• Anonym (ADHD:are)

Körkort genom bilstöd från FK?

Jag undrar om det är någon annan som ha fått det beviljat? Vad skrev ni i ansökan? Ni som fick avslag, sökte ni på nytt/överklagade?

Jag har inte körkort, har aldrig haft. Har känt att det bara har låst sig för mig att ens sätta mig bakom ratten men har aldrig vetat varför. Jag har gjort några mindre försök, både körskola och privat. Skulle mycket väl kunna tänka mig att vara nöjd med bara ett körkort för automat när jag tycker det är något lättare att köra automatväxlad bil.

För ett tag sen fick jag diagnos, adhd och atypisk autism. Många saker fick i mitt liv fick sin förklaring iom den diagnosen. Det här med körkort är en. 

Jag har läst på försäkringskassans hemsida att man kan få bidrag för körkort i bilstöd.( Blankett 5014) 
    Jag vill gärna höra vad ni skrev och hur det har gått för er.

Mycket tacksam för alla svar och vill ha många Solig

Till ev. er som tycker att det är fel att få bidrag för körkort från FK får bli politiker, era kommentarer hör inte till den här tråden. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-02 17:42
    Det är främst i (tilltänkta) jobbet som körkort krävs.
    Jag har klarat mig utan körkort hela livet annars så jag "behöver" inte det i privat bruk.
  • Svar på tråden Körkort genom bilstöd från FK?
    SeaDragon skrev 2012-06-02 17:45:14 följande:
    Och privat måste du som sagt ha MYCKET speciella skäl för att få körkort och bil betalt eller subventionerat via bilstödet. Läkarintyg på varför du inte klarar att åka kollektivt (samt inte kan betala själv) etc... Och i första hand är det färdtjänst som gäller då, inte körkort och bil.

Bilstödet används oftast till dem som redan har körkort (eller betalar själva) men behöver specialbyggda bilar pga rörelsehinder etc. Det kan i viss mån även användas om man har stora behov av det samt har personliga assistenter som kör. Men du verkar inte tillhöra denna kategori. 
    Jag är inte intresserad av att söka bilstöd för inköp av bil eller ombyggnad av bil. Bil finns det i hushållet. Jag kan mycket väl tänka mig att fortsätta att åka kollektivt, om det skulle behövas fram och tillbaka till jobb. Bara det att de jobb som skulle kunna vara lämpliga för mig att söka pga utbildning, arbetslivserfarenhet och lämplighet kräver körkort. Inte att arbetsgivaren vill att man har körkort som en bra sak att ha och kanske skulle kunna komma till användning i arbetet utifall att... och kunna ta sig till och från arbetet på ett bra sätt. Utan rent och slätt krävs i arbetet.
    Som privatperson och arbetande på en kontorsstol eller vid maskin som spottar ut detaljer så skulle jag kunna ta ett jobb i morgon dag om det inte hade varit för mina andra, fysiska funktionshinder bara de jobben inte kräver körkort.
  • Dr Mupp
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-03 02:12:56 följande:
    Jag är inte intresserad av att söka bilstöd för inköp av bil eller ombyggnad av bil. Bil finns det i hushållet. Jag kan mycket väl tänka mig att fortsätta att åka kollektivt, om det skulle behövas fram och tillbaka till jobb. Bara det att de jobb som skulle kunna vara lämpliga för mig att söka pga utbildning, arbetslivserfarenhet och lämplighet kräver körkort. Inte att arbetsgivaren vill att man har körkort som en bra sak att ha och kanske skulle kunna komma till användning i arbetet utifall att... och kunna ta sig till och från arbetet på ett bra sätt. Utan rent och slätt krävs i arbetet.
    Som privatperson och arbetande på en kontorsstol eller vid maskin som spottar ut detaljer så skulle jag kunna ta ett jobb i morgon dag om det inte hade varit för mina andra, fysiska funktionshinder bara de jobben inte kräver körkort.
    så du kan alltså bara jobba som resande säljare, städare eller inom hemtjänsten? låter märkligt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Dr Mupp skrev 2012-06-03 07:02:50 följande:
    så du kan alltså bara jobba som resande säljare, städare eller inom hemtjänsten? låter märkligt.
    Nej det har jag inte sagt, man jag har även andra funktionshinder som urvalet att ta jobb minskar, jag kommer nog aldrig kunna jobba heltid. Sen har jag även små barn och även barn med funktionshinder. Jag vet att det är en komplex situation, jag har AF och läkare bakom mig. Jag har valt att inte skriva tilltänkt yrkesval, det får ni finna er i.
    Jag startade tråden främst för att få reda på hur det har gått för de som har fått ersättning för körkort, att det ingår i försäkringskassans ansökan om bilstöd och inte heter något annat kan inte jag göra något åt och godkännandet av stöd eller inte stöd till mig gör som sagt försäkringskassan, inte jag, inte ni. Vill ni inte att möjligheten att söka stöd ska finnas så får ni bli politiker och ändra lagen, tills dess behöver ni inte ifrågasätta mina tankar om att söka.  
    Jag tycker att ni ska sluta med Jantlagstänkandet.  
    Anonym skrev 2012-06-02 17:57:44 följande:
    En ond cirkel som du hamnar i ...till skillnad mot alla andra, menar du? Drömmer
    Man kan ju börja att kolla efter de med diagnos, en diagnos som man VET kan vara ett stort hinder i vardagen för många. Jag vet hur jag fungerar, jag kan inte tala för de alla andra som är arbetslösa. Kan du? 

