• Anonym (Tvillingpappa)

Hjälp! Mamman flyttat till annan kommun och vill flytta barnen mot min vilja.

Bakgrundsfakta:

Delad vårdnad, lika vistelsetid, två barn i förskoleklass. Jag bor ca 200 meter från barnens skola. Mamman bodde här, men valt att flytta till annan kommun på andra sidan stan (flyttat ihop med ny sambo utan barn) och vill nu att barnen ska byta till en skola som ligger i anslutning till hennes nya adress, men har vidare planer på att flytta ytterligare en gång och då troligtvis ännu längre bort.    

Barnens mamma har alltså flyttat (sålt lägenheten) från en adress i anslutning till mitt boende och tillika ca 200 meter från barnens nuvarande skola till ny kommun och vill alltså flytta barnen till den nya skolan. Idag är barnen folkbokförda på mammans gamla adress och är således adresslösa då jag ej godkännt flyttanmälan eftersom jag inte vill att de ska ryckas upp från sin nuvarande skola och vänner. En flytt skulle dessutom i praktiken innebära att jag skulle bli tvungen att flytta efter då jag ej skulle lösa logistiken och barnens dagar skulle bli på tok för långa.

Jag har förgäves försökt i ett par månader att vädja till mamman att följa med på samarbetssamtal hos familjerätten, men hon vill inte det.

Hennes argument för att barnen ska byta skola är att det är en dålig skola de går i nu och ett dåligt område för barnen att växa upp i. Argumenten är enligt mig och många med mig helt ihåliga.

Nu ringer hon i tid och otid och tycker att jag är dum (vilket hon även sagt till barnen att hon tycker att jag är) som låter barnen växa upp och gå kvar där. Allt för att spela på mitt samvete.

Tycker ni kära medmänniskor här på Familjeliv att det är bättre att ge med sig och dansa efter mammans pipa för att det är barnens bästa eller rekommenderar ni mig att stå på mig? Jag vill ju bara barnens bästa, men hur vet man vad som är rätt? Mamman är van att få som hon vill i sitt liv och hon räknar kallt med att jag bara ska acceptera och anpassa mig.

Under morgondagen (25/5) kommer barnen bli folkbokförda på min adress då jag har närmast till skolan. Dvs att barnen kommer gå kvar i nuvarande skola. Skulle jag godkänna barnens flyttanmälan till mammans nya adress skulle således barnen automatiskt få byta skola då det är en flytt över kommungränserna.                

• Svar på tråden Hjälp! Mamman flyttat till annan kommun och vill flytta barnen mot min vilja.
  • SupersurasunkSara

Nej du ska inte låta mamman bestämma. Någon gång måste du sätta ner foten och meddela att nu är det NOG. HON får göra som hon vill, men barnen är folkbokförda hos dig.
    Om hon senare vill flytta igen, så kan ni DÅ komma överens om vilken skola barnen ska gå i ska de behöva byta flera gånger tänkte hon eller vad?

Har du ingen sambo? För isf måste ju även den personens vilja få komma till tals.

• Anonym

Varför vill hon flytta ytterligare en gång till sedan och ännu längre bort? Hur tänkte hon där?

NEJ, svassa inte efter henne, kämpa för dina barn! Ska du och barnen ändra era liv varje gång hon flyttar?

• Anonym (C)

Jag håller med de två senaste talarna, sätt ner foten!

Om mamman stämmer dig på boende i Tingsrätten så har hon extremt små chanser att vinna. TR brukar nämligen i stort sett alltid döma boendet till den av föräldrarna som stannar kvar på orten (även om den föräldern bara hade varannan helg innan).

Det du behöver tänka på nu är att dubbelkolla med alla inblandade skolor och kommuner så att inte mamman byter skola utan din underskrift. Prata dels med rektorn på nuvarande skolan och dels med skolplaceringsansvarige på er kommun och var ÖVERtydlig med att barnen ska gå kvar på skolan till hösten. Därefter ringer du upp både rektorn och skolplaceringsansvarige på mammans kommun och var ännu mer övertydlig med att barnen är skrivna hos dig och att de redan har en skolplacering i närmaste skolan och att de INTE ska byta skola till hösten.

Det kan ju faktiskt vara så att mamman i smyg har kontaktat skolorna och redan ordnat bytet. Och sen när hösten kommer så behåller hon barnen den veckan det är skolstart och vips så har barnen ny skola och du är chanslös.     

• SupersurasunkSara

Ja, precis som ovanstående skrivare skriver, ring kommunerna och var TYDLIG att barnen INTE ska flytta, har mamman redan ordnat med överflyttningen så kan du överväga att anmäla henne för detta.

Visst kommer hon att bli sur men boka en tid för samarbetssamtal och inbjud henne dit och ha då med dig ett färdigt förslag på hur ni kan göra för att underlätta för er båda. Tex det du skrev, att ni kan leta efter en skola som båda tycker är BÄTTRE än den de går i nu och som ni båda kan tänka er att bo i närheten av.
    Vägrar hon komma är det HON som har samarbetsproblem, inte du.

