• IVFmamma

Kejsarsnitt vs. vaginal fFL

Jag upplever att fler är missnöjda med sina förlossningar efter att ha fött med KS, framför allt akuta och urakuta.
    Varför vet jag ej men det vore "roligt" att se om min teori stämmer.
    Ni får gärna kommentera både hur ni har fött, om ni är nöjda och OM ni upplever att KSmammor är mer missnöjda och varför ni tror att det är på ena eller andra sättet.
    ´
    Om ni fött på flera sätt, ta första barnet

Akut KS innebär KS som ej var planerat men ni fick vara vakna.
    Urakut KS- ni sövdes
    Inte självvalt KS betyder tex. att ni var tvungna att föda pga. tex. barnet låg i säte, risk för komplikationer

Med hjälpmedel menar jag sugklocka, tång osv.
    Med självvalt KS menar jag av förlossningsrädsla

Denna tråd är inte till för att klanka ner på någon utan mest för att se hur det "ser ut bland folk" och jag vet att FL inte är hela Sveriges befolkning men...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kejsarsnitt vs. vaginal fFL
  • Zenobia
    IVFmamma skrev 2012-05-15 19:12:57 följande:
    Kanske var en fånig tråd att starta då det i slutändana handlar om barnet och mammans överlevnad men när jag frågar runt, läser på bloggar så verkar majoriteten inte vilja göra KS och den främsta orsaken verkar vara just "snuvad på konfekten" känslan.
    Och jag funderade på varför det var så, är det samhällets press på kvinnor? Den som föder störst barn utan smärtlindring, dock får förlossningen inte gå för smidigt utan det msået vara med liite drama typ ett KS hänger i luften men man lyckas ändå pressa ut barnet.
    Eller är det kvinnors press på kvinnor?

En massa retoriska frågor som ni märker...
    För mig var att det jag inte ville göra ett snitt för det är en sån stor operation och man mår inte så helt ok efteråt inte jag i alla fall. Men nu vart det skit av en vanlig förlossning ändå.
    Så vilket som är för mig pest eller kolera men jag tar hellre snitt nu med facit i hand.
  • Meowth

Två akutsnitt = Lika nöjd som missnöjd. 1av 2. 

It takes backbone to lead the life you want
  • Meowth

Jag tror många har för höga förväntningar på förlossningen och tyvärr känner många (inte jag) sig snuvade på vaginal förlossning. Jag hade bara önskat mig en lugnare start för vårt barn och oss som föräldrar.

It takes backbone to lead the life you want
  • Sade

Var jätte rädd för att föda innan jag blev gravid. Väl gravid så kände jag mig konstigt nog lugn och inte alls rädd.

Hade en lång och utdragen förlossning som fick avslutas med sugklocka. Trots att min förlossning ser eländig ut på pappret så är jag nöjd. Jag hann avverka tre barnmorskor under förlossningen och de var supergulliga. Det är tack vare den fina personalen som jag trots allt har ett fint minne av förlossningen Glad.

• Marie Curie

Tror du har fatt en ganska felaktig uppfattning genom att lasa har pa FL.

Det man vet ar att kvinnor som sjalva valt att foda med planerat ks ar mest nojda av alla samt att de klassar sin upplevelse battre an bade vagianlforlosta och akut ks kvinnor.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17486467

• IVFmamma
    Marie Curie skrev 2012-05-16 20:43:33 följande:
    Tror du har fatt en ganska felaktig uppfattning genom att lasa har pa FL.

Det man vet ar att kvinnor som sjalva valt att foda med planerat ks ar mest nojda av alla samt att de klassar sin upplevelse battre an bade vagianlforlosta och akut ks kvinnor.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17486467
    Jo det vet jag sen tidigare, att just planerade snitt är för väldigt många en positiv upplevelse, för mig handlade det mera om ett nödvändigt ont
  • IVFmamma
    IVFmamma skrev 2012-05-16 20:46:47 följande:
    Jo det vet jag sen tidigare, att just planerade snitt är för väldigt många en positiv upplevelse, för mig handlade det mera om ett nödvändigt ont
    Dock upplever jag att mammor som blivit förlösta med akut/urakuta kS är mer missnöjda men det kanske bara är en känsla jag har fått av att bla. hänga på FL
  • angeiica
    FrökenLöken skrev 2012-05-15 13:06:15 följande:

Det enda fysiska påminnelsen jag har av mitt planerade snitt (15 månader sedan), är ett visst känslobortfall kring ärret vissa dagar. Ja, och det lilla ärret då.

Har inte hört talats om att någon har såpass märkbara besvär som du verkar ha. Men det kanske inte var så länge sedan du snittades?

Man ska väl inte få ont, i stället för att känna sig nödig. Om jag var dig hade jag pratat med BM, eller vem man nu pratar med.

