elmadumle skrev 2012-06-03 13:52:18 följande:
Ursäkta mig men du låter som en jag inte skulle vilja möta ute på vägarna om du har svårt att snabbt fatta ett beslut, det kan innebära katastrof inte bara för dig utan än värre - för dina medtrafikanter. Om det händer något utöver det du lärt dig och du inte kan hantera det för att ingen talat om flera gånger för dig hur du ska agera, hur gör du då? låter bli att agera och krockar istället? släpper ratten och blundar?
Ja, det är verklige bedrövligt med de som agerar utan att tänka först. Det borde finnas någon koll på de som ger sig ut i trafiken, kanske något test som visar att man är lämplig som förare, läkarintyg och att man bevisar hur man kan köra. Det kan ju bli väldigt halt ibland och det är så många vägskyltar att hålla reda på. Man kanske ska ta ett test på att man kan alla vägskyltar och även fråga hur man tänker agera i potentiellt farliga situationer.
Det får du lägga in som förslag!
Man skulle kunna kalla det för lämplighetsintyg, teoriprov, halkbana och uppkörning...
eller vänta nu...:-/
Ska vi ta det en _en_ gång till. Om jag ansöker om körkortsbidrag hos försäkringskassan genom bidraget som kallas för bilstöd så kommer försäkringskassan avgöra om jag får det bidraget eller inte. Att ni yttrar era tankar om att det verkar vara fel att jag ens funderar på att söka det hör inte hit, inte heller vad för jobb jag tänker söka. OM jag någon gång i framtiden kommer ta körkortslektioner så är det mina resultat på teroriprovet och uppkörningen som avgör om jag får körkort, det är en körlärare som kommer tala om om jag är kapabel att framföra bil i trafiken, inte att ni sitter här och spekulerar om hur jag är i trafiken redan innan jag ens har testat att ge mig ut på vägarna.
Och jag kanske ska ge er en liten bild om hur det kan vara för mig, jag kan inte säga med säkerhet att det kommer att bli så men det vet man aldrig med ens riktigt rutinerade bilförare heller.
Så här kan det vara innan jag har lärt mig något, jag får tunnelseende och kan inte planerar ett endaste steg framåt men sen när jag har lärt mig går det bra, faktiskt som på räls, kan vara svårt att bryta rutiner.
Jag kan följa ett recept när jag lagar mat men om jag efteråt kommer på att det är bättre att jag hade gjort tvärt om med ett moment så kan jag inte se varför när jag står där med receptet nästa gång, då jag givetvis har skrivit noteringar, pilar och hänvisningar om hur jag ska göra. Sen efter att jag har gjort den nya rutinen några gånger så kan jag följa det nya receptet. Det är ingen hit för mig att hitta på några nya saker när vi har gäster. Sen när jag kan receptet kan jag prata i telefonen, hjälpa barn med lego och läxor men första gången jag följer ett recept på gröt kan jag inte svara på tilltal ens.
Nu är ju inte det inte samma som att köra bil men just _övningen_ att köra bilen kommer annorlunda för mig än vanliga "normala". Jag får öva in de saker som ska sitta i ryggmärgen några extra gånger för att det ska sitta så jag kan ägna mig åt det förutsagda till 100%.