Det låter riktigt tufft för er alla men framförallt för er lille son. Jag tycker det låter som det vore bra med hjälp. Ni vuxna mår dåligt i det här, men er lille son mår sannolikt ännu sämre. Det finns föräldrastödsprogram i många kommuner, tycker också ni ska be att få prata med BVC barnpsykolog.
Ju tidigare ni hittar till ett positivt samspel, desto lättare kommer det bli för er som att utvecklas optimalt och lära sig att hantera sina känslor.
Några konkreta tips
- acceptera att detta är er utmaning just nu och lägg tid på att fundera ut vad som fungerar. Vilka situationer fungerar bra, vad kännetecknar dem? Vilka fungerar dåligt och vad kännetecknar dem?
Plocka bort alla farliga saker som kan kastas, se till att barnsäkra huset ordentligt.
-Det verkar som er pojke är i situationer han inte klarar av. Kan ni förändra betingelserna / minska svårighetsgraden så han får lyckas oftare?
Vissa barn har svårt i stökiga miljöer. Vissa behöver tydligt förberedas på vad som ska hända. Då kan bildstod vara bra, tex en bildserie som beskriver kvällsrutinen eller vad barnet har svårt med. Vissa klarar inte av för mycket valsituationer.
- Vilka behov är det er son inte fått mötta i dessa situationer och generellt? Jag menar inte vad han vill, utan de bakomliggande behoven. Det kan vara fysiska som hunger, trötthet, rörelse. Motoriska eller sensoriska som att klättra, kasta, kladda. Men det allra viktigaste behovet som till och med trumfar mat och sömn, är det känslomässiga behovet av anknytning och kontakt med sina anknytningspersoner. Får han egentid där du bara fokuserar på positiv och kärleksfull interaktion med honom? 15 minuter om dagen kan göra skillnad.
- Att få syskon är jobbigt för de flesta små barn. Plötsligt är en annan där i mammas / pappas famn och ofta blir det också så att äldsta barnet förväntas klara av mycket mer. Hur bekräftar ni hans känslor och hjälper honom att sätta ord på dem? Tex *det är tufft att vara storebror ibland. Du vill leka och så har jag inte tid. Känner du dig ledsen för det?*
*jag ser att du blir arg nu. Du vill slå. Det kan kännas skönt att slå något när man är arg. Jag vill inte att du slår mig men du kan slå på den här kudden*
- Bekräfta de saker han gör bea * jag blir så glad när du hjälper mig med Xxx* *Nu klarade du att sätta på dig jackan själv!* *Lillasyster blir så glad när du ger henne nappen. Vilken fin och omtänksam storebror du är* *Ser du hur glad lillasyster blir när du kommer?*
- Jättebra boktips är *Barn som bråkar* av Bo Hejlskov .
- Tänk på att en 3-årings hjärna är extremt omogen. Vissa delar av hjärnan saknas nästan helt, tex den del som ger impulskontroll och förmåga att se konsekvenser av sitt handlande. Dessa delar utvecklas, men det är hur han blir bemött som avgör hur välutvecklade dessa delar blir. En kärleksfull miljö med mycket kontakt och bekräftelse avsvimmad hans känslor, samtidigt som gränser och ramar sätts mjukt och tydligt, är det bästa för hjärnans utveckling.
- Fundera på om han tittar på något på tv som är för överstimulerade eller våldsamt. Skulle begränsa tv generellt.
Hoppas något var användbart.