• Jimmie

    En intressant fråga om reinkarnation mm

    Bara en intressant tanke som slog mej när jag läste lite här. och det är inte att jag ställer mej i nått fack här nu utan bara intresserad av denna tanke.
    Detta om reinkarnation och så. Dom flesta i detta ämne då säger att man återföds till det ena och det andra och många vittnar om att dom vart den ena eller andra personen i tidigare liv. Det som slog mej är då att det är aldrig nån som säger sej ha varit en katt? eller en fluga? eller nått annat djur än en människa. Hur kommer det sej tro? Är detta lite av religonens syndrom att se människan som centrum för allt?
    Vi kan lägga till mer i det här. rent statistiskt sett och mest troligt är att av alla tusentals miljarder stjärnor som finns i galaxerna som oxå är av samma antal (give or take miljarder^^) finns liv på många platser. Är inte dessa liv då bundna på samma vis? Skulle vår planet och våran art vara unik i detta? Borde jag inte lika gärna komma ihåg mitt liv som zNorG av GRLXX (lät ju bara för kul? Skulle vara kul med lite tankar kring detta av troende.
      

  • Svar på tråden En intressant fråga om reinkarnation mm
  • Khaleesi

    Rent teoretiskt kanske det skulle kunna vara så (om vi nu leker med tanken att man kan reinkarneras fritt mellan djurhamn och människohamn) att det mänskliga medvetandet inte förmår tolka signalerna från "flugjaget" så att hon kan sätta ord på vad det är hon upplever vid eventuell kontakt med sina tidigare inkarnationer.


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Jimmie
    Khaleesi skrev 2012-05-18 09:26:04 följande:
    Rent teoretiskt kanske det skulle kunna vara så (om vi nu leker med tanken att man kan reinkarneras fritt mellan djurhamn och människohamn) att det mänskliga medvetandet inte förmår tolka signalerna från "flugjaget" så att hon kan sätta ord på vad det är hon upplever vid eventuell kontakt med sina tidigare inkarnationer.

    aha att skilja på energi och energi då hmm. En annan sak då är vad dessa energier eller medvetanden skulle komma ifrån? Dom blir ju fler. Och om man inte skulle kunna gå fritt mellan olika hamnar som du säger vad skulle då hända med arter som går förlorade?

  • IntheSky
    Jimmie skrev 2012-05-18 11:37:07 följande:

    aha att skilja på energi och energi då hmm. En annan sak då är vad dessa energier eller medvetanden skulle komma ifrån? Dom blir ju fler. Och om man inte skulle kunna gå fritt mellan olika hamnar som du säger vad skulle då hända med arter som går förlorade?


    Energierna tillhör då världsaltet - brahman. Enligt hinduismen och buddhismen.

    Btw, hur gillar du min avatar och mitt nick ;) ?
  • Simon 681

    Det är rätt få som har varit fattiga bönder, trälar eller liknande, de borde ju ha varit mycket vanligare med att ha varit bonde än att ha varit hovdam åt en drottning eller liknande

  • Free Spirit Free Love

    Jag kan börja med att säga att jag tror på reinkarnation. 
    Och enligt min "tro" så är människor, människor och djur är djur. varför skulle det vara på något annat sätt på andra sidan än här? jag ser inte människan som centrum, men vi är en del av naturen, precis som alla andra levande arter. 

    Jag tror att vi är "bundna" till jorden.
    Ja menar ifall de nu finns liv på andra planeter (och då menar jag liv så som kan tänka, gå och samtala till viss mån som oss) så kommer de inte att vara "människor" eller hur? de skulle se helt annorlunda ut, och ha ett helt annat sett att leva, så varför skulle våra själar ha något med dem att göra? De kanske har sina egna själar, eller så är de viss planeter som har invånare utan själar, men dit skulle jag inte vilja åka Solig


    Simon 681 skrev 2012-05-30 18:44:51 följande:
    Det är rätt få som har varit fattiga bönder, trälar eller liknande, de borde ju ha varit mycket vanligare med att ha varit bonde än att ha varit hovdam åt en drottning eller liknande
    fast nää så är de inte... men jag tror att många av de som påstår att de kan "läsa" vad du hade för tidigare liv ofta bara är bluffmakare, som säger de folk vill höra helt enkelt. 

    Själv har jag aldrig gått till en sådan eftersom jag vet att de är många som ljuger väldigt mycket och bra inom den "branschen".  
  • SamireSimone

    jag tror på att reinkarnation existerar,men man märker det inte då man dör, den egna kroppen ,får man inte tillbaka, Döden i sig tar flera dagar, Allt blir svart.  man får en ny kropp och ny själ.En del kommer ihåg flera liv, men det är inte meningen att vi ska minnas,eller veta

  • Eisa

    Mänsliga själar reinkarneras som människor och hundsjälar som hundar och kattsjälar som katter osv. Ingen är mer värd än den andra.

    Varje planet har sitt eget reinkarnationssystem och "andevärld" men somliga kan färdas emellan, t.ex stora själar som Nelson Mandela och gänget.

    (Ja jag läser mycket böcker skrivna av medium )    

      

Svar på tråden En intressant fråga om reinkarnation mm