• Simben

ta med bälteskudde till USA. Hur göra med den?

Snart är det dags för oss att åka till USA och ska ha med oss enkla bälteskuddar har vi tänkt. Vi kommer flyga med lufthansa och nu undrar jag om någon vet eller har någon erfarenhet om hur vi gör bäst med dom. vi kommer ha två stycken med oss. Kan man checka in dom som specialbagage gratis? eller kan man få ha dom i planet, lite som handbagage även fast vi även har varsin ryggsäck oxå? alltså utöver vanliga handbagage? jag menar inte att sitta på dom i planet utan uppe hyllan. Eller är det bäst att packa ner dom i resväskan? nån som vet eller har hört nåt om detta?

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Svar på tråden ta med bälteskudde till USA. Hur göra med den?
  • Globetrotter
    Jättekul skrev 2012-05-18 00:48:11 följande:
    Jag har hyrt bil i USA men inte med bälteskuddar. Jag kan iaf tänka mig att det finns bilfirmor som lånar ut det gratis. maila olika och kolla:). Så har ni svart på vitt sen.
    Jättekul skrev 2012-05-18 08:30:53 följande:
    Ok, vi fick låna dem. Det kan nog bero på uthyrningsfirma. USA är väldigt stort med många firmor. Man kan inte allt för att man bor/bott i Oregon Flört
    Jättekul attityd du har emot andra som skriver inlägg!  Rynkar på näsan  Har du haft bälteskuddar eller inte?  Något förvirrande, minst sagt. 

Om du har fått låna gratis så se till att tipsa oss om vilken biluthyrare som lånar ut gratis! 
  • Simben

Tack alla för era synpunkter och tips , jag kommer packa ner dom i väskorna, vi kommer ju ha fem stycken så det ska nog gå bra även om två av dom är för små för att kunna rymma dom har försökt läsa ut på lufthansas hemsida och det verkar inte gå att skicka som specialbagage heller, sen fattade jag inte vad dom menade med fritt bagage som dom infört för biljetter köpta efter juni 2011 men men skit samma, jag packar ner

• evaoregon
    Simben skrev 2012-05-18 22:17:04 följande:
    Tack alla för era synpunkter och tips , jag kommer packa ner dom i väskorna, vi kommer ju ha fem stycken så det ska nog gå bra även om två av dom är för små för att kunna rymma dom har försökt läsa ut på lufthansas hemsida och det verkar inte gå att skicka som specialbagage heller, sen fattade jag inte vad dom menade med fritt bagage som dom infört för biljetter köpta efter juni 2011 men men skit samma, jag packar ner
    Det går säkert bra! När åker ni och vilken del av USA ska ni till?
  • linnma

Vi tar alltid med bälteskudde, lägger den i vanliga resväskan. Sen lämnar vi den i hyrbilen är vi lämnar tillbaks den vid hemresan. Onödigt  kanske, men billigare än att hyra från hyrbilsfirmorna iallafall. 

• evaoregon
    linnma skrev 2012-05-18 22:54:04 följande:
    Vi tar alltid med bälteskudde, lägger den i vanliga resväskan. Sen lämnar vi den i hyrbilen är vi lämnar tillbaks den vid hemresan. Onödigt  kanske, men billigare än att hyra från hyrbilsfirmorna iallafall. 
    Ja, även det blir ju billigare.  Vi tar med våra hem och använder de vid någon annan resa.
  • Riceandpeas

Vi har tagit med bilkudde till USA flera ggr. Brukar packa ner i resväskan eller ibland bära med den i en påse som handbagage. Båda delarna funkar fint.

