Mina föräldrar har inget sparkonto åt mig
Mina föräldrar har inget sparkonto åt mig. Jag är så himla avundsjuk på lla andra ungdomar som får kring 100.000 när dom fyller 18 och jag får 0kr.....
Vad tycker ni om detta?
Mina föräldrar har inget sparkonto åt mig. Jag är så himla avundsjuk på lla andra ungdomar som får kring 100.000 när dom fyller 18 och jag får 0kr.....
Vad tycker ni om detta?
Jag fick inga pengar när jag fyllde 18 av den enkla anledningen att mina föräldrar hade inte råd att spara pengar till mig och mina 3 syskon då vi fått det vi ville under vår uppväxt. Fritidsintresse och dylikt.
Nej, vi fick inte vad vi pekade på och var det något riktigt dyrt typ TVapparat, CDspelare och sådant så fick vi köpa det själva. Vi fick inte heller moped när vi fyllde 16. Körkortet fick vi betalt av en liten liten "fond" som dem hade sparat till oss (ca 10.000:- vardera)
Och gissa vad??
Vi är alla fullt nöjda med det. Vi har fått lära oss att saker kostar pengar och att leva kostar pengar.
Det ska säkert gå bra för dig med!!
Mina föräldrar hade inte heller något sparkonto åt mig. När du blir arton blir du vuxen. Försörj dig själv! Sitt inte och tyck synd om dig för att dina föräldrar inte har lagt undan pengar till dig utan se till att skaffa en utbildning och ett jobb och en egen lön!
"Alla andra får hundratusen när de blir arton...." BULLSHIT. Majoriteten får verkligen inte det.
Hur är det med hjälp till körkort? TIll studentfest? Till fritidsaktiviteter? Har du fått det?
Mina föräldrar sparade inget åt mig heller, är 24 år och bor hos min pappa pga skulder (behövde en dator till skolan, klarade inte skolan, förföljd av csn och kronofogden). Kommer nog få bo i ett förråd snart, men så kan det gå!
Jag fick ett körkort betalt, plus att jag fick 10 000 kr när jag flyttade som skulle gå till en ny dator. Det behövdes eftersom jag skulle plugga datateknik. Det räckte, jag klarade mig. Det gör du också.
Jag fick inte heller några sparade pengar när jag fyllde 18, men har tjänat ihop mina egna stålar
Däremot så har jag startat ett sparande åt min dotter och hon ska få en rejäl slant när hon fyller 18. För att det underlättar med ett startkapital och jag har möjligheten.
Körkort, moped och annat har jag fått spara ihop till själv, men så har jag å andra sidan blivit rätt bortskämd med prylar, godsaker och resor under min uppväxt. Vad jag däremot känner att jag vill ge min son är ett startkapital till en egen bostad. Jag sparade visserligen ihop till kontantinsatsen själv, men då var jag också 30 år och hade bra jobb. Jag vill att min son skall kunna skaffa en bostad redan när han börjar studera och därför sätter jag undan en slant varje månad som skall gå till just det. Troligen blir det ännu svårare att få tag på en bra bostad i framtiden. Pengarna kommer han få när det blir dags att flytta och inte på sin 18års-dag.
Jag fick väll en närmare 10 000:- när jag fyllde 18 år men det var av pengar som jag fick under hela min uppväxt. Av julklappspengar och liknande fick jag behålla en viss del medan det resterande sattes in på det sparkonto som blev tillgängligt vid myndig ålder. Jag är oerhört glad över detta då jag tror att det, tillsammans med annat, har gett mig den respekten för pengar som jag har. Jag anser att ekonomi är oerhört viktigt och värderar att ha ett sparkapital, någonting jag vet att många av dom jag känner inte anser.
Jag fick ett hus när jag blev 18.
Jag utgår från att de, i likhet med mina föräldrar, inte har råd att spara till dig. Det är ju tråkigt men inget du kan göra åt saken.
Vi kommer att spara ett antal hundra tusen, troligtvis minst en halv miljon till våra barn. Eftersom vi har råd.
Fan vad sjysst det känns att bostadsfrågan kommer bli en klassfråga i större utsträckning än vad den är i dag...
Det hade inte mina heller, och inte mina kompisars så vitt jag vet. Tror det blivit vanligare på senare år (och när jag säger senare år sä tänk mer än de senste; jag var myndig, utflyttad och självförsörjande när TS föddes
) utsatt sitt barn för "vanvård".
Min mamma gav mig aldrig pengar i stort sett,vi levde fattigt.
Men jag kände alltid att det var ok,i tidig ålder började jag bli mer självförsörjande,jag visste att jag måste klara mig själv tidigt ekonomiskt.Så jobb har jag alltid haft.
Jag har mycket sparpengar idag men sparar inte mycket till barnen,jag har drömmar jag vill uppfylla tex köpa hus,och gå ner i tid i framtiden,jag vill kunna leva och resa lite och njuta av livet.Barnen har 10 000 kr var,jag tror inte det blir mycket mer.Kanske är dumt men jag vill lära dom det jag lärt mig,att kunna ta hand om sig själv,att börja jobba tidigt,att veta att jag kanske inte räddar dem om de faller.
Älskar mina barn och jag älskar livet,och jag älskar mitt jobb men vill inte jobba heltid för alltid.
Mina föräldrar hade inte heller något sparkonto jag fick tillgång till utan sparade privat genom åren för mig och min bror ifall vi skulle behöva det i framtiden. Kändes lite surt att inte vakna upp på 18-årsdagen med 100 000, men förstår ändå dom idag då många slösar de pengarna på onödiga saker
Jag var och är motståndare till att spara en stor summa till barnen. Risken är att de slösar bort pengarna på någon resa eller konsumtion.
Däremot har jag alltid hjälpt dem när de haft behov, som när de har flyttat och köpt lägenhet, eller vid jämna födelsedagar.
När mina föräldrar lämnade arv efter sig var mina barn över 30, en dyr ålder i livet. De fick 100 000 var av mig.
Jag har aldrig fattat detta?
Ja jag valde att skaffa barn och mitt barn får mat, rena kläder, fritidsintressen, boende och prylar mellanåt.
Resor, cykel, lekland, bio, kompisar osv osv.
Oftast har man fått gå ner i tid för kortare dagar också. Mitt barn lever alltså ett fulländat och friskt liv.
Varför skulle hen få en större summa pengar när man fyller 18? Eller en bostad?
Allt sånt fick jag fixa själv. Och det har gjort mig till en självständig inidivid som klarar mig oasvett.
När jag får problem löser jag dem själv.
Mitt barn kommer få hjälp med körkort och få bo hemma sålänge hen behöver men också bidra med hyra/mat efter förmåga. Det tycker jag räcker.
Vad tycker ni om detta?
Tråden är 13 år gammal.