Just nu håller jag på att utbilda mig, så statistiskt sätt så är jag inte arbetslös men lik förbannat så har jag inget jobb och jag kan hålla på och utbilda mig till dödagar men min förmåga att ta ett jobb ökar inte för det så länge jag har mina funktionshinder. Ett körkort skulle kunna ge mig ett jobb som jag skulle kunna stå ut med, så jag inte behöver ta alltför mycket värktabletter och inte lida allt för mycket av mina psykiska funktionshinder. 

• Anonym (tralala)

Du uppfyller ej kraven för körkort via fk. så är det bara. Du kan åka kollektivt?du kan åka färdtjänst? Då är du inte berättigad detta, har du läst PDF-filen jag tipsa om?

Dessutom verkar att största problem med att ta körkort, förutom finansieringen, t vara att du blir stressad och inte klarar av att hantera situationen, detta hjälper inte fk dig med, det kan bara du och en körlärare ta itu med. Vissa är naturbegåvningar på bilkörning, andra inte, jag tillhör kategorin som ej är naturbegåvning och fick själv ta måååånga lektioner innan jag var klar. så är det för MÅNGA.

• Anonym (tralala)
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-03 12:53:40 följande:
    Man kan ju börja att kolla efter de med diagnos, en diagnos som man VET kan vara ett stort hinder i vardagen för många. Jag vet hur jag fungerar, jag kan inte tala för de alla andra som är arbetslösa. Kan du? 

Just nu håller jag på att utbilda mig, så statistiskt sätt så är jag inte arbetslös men lik förbannat så har jag inget jobb och jag kan hålla på och utbilda mig till dödagar men min förmåga att ta ett jobb ökar inte för det så länge jag har mina funktionshinder. Ett körkort skulle kunna ge mig ett jobb som jag skulle kunna stå ut med, så jag inte behöver ta alltför mycket värktabletter och inte lida allt för mycket av mina psykiska funktionshinder. 

Bidraget gäller de so riskerar att bli av med sitt jobb för att de ej har körkort. inte för dem som ej får jobb utan körkort. Jag menar inte att låta otrevlig eller krass, men det är sanningen.
    Anonym (tralala) skrev 2012-06-03 12:55:12 följande:
    Du uppfyller ej kraven för körkort via fk. så är det bara. Du kan åka kollektivt?du kan åka färdtjänst? Då är du inte berättigad detta, har du läst PDF-filen jag tipsa om?

