• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • LisenLi

Hur går det för er därute i solen? Alltid lika skönt när värme å som kommer men med det kommer ju även fläckarna. Jag har inte testat ngn behandling då jag fick barn igen förra året å fortfarande ammar. Har funderat på att testa behandling under vintern som kommer men då tänker man ju inte så mkt på fläckarna för de syns knappt. I år gör jag som förra året,använder mig av eucerin sun creme 50, med färg. Har kört i hela ansiktet dagligen hela våren, fläckarna har ändå kommit.

• Mamma till två gullegrisar

Kul att du fortfarande håller tråden aktiv Lis uHar nu på våren fått den berömda mustaschen och i pannan och lite ner på näsryggen. Har aldrig haft sånt innan. Var utomlands förra sommaren och var nygravid och fick massor med färg. Men inga fläckar alls den sommaren. Nu när jag ammar så kom dom . Mår skitdåligt över mustaschen mest och vill knappt gå ut i solen :( har inte testat några krämer eller behandlingar . Hur länge har du haft ditt? Var finns dina fläckar ? Den här solcremen, är den mycket mörk i färgen.? Skyddar du endast med solkrämen? Har dom blivit mörkare i år eller är det samma nyans? Är du ute i solen eller undviker du den helt?

• LisenLi

Fick från börja mustach av prev medel 2008, men den har försvunnit och inte kommit tillbaka. Fick sedan under 1a graviditeten 2012 i pannan, kinderna, hakan och diverse fläckar syns men inte jätte mörka, har fräknar med, syns inte på vintrarna. Haft panik de första åren nu bryr jag mig inte lika mycket men vill ju inte ha mer uggh. Ganska mörk kräm men i år, innan man fått så mkt övrig färg blandar jag med färgad dagkräm (som är mkt ljusare). Ja i år använder jag bara den, inte andra krämer som jag haft innan som blekande dag och nattkräm, de e så dyrt med dom i längden. Inte mörkare fläckar i år, än så länge, nog inte ljusare heller tyvärr. Förra året var jag noga med keps, hatt, skugga m.m. (var gravid) men i år orkar jag nog inte krångla (ammar) så jag är i solen även om jag inte skulle lägga mig och direkt sola. Hinner inte sola med två små barn i alla fall . Tycker npg ändå att fläckarna var med tydliga i början då de uppkom men kan oxå bero på att jag vant mig.

• Catarina132

Fick också problem med pigmenttfläckar i ansiktet efter min graviditet. små fläckar på överläppen , pannan och hakan. Jag har testat det mesta men har äntligen hittat rätt. Jag vet inte om det varit uppe tidigare men Dermaceutics produkter är helt outstanding. Jag läste en Recension om Yellowcream och vart rekommenderad att använda den tillsammans med en rengöring och en nattcreme. Efter att ha mått jättedåligt under en lång tid så har detta verkligen förändrat allt. Jag rekommenderar den till alla mina vänner. Hittade den här på sethandsally.com.

• Nelliestik

Catharina132: jag har yellow cream hemma men inte vågat använda den pga graviditet å amning. Kan man använda den på sommaren eller ska jag vänta till hösten? Hur har du gjort?

• Elisa123

Yellow cream har hjälpt mig ganska bra med melasman som jag har på kinderna, allt är dock inte borta ännu.jag använder den på sommaren, brukar tag på ett lager innan jag tar på solskydd 50.

Värt ett försök!!!

• Pacific

Åå, detta inlägg är som skrivet av mig. Har sedan ett år tillbaka fått pigmentförändringar om överläppen (klassisk mustasch) som blir värre för var dag som går. Använder Yellowcream utan märkbart resultat, smörjer in med SPF 30 varje dag samt brun dagkräm med SPF 20 på det. Undviker solen. Försvann inte under vinterhalvåret som jag hoppades. Har för övrigt inga barn, hur sjutton blir det under framtida graviditet??

Varit hos hudterapeut som rekommenderade laser, 4 behandlingstillfällen på 6000 kr per gång. Arbetar inom vården och har knappast lönen för det.. Går på semester nu och känner mig mest ledsen, ska jag hålla mig inomhus hela sommaren? Gråter varje dag över detta. :(

• trulle82
    Pacific skrev 2016-07-21 17:35:06 följande:

Åå, detta inlägg är som skrivet av mig. Har sedan ett år tillbaka fått pigmentförändringar om överläppen (klassisk mustasch) som blir värre för var dag som går. Använder Yellowcream utan märkbart resultat, smörjer in med SPF 30 varje dag samt brun dagkräm med SPF 20 på det. Undviker solen. Försvann inte under vinterhalvåret som jag hoppades. Har för övrigt inga barn, hur sjutton blir det under framtida graviditet??

Varit hos hudterapeut som rekommenderade laser, 4 behandlingstillfällen på 6000 kr per gång. Arbetar inom vården och har knappast lönen för det.. Går på semester nu och känner mig mest ledsen, ska jag hålla mig inomhus hela sommaren? Gråter varje dag över detta. :(

Hej! Testa att använda SPF50, finns på apoteket.
    Hur länge har du använt Yellow cream? Sägs att det tar en månad innan man ser resultat.
    Hoppas du får en bra semester ändå, tror man får acceptera det. Oftast syns det ju mest för en själv, tror inte att andra tänker på det :)
  • Britt Marie

Jag har nu använt Eucerin Even Brighter i 6 veckor, 2 gånger dagligen. Jag fotade fläckarna innan jag började och nu, efter 6 veckor. Det finns inte tillstymmelse till blekning av fläckarna.Så prova något annat, detta är helt verkningslöst!
    Britt-Marie

Ruffel och båg
  • Pacific
    Britt Marie skrev 2017-06-02 09:29:05 följande:

Jag har nu använt Eucerin Even Brighter i 6 veckor, 2 gånger dagligen. Jag fotade fläckarna innan jag började och nu, efter 6 veckor. Det finns inte tillstymmelse till blekning av fläckarna.Så prova något annat, detta är helt verkningslöst!

Britt-Marie

Hej!

Jag är väldigt insatt i ämnet nu efter att ha gått med i en internationell Facebookgrupp för oss med melasma. Vi ska använda en mineral spf, dvs. Med titandioxid eller zink! Absolut inte kemisk (som Eucerin är och som jag tidigare använde).
  • MaryPoppins

Hur har det gått för dig? Jag är i samma sits och mår så fruktansvärt dåligt. Så tacksam för svar. Varma hälsningar Maria

• Emy88

För första gången på fem år gick jag osminkad till jobbet idag och det kändes bra och jag tänkte inte på fläckarna. Jag har haft mina i ca 8 år och i början testade jag massa krämer och ipl, ingenting hjälpte. Men de senaste åren har jag varit några med spf 50 varje dag ute i solen och kör även ett serum från Maria Åkerberg, nu börjar det se bättre ut. Med smink syns de inte och utan smink ser det ut som små skuggor.

• 180502

Hej! Jag har funderat på vad den bästa laserbehandlingen för det här är? Tycker det är lite av en djungel. Tror ni att IPL kan vara lösnigen? eller co2 laser eller något annat? Tycker det finns ganska bristfällig information på de flesta sidor.

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!