• storstadsidyll

    Förlovning eller ej?

    Jag och min sambo har pratat om att byta ringar, det som många andra vill kalla förlova sig.
    Men saken är den att förlovning för OSS betyder att man ska gifta sig, och vi vill inte gifta oss.
    Vi vill byta ringar för att visa vår kärlek till varann och för att ge varandra något fint, sedan ha en stor fest för att "fira" det. Men vad ska vi kalla det? Tillsvidare-lovning? Kom med förslag :)

    Och ja, för många kanske vi är fåniga som inte bara kan säga förlovning, men för oss ska det inte vara en förloving, så istället för att klaga eller tjafsa om saken är det bättre att inte skriva alls, ok? :)

  • Svar på tråden Förlovning eller ej?
  • burtok

    Om ni byter ringar med varandra för er egenskull varför berätta det till folk?? Kan ni inte bara ha en FEST utan anledning... för att ni vill bjuda vänner/släkt på fest... måste man berättta exakt varför? jag bara undrar...

    Jag respekterar folk när de vet varför de gör saker mm och så är det i detta fall.. ni vill byta ringar med varandra för att visa att ni älskar varandra. En fråga måste ringen vara på vänster hand? byt sida mm tänk efter mm

    Och återigen om ni vill ha en fest ha det... bjud bara folk på EN FEST (om ni måste ha tema "vårfest", somamrfest" gardenparty, mm finns mycket att välja på)         

  • Kjellgren

    Bjud in till kärleksfest, en del kommer nog att tro att ni planerar att gifta er som överraskning men det kan ni ju övertyga era föräldrar och syskon om så de inte blir besvikna.

    Ni kan kalla det för kärleksallians eller liknande eftersom ni inte vill kalla det förlovning. Räkna med att andra ser det som en förlovning - det spelar ju faktiskt ingen roll dock, det är för er egen skull ni byter ringar. 

  • storstadsidyll

    Ni säger båda bra saker :) tack! Nej kanske det inte måste vara på vänster hand men på samma gång vill iaf jag också visa världen att jag hat någon att älska samt bli älskad av.

    Kärleksallians gillar jag :)

  • enautodidakt

    Varför byta ringar om ni inte vill förlova er?

    Finns ju halsband man kan köpa personliga t.ex. Då kan man skriva in sin respektives namn i staven/plattan och ha som en liten kärleksgrej om det är det som man är ute efter. 

  • storstadsidyll

    Jag vill ha en ring för jag är en ring människa. Min sambo kan nog tänka sig annat.

  • BuoBä

    Det finns något som kallas löftesringar, eller "promise rings" på engelska. Inte särskilt vanligt i svensk tradition, så förbered er på 1000 frågor.

  • BuoBä

    Trolovning var i gamla tider juridiskt bindande och likvärdigt med äktenskap, så det är "värre" än en förlovning.

  • storstadsidyll

    Jag kan ta 1000 frågor :) behöver bara hitta ert bra ord att komma med :)

Svar på tråden Förlovning eller ej?