• Anonym

Vad ligger på mig?

Jag har enskild vårdnad efter att pappan självmant skrivit över vårdnaden på mig ett halvår efter vi separerade. Han har haft mindre och mindre kontakt med barnen. Det beror delvis på att barnen inte mått bra så vi gemensamt kommit fram till att ändra umgänget men till stor del har det att göra med att han själv driver längre och längre ifrån barnen.

Han är aldrig med på något på skolan/förskolan, hobbies, utvecklingssamtal, läkarbesök, skolavslutningar, luciafirande mm mm. Jag har tidigare alltid berättat när vi ska iväg (gör fortfarande till viss del) och att han är mer än välkommen att komma. Han tackar alltid nej med svaret att han inte orkar (ibland att han måste jobba men 9 av 10 ggr är det att han inte orkar).

Det är otroligt frustrerande att försöka få med honom på saker för barnens skull men att han inte förstår vikten av det så jag har slutat säga till.
    Jag brukar maila ett mail o skriva datum för t ex aktiviteter men jag påminner honom aldrig utan han får glatt själv hålla reda på tider mm.
    Utv samtal säger jag inte längre till om eftersom han inte varit med på dem på 4 år fast jag meddelat dem varje gång!
    Läkarbesök och bvcbesök och liknande brukar jag också säga till om lite innan. Jag nämner t ex "jag ska till bcx med X nästa vecka" och om han inte frågar mer så säger jag inte mer för då antar jag att han inte är intresserad, dåb orde han ju fråga!?

Jag har varit hans morsa i sååå många år och det har inte blivit nån bättring mer än att jag får mer jobb samt bli besviken varje gång. Gör jag fel??
    Jag brukar även maila honom och berätta när vi varit på bvc/läkarbesök vad som blev sagt mm

• Svar på tråden Vad ligger på mig?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-05-09 11:23:37 följande:
    Ja jag har slutat skicka info om saker som inte är viktiga t ex så skickar jag bara om sjukdomar, byte av boende samt skola som det är nu. Om de behöver mediciner eller så.
    Räcker bra. Är du orolig kan du alltid skriva ut de email du skickar och spara i en pärm.
  • Anonym

Ja man tycker han borde fråga om han är intresserad av något mer...

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-05-09 11:55:28 följande:
    Ja man tycker han borde fråga om han är intresserad av något mer...
    Precis, och det är hans ansvar inte ditt.
  • Anonym

Så om jag informerar angående om när barnen ska byta skola/boende (om det är aktuellt): han har inget att säga till om gällande dessa saker när jag har ensam vårdnad va? Så det räcker väl med att jag säger det?

Måste jag erbjuda honom att följa med på möten mm på skolan för att "inte försvåra umgänge eller undanhålla något för pappan"?
    Måste jag berätta att de är sjuka om det inte är sjukdomar som kräver t ex medicinering när de är hos honom?
    Måste jag meddela i god tid om man ska flytta eller räcker det med att man säger det när det är en kortare tid kvar?
    Måste jag meddela om barnet börjat på nån ny aktivitet? Varit på läkarbesök/bvc?
    Måste jag meddela att det är dags för utv samtal på skolan? Erbjuda honom att vara med?

(anledningen tll att jag frågar är att han ALDRIG själv efterfrågar detta, måste JAG då vara nån mamma o "påminna" honom om detta. JAG tycker att han själv borde säga typ "säg till när du ska på nästa läkarbesök för jag vill gärna med" eller "är det inte utv samtal snart, då vill jag gärna vara med" etc.)

Vi hade först ett muntligt avtal som sa 2 ggr/v men en natt i taget, men det funkade inte alls för barnen. Det var hemskt...
    så då sa jag till honom att det var bättre med varannan helg eftersom det blev mer kontinuitet då. Då sa han att det var för mkt med 2 v mellan och då erbjöd jag dagumgänge på den andra helgen några timmar, vilket han accepterade. Erbjöd 3 timmar men det har blivit allt från 2 timmar (om han varit själv med barnen) till 5 timmar (om jag varit med på umgänget enligt hans och barnens önskemål, vilket jag ska sluta med nu). Så har vi kört nu, men barnen mår sannerligen inte bra av det och de vill inte ens åka till honom och sova alls.

Jag har därför under en längre period pratat med honom angående att kanske prova att bara ha dagumgänge. Inte tvingat honom till nåt utan berättat hur barnen mått och att de säger att de inte vill sova hos pappa och att det kanske är att föredra, men han har velat vänta så jag har väntat in honom.
    Nu kom han själv med förslaget att testa dagumgänge och vi kom överens om att jag skulle göra ett schema utefter vad som funkade efter mitt arbetsschema. Han godkände detta schema.

