• Dr Mupp

Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.

Våra dotter är multiallergisk mot både förämnen, pollen och pälsdjur. Detta vet skolan om eftersom de bla fått byta kapprum till henne pga klasskompisar som använder stallkläder i skolan utan att tvätta dem emellan och dottern då reagerar på det (tros att hon dagligen äter allergimediciner). Dotter har så pass allvarliga allergier att hon alltid måste ha med sin en Epipen (akutmedicin mot anafylaktiskt chock) för säkerhets skull. 

Nu beslutade skolan att de skulle annordna en utflyckt till lokala ridskolan och ha djurdag då alla skulle få ta med sig sina husdjur till skolan och berätta om dem.
    När vi ifrågasatte det lämpliga med dessa aktiviteter med tanke på vår dotters allergier blev lärarna skitsura. De ställde in allt och har till de andra barnen i klassen sagt att det beror på vår dottern. Nu är det andra barnen sura och taskiga mot vår dotter.

Ska det vekligen få gå till på det här sättet?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.
  • Hannathu

har man ridning som en friluftsdag dvs heldag och har alternativa aktiviteter för de barn som antingen är allergiska eller inte vill rida så är det väl OK

Men att komma tillbaka till skolan efteråt är helt förkastligt!

Och vem i h-vete kommer på den korkade idén att barnen ska ha djur med sig till skolan???
    Oavsett allergier eller ej så slutar sånt ofta i katastrof eftersom barnen inte har tillräcklig kontroll på djuren när de är i grupp. Minns hundslagsmål och en död kanin...

• Betty Ballbreaker

Jag har under mina skolår ALDRIG varit med om att man får ta med sig sina husdjur till skolan! Detta just för att det kan finnas allergiker. Det verkar ju urbota dumt av lärarna att föreslå detta.
    Och fy fan vad taskigt och oprofessionellt att skylla på din dotter! Jag hade blivit så himla arg!

• Lavish

Nej verkligen inte okej. Däremot tycker jag att de andra barnen ska få träffa djur via skolan men då kunde man ha arrangerat en alternativ aktivitet för din dotter separat.

Men hursomhelst var inte det stora felet vare sig att planera aktiviteten, att avblåsa den, eller ens att vara lite purken  över det. Det stora felet var precis som din rubrik att hänga ut din dotter som skyldig till att de andra barnen inte får göra en rolig sak de sett fram emot. Fullständigt oacceptabelt.

• nevermind

Men varför ska man ställa in en skitrolig aktivitet för att 1 barn inte kan vara med?! Larvigt.

• Uffesson

Men de kan ju ändå inte mena att de tänkt ta med djur till skolan? Det finns ju en massa barn som inte tål djur av olika sorter!

Att åka iväg... ja, okej. Men, då skulle din dotter fått ledigt och inte behövt vistas i skolan efter det att barnen kommit tillbaka dit; om det nu var menat så, dvs.

• Uffesson

Det är nästan så att du ska byta skola för din dotter, i denna situationen.

Om det går att ordna praktiskt, dvs.

Jag menar, lärarna är ju helt befängt elaka!

• Adephi
    nevermind skrev 2012-05-17 22:46:42 följande:
    Men varför ska man ställa in en skitrolig aktivitet för att 1 barn inte kan vara med?! Larvigt.
    För att om man nu hade tagit med djur till skolan kan det barnet inte vistas där sen innan en sanering gjorts kanske?
  • caliningrad

Vad fånigt och trist på alla sätt och vis.

Varför kan de inte ägna sig åt undervisning istället? är det en skola eller en djurpark ?

Sen undrar jag varför det finns så otroligt många allergiska barn i Sverige.

Något fel är det med detta land. 

• Kodia

Personalen verkar "ha haft lite otur när de tänkte" där...

Jag kan tycka det är ok med ett stallbesök, men bara om det är i slutet av dagen, och TS barn får göra något annat. Det finns barn som inte kan vara med på olika aktiviteter av olika anledningar, och då får man hitta på alternativ!

Att alla barn ska får ta med sig sina djur till skolan låter helknäppt! Dels av allergiorsaker, men även rent praktiskt och säkerhetsmässigt!  Nu vet jag iofs inte hur gamla barnen är , men ska de ha ordning på sina hundar och katter på lektioner och raster hela dagen, rasta dem, plocka bajs, torka upp ev. olyckor inomhus, se till att de inte slåss med varandra, se till att inget annat barn blir för närgånget mot djuret så att det bits, och turas om att passa dem när de ska till skolmatsalen? Vilket kaos det skulle bli!!!

