Hjälp! Mamman flyttat till annan kommun och vill flytta barnen mot min vilja.
Bakgrundsfakta:
Delad vårdnad, lika vistelsetid, två barn i förskoleklass. Jag bor ca 200 meter från barnens skola. Mamman bodde här, men valt att flytta till annan kommun på andra sidan stan (flyttat ihop med ny sambo utan barn) och vill nu att barnen ska byta till en skola som ligger i anslutning till hennes nya adress, men har vidare planer på att flytta ytterligare en gång och då troligtvis ännu längre bort.
Barnens mamma har alltså flyttat (sålt lägenheten) från en adress i anslutning till mitt boende och tillika ca 200 meter från barnens nuvarande skola till ny kommun och vill alltså flytta barnen till den nya skolan. Idag är barnen folkbokförda på mammans gamla adress och är således adresslösa då jag ej godkännt flyttanmälan eftersom jag inte vill att de ska ryckas upp från sin nuvarande skola och vänner. En flytt skulle dessutom i praktiken innebära att jag skulle bli tvungen att flytta efter då jag ej skulle lösa logistiken och barnens dagar skulle bli på tok för långa.
Jag har förgäves försökt i ett par månader att vädja till mamman att följa med på samarbetssamtal hos familjerätten, men hon vill inte det.
Hennes argument för att barnen ska byta skola är att det är en dålig skola de går i nu och ett dåligt område för barnen att växa upp i. Argumenten är enligt mig och många med mig helt ihåliga.
Nu ringer hon i tid och otid och tycker att jag är dum (vilket hon även sagt till barnen att hon tycker att jag är) som låter barnen växa upp och gå kvar där. Allt för att spela på mitt samvete.
Tycker ni kära medmänniskor här på Familjeliv att det är bättre att ge med sig och dansa efter mammans pipa för att det är barnens bästa eller rekommenderar ni mig att stå på mig? Jag vill ju bara barnens bästa, men hur vet man vad som är rätt? Mamman är van att få som hon vill i sitt liv och hon räknar kallt med att jag bara ska acceptera och anpassa mig.
Under morgondagen (25/5) kommer barnen bli folkbokförda på min adress då jag har närmast till skolan. Dvs att barnen kommer gå kvar i nuvarande skola. Skulle jag godkänna barnens flyttanmälan till mammans nya adress skulle således barnen automatiskt få byta skola då det är en flytt över kommungränserna.