• Emmie02

pergotime, hur stora var era ägg på vul?

Har precis varit och gjort VUL efter enkelkur med pergotime, cd dag 11-12 och de var två ägg på 8 mm och ett på 10 mm. Skulle få komma tillbaka på fredag och se om de har växt till sig något mer iallafall den blåsan som var 10 mm. Livmoderhinnan var endast 4 mm den också.

Hur har det gått för er ni som tagit flera kurer eller en av pergotime, hur stora var era äggblåsor på VUL jämnfört med vilken cd det var.

kommer mina ägg att hinna växa till sig endå och släppa eller är det bara att ta nya tag?

Krams!

• Svar på tråden pergotime, hur stora var era ägg på vul?
  • drömmaromsmått

Jag var på vul på cd 11 då var min slemhinna på 4,6mm jag hade fem ägg på vänster, 4 som låg mellan 13-14mm och ett på 16mm på höger fanns det tre ägg två på 13-14 och ett på 17mm.
    Var på ytterligare kontroll idag slemhinnan låg då på 10mm, follikeln på höger hade växt till 22mm och de på vänster låg på 18-20mm. 
    Är på cykeldag 13 idag och väntar på information från min klinik om det blir insemination (med utplock av överflödiga ägg) på fredag.  

• Emmie02
    drömmaromsmått skrev 2012-05-16 16:06:21 följande:
    Jag var på vul på cd 11 då var min slemhinna på 4,6mm jag hade fem ägg på vänster, 4 som låg mellan 13-14mm och ett på 16mm på höger fanns det tre ägg två på 13-14 och ett på 17mm.
    Var på ytterligare kontroll idag slemhinnan låg då på 10mm, follikeln på höger hade växt till 22mm och de på vänster låg på 18-20mm. 
    Är på cykeldag 13 idag och väntar på information från min klinik om det blir insemination (med utplock av överflödiga ägg) på fredag.  
    Men då är inte loppet helt kört, mina ägg var inte lika stora som dina men slemhinnan iallafall :) hur många kurer har du ätit då? Enkel, dubbel eller trippeldos, antar att det inte är din första eftersom ni satsar på insemination :)

förlåt om jag frågar så mycket, blev lite exalterad nu när jag insåg att det kanske inte är helt kört om din slemhinna dubblats och äggena blivit mycket större på bara ett par dagar :)
  • Emmie02

puffar, är de ingen fler som vill dela med sig ? :)

• drömmaromsmått
    Emmie02 skrev 2012-05-16 16:17:50 följande:
    Men då är inte loppet helt kört, mina ägg var inte lika stora som dina men slemhinnan iallafall :) hur många kurer har du ätit då? Enkel, dubbel eller trippeldos, antar att det inte är din första eftersom ni satsar på insemination :)

förlåt om jag frågar så mycket, blev lite exalterad nu när jag insåg att det kanske inte är helt kört om din slemhinna dubblats och äggena blivit mycket större på bara ett par dagar :)

Det här är andra kuren i år (och på raken) men fjärde totalt sedan dottern föddes, pergo har ju en tendens till att göra slemhinnan mindre än vanligt.

Totalt har jag gjort fem pergokurer, första blev dottern till på och nu är det fjärde syskonförsöket.   
  • Emmie02
    drömmaromsmått skrev 2012-05-16 16:32:58 följande:
    Det här är andra kuren i år (och på raken) men fjärde totalt sedan dottern föddes, pergo har ju en tendens till att göra slemhinnan mindre än vanligt.

Totalt har jag gjort fem pergokurer, första blev dottern till på och nu är det fjärde syskonförsöket.   
    okej enkelkur då antar jag eftersom de verkar funka för dig? har du haft nå speciella biverkningar du som ätit några kurer? :)
  • drömmaromsmått

Yes enkelkurer, jag har egen ägglossning, men efter tre misslyckade donatorinseminationer började de ge mig pergo och ovitrelle. (har gjort ivf innan men det gick inte för oss därav donatorinseminationerna)
    Har inte haft några direkta biverkningar alls, inte som jag dragit till pergon i alla fall, annat än lite molvärk runt äggstockarna. 

• Frankie86

Jag var på vul igår, cd 13. Då hade jag två äggblåsor. 29*26mm och 16*14. Slemhinnan var då 9mm.
    Idag på cd 14 var äggen 31*28mm och 16*14, slemhinnan var 11mm. Läkaren som gjorde vul tyckte att det såg ut som att den största skulle spricka idag.

