• LisaL86

    Fettma kan det leda till missfall?

    Är ca.163  och väger inte över 100. Vet inte vad jag väger men vet att det inte är över 100.
    Och JA jag vet att jag är fet och vill inte höra något annat. vill bara ha svar på min fundering
    så ni som känner att ni behöver yttra er om något annat så gör de helst någon annanstans tack!

    Jag och min sambo har precis fått ett missfall. De var jätte lätt att bli gravid.
    Man ska väl helst inte var allt för överviktig säger ju alla när man blir eller försöker bli gravid.
    Nu till min fundering: Kan överviktighet leda till missfall?

  • Svar på tråden Fettma kan det leda till missfall?
  • katalysator

    Forskningen verkar lite splittrad, men det finns undersökningar som pekar på att både över- och undervikt ökar risken för missfall.

  • LisaL86
    katalysator skrev 2012-05-16 12:03:34 följande:
    Forskningen verkar lite splittrad, men det finns undersökningar som pekar på att både över- och undervikt ökar risken för missfall.
    Tack!

    jo man läser ju som mycket överallt. Man blir lite splittrad av de olika sakerna som står. Och vi ska försöka
    börja motionera igen. Har inte blivit så mycket motion sedan vi träffade varandra.
  • LisaL86
    Pimpinellan skrev 2012-05-16 16:17:23 följande:
    Kan bero på det eller ren slump eller för högt TSH.
    tack!

    Tror inte TSH har något med det att göra efter som att mina värden ser bra ut och aldrig
    haft problem med det innan. Får väl hoppas att de var slumpen och kanske trösta oss med
    att de kanske var något fel på det lilla embryot och då var de kanske lika bra att de blev som de blev.
  • katalysator

    Ja, man brukar säga att 20-25% av alla konstaterade graviditeter slutar i missfall så det behöver absolut inte ha med din vikt att göra, det är mycket vanligt även bland normalviktiga.  

  • abovo

    Instämmer med tidigare svar, forskningen är ju inte helt enig. Något som jag dock har läst mycket om är att BMI över 30 FÖRDUBBLAR risken för vissa typer av fosterskador och då tänker jag att fetma också måste kunna orsaka ett missfall. Jag har kämpat med övervikt hela livet så jag vet att det inte ät lätt men den tanken gör iaf mig motiverad! Lycka till!

  • LisaL86

    Tack för alla svar.

    Vet ju att det är vanligt med missfall.

    Och har väl också tänkt i dom banorna. Fetma är ju inte bra i vilket fall som helst. Men det är ju inte alltid lätt, kan ju knappt dricka ett glas vatten utan att gå upp i vikt. Inte riktig så kanske, men ni förstår hur jag menar. Vissa kan ju stoppa i sig allt utan att det händer något. Jag vet att min kropp behöver röra sig vad jag än stoppar i munnen.

    Får helt enkelt bara motionera lite mera och hoppas på det bästa!! tack!

Svar på tråden Fettma kan det leda till missfall?