• mikipiki

Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.

Jag har nu ätit enligt min nya livsstil i två veckor lite drygt och ännu syns inget resultat på vågen. Jag räknar kalorier och skriver in det jag äter i telefonen i en app (shapeup där jag själv lagt in mina matvaror samt recept) som hjälper mig hålla reda på mitt intag.

Enligt appen ska jag äta:

1040 kalorier om dagen.
    46g protein.
    171g kolhydrater.
    32g fett.

För att gå ner i 1kg i veckan. Jag brukar äta något mer och landa på cirka 1300 kalorier om dagen, men förbränner cirka 400 av dessa.

En vanlig dag kan se ut såhär:

Frukost: En grov smörgås (cirka 110 kcal), skinka (10 kcal), ost (40 kcal), smör (25 kcal), ett glas mjölk (100kcal) samt en liter vatten om jag motionerat innan frukosten.
    Summa: 285kcal.

Lunch: Yougurt (160 kcal), fiberrika flingor (100 kcal) samt en halv liter vatten.
    Summa: 260 kcal.

Mellanmål: En morot (50 kcal) och ett glas vatten.
    Summa: 50 kcal.

Middag: 5 stycken prinskorvar (300 kcal), potatismos (130 kcal), ett glas mjölk (100 kcal) och gurka (15 kcal)
    Summa: 545 kcal.

Sedan brukar jag äta en banan (110 kcal) och dricka en liter vatten på kvällen efter att jag tränat, så dagsumman blir 1250 kcal, vilket är vad jag brukar sikta på. Dock överskrider jag 'fettgränsen' med nästan det dubbla i princip dagligen, men ligger å andra sidan mer än 50g under gränsen för kolhydrater. Kan detta ha någon inverkan? Äter jag för mycket fett? Jag intalar mig själv att det är bättre att äta 'normalfeta' produkter än att äta lightprodukter. Jag kanske äter fel slags fett? Grejen är ju att det jag äter nu håller mig mätt hela dagen, jag är pigg, mätt och nöjd, det enda jobbiga är ju det uteblivna resultatet på vågen.

Jag kan inte utesluta kolhydraterna helt (eller mer) då jag mår fruktansvärt dåligt när jag gör det. Jag vill ha en kost jag kan äta resterande av mitt liv och inte äta enligt en 'diet' som jag tröttnar på efter några veckor för att jag mår dåligt. Jag är även allergisk mot massa saker så anpassar min kost en hel del efter just det också.

Någon som är kunnig och kan peka mig i rätt riktning?

Tack på förhand Glad

• Svar på tråden Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.
  • DanM
    mikipiki skrev 2012-05-07 11:57:52 följande:
    Nu har jag höjt min kalorinivå till cirka 1500 kalorier får hoppas att det händer nåt nu åtminstone.

Det tror jag nog :) en komentar, nu vet jag att det du skrev i trådstarten bara var ett exempel på meny. Men när du åt för lite så kombinerade du med det dåliga i bröd, korv, ost m.m. Massa dåliga fetter och liknande som kroppen sög åt sig. Lycka till!
  • alexs mamma
    DanM skrev 2012-05-07 11:56:14 följande:

Haha, självklart har den det. Vad jag menar är att man inte ska jämföra hur vi äter med hur man åt på stenåldern för det går inte att jämföra hur vi lever nu med hur man levde då.

Tyvärr håller jag inte alls med dig, men detta är inte rätt ställe att argumentera varken för eller emot, eftersom detta är ts tråd. Vi kan väl bara enas om att vi är oense och hoppas att ts kan lyckas bättre med fler kalorier i kroppen.
  • mikipiki

Alltså jag funderar massa på detta med kalorier in och kalorier ut Glad

Om jag äter 1500 kalorier om dagen och förbränner 500 av dessa, ska jag då 'äta upp' de 500 kalorierna som jag förbrännt genom träningen eller ska jag låta dom vara förbrända? Annars blir det ju 2000 kcal om dagen Glad

Min app vill att jag ska äta det jag förbränner.

• Sommarnatt10
    mikipiki skrev 2012-05-07 15:29:38 följande:
    Alltså jag funderar massa på detta med kalorier in och kalorier ut

Om jag äter 1500 kalorier om dagen och förbränner 500 av dessa, ska jag då 'äta upp' de 500 kalorierna som jag förbrännt genom träningen eller ska jag låta dom vara förbrända? Annars blir det ju 2000 kcal om dagen

Min app vill att jag ska äta det jag förbränner.

Jag undrade oxå det i början o då sa någon att man inte behöver äta upp motions kalorierna. Så jag kommer nästan aldrig upp i kalorimålet. Jag äter delar av det vissa dagar
  • DanM

Såhär gör jag när jag går på diet. Har redan skrivit exempel på hur jag äter och hur jag teänar. Detta innebär att jag ger kroppen precis vad den behöver för att fungera på ett bra sätt, inte mer. När jag sedan kopplar in den lågintensiva träningen så tvingar jag kroppen att arbeta utan en äten energikälla, och den hämtar då energi ifrån fettreserverna.

• SoStylish

Kan inte folk bara sluta sprida lögner om svältläge och sånt trams? Läs på lite innan ni häver ur er tips till höger och vänster när ni uppenbarligen inte vet ett dugg om vad ni pratar om.

• ykyb

Alldeles för lite protein enligt mig, jag tror du kommer förlora en ganska stor andel muskelmassa istället för fett. Ät mer protein, helt enkelt.

Svältläge är bara bullshit, f.ö. 

• PumpkinQueen
    JanaLiiN skrev 2012-05-06 21:06:32 följande:
    Har inte sett en enda som hållit vikten då de slutat med pulvren och börjat äta riktig mat igen. Ett år senare har de gått upp igen.
    JanaLiiN skrev 2012-05-06 21:06:32 följande:
    Har inte sett en enda som hållit vikten då de slutat med pulvren och börjat äta riktig mat igen. Ett år senare har de gått upp igen.
    Jag har aldrig träffat en enda människa som gått ner i vikt genom att träna och äta "hälsosamt". Men det är klart, det finns säkert något undantag.
  • SoStylish
    Koppkaka skrev 2012-06-01 01:02:16 följande:
    Svältläge är varken lögn eller trams. Du kanske själv borde läsa på.
    Jo det är det. På det sättet som folk beskriver svältläge här på forumet.
Svar på tråden Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.