Dessutom verkar att största problem med att ta körkort, förutom finansieringen, t vara att du blir stressad och inte klarar av att hantera situationen, detta hjälper inte fk dig med, det kan bara du och en körlärare ta itu med. Vissa är naturbegåvningar på bilkörning, andra inte, jag tillhör kategorin som ej är naturbegåvning och fick själv ta måååånga lektioner innan jag var klar. så är det för MÅNGA.
    Just nu ligger FKs hemsida nere så kan inte läsa. 

Det är där som en stor del av problemet ligger, att lära sig att köra kommer ta mycket längre tid för mig att lära mig, Jag har ingen simultankapacitet när jag ska lära mig något, sen när jag väl har lärt mig går det bra så ja, just det att jag kommer behöva många extra lektioner, och kanske trötta ut den mest toleranta körläraren gör att jag inte ens vill ta tag i det här med körkort, inte så kul att börja med motgångar direkt. Det är en av det sakerna som gör funktionshindret som adhd gör, man har väldigt svårt för att misslyckats och lära sig av misstagen, det ligger i diagnosens signatur.
    Hade jag inte haft mitt funktionshinder så hade jag inte behövt någon diagnos alls. En diagnos är en till viss del en stämpel, varför tror ni att jag väljer att vara anonym? Men diagnosen ger även vissa fördelar. Och nu är det så att i det samhället vi lever i dag så tar man lite bättre hand om de som är lite mer utsatta, bland annat med stöd och ekonomisk hjälp för att man ska kunna leva lite mer som vanligt folk. Ett av kraven är att ha diagnos, men är det så att det är någon som är avundsjuk på att man kan få ekonomiskt stöd så får de gärna försöka leva med adhd och autism en dag eller två.
  • Anonym (tralala)
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-03 13:14:48 följande:

Det är där som en stor del av problemet ligger, att lära sig att köra kommer ta mycket längre tid för mig att lära mig, Jag har ingen simultankapacitet när jag ska lära mig något, sen när jag väl har lärt mig går det bra så ja, just det att jag kommer behöva många extra lektioner, och kanske trötta ut den mest toleranta körläraren gör att jag inte ens vill ta tag i det här med körkort, inte så kul att börja med motgångar direkt. Det är en av det sakerna som gör funktionshindret som adhd gör, man har väldigt svårt för att misslyckats och lära sig av misstagen, det ligger i diagnosens signatur.
    Hade jag inte haft mitt funktionshinder så hade jag inte behövt någon diagnos alls. En diagnos är en till viss del en stämpel, varför tror ni att jag väljer att vara anonym? Men diagnosen ger även vissa fördelar. Och nu är det så att i det samhället vi lever i dag så tar man lite bättre hand om de som är lite mer utsatta, bland annat med stöd och ekonomisk hjälp för att man ska kunna leva lite mer som vanligt folk. Ett av kraven är att ha diagnos, men är det så att det är någon som är avundsjuk på att man kan få ekonomiskt stöd så får de gärna försöka leva med adhd och autism en dag eller två.
    Avundsjuk? nej verkligen inte, men jag kan läsa och av det du skriver att du vill ha bidrag till samt vad din diagnos är så tillhör du inte gruppen av människor som är berättigad detta bidrag! Men skicka du in ansökan, men varför starta en tråd på fl om man inte klarar av att ta kritik över huvudtaget? och om du inte ha någon simultankapacitet kanske du inte har något i trafiken att göra, inte ens med en automatväxlad bil.
  • elmadumle
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-02 17:38:55 följande:
    Ok, betalningen av körkortet, visst skulle jag kunna ta det själv. Men så länge jag inte har något jobb så kommer jag aldrig ha råd med körkort. Och då kommer man tillbaka till det att jag inte får något jobb för jag har inte körkort. 
    Allmänna kommunikationsmedel i tjänsten tror jag inte är så bra. 
    Jag tänker inte gå i på vad för jobb jag söker och var jag bor men tänk typ de som jag skrev tidigare i tråden, hemtjänst, städare. Riktigt så ofta går inte bussar så man kan sköta den servisen med kollektivtrafik. 

