• Lite Av Varje

    VART ska jag göra mig av med dessa okända grejer?!?

    Jag blir tokig. Håller på att röja efter min gamla farfar och alla hans söner som är slarviga som fan! Vi har bosatt oss på en gård som tillhörde honom och det är skräp överallt! I marken ovanför marken i ladan, i skogen och överallt! Försöker sortera och rensa så gott det går men har nu hittat massor med flaskor/bunkar med konstiga vätskor, allt från gammal diesel till spolarvätska och massa annat som det inte nd står namn på! Kan lika gärna vara 20 år gammalt, vem vet! Och vart gör jag mig av med dessa? Jag tänker inte bara slänga ut det i naturen.. Så hur gör man? Är inte så bra på sånt här.. Tips och råd någon?

  • Svar på tråden VART ska jag göra mig av med dessa okända grejer?!?
  • Indiansommar

    Man får lämna farligt avfall på återviningsstationerna "soptippen" gratis ofta. Kolla med din kommun var er station finns. Sedan är det olika från kommun till kommun vad man kan slänga gratis där och vad man får betala för. Kanske kan det vara en idé att hyra en container om det är mycket gammal bråte som ska slängas, annars hyr en kärra och kör till återvinningsstationen med skräpet!

  • Lite Av Varje
    SailorGirl skrev 2012-05-10 10:30:34 följande:
    Du har inte funderat på soptippen?

    Klart jag varit där, mm visste inte att man fick slänga sådant där?! Vi har en ganska liten soptipp så vi kanske får köra till en större, eller då har jag missat det..
  • Coyote

    Burkar med okända vätskor bör nog lämnas in på miljöstation, vår återvinningscentral har en sådan, så ring kommunen och fråga hur ni ska göra!

  • Lite Av Varje
    Indiansommar skrev 2012-05-10 10:31:36 följande:
    Man får lämna farligt avfall på återviningsstationerna "soptippen" gratis ofta. Kolla med din kommun var er station finns. Sedan är det olika från kommun till kommun vad man kan slänga gratis där och vad man får betala för. Kanske kan det vara en idé att hyra en container om det är mycket gammal bråte som ska slängas, annars hyr en kärra och kör till återvinningsstationen med skräpet!

    Är på tippen väldigt ofta nu, men ska hålla utkik efter detta! Har inte lagt märke till innan.. Vi ska hyra en stor container för allt Järnskrot, men vi tar det andra först och kör själva :)
  • Lite Av Varje
    MammaJohanna1 skrev 2012-05-10 10:36:13 följande:
    Jag skulle ringa kommunen och höra.

    Coyote skrev 2012-05-10 10:37:44 följande:
    Burkar med okända vätskor bör nog lämnas in på miljöstation, vår återvinningscentral har en sådan, så ring kommunen och fråga hur ni ska göra!

    Okej, jag tror jag gör så. Ringa och fråga är nog det bästa :) har aldrig behövt slänga något innan direkt så jag har noll koll. Eftersom det är okända vätskor blev jag ännu mer osäker..
  • Coyote
    Lite Av Varje skrev 2012-05-10 10:40:27 följande:
    Okej, jag tror jag gör så. Ringa och fråga är nog det bästa :) har aldrig behövt slänga något innan direkt så jag har noll koll. Eftersom det är okända vätskor blev jag ännu mer osäker..
    Ja, det är alltid spännande att röja ur gamla hus, man vet aldrig vad man hittar. Det kan ju vara något helt ofarligt i vissa burkar, men hellre lämna in alltihop än att farliga grejer hamnar på fel ställe.
  • Lite Av Varje
    Coyote skrev 2012-05-10 10:43:51 följande:
    Ja, det är alltid spännande att röja ur gamla hus, man vet aldrig vad man hittar. Det kan ju vara något helt ofarligt i vissa burkar, men hellre lämna in alltihop än att farliga grejer hamnar på fel ställe.

    Ja det är helt sant! Man vet aldrig vad som kN ligga i, vissa har stått ute och kanske bara fått regnvatten.. Men jag lämnar nog in alla :)
  • hymafr
    Lite Av Varje skrev 2012-05-10 10:38:45 följande:

    Är på tippen väldigt ofta nu, men ska hålla utkik efter detta! Har inte lagt märke till innan.. Vi ska hyra en stor container för allt Järnskrot, men vi tar det andra först och kör själva :)
    Järnskrot kan ni sälja. Har för mig att det betalar sig rätt bra. Googla.