• Tuffen
    Dr Mupp skrev 2012-05-16 18:27:12 följande:
    Hur skulle de lösa problöemet med att alla barnen behöver ducsha och byta kläder innan de kommer tillbaka till skolan och hur skulel en djurdag ordnad utan att dottern blir lidande? Skulle det tas med ett dussin eller mer pälsdjur till skolans lokaler så hade de behövt allergisaneras sen.

Djurdagen hade tex gått att ordna så att alla får ta med bilder av sina husdjur och bersätta om det och stallbesöket hade ju kunnat byta ut mot nått annat besök istället.  
    Sonens klass var på en ridskola för några veckor sedan, och det funkade jättebra eftersom mamman och pappan till en allergisk pojke valde att vara lediga med honom den aktuella dagen så att övriga klassen inte skulle bli lidande. De ställde upp för klassen. Schysst gjort av dem, tycker jag. 
  • LaFontaine
    Tuffen skrev 2012-05-23 13:02:16 följande:
    Sonens klass var på en ridskola för några veckor sedan, och det funkade jättebra eftersom mamman och pappan till en allergisk pojke valde att vara lediga med honom den aktuella dagen så att övriga klassen inte skulle bli lidande. De ställde upp för klassen. Schysst gjort av dem, tycker jag. 
    Eller så förlägger man helt enkelt besöket till slutet av dagen så att alla barn åker hem efteråt istället för att vistas i skolans lokaler. Skitenkelt!
  • Tuffen

De slutade 12.40 och åkte direkt hem, förutom de barn som skulle vara på fritids. 

• Fiskslips

Nu är ju tråden gammal men tänkte svara iaf :) 

Men  gud vad fruktansvärt att de pekar ut en elev! Tycker ni ska ta ett redigt snack eller anmäla för så kan man ju bara inte göra. Riktigt professionellt agerande från lärarna på er skola. Som lärare ska du skydda elevernas integritet och se till att de inte under några som helst omständigheter blir kränkta.  I detta fallet låter det ju som att  de snarare är lärarna som har orsakat kränkning av en elev...  ursch vad hemskt,Gråter,  

Ett hett tips om ni vill göra lärarna lite platta så :
    på skolverket finns styrdokumenten och info för  elever och föräldrar, där  kan ni hitta reformer att hänvisa till. Speciellt i första delen av det viktigaste styrdokumentet nya Läroplanen för grundskola, friskola (LGR11)och fritidshem där finns skolans värdegrund bland annat.  ( Vilket lärarna på skolan inte verkar  ha handlat efter)

Men sen tror jag enligt egna erfarenheter att det har blivit lite missförstånd från båda sidor här. Självklart ska barnen kunna åka och rida eller besöka djurparker om de finns ett stort sådant intresse, trotts allergiker. MEN Då ska SKOLAN ansvara för en alternativ aktivitet, och precis som någon sa måste man ju ordna så att eleverna kan byta kläder innan de anländer tillbaks till skolans lokaler. Helt allergifritt kan man ju inte få det heller eftersom en del barn har husdjur hemma och de kan ju inte anpassa sig hur mycket som helst heller :/

Har dock svårt att tro att skolan sa att alla barn skall med till stallet? Finns ju barn som är livrädd för hästar exempelvis. På våran skola har vi  "djurens dag", då kan alla elever ta med sig ett husdjur, detta sker på skolområdet, dock utomhus. Ska det vara inomhus så lär de ju ske en fredags eftermiddag/ med begränsade djurarter så att man kan sanera och ha sig över helgen. Men har svårt att tro att någon rektor/lärare över  huvudtaget skulle ge tummen upp på det förslaget överhuvudtaget.

Projektet "djurens dag" har fungerat superbra och många elver tycker det är årets stora höjdpunkt. Då ska såklart alla föräldrar informeras i god tid så de kan godkänna om deras barn ska få ta med sitt husdjur eller inte. Samt att de som  av olika själ inte kan/vill delta får  chansen att  göra något annat roligt. Vi hade exempelvis brännboll som
    alternativ, då en i klassen var mycket hundrädd och en del pollen/ pälsdjursallergiker.Glad

Om eran dotter är så pass allergisk så rekommenderar jag varmt försöka placera henne vid en allergiskola, på så vis så slipper ni ta massa jobbiga strider, för en "vanlig" kommunal grundskola blir tyvärr inte helt allergi fri, folk  rider, har hundar/hästar eller andra djur hemma. Sådant kan inte skolan styra över.  Barn är barn och trotts att det inte menar illa så är det lätt hänt att de glömmer av sig och kelar med hunden/katten innan de går till skolan.

Hoppas ni  sätter ned foten och visar lärarna vart skåpet skall stå, så där får det absolut inte bete sig! :(

Svar på tråden Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.