• Tulpani

Varför är flickor bättre i skolan än pojkar?

Syftar på beteende och resultat. Har ni insikt?

• Svar på tråden Varför är flickor bättre i skolan än pojkar?
  • Rockan
    asta66 skrev 2012-05-02 16:24:59 följande:
    Tjejer pluggar mer och är tidigare i sin utveckling.
    Förutom killar från familjer med hög social status och akademikerbakgrund då. Eftersom de pojkarna presterar lika bra som flickorna.

Jag tycker det tyvärr är lite förenklat att säga "pojkar och flickor" i den här frågan (och jag är generellt mycket mån om att just genusfrågan prioriteras inom skolväsendet) eftersom det inte riktigt stämmer. Det är mer av en "klassfråga" än könsfråga, så det vi kanske bör fråga oss är hur vi ska fånga upp jusr pojkar från lägre samhällsklasser, eftersom det är de som har problem att hänga med.
    nytt eller gammalt skrev 2012-05-02 16:19:46 följande:

En sak som jag tänker på är att mycket som man gör i skolan är sånt som tjejer gillar, medan mycket är sånt som killar tycker är tråkigt. Min son i tvåan säger att "alla tjejer tycker allt är jättekul i skolan" medan det i hans klass finns x antal killar som tycker det mesta i skolan är pest. (Det finns killar som gillar det de gör också.)

Ingen i personalen förstår vad min pojke ritar t ex, men han är bra att ha när de ska använda verktyg! Då får han berätta för pedagogen vilket verktyg som är vilket och hur det används rätt! (De har någon slags teknik för lågstadiet där man ibland bygger saker också) . Klart att han uppfattar att hans intressen inte är lika viktiga som tjejen som ritar hästar och kan ha ett långt samtal med fröken om ridning. Bara för att ta ett exempel.

En annan sak som min son pratar mycket om hemma är att personalen hela tiden lyfter tjejerna så mycket, de ska säga ifrån och "lära sig ta plats" och detta har gjort att de rent av skuffar undan killarna. Varför tycker fröken att tjejer är bättre än killar? frågar sonen hemma ibland.

Tjejer har alltid kommit undan med bus i skolan medan killar fått skäll. Jag var inte bättre själv. Jag busade i skolan och killar fick skäll fast de inte gjort nåt. Och jag sa inget....så är det nu också. Min son har fått skäll för sånt som nån tjej har gjort och när han sa ifrån till den vuxne fick han förstås ännu mer skäll för att han sa emot.

Det finns myyycket att göra i skolan när det gäller genusarbete (åtminstone vår skola).

Med tanke på det jag skrivit här tycker jag inte alls att det är konstigt att tjejerna lyckas bättre. JAg har sktivit liknande saker innan här på FL och fått mothugg om att det inte alls är såhär på andra skolor, må så vara, vår skola kanske är extremt gammaldags eller nåt.

Eran skola låter fruktansvärt omodern! Jag skulle ligga på rektorn om bättring och fortbildning för lärarna. (Forskning visar förresten även att det generellt är tvärtom; pojkar "kommer undan" med bus i högre grad än flickor.)
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • asta66

Att pojkar lyckas sämre i skolan är nog inte enbart skolans fel. Pojkar får mer lärartid och resurser. Så det kanske kan bero lite på dem själva. För som tidigare inlägg så lyckas akademikerpojkar lika bra. Det kan ju vara föräldrarnas inställning som smittar.

• Tuffen

Jag är lärare och maken civilingenjör. Maken har en doktorsexamen och jag har dubbla examina (förutom lärarexamen även en kandidatexamen). Vi läser mkt för barnen och diskuterar sådant vi gillar. Sonen, som alltså är låååååångt före sina klasskamrater i skolan, gillar t ex SO och matte. Senast i morse diskuterade vi en artikel vid frukostbordet. Artikeln handlade om att vi nordbor har delar av såväl jägarfolk som jordbrukande folk i oss. Klart att han får mkt uppmärksamhet i skolan när han berättar om sådant! Fröknarna är lika intresserade som vi och som han. Han älskar museer och historia/arkeologi samtidigt som han är en riktig sportkille. Så ja, akademikerpojkar presterar ofta bra i skolan och det är värt att tänka på i debatten. Pojkar från "arbetarhem" klarar sig, vilket vi vet, inte alls lika bra. Hemmet är alltså en otroligt viktig faktor. 

• Lavish

Jag tror det handlar om duktighetshetsen som ligger på tjejer och på att de tidigt uppfostras att prestera i stillsammare aktiviteter, som plugg, medan killar fostras till att prestera i mer aktiva aktiviteter som sport och bråk.