Han kan inte ha dem varannan vecka och han kan inte ha dem i veckorna, utan bara helgtid. Barnen vill som sagt bara umgås och vill helst att han "är barnvakt" till dem...

Är detta ett sätt som är acceptabelt att jag gjort? Har inte tvingat bort nåt umgänge vad jag kan se och jag har väl inte försvårat umgänget? Jag har hela tiden sagt att han får träffa dem hur mkt han vill DAGTID, bara att han säger till.

Är det något av detta som kan ligga mig i fatet?

• Anonym

kan även tillägga att jag sagt att han gärna får ha varannan vecka om han vill (då det inte blir så hattigt för barnen och de kanske skulle känna sig mer hemma och därför vilja vara där mer...vet inte om det hade blivit så men kunde ju vara värt ett försök) men det har han tackat blankt nej till och säger att det aldrig kommer bli varannan vecka. Han har också sagt att han MAX kan ha barnen 3 dagar i sträck, alltså 2 nätter

Så jag tycker jag föreslagit mkt....

• Lilith Dark

Problemet är ju att när man diskuterar vilja skyldigheter man har, så finns det aldrig några klara riktlinjer. Ja du måste upplysa om byte av skola/dagis, men det finns ingenstans info om när du måste göra det. Men det är ditt beslut som ensam vårdnadstagare om skola och dagis, där har pappan enbart rätt att säga sina åsikter, men har inget att säga till om själva beslutet.

Andra problem är ju vad räknas som allvarlig sjukdom? Det sägs bara att man ska upplysa om det, men åter igen så finns det inga riktlinjer där heller.

Har han godkänt umängesschemat så har ni kommit överens, och då ska det inte räknas som att du försvårar umgänget genom att ni har gått över till enbart dagumgänge. Det hade varit en helt annan sak om du ensam beslutat om att nu är det så det ska vara.

Mitt råd är om du vill ha svar på alla frågor utifrån eran situation så ring en familjerättsadvokat. Många har en timmas kostnadsfri rådgivning på telefon. Googla så hittar du det snabbt och lätt.

Nej, man vill inte vara mamma till sina ex och tjata och fråga om möten och påminna. Och det ska inte behövas. Men man gör det ändå för sina barns skull. För att de behöver sin pappa och är han för puckad och ointresserad för att ta initiativ själv får man göra det för sina barns skull. Så fortsätt att skicka tider för läkarbesök, lucia och liknande. Så får man hoppas att de i alla fall en gång av hundra väljer att komma. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-05-11 07:21:03 följande:
    Problemet är ju att när man diskuterar vilja skyldigheter man har, så finns det aldrig några klara riktlinjer. Ja du måste upplysa om byte av skola/dagis, men det finns ingenstans info om när du måste göra det. Men det är ditt beslut som ensam vårdnadstagare om skola och dagis, där har pappan enbart rätt att säga sina åsikter, men har inget att säga till om själva beslutet.

Andra problem är ju vad räknas som allvarlig sjukdom? Det sägs bara att man ska upplysa om det, men åter igen så finns det inga riktlinjer där heller.

Har han godkänt umängesschemat så har ni kommit överens, och då ska det inte räknas som att du försvårar umgänget genom att ni har gått över till enbart dagumgänge. Det hade varit en helt annan sak om du ensam beslutat om att nu är det så det ska vara.

Mitt råd är om du vill ha svar på alla frågor utifrån eran situation så ring en familjerättsadvokat. Många har en timmas kostnadsfri rådgivning på telefon. Googla så hittar du det snabbt och lätt.

Nej, man vill inte vara mamma till sina ex och tjata och fråga om möten och påminna. Och det ska inte behövas. Men man gör det ändå för sina barns skull. För att de behöver sin pappa och är han för puckad och ointresserad för att ta initiativ själv får man göra det för sina barns skull. Så fortsätt att skicka tider för läkarbesök, lucia och liknande. Så får man hoppas att de i alla fall en gång av hundra väljer att komma. 
    jo men det kommer jag göra. till de saker jag vet att ha "kanske" dyker upp som skolavslutningar, lucia mm så tänkte jag göra ett "teminsbrev" till honom med alla tider och saker. Om han då är intresserad så borde han skriva upp det i almanackan, för jag tänker inte påminna honom.