    Om det inte finns en återvinningsstation i er närhet så kan ni åka till någon annan kommun. De frågar aldrig var man bor.
      
  • amia01

    Har ni lantbruksfastighet? Då räknas ni som företagare och får inte köra skräpet från verkstad/loge/lador till tippen i många kommuner, utan måste anlita företag för hantering/destruktion.
    Bor ni i en kommun där företagare får lämna skrot och skräp så krävs det att ni har särskit tillståd för att köra det med egen transport (bil eller liknande). Söks hos länsstyrelsen.
    Och så måste man föra en lista över allt skräp, vikter/volymer/ursprng/destruktion/återvinning.
    Bara tips så ni inte missar det...

  • Lite Av Varje
    amia01 skrev 2012-05-10 22:39:29 följande:
    Har ni lantbruksfastighet? Då räknas ni som företagare och får inte köra skräpet från verkstad/loge/lador till tippen i många kommuner, utan måste anlita företag för hantering/destruktion. Bor ni i en kommun där företagare får lämna skrot och skräp så krävs det att ni har särskit tillståd för att köra det med egen transport (bil eller liknande). Söks hos länsstyrelsen. Och så måste man föra en lista över allt skräp, vikter/volymer/ursprng/destruktion/återvinning. Bara tips så ni inte missar det...

    Nej, de har aldrig varit lantbruk hör. Men det är en skogsfastighet. Räknas det som samma? Det är inte så att vi försörjer oss på skog.. Vi måste jobba vanligt med :)
  • amia01

    Det spelar ingen roll hur man försörjer sig, har man fastigheten i som firma så är man företagare, och måste man följa de regler som gäller för avfall från företag. Men om ni inte har någon verksamhet i firman så är ju risken att någon skulle komma och kontrollera listor och kvitton minimal. Brukar fungera rätt bra att köra till tippen som vanligt då, och jag antar att det är svårt att se om skräpet kommer från trädgården eller skogen? Källaren eller verkstaden? Så det är nog bara att köra allt som privat, men jag tänkte bara att det kunde vara bra att veta vad som gäller för företag, eftersom de flesta jord/skogs fastigheter ägs i företagsform, om inte annat för avdragens skull

  • Lite Av Varje
    amia01 skrev 2012-05-11 22:57:07 följande:
    Det spelar ingen roll hur man försörjer sig, har man fastigheten i som firma så är man företagare, och måste man följa de regler som gäller för avfall från företag. Men om ni inte har någon verksamhet i firman så är ju risken att någon skulle komma och kontrollera listor och kvitton minimal. Brukar fungera rätt bra att köra till tippen som vanligt då, och jag antar att det är svårt att se om skräpet kommer från trädgården eller skogen? Källaren eller verkstaden? Så det är nog bara att köra allt som privat, men jag tänkte bara att det kunde vara bra att veta vad som gäller för företag, eftersom de flesta jord/skogs fastigheter ägs i företagsform, om inte annat för avdragens skull

    Vi har över huvud taget ingen firma eller något sådant :) inte farfar heller då han levde..
  • Faber

    Vem bryr sig? Är det bara flaskor och inte fat så häll ut det eller använd det.


    *Politiskt korrekt sidfot*
  • maximum

    Här på landet så kommer miljöbilen i gång i halvåret, då kan vi köra dit med sådant avfall som klassas som "farligt" dvs såna saker som du beskriver. Vi bor precis som er, på en gammal släktgård där man har sparat på mycket.
    Annars är det soptippen i stan som gäller.
    Men vår kommun har denna service iaf.
    Kolla på din kommuns hemsida.   

  • Faber

    Tragiskt, är det inte löpande verksamhet är det en större miljöbelastning att köra det till stan än att bara hälla ut det, dessutom så kan du ju använda dieseln.


    *Politiskt korrekt sidfot*
  • maximum
    Faber skrev 2012-06-19 14:30:31 följande:
    Tragiskt, är det inte löpande verksamhet är det en större miljöbelastning att köra det till stan än att bara hälla ut det, dessutom så kan du ju använda dieseln.
    Men man kan ju ta det med sig när man ska till stan?
    Vår soptipp ligger nästan jämte mataffären, så då är det ju bara att svänga in där. 
  • maximum

    Fööresten, är det mycket metalllskrot?
    Det kan ni sälja. Beställ hem en container för metallskrot så får ni betalt för skrotvikten. 

Svar på tråden VART ska jag göra mig av med dessa okända grejer?!?