Kan det eventuellt vara en cysta eftersom den var så stor?
    Tog ovitrelle igår kväll för jag hade höga och bra hormonvärden.

Första makeinseminationen gjordes idag, i morgon ska vi göra en till för att maximera chanserna. Detta är vårt 6 försök, tredje med pergotime och ovitrelle. Håll tummarna gärna, vi har nu försökt få syskon i ett år. :(

• Emmie02
    Frankie86 skrev 2012-05-16 18:25:15 följande:
    Jag var på vul igår, cd 13. Då hade jag två äggblåsor. 29*26mm och 16*14. Slemhinnan var då 9mm. Idag på cd 14 var äggen 31*28mm och 16*14, slemhinnan var 11mm. Läkaren som gjorde vul tyckte att det såg ut som att den största skulle spricka idag. Kan det eventuellt vara en cysta eftersom den var så stor? Tog ovitrelle igår kväll för jag hade höga och bra hormonvärden. Första makeinseminationen gjordes idag, i morgon ska vi göra en till för att maximera chanserna. Detta är vårt 6 försök, tredje med pergotime och ovitrelle. Håll tummarna gärna, vi har nu försökt få syskon i ett år. :(

Såklart håller jag tummarna för er, mina tår också :) när vi började vår utredning så trodde jag att jag typ var ensam om de här problemet, sen insåg jag vad många vi är och jag hoppas verkligen att alla ska lyckas :) Har ni ätit sex kurer med pergo alltså om jag förstår rätt och tre med pergo och ovitrelle? Vilken dos har du fått tagit av pergon för att få så fina ägg? :)
  • Frankie86

Tack för tummar och tår :)

Nej vi har gjort 3 ostimulerade försök först och nu är vi inne på det tredje pergotime försöket.
    När jag blev gravid med dottern så tog det sig på första försöket ostimulerat. Helt otroligt, så vi trodde det skulle vara "lätt" att få syskon. Vi försökte i 16månader själva innan jag blev gravid med dottern.

Jag har endast ätit enkelkurer. Jag har ägglossning själv, men den har blivit lite konstig sen graviditeten ( dottern blev två i tisdags) så det är ju ändå ett tag sen.

Känner av verksamhet i äggstockarna nu. Äl borde ske under förmiddagen/lunch idag. Ska in på nästa insemination kl 9.

Hur länge har ni hållit på?

• drömmaromsmått

Vi försökte fem år för att då dottern, 2005-2010 fick tillbaka mensen när hon var 2 månader och har försökt sedan dess nu är hon 19 månader.
    Behandlingsmässigt så har vi gjort två ivfer vid sahlgrenska men vi hade för dålig befruktning på äggen så läkarna rådde oss till donation istället, avverkade först tre misslyckade inseminationer ostimulerat, fjärde försöket fick jag pergo och ovitrelle och då blev jag gravid.

Gjorde vårt första syskonförsöl på CFC i juni tror jag det var nu genomgår vi vårt fjärde försök, alla fyra med pergo och ovitrelle..    

• Emmie02
    Frankie86 skrev 2012-05-17 07:26:29 följande:
    Tack för tummar och tår :)

Nej vi har gjort 3 ostimulerade försök först och nu är vi inne på det tredje pergotime försöket.
    När jag blev gravid med dottern så tog det sig på första försöket ostimulerat. Helt otroligt, så vi trodde det skulle vara "lätt" att få syskon. Vi försökte i 16månader själva innan jag blev gravid med dottern.

Jag har endast ätit enkelkurer. Jag har ägglossning själv, men den har blivit lite konstig sen graviditeten ( dottern blev två i tisdags) så det är ju ändå ett tag sen.

Känner av verksamhet i äggstockarna nu. Äl borde ske under förmiddagen/lunch idag. Ska in på nästa insemination kl 9.

Hur länge har ni hållit på?
    Ja man ska kunna pricka rätt också, vi har haft äl av oss själva medans vi väntat på tid till gyn men de har inte vela tagit sig endå. Jag vet säkert att jag hade en gång då vi gjorde ett vul i början av utredningen sen så tror jag att jag haft två gånger till då jag haft de typiska äl flyningarna men de är inge säkert de heller pga av PCOn.
    Vi har hållt på först ett år själva innan vi sökte hjälp och sen tog det åtta månader innan vi fick komma tillbaka och börja behandlingen med pergo. Har nu tagit första kuren och var på vul igår (onsdag) Skulle få komma tillbaka imorgon (fredag) eftersom de inte riktigt vuxit till sig tillräckliga, de skulle ringa om en tid men de måste ha glömt de, går i Gävle på landstinget och de är under all kritik imorse så började jag till och med grina eftersom de missköter allt så mycket. Är så less på dem, vet inte om de beror på hormoner att jag känner så här men är inte alls nöjd med hur de bemött oss.

