• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om vatten?

Vatten dricker vi varje dag, det är den substans som är viktigast för det liv som vi känner till men hur mycket vet FLs medlemmar om vatten egentligen?

De första fem är allmänna frågor kring vattnets egenskaper, de andra fem handlar om myter, sanningar och halvsanningar.

Några bör vara självklara, andra är klurigare. Så lycka till och skriv gärna vilka frågor ni svarade fel/rätt på!

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om vatten?
  • tjej87

8 av 10, svarade fel på att jordbruket använde mest vatten (trodde privatpersoner gjorde det med tanke på hur mkt folk duschar) och på vilken färg vatten har (jag svarade ingen).

De kemiska frågorna och de som handlade om kroppen var lätta, jag har biokemisk utbildning :)

• Lavish

Jag trodde verkligen att tillverkningsindustrin förbrukade mest vatten efter att jag hört hur sjukt mycket vatten det går åt att göra bomull...

• Toboas
    Guld Nougat skrev 2012-06-08 18:48:18 följande:
    Va? Vatten är transparat, och drar åt sig andra färger... Så 8/10
    Inte helt transparent, därav länken.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Guld Nougat skrev 2012-06-08 18:48:18 följande:
    Va? Vatten är transparat, och drar åt sig andra färger... Så 8/10
    7/10.

Hade du läst länken du fick länkad hade du förstått att och varför du har fel. Det är en gammal myt att vatten är färglöst. Transparens har inte med saken att göra, färgat glas är transparent och färgat.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Anchorage
    Ditt bästa resultat är 4 av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger. 
  • ascorbinsyra

Just det....
    jag svarade fel på frågan om man kan hydrera sig på kaffe och coca-cola, för jag har alltid haft för mig att cola och kaffe som innehåller salter och syror, därmed "torkar" ut. Men det var ju fel.
    Samt fryspunkt vid salt vatten Obestämd klantigt. Jag vet ju det ju Flört så kan det gå när man blandar ihop det.
    Procenten färskvatten på jorden var ren gissning.    

• Leilon

Ditt bästa resultat är 6 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 138 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 5 rätt.

Jag svara bla fel på vilken färg vatten har... höhö... .:D

Svar på tråden Vad vet du om vatten?