Jag gör gärna saker för barnen, men nu har jag hållit på med detta i 5 år! och han skiter i det så jag tänker inte påminna honom om saker.
    Jag informerar om barnet är sjukt på annat sätt än vanlig förkylning och magsjuka. Om de t ex fått öroninflammation och måste äta antiobiotika t ex eller om det blev bestämt nya riktlinjer vid ett läkarbesök (har ett barn som går till läkare flera ggr om året pga ett par sjukdomar).

mm men jag får väl ta kontakt med en advokat så jag kan höra med dem hur det funkar...
  • SupersurasunkSara

Jag gjorde inte riktigt så mycket som du TS när jag och barnens pappa skilde sig. Vi hade gemensam vårdnad och det sa jag till om på förskolor/skolor så att de kunde skicka info till oss båda. I övrigt gjorde jag som jag själv ville men sa aldrig nej till umgänge, inte ens när det kom med två dagars varsel och mitt i min sem.
    Efter 7 år gav jag upp, jag meddelade ingenting längre, tyckte att han fått sina chanser. Måde så mycket bättre efteråt!

Du har ju dina mail, spara dem så kan du visa att du har försökt men att han valt att inte agera på det. Även om han stämmer dig så händer inget mer än att han får varannan v. Och det har du ju inget emot

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-11 07:29:58 följande:
    Jag gjorde inte riktigt så mycket som du TS när jag och barnens pappa skilde sig. Vi hade gemensam vårdnad och det sa jag till om på förskolor/skolor så att de kunde skicka info till oss båda. I övrigt gjorde jag som jag själv ville men sa aldrig nej till umgänge, inte ens när det kom med två dagars varsel och mitt i min sem.
    Efter 7 år gav jag upp, jag meddelade ingenting längre, tyckte att han fått sina chanser. Måde så mycket bättre efteråt!

Du har ju dina mail, spara dem så kan du visa att du har försökt men att han valt att inte agera på det. Även om han stämmer dig så händer inget mer än att han får varannan v. Och det har du ju inget emot
    nä och dessutom så misstänker jag att han aldrig kommer stämma mig eftersom han inte vill ha barnen mer än max 2-3 dagar...han har inte så mkt att komma med, för vad ska rätten ge honom för "schema" då när han säger att han bara kan ha dem 2-3 dagar i veckan och INTE vardagar.
    Han kan ju inte bara få sitt schema som han vill via familjerätten när jag inte gjort något fel, eller?

Vill han ha dem varannan vecka så varsågod!
    Jag har ALDRIG sagt att han inte får träffa barnen! Det enda jag sagt är att jag inte tycker att barnen verkar må bra av att SOVA där och då tog han själv beslutet, efter att jag några ggr förklarat hur de reagerar vid nattumgänge, att han bara skulle ha dem dagtid.

Jag vill bara göra allt rätt för barnens skull.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-05-11 07:34:35 följande:
    nä och dessutom så misstänker jag att han aldrig kommer stämma mig eftersom han inte vill ha barnen mer än max 2-3 dagar...han har inte så mkt att komma med, för vad ska rätten ge honom för "schema" då när han säger att han bara kan ha dem 2-3 dagar i veckan och INTE vardagar.
    Han kan ju inte bara få sitt schema som han vill via familjerätten när jag inte gjort något fel, eller?

Vill han ha dem varannan vecka så varsågod!
    Jag har ALDRIG sagt att han inte får träffa barnen! Det enda jag sagt är att jag inte tycker att barnen verkar må bra av att SOVA där och då tog han själv beslutet, efter att jag några ggr förklarat hur de reagerar vid nattumgänge, att han bara skulle ha dem dagtid.

Jag vill bara göra allt rätt för barnens skull.
    Du kan bara göra din del och det har du gjort. Resten är upp till honom.
  • Anonym (Mamma M)

Jag tycker du ska försöka fortsätta med dina informationsbrev till pappan, om inte annat för att kunna visa barnen då de blir större att du verkligen försökt få pappan delaktig.
    Risken är annars att de vid något tillfälle anklagar dig för att ha försvårat umgänget, vilket ju inte är fallet.

Dessutom så är det ju bra att spara dessa mail (skriv gärna ut dem - annars står du där om hårddisken kraschar), om ifall han skulle ändra sig senare och kräva mer umgänge - kanske på ett sätt som du inte anser är bra för barnen. (Kan vara att han håller sig borta i flera år och sen helt plötsligt vill ha varannan vecka eller något annat dumt).   

• Anonym

Information via nätet om pappan så önskar ist för att träffas, räknas det som "umgänge". T ex mail, skype, en speciell hemsida/blogg som är låst som han kan läsa på. Han verkar inte ha intresse av att komma och hälsa på mer fast jag erbjudit (har inte tid är argumentet) och ringer gör han aldrig fast jag påmint och peppat. Barnen själv vägrar ringa om jag frågar. OM det skulle bli rättsliga åtgärder (inte för jag tror det för han vill ju inte ha dem mer) men vill ändå försöka göra allt för att ingen (framför allt inte barnen) sedan ska komna och säga att jag inte försökt. Räknas det också som att främja umgänge?

Svar på tråden Vad ligger på mig?