Det var 7 månader sen jag gjorde snittet och när jag pratade med min BM så sa hon att dom inte gör något förrän det har gått ett år då dom anser att man inte är återställd förrän dess.
  • FruMii

Jag födde med ett aukt kejsarsnitt då sonen kom 6 veckor för tidigt. Tidig vattenavgång, var tillväxthämmad och låg i säte :) Jag är väldigt nöjd med snittet, personalen var verkligen rara och allt gick bra!

Det jag känner mig lite ledsen (missnöjd som ts pratar om) över är att jag bara fick försöka se han snabbt innan dom gick iväg med honom. Kvar låg jag och blev igensydd, sedan fick jag vara på uppvaket någon timme tills jag kunde börja röra på benen. DET var det jobbigaste med hela "förlossningen", att inte få se sitt barn och knappt veta hur det går.

Nu är jag gravid igen så vi får se hur det går den här gången :) För mig spelar det ingen roll faktist, om det blir Ks eller vaginalt den här gången

• 3 barns mamma84

Vet inte om det är en tävling men jag skulle inte bry mig iaf.
    Jag är bara glad över att ungarna kommit ut och till mig och pappan.
    Jag känner inte ''wow'' vad härligt utan bara lättnad över att fått ungarna ut alla 3 är här och jag kan se doms utveckling.
    Vi planerar en nr 4 men jag är fruktansvärd rädd jag vill föda vaginalt då det är sista ungen men sammtidigt lättad över att det blir kejsarsnitt gen för 2 tredje gången.
    Jag skulle inte vilja ha tummen upp för snittet eller vaginala men jag är glad om jag skulle bli gravid.
    Förstår inte varför det skulle vara en tävling eller vem som haft det jobbigare eller lättast att få en unge ut.
    Jag är bara tacksam över att jag idag lever och kan se alla mina 3 barn i värden .      

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

Har ju fött och hade dottern hos mig i ca 1 sekund då dom var tvugna att ta henne för att sätta igång hjärtat och andningen.
    Sen låg hon och solade i 2 veckors tid och sen fick jag komma hem .

Kejsarsnittet nr 1 var dramatisk jag hade sonen ca 1-2 minuter och sen tog dom honom för att jag skulle bli ihop sydd.
    Sen låg jag på uppvakningen i 3 tim och dom timmarna hade mannen sonen.
    Det var som 100år att vara utan honom
    Men väl efter fick jag se honom hade honom sen i ''wow'' några sekunde då vill ''skulle'' amma men han vägrade amma och han var tung och jag kunde inte ha honom hos mig då jag hade väldgt ont och blödde väldingt mkt .
    Var utan min son i 3 dagar !! utan min lilla (stora) pojke.
    Så i 3 dagar låg jag i sängen med morfin upp till öronen och sondmatad var jag och slängar hit och dit.
    Efter 4:e dagen fick jag honom och jag fick åka hem fast dom sa nej och ville ha mig till MAX 5 dagar.

Kejsarsnitt nr 2 Där blev jag sydd hade honom i någon sek sen när jag var klar så fick mannen honom sen åkte vi tillsammans till uppvakningen och jag hade honom hos mig hela tiden
    Var inte trött als
    Sen mätte och vägde bm honom tillsammans med mig men jag låg i sängen.
    Sen fick jag ge honom flaska och mannen var med oss tills middagen.
    Sen var jag med sonen hela tiden och fick byta blöja och ge honom mat och han sov i samma säg som mig och jag roade mig med film och musik och gosade med honom.
    Dagen efter åkte jag hem redan.                

• Minnie7

Planerat KS eftersom dottern låg i säte. Dock var det KS jag önskat hela tiden och jag supernöjd!!!

• FrökenLöken
    angeiica skrev 2012-05-16 20:55:17 följande:
    Det var 7 månader sen jag gjorde snittet och när jag pratade med min BM så sa hon att dom inte gör något förrän det har gått ett år då dom anser att man inte är återställd förrän dess.
    Jaha, på så vis. Hoppas verkligen det rättar till sig för dig.
  • Miss Obsessive

Jag har hängt i många liknande trådar på FL och jag har fått uppfattningen att jag hör till en sällsynt grupp. Många här verkar ha Jag avskydde verkligen hela min förlossning, det var ren jäkla tortyr att föda barn och jag var sååååååå besviken när jag inte blev snittad. Jag hade blivit igångsatt och hade ett hemskt värkarbete som helt sög musten ur mig och det tog ett dygn innan jag hade öppnat mig helt. Om jag inte hade öppnat mig vid sista kontrollen, så skulle jag fått snitt, allt var förberett för att det kunde bli så, men icke! Jag hade eda och lustgas mot smärtan, det hjälpte mycket lite.. I efterhand så gör det mig inte så mycket att jag aldrig fick något snitt, eftersom jag vet att det inte är ett bättre alternativ egentligen, eftersom det innebär längre läketid och risk för komplikationer. Men jag kommer aldrig kunna säga att jag hade en bra första förlossning, för den var hemsk!

