• bodimit

    Jag är för tjock för att få bli gravid enligt min man...

    Vi har med hjälp av Ivf fått en dotter för sex år sedan. Vi (jag) har velat skaffa fler barn men det har visat sig lättare sagt än gjort. efter att dottern föddes så väntade vi med att prova igen med ca två år. men inga av våra ägg funkade. Då tog vi ett uppehåll. Sen kom vi överrens om att vi skulle försöka igen förra året. och det gjorde vi så vi åkte till carlanderska och i januari så blev jag gravid. Men det hela slutade i missfall. Vi har två toppägg kvar i frysen men nu har min man ett ultimatum ställt på mig efter missfallet och det är att om jag inte går ner i vikt så blir det inget nytt försök. Först tänkte jag att jaja. jag kan la gå ner och har försökt nu i ett år men det går inte! Jag känner mig så superpressad. jag vill så gärna ha fler barn men det känns så hemskt att jag måste gå ner i vikt för att göra detta att det blir motsatsen. Det hela är så jobbigt. och ju längre tid det tar desto svårare kommer det väl säkert bli för mig att kunna bli med barn eller behålla det överhuvudtaget.. Och han fattar inte varför jag blir ledsen... =(

  • Svar på tråden Jag är för tjock för att få bli gravid enligt min man...
  • bodimit

    79kg. Jag är lite kort med mina 161cm och jag vet att jag är överviktig. Men jag tycker ändå att dte är jobbigt.

  • Lindis1978

    Han får väl hjälpa dig då. Ni är ju faktiskt två om att skaffa barn även om det fysiska hindret ligger hos dig. 

  • bodimit

    Ja jag har bett om hjälp hela tiden för att gå ner i vikt men han knallar alltid hem med chips o cider osv. och det är ju inte det bästa att äta när man vill gå ner i vikt heller. Jag har börjat på viktväktarna vid nyår det gick bra i början men nu är jag tillbaka på ruta ett. Sen har jag börjat träna. tänkte att det skulle bli lättare att gå ner i vikt om jag tränar iallafall två gånger i veckan till att börja med men varje gång jag ska gå så säger han måste du gå nu? eller du kan väl stanna hemma? Vi kan ta det lugnt idag... Han motarbetar mig verkligen... =´(

  • bodimit
    Lindis1978 skrev 2012-04-21 20:40:15 följande:
    Han får väl hjälpa dig då. Ni är ju faktiskt två om att skaffa barn även om det fysiska hindret ligger hos dig. 
    Det egentliga fysiska hindret ligger hos honom. Mig är det inget fel på bara att han är orolig att jag ska gå upp i vikt när jag är gravid.
  • Lindis1978
    bodimit skrev 2012-04-21 20:46:52 följande:
    Ja jag har bett om hjälp hela tiden för att gå ner i vikt men han knallar alltid hem med chips o cider osv. och det är ju inte det bästa att äta när man vill gå ner i vikt heller. Jag har börjat på viktväktarna vid nyår det gick bra i början men nu är jag tillbaka på ruta ett. Sen har jag börjat träna. tänkte att det skulle bli lättare att gå ner i vikt om jag tränar iallafall två gånger i veckan till att börja med men varje gång jag ska gå så säger han måste du gå nu? eller du kan väl stanna hemma? Vi kan ta det lugnt idag... Han motarbetar mig verkligen... =´(
    Men usch! Han låter ju jätteego. Låter som ni ska sätta er ner och prata allvar. Du måste berätta för honom allt du känner och fråga vad han verkligen vill. För om han verkligen vill ha fler barn borde han ju ställa upp och hjälpa istället för att stjälpa.
  • plastkotte

    Men om han motarbetar dig så får du ju ta upp det med honom? Säg som det är. Att gå ner i vikt kommer du själv må bra av, dessutom brukar väl läkare tom rekommendera det om man är överviktig och försöker bli gravid? Snacka med sambon och säg att han inte kan ställa krav på att du ska gå ner i vikt samtidigt som han köper hem massa skit. Varför följer inte han med till gymmet? Lite träning mår alla bra av överviktig eller ej,

  • bodimit
    plastkotte skrev 2012-04-21 20:51:19 följande:
    Men om han motarbetar dig så får du ju ta upp det med honom? Säg som det är. Att gå ner i vikt kommer du själv må bra av, dessutom brukar väl läkare tom rekommendera det om man är överviktig och försöker bli gravid? Snacka med sambon och säg att han inte kan ställa krav på att du ska gå ner i vikt samtidigt som han köper hem massa skit. Varför följer inte han med till gymmet? Lite träning mår alla bra av överviktig eller ej,
    Så många gånger jag har tagit upp detta med honom! Kan inte ens räkna hur många gånger det är...  Jag antar att han är svag själv för allt skräp bara att han inte är överviktig som jag. Träna skulle han aldrig göra.
  • Lena

    Vilken skitstövel till sambo. Hade ni inte haft barn hade jag sagt att du skulle göra dig av med övervikten han består av.

  • Lindis1978
    Lena skrev 2012-04-21 20:54:29 följande:
    Vilken skitstövel till sambo. Hade ni inte haft barn hade jag sagt att du skulle göra dig av med övervikten han består av.
    Jag håller nog med faktiskt. 
  • bodimit

    Ja men det kommer nog aldrig bli så och jag vet inte om jag någonsin kommer kunna få ett syskon till min dotter.Det känns rätt hopplöst faktiskt... Även om jag vet att det inte är helt omöjligt så känns det ändå så just nu.

  • Lindis1978

    Jaja, men om det är helt omöjligt att få honom att ändra sig så får du helt enkelt bestämma dig själv och ta tag i saken. Allt går om man verkligen vill. Strunta i vad han säger när du går till gymmet. Tänk på dig själv precis som han gör och gör vad du måste göra. Lycka till!
     

  • roffe

    Han säger att du ska gå ner i vikt om du vill få fler barn med honom.

    Sedan motarbetar han dig när du vill gå till gymmet.

    Låter som han manipulerar dig och egentligen inte alls vill ha fler barn. Isåfall hade han väl stöttat dig, följt med till gymmet, gått på promenader, ätit nyttigt tillsammans med dig osv. 

  • Fiya

    Låter som om det hela handlar till stor del om omvänd psykologi. "Problemet" ligger hos honom säger du, vilket säkert tär på honom väldigt. För att rädda sig själv från skuldkänslorna lägger han över problemet på dig. Du är som du själv säger lite överviktig och tar därför illa vid dig, för han har inte "helt fel" i vad han säger. Säkert menar han inget illa heller, han har bara hittat ett "annat fel" för att lättare klara av sina egna känslor.
    Det låter som om det är på tiden att ni faktiskt pratar. Både om hur han känner och om hur du känner. Först då kan ni komma till rätta med det här, och bli gravida tillsammans, för det är ju ett gemensamt beslut och då är det viktigt att man finns där för varandra hela vägen.  

  • CN83

    bodimit: Man ska aldrig gå ner i vikt för någon annan än sig själv annars saknar man den riktiga motivationen.
    Om han älskar dig så tar han dig för den du är och ställer inte sådana ultimatum. Detta är bara hur jag tänker.

Svar på tråden Jag är för tjock för att få bli gravid enligt min man...