Det är inte första gången de har glömt och missat saker, tycker inte att de är så förstående och trevliga heller. NU när de är söndag gick det inte heller att få tag på dem så hoppas de kan ordna en tid imorgon endå fast de blir på kort varsel, fast de är ju inte mitt fel igentligen. :/

förslåt värsta uppsatstsen men är så upprörd så jag ville berätta för nån :) Hur går en insemination till?
  • Frankie86

Tråkigt med all extra tid och missöden. Hur gick det med vul idag?

Vi gjorde vår tredje och sista insemination denna gång, bara hoppas på att det tog sig denna gång :)

En insemination går till så att dom tvättar spermierna, man plockar bara ut dom bästa och pigga. Sen preparerar dom spermierna i en lösning bestående av en massa olika enzymer som ska hjälpa spermierna på traven. Sen för man in en plastkateter i livmodermunnen och sprutar in spermierna. Man hjälper kroppen helt enkelt på traven. Spermierna placeras precis uppe i livmoder så dom har närmare att möta ägget :)

En liten snabb förklaring till hur det går till.
    Kanske kan vara något för er om det inte funkar nu? Man ser då till att mäta äggblåsorna och slemhinnan kontinuerligt för att veta när äl kommer ske :)

• Emmie02
    Frankie86 skrev 2012-05-18 11:54:51 följande:
    Tråkigt med all extra tid och missöden. Hur gick det med vul idag? Vi gjorde vår tredje och sista insemination denna gång, bara hoppas på att det tog sig denna gång :) En insemination går till så att dom tvättar spermierna, man plockar bara ut dom bästa och pigga. Sen preparerar dom spermierna i en lösning bestående av en massa olika enzymer som ska hjälpa spermierna på traven. Sen för man in en plastkateter i livmodermunnen och sprutar in spermierna. Man hjälper kroppen helt enkelt på traven. Spermierna placeras precis uppe i livmoder så dom har närmare att möta ägget :) En liten snabb förklaring till hur det går till. Kanske kan vara något för er om det inte funkar nu? Man ser då till att mäta äggblåsorna och slemhinnan kontinuerligt för att veta när äl kommer ske :)

Så dålig på att svara, sorry :) blåsan på tio mm hade växt till 13 mm hinnan var dock inte större än fyra som vul innan de två äggen på åtta mm hade inte växt nå. Dock trodde gyn att eftersom jag har långa mens cykler så ägglossar jag förmodligen senare än vanligt och hon trodde jag skulle kunna ägglossa den här månaden. Men man vet aldrig, funkar de inte nu skulle vi ta dubbel dos pergo nästa månad iallafall :) Då förstår jag :) lät inte alltför komplicerat, ja vem vet vi får se hur det artar sig här framöver :)
  • Mixxa

Idag hade jag en på 17 och på 14, ägglossnings sprutan ikväll och torsdag insem. Förra månaden var ett ägg på 21 men lyckades inte bli gravid

• Emmie02
    Mixxa skrev 2012-05-22 23:11:25 följande:
    Idag hade jag en på 17 och på 14, ägglossnings sprutan ikväll och torsdag insem. Förra månaden var ett ägg på 21 men lyckades inte bli gravid

Okej har inga förväntningar på att bli gravid första kuren, de skulle bara vara ett plus. Jag är nöjd om jag skulle ägglossa, då vet jag att de fungerar!
  • Bunny s

Hej! Skriver från mobilen så allt kommer nog i en klump utan radbyten :p Kan berätta att jag har ätit en dubbelkur pergo. Dag 11 var blåsan 12 mm. Dag 14 plötsligt bara 8 mm. Dag 21 var blåsan bara 9.5 så vi ansåg att det inte skulle bli någon äl. Men så igår dag 29 fick jag mitt livs första älkänningar och tog ett test som var positivt. Så äl kan komma supersent också :D Så mitt råd till alla, SLUTA INTE HA SEX!! :)

Svar på tråden pergotime, hur stora var era ägg på vul?