• Anonym (kort giftemål)

    Möts av motstånd, kan det gå bra ändå?

    Hej.
    Jag och min man har varit på uppstartssamtal för medgivandeutredning. Samtalet gick väl ganska bra egentligen men utredaren menar att vi varit gifta kort tid (gifte oss i jan) och varit ett par kort tid (drygt fyra år). 
    Utredaren tycker inte det ser så bra ut...verkar det som i alla fall.
    Jag frågade även om det faktum att min man arbetar borta fyra dagar i veckan spelar in och det tyckte denne också att det inte var så bra. Så just nu känns det inte kul alls.

    Vi bor i en liten kommun och vi är ett, vad de tycker, ungt par (30 år resp 34 år) som är ofrilligt barnlösa efter två års ihärdiga försök.
    Jag vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget, mest skriva av mig och hoppas på lite peptalk från någon Glad

    Kanske någon som varit i liknande situation eller haft någon annan motgång i utredningen?

  • Svar på tråden Möts av motstånd, kan det gå bra ändå?
  • Chimamanda

    Vad gäller giftermålstid och längden på förhållandet, så tycker jag er utredare är helt ute och cyklar. Jag och min man hade varit gifta i 3 månader när vi påbörjade medgivandeutredningen. 1,5 år senare är vi hemma med vårt adopterade barn. Vi hade iof sig varit ihop länge, men 4 års förhållande är ju inte kort.

    Vad gäller din mans arbete så kan jag förstå att det finns funderingar. Har han möjlighet att byta till något annat? Hursomhelst så är det ju faktiskt något som går att ändra om det är ett hinder, tråkigt att utredaren hakar upp sig på detta, det finns ju så mycket mer av er att ta in och det kan hen rimligtvis inte ha gjort innan. Lycka till och ge inte upp!

  • fabbemam

    Enligt svensk lag så måste man vara gift för att få medgivande men hur länge kan ingen bestämma, däremot är ju utredaren skyldig att utreda hur stabilt erat förhållande är men då tycker inte jag att det ska spela någon roll om ni varit sambo eller gifta....

    Att din man jobbar borta fyra dagar/ vecka är ju ur barnets perspektiv inte den bästa lösningen och det är ju ur barnets perspektiv utredaren ska bedöma er föräldraförmåga. Jag tänker att det ju är bättre med fyra dagar borta o tre hemma är bättre än att jobba övertid 5 dagar/vecka o bara träffa barnet på helgen för att det sover när man åker o kommer hem. Detta kan ju ingen kontrollera så allting beror ju på hur man ser det.

    Det jag kan säga utifrån min personliga erfarenhet är att det hade varit helt förödande för anknytningen mellan far o son om min man jobbat så att han varit hemifrån i så stor grad både i början och nu ett år senare. Vårt barn vill helst ha BÅDA ALLTID vilket ju är svårt men vi träffas i alla fall många timmar/dag och ibörjan var jag F- ledig och pappan jobbade 50% för att vara ifrån varandra så lite som möjligt. Olika barn har ju olika behov men jag skulle rekommendera er att försöka hitta en annan lösning i alla fall till en början o så kan ni ju presentera er plan för utredaren och visa att ni kommer att ta ert ansvar för bästa möjliga lösning. Kanske är han f- ledig o du som kommer hem varje dag jobbar????

    Den beroende situation man hamnar i till sin utredare kan som du gör nu behöva ventileras, jag förstår att du vill "skriva av dig"!

  • Anonym (kort giftemål)

    Vi har pratat mycket om detta med min mans yrke och han ska prata med sin chef angående detta för att förhoppningsvis få honom att skriva ett personligt brev där han intygar att min man kan arbeta in tid så han kan komma hem senast torsdag kväll varje vecka, kanske t o m torsdag eftermiddag. Då är han hemma tre dagar/vecka.
    Vi tror inte det kommer vara något problem då hans chef är väldigt tillmötesgående.

    Möjligheten att min man ska finna ett nytt jobb är väldigt liten i dessa arbetslösa tider. Inom hans yrkeskategori finns inget häromkring Obestämd

    Jag har även funderat så som fabbemam skrev. Att min man får ta föräldraledigheten, åtminstone första tiden. Detta beror ju helt på hur barnet är också, om det ens är möjligt att dela på den eller om min man får ta hela eftersom jag ändå kommer hem varje dag.

    Ja, det är ju inte kört ännu. Vi  ska utredas och vi får väl se vad det visar. Jag vet att vi skulle bli jättebra förärldrar och att vår relation är stabil trots de få åren tillsammans. Det gäller bara att utredaren också ser detta  Glad

  • koalabjörn
    Anonym (kort giftemål) skrev 2012-05-07 12:49:16 följande:
    Hej.
    Jag och min man har varit på uppstartssamtal för medgivandeutredning. Samtalet gick väl ganska bra egentligen men utredaren menar att vi varit gifta kort tid (gifte oss i jan) och varit ett par kort tid (drygt fyra år). 
    Utredaren tycker inte det ser så bra ut...verkar det som i alla fall.
    Jag frågade även om det faktum att min man arbetar borta fyra dagar i veckan spelar in och det tyckte denne också att det inte var så bra. Så just nu känns det inte kul alls.

    Vi bor i en liten kommun och vi är ett, vad de tycker, ungt par (30 år resp 34 år) som är ofrilligt barnlösa efter två års ihärdiga försök.
    Jag vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget, mest skriva av mig och hoppas på lite peptalk från någon Glad

    Kanske någon som varit i liknande situation eller haft någon annan motgång i utredningen?
    Hej, Jag vill bara peppa dig lite.

    Er utredare verkar väldigt färsk och har överdrivna krav och förutfattade meningar. Be gärna redan nu om en ny utredare om ni kan.

    1. Giftermål: I vissa länder får man tillgodoräkna sig sambotiden. Så att ni är nygifta är inget hinder. Medgivandet gäller ju dessutom i två år.

    2. Ni har varit ett par i fyra år. Helt normalt och inte särskilt kort tid för att bestämma sig för att bilda familj - oavsett sättet man bildar familj på.

    3. Unga? 30 och 34 år gamla är inte ungt att försöka bilda familj! Skulle man vara omogen som 30-åring???Medgivandet har en undre åldersgräns på 25 år, så bara att vara under 25 räknas som ungt. Inte att vara över 25 år, vilket ni är med råge!

    4. Din man är ju villig att förhandla om sina arbetstider vilket visar att ni är seriösa och visar god vilja. Att pappan kan börja med att vara föräldraledig är också en bra idé!

    Låt er utredas - oavsett utredare - dom kommer lugna ner sig när dom fattar....

    Lycka till och välkomna i adoptionsvärlden!

    Här på FL får vi adoptivföräldrar en massa bra tips och stöttning av varandra, men tyvärr också då och då hatiska och nedvärderande kommentarer av folk som är emot adoption som ett sätt att bilda familj. Tillsammans är vi dock starka. Det är ett helt underbart sätt att bilda familj på, och våra barn är oerhört efterlängtade och älskade! Glad
  • Anonym (a-mamma)

    Jag tror också att ni har goda chanser att få medgivande. Från det du berättar ser jag inget som skulle ge anledning till avslag. Lycka till! 

  • Anonym

    Tycker inte heller att de skäl som du anger skulle vara ett hinder för att bli godkänd. Sedan är det ju upp till utredaren att bedöma er förmåga att bli goda föräldrar, men det kan ju inte hänga på vare sig ålder eller längd på giftemålet i det här fallet. Hoppas det går bra fö er!

Svar på tråden Möts av motstånd, kan det gå bra ändå?