• 3 barns mamma84
    angeiica skrev 2012-05-15 02:28:56 följande:
    Jag fick göra ett urakut KS när min bebis var så stor och inte kom ut, varför vet dom inte. Dom drog med klocka, hängde på min mage osv men inget funkade så det blev ett KS. Eftersom jag nästan födde vaginalt (dom kunde iaf se huvudet) så har jag fått men från både och. Jag läcker urin och efter KS'et har jag tappat känseln på magen, känner mig aldrig riktigt mätt och jag har svårt att känna mig kissnödig. När jag får ont förstår jag att jag måste gå på toa. Helt klart missnöjd, men vad vet  jag..  Det kanske är så för alla som gör KS?
    Tappat kännsel jag med fast det var 1½år sen jag fick snitt .
    Jag kan få snickningar typ vid ärret då jag är super kissnödig.
    Hunger hmm nja det vet jag inte .

Jag har aldrig blivit frågad av undersökning där nere när andra barnet kom.
    Men med tredje barnet kom blev jag frågad men sa nej.
    Men jag har varit och undersökt mig efteråt hmm typ januari februari och då var det så att
    (jag var hungrig hela tiden kissnödig hela tiden symtomer hela tiden fick till o med väldigt ONT i mitt kejsarsnitt ärr !!) som graviditet.
    Jag blev undersökt och bm eller var det läkare ja iaf hon sa att jag hade en blåsa som var hmm som en gummisnodd den typ trodde den var full av urin men den var typ tom.
    Detta kunde komma efter garviditet vid graviditet och det vanliga efter kejsarsnitt men INTE till kvinnor under 30 års ålder.
    Detta var mer vanligt för kvinnor på 30 +

Jag är bara 27 år .             
  • Charmeuse

Två vaginala förlossningar utan komplikationer och jag är nöjd. Skulle jag vara tvungen att göra KS så skulle jag det men har tacK och lov inte behövt.

• Minnie7

Angeiica:Jag har ingen känsel precis runt ärret på magen men det är ju helt normalt och en helt annan sak än för dig. Känseln kommer aldrig tillbaka men det stör ju mig inte alls. Det där med att du inte känner dig kissnödig kan hänga ihop med din nästan-vaginala förlossning. Jag fick också men efter den vaginala. Ansträngningsinkontinens och ständiga urinträngningar. Vet inte riktigt när jag egentligen är kissnödig utan går efter klockan samt ett Max antal toabesök på 4-5 st/ dag. Skitjobbigt. Sprack dessutom illa men har nu gjort en rekonstruktion av musklerna i slidan samt åtgärdat ett framfall bak så jag hoppas det kommer rätta sig till med urinen också snart när jag ni kan knipa igen. Hoppas det löser sig för dig också!

• JanaLiiN
    Miss Obsessive skrev 2012-05-17 00:20:51 följande:
    Jag har hängt i många liknande trådar på FL och jag har fått uppfattningen att jag hör till en sällsynt grupp. Många här verkar ha Jag avskydde verkligen hela min förlossning, det var ren jäkla tortyr att föda barn och jag var sååååååå besviken när jag inte blev snittad. Jag hade blivit igångsatt och hade ett hemskt värkarbete som helt sög musten ur mig och det tog ett dygn innan jag hade öppnat mig helt. Om jag inte hade öppnat mig vid sista kontrollen, så skulle jag fått snitt, allt var förberett för att det kunde bli så, men icke! Jag hade eda och lustgas mot smärtan, det hjälpte mycket lite.. I efterhand så gör det mig inte så mycket att jag aldrig fick något snitt, eftersom jag vet att det inte är ett bättre alternativ egentligen, eftersom det innebär längre läketid och risk för komplikationer. Men jag kommer aldrig kunna säga att jag hade en bra första förlossning, för den var hemsk!
    Själv hade jag en avskyvärd graviditet, var också väldigt besviken, jag trodde det skulle kännas mer positivt på något sätt iallafall. Men jag är ju glad nu för mitt barn. Kanske var det därför jag tyckte mitt KS var helt fantastiskt - ÄNTLIGEN var det över!!!
  • Erica80

Jag har fött både med akut KS och vaginalt..

Jag är lika nöjd med båda.. Har fått komplikationer på båda förlossningarna men varit jävligt nöjd ändå..
    Personalen var fantastisk (utom 1 BM och en liten sketen uska på BB) och jag har blivit behandlad väl..

Jag skulle nog bli ännu nöjdare om jag kunde få vara med på fikan man får efteråt.
    Jag har missat den båda gångerna och legat på op eller uppvak Rynkar på näsan

Jag hade inga problem efter KS men efter den vaginala förlossningen har jag haft hemorrojder from HELL..
    Inte förlossningens fel utan pga förstoppning efteråt

Svar på tråden Kejsarsnitt vs. vaginal fFL