• asta66
    Tuffen skrev 2012-05-02 18:03:54 följande:
    Jag är lärare och maken civilingenjör. Maken har en doktorsexamen och jag har dubbla examina (förutom lärarexamen även en kandidatexamen). Vi läser mkt för barnen och diskuterar sådant vi gillar. Sonen, som alltså är låååååångt före sina klasskamrater i skolan, gillar t ex SO och matte. Senast i morse diskuterade vi en artikel vid frukostbordet. Artikeln handlade om att vi nordbor har delar av såväl jägarfolk som jordbrukande folk i oss. Klart att han får mkt uppmärksamhet i skolan när han berättar om sådant! Fröknarna är lika intresserade som vi och som han. Han älskar museer och historia/arkeologi samtidigt som han är en riktig sportkille. Så ja, akademikerpojkar presterar ofta bra i skolan och det är värt att tänka på i debatten. Pojkar från "arbetarhem" klarar sig, vilket vi vet, inte alls lika bra. Hemmet är alltså en otroligt viktig faktor. 
    Visst har hemmet en enorm betydelse. Sen finns det de som får med sig att det är skadligt att läsa för mycket. Det måste väl påverka enormt. Men idag har det blivit fel att se föräldrarnas del av ansvaret.
  • Tuffen
    asta66 skrev 2012-05-02 18:18:08 följande:
    Visst har hemmet en enorm betydelse. Sen finns det de som får med sig att det är skadligt att läsa för mycket. Det måste väl påverka enormt. Men idag har det blivit fel att se föräldrarnas del av ansvaret.
    Det är inte klokt att det har blivit så. Självklart är föräldrarna viktiga och har ett stort ansvar för sina barn. 
  • Kiiwii

Beror på att pojkarna har bristande motivation i skolan. Forskning har visat att flickorna ser utbildning som en säkerhet för en tryggad framtid medan pojkar inte tänker lika långsiktigt och inte har samma motivation som flickorna. Det är en anledning jag kan ge såhär på rak arm.

En annan grej är att flickor och pojkar behandlas olika, både av lärare och föräldrar. Det anses att flickor ska prestera bra i skolan, de skall vara tysta och lyssna medan man låter pojkarna ha större utsvängningar, det accepteras mer bland pojkarna att dem får sjåa på i klassrummet exempelvis.

Har precis avslutat en kurs om just detta bland annat.

• Bulusu
    asta66 skrev 2012-05-02 17:36:49 följande:
    Att pojkar lyckas sämre i skolan är nog inte enbart skolans fel. Pojkar får mer lärartid och resurser. Så det kanske kan bero lite på dem själva. För som tidigare inlägg så lyckas akademikerpojkar lika bra. Det kan ju vara föräldrarnas inställning som smittar.
    Det är  dock inte sant att påstå att akademikerpojkar lyckas lika bra. I själva verket lyckas de klart sämre än flickor från samma bakgrund.  

Se exempelvis:

http://www.dn.se/debatt/kon-viktigare-an-klass-for-prestationen-i-skolan
    http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.53615!Menu/article/attachment/webb%2520inlagan.pdf

Visserligen får pojkar mer taltid med lärarna, med till skillnad från flickorna som får uppmuntringar och höga förväntningar, får pojkarna förmaningar och låga förväntningar.

Det är skolan som ansvarar för att barnen får den utbildning de är berättigade till. Detta gäller i synnerhet eftersom många föräldrar inta vill (ex. prioriterar spriten framför barnen) eller kan (ex. analfabeter från Afghanistan eller Somalia) hjälpa sina barn med läxläsning etc. Det finns exempel på skolor med pojkar som lyckas bra, men de utgör tyvärr undantag. 

Det främsta skälen till att skolan generellt har så låg kvalitet är att lärarna saknar tillräcklig ämneskompetens och pedagogisk kompetens, i kombination med inkompetent skolledning och bristande uppföljning med extra resurser till elever med särskilda behov. 

För dem som är intresserade är finns en intressant statlig utredning om ämnet

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredningar/Resultatuppfoljning-laskvalit_GYB397/ 
  • Rockan
    Bulusu skrev 2012-05-05 03:56:12 följande:
    Det är  dock inte sant att påstå att akademikerpojkar lyckas lika bra. I själva verket lyckas de klart sämre än flickor från samma bakgrund.  

Se exempelvis:

www.dn.se/debatt/kon-viktigare-an-klass-for-p...
    www.skolverket.se/polopoly_fs/1.53615!Menu/article/attachment/webb%2520inlagan.pdf

Visserligen får pojkar mer taltid med lärarna, med till skillnad från flickorna som får uppmuntringar och höga förväntningar, får pojkarna förmaningar och låga förväntningar.

Det är skolan som ansvarar för att barnen får den utbildning de är berättigade till. Detta gäller i synnerhet eftersom många föräldrar inta vill (ex. prioriterar spriten framför barnen) eller kan (ex. analfabeter från Afghanistan eller Somalia) hjälpa sina barn med läxläsning etc. Det finns exempel på skolor med pojkar som lyckas bra, men de utgör tyvärr undantag. 

