• Lisch

    min änglason fyller år idag men ingen kommer ihåg det :(

    Han fyller 5 år idag. Och ingen i min familj har sagt något till mig.. de brukade dom alltid göra innan.
    Nämnde hans födelsedag för 2 veckor sen och då blev alla lika förvånade. 
    Har ett sånt tryck över bröstet och vet inte vart jag ska ta vägen.

    Ska nog gå ut på stan och mata fåglarna för jag klarar inte av att vara inne just nu. Vet inte varför jag skriver detta inlägg. Är nog mest en jobbig dag bara. :( 

  • Svar på tråden min änglason fyller år idag men ingen kommer ihåg det :(
  • Philippa

    Tänkte bara att om det är många år sedan kanske de inte vill säga nåt för att inte riva upp såren...? Eller så har de ärligt talat glömt bort det.... om det är länge sedan....

    KRAM

  • Förväntanstid

    Kan det va så att folk velar och inte vet hur du vill att de ska hantera det. De kanske tror att du inte vill bli extra påmind? Jag vet inte, har svårt att sätta mig in i både din situation (vill inte riktigt heller) och dina anhörigas situation. Det är dock självklart att du har rätt att känna som du gör, alla årsdagar resten av ditt liv! Du kan ju försöka nämna att de glömt det om du får tillfälle. Kram!

  • HejAlice

    Usch vad jobbigt! Säg till dom att du blir sårad!

  • Lisch

    Satt vid vattnet i 2 timmar och allt jag kunde se var när jag gick där med barnvagnen.
    Min familj har det svårt dom också, det är fullt förståeligt och jag nämnde det för dom för 2 veckor sen att den dagen fyller han år så jag kan inte göra det dom fråga mig om. 
    Alltid har dom skickat ett grattis meddelande till mig eller skrivit på fb, ex grattis *** vi saknar dig. Men inte idag. Dom har inte ens ringt och frågat hur det är med mig. Vilket dom också alltid gjort. 

  • Jackson

    Människor går vidare, det låter kanske hårt och elakt, men det är faktiskt så det är. Dessutom är 5 år vääldigt lång tid, du kan inte gå omkring och förvänta dig att människor i din närhet känner lika starkt som du.

    Världen och människor snurrar vidare även fast du står still i din sorg.

  • Ann Lee

    Mina varmaste kramar till dig på din sons födelsedag!

    En mor glömmer aldrig!

    Jag har själv mist en dotter och nu i oktober är det 5-årsdag!

    KRAM  
        


    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • astro

    Jag är så ledsen för din skull, ts.
    Sorg tar olika lång tid. För den närmast sörjande brukar det ta sju år ungefär innan "speciella datum", som födelsedagar, slutar vara enbart smärtsamma och börjar bli vackra igen. Vid ett barns död kan det mycket ta längre tid.
    Olyckligtvis går det oftast betydligt fortare för dem som inte sörjer lika direkt, som din familj t ex som vi det här laget snarare sörjer din förlust än det barn som dog. Antagligen var det därför de inte hörde av sig och tog hand om dig som de borde ha gjort.

     


  • Farfalla
    Jackson skrev 2012-05-23 23:28:59 följande:
    Människor går vidare, det låter kanske hårt och elakt, men det är faktiskt så det är. Dessutom är 5 år vääldigt lång tid, du kan inte gå omkring och förvänta dig att människor i din närhet känner lika starkt som du.

    Världen och människor snurrar vidare även fast du står still i din sorg.
    5år är inte en väääldigt lång tid om man förlorat sitt barn!

    TS jag förstår till stor del hur du känner. Jag känner oxå en besvikelse då de personer man har nära inte här av sig lr skriver ett grattis ens på fb eller tänder ett ljus vid hans grav.. Speciellt de personerna man umgås mkt med som har barn, och förväntar sig att man kommer på deras kalas osv. Och då inte ens kan bemöda sig med att visa att dom finns där och minns våra små som inte fick stanna så länge på jorden... Stora kramar till dig och vill du så får du skriva privat meddelande! <3 
    Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Jackson
    Farfalla skrev 2012-05-25 00:54:11 följande:
    5år är inte en väääldigt lång tid om man förlorat sitt barn!