Och som jag skrev tänk på att mamman kan få fler nycker, om du är singel nu så är det ju bara du som ska vara med och tycka från ditt håll, men när du skaffar dig en partner (om du vill det alltså haha) så är det fler att ta hänsyn till, det är inte bara att flytta hur som helst för att göra mamman till viljes.

• h8him
    Anonym (C) skrev 2012-05-25 06:58:23 följande:

Om mamman stämmer dig på boende i Tingsrätten så har hon extremt små chanser att vinna. TR brukar nämligen i stort sett alltid döma boendet till den av föräldrarna som stannar kvar på orten (även om den föräldern bara hade varannan helg innan).

Det du behöver tänka på nu är att dubbelkolla med alla inblandade skolor och kommuner så att inte mamman byter skola utan din underskrift. Prata dels med rektorn på nuvarande skolan och dels med skolplaceringsansvarige på er kommun och var ÖVERtydlig med att barnen ska gå kvar på skolan till hösten. Därefter ringer du upp både rektorn och skolplaceringsansvarige på mammans kommun och var ännu mer övertydlig med att barnen är skrivna hos dig och att de redan har en skolplacering i närmaste skolan och att de INTE ska byta skola till hösten.

Det kan ju faktiskt vara så att mamman i smyg har kontaktat skolorna och redan ordnat bytet. Och sen när hösten kommer så behåller hon barnen den veckan det är skolstart och vips så har barnen ny skola och du är chanslös.     
    Utan att ha fått igenom boendet ska hon inte ha möjlighet att ändra skola för barnen. Men visst  kan det ändå  vara bra för ts att ringa skolan dit mamman flyttat.

Ts, samarbetssamtal låter bra. Mamman kan ju inte flytta nu och tro att barnen ska få flytta med, samt planera för ännu en flytt, men skolbyte och allt vad det innebär. Att få ha kvar sin vana miljö, kompisar osv kan betyda mycket för barn.
  • Anonym (Tvillingpappa)
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-25 06:10:19 följande:
    Nej du ska inte låta mamman bestämma. Någon gång måste du sätta ner foten och meddela att nu är det NOG. HON får göra som hon vill, men barnen är folkbokförda hos dig.
    Om hon senare vill flytta igen, så kan ni DÅ komma överens om vilken skola barnen ska gå i ska de behöva byta flera gånger tänkte hon eller vad?

Har du ingen sambo? För isf måste ju även den personens vilja få komma till tals.

Det är väl precis så jag känner. Jag vet faktiskt inte hur hon tänker, vet bara att de tittar på större boende, hus i lite olika områden, jag är inte delaktig i den processen.
    Nej jag har ingen sambo. Har nyligen inlett ett förhållande, men detta är mellan mig och barnens mamma.
    Idag sker folkbokföringen till min adress, men mamman ringde igårkväll och hetsade mig att ringa och begära mer tid hos skattemyndigheten idag eftersom hon inte vill "att någon myndighet inte ska bestämma över våra barns liv". Jag förklarade då för henne igen att jag vill inte att dom ska vara adresslösa som dom är nu och då är det bättre att dom är folkbokförda hos mig tills vi hittar en långsiktig lösning. Jag förklarade vidare att jag inte vill att dom ska vara folkbokförda på hennes nya adress, för då kommer skolbyte ske per automatik då barnen skrivs i en annan kommun. Då brusade hon upp och sa "Jag förstår inte hur du kan låta barnen växa upp i slummen" varpå jag vänligen men bestämt avslutade samtalet och återigen hänvisade till familjerätten som jag gjort i ett par månaders tid nu.
  • Anonym (Tvillingpappa)
    Anonym skrev 2012-05-25 06:13:11 följande:
    Varför vill hon flytta ytterligare en gång till sedan och ännu längre bort? Hur tänkte hon där?

NEJ, svassa inte efter henne, kämpa för dina barn! Ska du och barnen ändra era liv varje gång hon flyttar?
    Hon och hennes nya sambo letar större boende och då tittar dom på lite olika områden, enligt hennes indikationer är det i områden som ligger ännu längre bort från mig och där barnen går i skolan idag.
    Jag har inte för avsikt att barnen och jag ska flytta efter varje gång nej, det blir såklart ohållbart i längden.
    Tack för din åsikt.
  • Anonym (Tvillingpappa)
    Anonym (C) skrev 2012-05-25 06:58:23 följande:

Tack för varningen och dina åsikter. Tror dock inte att det finns en chans i värden att hon skulle vara så företagsam att göra så i smyg, dessutom sker det över kommungränsen och så vitt jag vet brukar inte kommunerna vara så pigga på att betala för skolgång i annan kommun än där barnen är folkbokförda, men kanske värt att ta dina tips på allvar och dubbelkolla, i dagens samhälle ska man inte ta ngt för givet.
  • Anonym (Tvillingpappa)
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-25 07:03:43 följande:
    Ja, precis som ovanstående skrivare skriver, ring kommunerna och var TYDLIG att barnen INTE ska flytta, har mamman redan ordnat med överflyttningen så kan du överväga att anmäla henne för detta.

