

De fasta kostnaderna på ett hus dvs fastighetsskatt, försäkring, vatten & avlopp och soptömning brukar vanligtvis ligga på ca 1500 kronor i månaden. De tunga posterna är ju uppvärmningen (vintertid) samt ev bostadslån (nu är ju räntorna löjligt låga). Har sett att fastighetspriserna är på väg ner.

Kanske dags att köpa som den här sidan visar!

https://www.oland4ever.com/fastighet-sydostra-smaland-kopes.html

Visst är man betydligt mer utomhus om man bor på landet. Snarare - man är väl knappt inomhus under den varmare årstiden. Målet inom ett år är att bygga till en större pool.  Solig

POOLPARTY VÄNTAR   Skål

• cotlettis

Det är svårt att jämföra hus och lägenhet genom att bara jämföra själva boendet och tomten. Då är ju oftast hus större, bättre och skönare.

Fördelarna med hus är väl friheten, ytorna och trädgård. Nackdelen som jag ser det är gräsklippning, fixning, trädgård, måla fönster etc etc. Om man tycker om att spendera några timmar i veckan med småunderhåll så absolut, satsa på hus! Man behöver gå ut någon kväll i veckan för att knipsa blommor, klippa, kratta.

Fördelarna med lägenhet som jag ser det är enkelheten, men framförallt närheten till ett stort utbud av aktiviteter för barn och vuxna. Man spenderar nog mer tid utanför hemmet än i hemmet. 

När jag är ledig vill jag gärna hitta på saker, helst utanför hemmet. Därför föredrar jag lägenhet i stan än hus. Just nu bor vi i radhus, väldigt centralt dock, med  lite underhåll, jag trodde det var detta man "skulle ha" när man fick barn. Men gud vad jag saknar det aktiva livet i storstan, och enkelheten med en lägenhet. Vi har ett äppleträd och jag hatar det över allt annat, tror jag har plockat 500 äpplen totalt varje år. Sen börjar grannens enorma ek tappa sina blad, då är det säck efter säck med löv som ska krattas. Min son tycker också ganska snabbt att trädgården är tråkig och vill allra helst gå till en lekplats, så den utnyttjar vi inte så mycket som alla andra verkar göra.

Det enda jag kommer sakna i lägenhet är nog att kunna grilla ibland, fast det gör vi kanske 4-6 gånger per sommar så jag tror jag klarar mig utan.

Svar på tråden Vad tycker du är skillnaden mellan att bo i hus och lägenhet med en familj?