Det främsta skälen till att skolan generellt har så låg kvalitet är att lärarna saknar tillräcklig ämneskompetens och pedagogisk kompetens, i kombination med inkompetent skolledning och bristande uppföljning med extra resurser till elever med särskilda behov. 

För dem som är intresserade är finns en intressant statlig utredning om ämnet

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredninga...
    Intressant! När jag läste på lärarutbildningen (2006-2008) fick jag lära mig som jag skrev ovan, att både social status och etnicitet var mer avgörande för det förväntade studieresultatet än kön. Nu får jag lära om.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Flickan och kråkan
    DN-artikeln ringade in två saker som jag, som lärare (på högstadiet sedan rätt många år), upplever som oerhört centralt:

"Trots ökad pappaledighet och andra förändringar för en bredare och mer modern maskulinitet, verkar pojkars mansideal ofta vara traditionella och röra sig om sådant som våld, styrka, konkurrens och hierarkier.

Pojkars skolvardag handlar till inte så liten del om att hävda sig, söka popularitet och att demonstrera en maskulinitet med så hög status som möjligt. Att vara duktig i skolan är i denna sociala positionering inte något som precis förstärker en pojkes aktier, varken hos de andra pojkarna eller hos flickorna."

"Det är också tydligt att alltför många pojkar läser alltför dåligt. Var sjätte pojke har i PISA ett mycket svagt läsresultat (nivå 0-1) jämfört med var tolfte flicka."

Idag är läsförmåga oerhört centralt. Vi är i svensk skola rätt bra på den första läsinlärningen = att få barn att knäcka läskoden. Det har däremot visat sig att lärarkåren har en rätt begränsad kunskap vad gäller den vidare läsinlärningen som framför allt handlar om läsförståelsen. Det har funnits en övertro på att mängdläsning per automatik leder till läsförståelse exempelvis, vilket inte stämmer. Man måste arbeta aktivt med lässtrategier.     

• Karrolina
    Tuffen skrev 2012-05-02 22:18:42 följande:
    Det är inte klokt att det har blivit så. Självklart är föräldrarna viktiga och har ett stort ansvar för sina barn. 
  • asta66
    Rockan skrev 2012-05-02 17:13:32 följande:
    Förutom killar från familjer med hög social status och akademikerbakgrund då. Eftersom de pojkarna presterar lika bra som flickorna.

Jag tycker det tyvärr är lite förenklat att säga "pojkar och flickor" i den här frågan (och jag är generellt mycket mån om att just genusfrågan prioriteras inom skolväsendet) eftersom det inte riktigt stämmer. Det är mer av en "klassfråga" än könsfråga, så det vi kanske bör fråga oss är hur vi ska fånga upp jusr pojkar från lägre samhällsklasser, eftersom det är de som har problem att hänga med.

Eran skola låter fruktansvärt omodern! Jag skulle ligga på rektorn om bättring och fortbildning för lärarna. (Forskning visar förresten även att det generellt är tvärtom; pojkar "kommer undan" med bus i högre grad än flickor.)
    Men invandrartjejer är väl mycket bättre än killarna oberoende deras etnicitet?
  • Tuffen
    asta66 skrev 2012-05-08 17:22:00 följande:
    Men invandrartjejer är väl mycket bättre än killarna oberoende deras etnicitet?
    Återigen, det är individuellt. Sonens staninevärden ligger generellt på 8 (och några nior). Det FINNS ofantligt duktiga pojkar därute, men de synliggörs inte eftersom normen är att flickor är  de duktiga i skolan. Detta gör mig faktiskt riktigt arg. Synliggör de duktiga pojkarna och låt dem bli mönster för andra pojkar! 
  • sassus

Jag tror mycket bottnar i att svenska är ett typiskt 'flickämne', och läsförståelse och skrivning återkommer ju som bekant i så gott som alla ämnen.

• caliningrad
    Tuffen skrev 2012-05-02 18:03:54 följande:
    Tyvarr har den svenska skolan blivit sa dalig att det ar bara de som har utbildade och smarta foraldrar som klarar sig.

Ditt barn ligger sakert langt fore I SVERIGE. Han skulle antagligen vara i normen eller under normen i manga asiatiska lander. Jag kanner MANGA SVENSKA familjer som far en rejal chock nar de flyttar till Asien.

Mitt rad ar: flytta  utomlands om ni vill att skolan ska vara av nagon mening til er son.
  • toccata

Skolverket uppmärksammade de nationella proven förra året tror jag det var.

Man jämförde resultaten på de nationella proven med vad man faktiskt fick i betyg och kunde konstatera att flickor som grupp till skillnad från pojkarna hade högre betyg än vad de faktiskt presterade på proven. 

Svar på tråden Varför är flickor bättre i skolan än pojkar?