Visst kommer hon att bli sur men boka en tid för samarbetssamtal och inbjud henne dit och ha då med dig ett färdigt förslag på hur ni kan göra för att underlätta för er båda. Tex det du skrev, att ni kan leta efter en skola som båda tycker är BÄTTRE än den de går i nu och som ni båda kan tänka er att bo i närheten av.
    Vägrar hon komma är det HON som har samarbetsproblem, inte du.

Och som jag skrev tänk på att mamman kan få fler nycker, om du är singel nu så är det ju bara du som ska vara med och tycka från ditt håll, men när du skaffar dig en partner (om du vill det alltså haha) så är det fler att ta hänsyn till, det är inte bara att flytta hur som helst för att göra mamman till viljes.
    Jag har bjudit in till samarbetssamtal och efter ett par månaders tjatande skrev hon till slut under och skickade in ansökan (måste skrivas under av båda). Jag har varit på mitt, men hon har inte varit på sitt vad jag vet. Ringde senast för två veckor sedan och då hade hon fortf. ingen tid bokad iaf enligt handläggaren.

• Vinterankan

Jag tycker ditt resonemang i inlägg #10 verkar vettigt. Försök att hitta ett bra område för barnen som ni båda kan tänka er att bo i.

• Anonym (Tvillingpappa)
    Vinterankan skrev 2012-05-25 08:31:09 följande:
    Jag tycker ditt resonemang i inlägg #10 verkar vettigt. Försök att hitta ett bra område för barnen som ni båda kan tänka er att bo i.
    Tack så mycket för din åsikt.
  • Anonym (anonymisen)

Eftersom ni verkar ha gemensam vårdnad så har hon inte rättigheten att flytta dina barn. Det måste ske med gemensamt beslut. Bor de hos dig så har hon all rätt i världen att flytta själv men inte att flytta dina barn. Bor de hos dig har du inte rättighet att flytta vart du vill utan hennes medgivande. Det kan tyckas knasigt att den som barnen inte bor hos kan flytta hur den vill men inte den som har barnen skrivna hos sig men så är det. Dessutom om hon flyttar långt bort kan hon bli tvungen att betala för resorna.

• Anonym (anonymisen)

Du ska inte ge med dig. Barn ska inte ryckas upp om de trivs och vem vet hur länge det nya förhållandet varar. Vägra barnen flytt så får de heller inte flytta. Hon får inte flytta och ta med sig barnen. Nu låter hon det osunda förnuftet och ingen tanke på barnen styra. Är det ett nytt förhållande eller har det varat länge det hon nu har? Hon verkar inte vara den mest lämpliga föräldern av er två då hon inte vill ta en vettig diskussion och reda ut det hela. Man ska tänka på barnen i första hand. Barnen i fokus.

• Anonym (Tvillingpappa)

Beslut från skatteverket på att barnen nu är folkbokförda på min adress, känns skönt, men har ändå svårt att vara glad...fortsatta påhopp från barnens mamma nu...att jag förstör för barnen och henne. Antar att hon är desperat då hennes enda sätt att få som hon vill är att hon får mig att ändra mig och dansa efter hennes pipa.

Som tur är har vi nu en tid för gemensamt samarbetssamtal på familjerätten.    

• Anonym (Mamma M)

Bra att du nu fått barnen skrivna hos dig.

Ber dig nu att du inte låser dig vid att aldrig flytta, utan att du kan tänka dig att i framtiden flytta till ett boende där barnen har har tillgång till båda sina föräldrar. Barnen kan ju inte hjälpa att deras mamma är egoistisk och de älskar säkert båda sina föräldrar lika mycket. 

• Anonym
    Anonym (Tvillingpappa) skrev 2012-05-30 10:08:25 följande:
    Beslut från skatteverket på att barnen nu är folkbokförda på min adress, känns skönt, men har ändå svårt att vara glad...fortsatta påhopp från barnens mamma nu...att jag förstör för barnen och henne. Antar att hon är desperat då hennes enda sätt att få som hon vill är att hon får mig att ändra mig och dansa efter hennes pipa.

Grattis! Självklart hoppar hon på dig eftersom du inte gjorde som hon ville. Istället för att ta åt dig kan du bara svara att hon valde själv att flytta. Inget är ditt fel.
  • Anonym (P)
    Anonym (Tvillingpappa) skrev 2012-05-30 10:08:25 följande:

Lycka till och fortsätt tänka på vad som är barnens bästa.
  • pappaärbäst

Jag tycker för barnens bästa att ni kommer överens. Ni måste hitta en medling i detta. Du måste lyssna till mammans argument och vise versa. Barnen mår nog bäst av ett boende. Kanske vill dem bo med mamma.

• Anonym (C)
    pappaärbäst skrev 2015-04-23 17:17:57 följande:

Jag tycker för barnens bästa att ni kommer överens. Ni måste hitta en medling i detta. Du måste lyssna till mammans argument och vise versa. Barnen mår nog bäst av ett boende. Kanske vill dem bo med mamma.

Nu är iofs tråden flera år gammal, men jag tror inte att det är för barnens bästa att flytta och byta skola varje gång en förälder blir kär.
Svar på tråden Hjälp! Mamman flyttat till annan kommun och vill flytta barnen mot min vilja.