• Skogsmamman

    Snälla hjälp mig med min undersökning! Går fort=)

    Tror du miljövänligt toalettpapper påverkar vår miljö negativt?

    Jag håller på att göra ett projekt arbete om ekologiskt fotavtryck och behöver samla in lite enkät undersökningar.

    Skriv gärna också om du:

    köper miljövänligt papper eller inte.

    Hur du tror miljön påverkas.

    Tack för hjälpen! =)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snälla hjälp mig med min undersökning! Går fort=)
  • katalysator
    Skogsmamman skrev 2012-05-15 10:28:15 följande:
    Tror du miljövänligt toalettpapper påverkar vår miljö negativt?
    I förhållande till något annat, eller bara i allmänhet?

    Det är ju såklart mer miljövänligt att inte använda något toalettpapper alls, tänker jag...
  • Pickeli

    Jag kan ingenting om toalettpapper. Men om jag köper ett miljövänligare alternativ så förutsätter jag att jag faktiskt får ett miljövänligare alternativ.


    Google it!
  • Skogsmamman
    katalysator skrev 2012-05-15 10:31:29 följande:
    I förhållande till något annat, eller bara i allmänhet?

    Det är ju såklart mer miljövänligt att inte använda något toalettpapper alls, tänker jag...

    Inget toapapper skulle ju såklart vara bäst, men det funkar ju inte i vår verklighet.


    Rent allmänt hur du tror det påverkar.

  • RedheadGirl
    Skogsmamman skrev 2012-05-15 11:19:52 följande:

    Inget toapapper skulle ju såklart vara bäst, men det funkar ju inte i vår verklighet.


    Rent allmänt hur du tror det påverkar.


    Tvål, vatten och handduk? Det är just så jag gör rent min bebis.. Nu är det ju iofs en viss skillnad på avföringen hos en bebis och en vuxen och bökigare än med toapapper skulle det bli, men fungera skulle det absolut göra!
  • Skogsmamman

    I teorin kan man använda mycket annat men i praktiken är det inte många som skulle välja bort toapapper.

  • annca

    Vad skulle vara alternativet?
    Man kan juinte använda tyghanddukar på en jobbtoalett tex, eller på en restaurang...

    Miljövänligt borde ju vara mer miljövänligt än icke miljömärkt.

    Köper det toapapper som finns och som, viktigat av allt, är mjukt. Och finns i stillräckligt stora förpackningar. Om det sedan är miljömärkt är en bonus.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Ajkje

    Jag försöker göra medvetna val när jag handlar så oftast köper jag det miljövänligaste alternativet då det är möjligt.

  • snedtak

    Om det påverkar miljön negativt är det ju per definition inte miljövänligt.

    Du kanske borde specificerat det som "toalettpapper med Svanen-märkning", "toalettpapper med återvunnet papper" eller liknande.

  • Lysrör
    RedheadGirl skrev 2012-05-15 16:02:28 följande:
    Tvål, vatten och handduk? Det är just så jag gör rent min bebis.. Nu är det ju iofs en viss skillnad på avföringen hos en bebis och en vuxen och bökigare än med toapapper skulle det bli, men fungera skulle det absolut göra!
    Intressant men frågan är om det är så mycket miljövänligare. Jag menar även tvålen, vattnet och handuken med tvättar påverkar ju naturen.
    Undrar om det finns uträkningar på det. =)
  • Kodia

    Det påverkar väl miljön negativt, precis som allt annat vi konsumerar. Det ska tillverkas, köras till butiken, och sedan ska det med olika metoder tas bort från avloppsvattnet.

    Men din fråga är lite konstig och jag undrar vad du ska dra för slutsats av resultatet. Jag tror att en del svarar som jag, med samma resonemang, och en del svarar nej, för de tror att du menar om miljömärkt papper skulle vara sämre för miljön är icke-miljömärkt.

    Och jo, jag köper alltid miljömärkt papper.   

Svar på tråden Snälla hjälp mig med min undersökning! Går fort=)