• Simben
    evaoregon skrev 2012-05-18 22:33:11 följande:
    Det går säkert bra! När åker ni och vilken del av USA ska ni till?
    Vi åker 17 juni och vi ska till Orlando, fast vi flyger till miami för att sen övernatta i fort lauderdale en natt innan vi sen åker till orlando där vi ska vara nästan 2 veckor. några i sällskapet ska bila runt efter en vecka men inte jag och några andra plus alla barnen, vi ska vara på samma ställe och göra utflykter och ligga vid poolen vi det ska bli mysigt...börjar närma sig nu och man börjar längta mer och mer
  • evaoregon
    Jättekul skrev 2012-05-18 08:30:53 följande:
    Man kan inte allt för att man bor/bott i Oregon Flört
    Varför så otrevlig?  Vad är ditt problem?
  • evaoregon
    Simben skrev 2012-05-19 22:50:54 följande:
    Vi åker 17 juni och vi ska till Orlando, fast vi flyger till miami för att sen övernatta i fort lauderdale en natt innan vi sen åker till orlando där vi ska vara nästan 2 veckor. några i sällskapet ska bila runt efter en vecka men inte jag och några andra plus alla barnen, vi ska vara på samma ställe och göra utflykter och ligga vid poolen vi det ska bli mysigt...börjar närma sig nu och man börjar längta mer och mer
    Det låter härligt!  Glad  Hoppas ni får en trevlig resa!  Ska ni till Disneyworld och de andra parkerna när ni är där?
  • CallGirl

Det finns uppblåsbara varianter också.

Vi hade en stor ryggsäck när vi åkte och då gick det att fästa stolarna utanpå.

• evaoregon
    CallGirl skrev 2012-05-20 15:55:13 följande:
    Ja vi funderade på sådana men blev för snåla
    Ja, den verkar ju inte billig.  Kanske kan vara bra om man reser väldigt mycket eller på resor som varar länge och har barn som kommer att använda den mycket. 

www.mykids.se/bubblebum-bilbarnstol
  • eliten

Evaoregon: eftersom du så fint länkade måste jag ju svara även om det är OT:
    NTF arbetar aktivt för att enligt lag förbjuda bälteskudden för barn, den skyddar inte barnet någonting vid en sidokrock och har visat sej farlig i moderna bilar med sidoairbags då barn vid flertal tillfällen blivit döva i olyckor och vid tillfällen då de löses ut och barn sitter på sådana och inte skyddas.
    Min sambo jobbar med detta.

Men när frågan bara handlade om sådana kuddar så är det ju lätt löst att stoppa dem i en påse att ta som handbaggage.

• evaoregon
    eliten skrev 2012-05-20 16:21:02 följande:
    Evaoregon: eftersom du så fint länkade måste jag ju svara även om det är OT:
    NTF arbetar aktivt för att enligt lag förbjuda bälteskudden för barn, den skyddar inte barnet någonting vid en sidokrock och har visat sej farlig i moderna bilar med sidoairbags då barn vid flertal tillfällen blivit döva i olyckor och vid tillfällen då de löses ut och barn sitter på sådana och inte skyddas.
    Min sambo jobbar med detta.

Men när frågan bara handlade om sådana kuddar så är det ju lätt löst att stoppa dem i en påse att ta som handbaggage.
    Intressant.  Men en bälteskudde borde väl i alla fall vara bättre än inget alls?  Vi har gjort som så att vi bara haft med oss bälteskuddar på resor och haft stol med ryggstöd hemma.  Nu är min barn så stora att det ena sitter helt utan och dottern på en bälteskudde som är inbyggd i bilen (hon har bara några cm kvar tills hon inte behöver sitta på något extra).  Våra barn sitter alltid i baksätet där man väl inte har sidoairbags? 
  • Mattias 783

Till eliten.

Du verkar ju ha lite koll på det här med bälteskudde. Men om man använder en bälteskudde på en mittplats som har nackstöd. Vi har nämligen tre barn och har tänkt att de två yttre ska få ha vanliga bältesstolar men då får man inte plats med ytterligare en på mittplats och då är en mindre (möjligen uppblåsbar) ett alternativ för mittplatsen. Samtliga barn är över 5.

• eliten

Jag frågade min man som är den som jobbar med det och han svara att det inte är att rekommendera..

Svar på tråden ta med bälteskudde till USA. Hur göra med den?