    TS jag förstår till stor del hur du känner. Jag känner oxå en besvikelse då de personer man har nära inte här av sig lr skriver ett grattis ens på fb eller tänder ett ljus vid hans grav.. Speciellt de personerna man umgås mkt med som har barn, och förväntar sig att man kommer på deras kalas osv. Och då inte ens kan bemöda sig med att visa att dom finns där och minns våra små som inte fick stanna så länge på jorden... Stora kramar till dig och vill du så får du skriva privat meddelande! <3 
    Jo, 5 år är väldigt lång tid för de som inte själva har förlorat sitt barn. Människor går vidare.
  • mimbo
    Jackson skrev 2012-05-25 10:42:21 följande:
    Jo, 5 år är väldigt lång tid för de som inte själva har förlorat sitt barn. Människor går vidare.

    Måste lägga mig i fast jag inte förlorat ett barn.
    5 år är väl ingen lång tid när man förlorat ett barn, barnbarn, syskonbarn eller så? TS pratar ju om sin familj inte om människor i allmänhet.
    Min pappa dog för fem år sedan, och vi i familjen minns alla hans födelsedag och träffas alltid den dagen fast han inte är med oss. Klart livet går vidare, men minnen är för alltid och faktiskt sorg efter en älskad anhörig också.
  • Farfalla
    mimbo skrev 2012-06-02 21:42:46 följande:
    Måste lägga mig i fast jag inte förlorat ett barn.
    5 år är väl ingen lång tid när man förlorat ett barn, barnbarn, syskonbarn eller så? TS pratar ju om sin familj inte om människor i allmänhet.
    Min pappa dog för fem år sedan, och vi i familjen minns alla hans födelsedag och träffas alltid den dagen fast han inte är med oss. Klart livet går vidare, men minnen är för alltid och faktiskt sorg efter en älskad anhörig också.
    Precis det jag skrivit några gånger men inläggen har försvunnit på vägen..
    5år är ingen tid när det rör sig om en så nära släktrelation som barnet hade till ts föräldrar ev syskon osv!

    Om inte annat finns TS kvar hos dom och behövde deras stöd!!! 
    Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Kattdamen

    Dina släktingar har antagligen gått vidare. De var troligen inte lika nära ditt barn som du var.


    En kopp te, tack.
  • Farfalla
    Kattdamen skrev 2012-06-03 16:23:27 följande:
    Dina släktingar har antagligen gått vidare. De var troligen inte lika nära ditt barn som du var.
    Och då är inte TS mamma och pappa nära henne?!?! Oavsett om dom lämnat barnets liv och död bakom sig så finns det en förkrossad mamma kvar i livet på jorden utan sitt barn i famnen!
    Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • heja06

    Hej TS. Det var ett tag sen du skrev detta...men jag förstår precis vad du menar. Jag förlorade min son i drygt halva graviditet för ca 1½ år sen, 12 maj 2011 kommer för alltid vara hans födelsedag, och jag vill få lov att "fira eller sörja" denna dag på något sätt. Men det är faktiskt bara min syster som vill komma ihåg tillsammans med mig. Jag går till en grav som för mig symboliserar mina 5 änglabarn...även om 4 av den var väldigt tidiga mf (har aldrig tillåtit mig att sörja dessa barn). Kram 

  • malin111212

    Usch, vad jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg! Såklart du vill att de ska komma ihåg och nämna hans födelsedag!

    Kramar till dig!
     
    /Emils änglamamma!

     

  • Lisch
    heja06 skrev 2012-12-26 22:56:21 följande:
    Hej TS. Det var ett tag sen du skrev detta...men jag förstår precis vad du menar. Jag förlorade min son i drygt halva graviditet för ca 1½ år sen, 12 maj 2011 kommer för alltid vara hans födelsedag, och jag vill få lov att "fira eller sörja" denna dag på något sätt. Men det är faktiskt bara min syster som vill komma ihåg tillsammans med mig. Jag går till en grav som för mig symboliserar mina 5 änglabarn...även om 4 av den var väldigt tidiga mf (har aldrig tillåtit mig att sörja dessa barn). Kram 
    Jag känner mig så enormt dum, har inte varit på hans grav på säkert 2 1/2 år. Har velat och varit på väg men åkt tillbaka igen. Det är inte han som ligger där. Han är här med mig i minnen,foton och tex hans snuttefilt. 

    jag har också haft en del missfall, men detta innan sonen föddes. Har inte lyckats bli gravid efter det.

    Alla tar det olika hårt och en del förstår inte att även tidiga missfall kan vara svårt. Det är bra att du har din syster, man behöver alla stöd i någon form och har man ingen så är risken stor att man rasar. 
    Jag vet inte om man firar eller sörjer, den dagen är barnets dag oavsett hur gammal det är och man som mamma vill ju göra sitt barns födelsedag (levande eller inte) till en bra dag.
     
Svar på tråden min änglason fyller år idag men ingen kommer ihåg det :(