Färdtjänst är nog inte heller ett alternativ i tjänsten.

Men då skulle ju alla ha rätt att få körkort bekostat av staten. Min 20 åring har inget jobb och har inte råd att ta körkort och många jobb kräver körkort, då ska ju hon också få sitt betalt. Vad gäller hemtjänst så ofta kan man jobba så man kan cykla eller gå mellan uppdragen.
  • Anonym (tralala)
    elmadumle skrev 2012-06-03 13:45:27 följande:
    Men då skulle ju alla ha rätt att få körkort bekostat av staten. Min 20 åring har inget jobb och har inte råd att ta körkort och många jobb kräver körkort, då ska ju hon också få sitt betalt. Vad gäller hemtjänst så ofta kan man jobba så man kan cykla eller gå mellan uppdragen.
    Exakt. Men men ts verkar inte vilja ta in detta.
  • elmadumle

Ursäkta mig men du låter som en jag inte skulle vilja möta ute på vägarna om du har svårt att snabbt fatta ett beslut, det kan innebära katastrof inte bara för dig utan än värre - för dina medtrafikanter. Om det händer något utöver det du lärt dig och du inte kan hantera det för att ingen talat om flera gånger för dig hur du ska agera, hur gör du då? låter bli att agera och krockar istället? släpper ratten och blundar?
  • Dr Mupp

Med dina problem bör du absolut INTE skaffa körkort. Klarar du inte snabba beslut, enkel inlärning och har dålig simultankapacitet så skulle jag inte vilja se dig bakom ratten på en bil, Ett stressat icke inlärd situation och risken är stor att du kör ihjäl nån.

Och efter att ha läst transportstyrelsens föreskrifter om trafikmedicin så är det föga troligt att TS kommer bli  godkänd för att ta körkort.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    elmadumle skrev 2012-06-03 13:52:18 följande:
    Ursäkta mig men du låter som en jag inte skulle vilja möta ute på vägarna om du har svårt att snabbt fatta ett beslut, det kan innebära katastrof inte bara för dig utan än värre - för dina medtrafikanter. Om det händer något utöver det du lärt dig och du inte kan hantera det för att ingen talat om flera gånger för dig hur du ska agera, hur gör du då? låter bli att agera och krockar istället? släpper ratten och blundar?
    Ja, det är verklige bedrövligt med de som agerar utan att tänka först. Det borde finnas någon koll på de som ger sig ut i trafiken, kanske något test som visar att man är lämplig som förare, läkarintyg och att man bevisar hur man kan köra. Det kan ju bli väldigt halt ibland och det är så många vägskyltar att hålla reda på. Man kanske ska ta ett test på att man kan alla vägskyltar och även fråga hur man tänker agera i potentiellt farliga situationer. 
    Det får du lägga in som förslag!
    Man skulle kunna kalla det för lämplighetsintyg, teoriprov, halkbana och uppkörning...

eller vänta nu...:-/

Ska vi ta det en _en_ gång till. Om jag ansöker om körkortsbidrag hos försäkringskassan genom bidraget som kallas för bilstöd så kommer försäkringskassan avgöra om jag får det bidraget eller inte. Att ni yttrar era tankar om att det verkar vara fel att jag ens funderar på att söka det hör inte hit, inte heller vad för jobb jag tänker söka. OM jag någon gång i framtiden kommer ta körkortslektioner så är det mina resultat på teroriprovet och uppkörningen som avgör om jag får körkort, det är en körlärare som kommer tala om om jag är kapabel att framföra bil i trafiken, inte att ni sitter här och spekulerar om hur jag är i trafiken redan innan jag ens har testat att ge mig ut på vägarna.

Och jag kanske ska ge er en liten bild om hur det kan vara för mig, jag kan inte säga med säkerhet att det kommer att bli så men det vet man aldrig med ens riktigt rutinerade bilförare heller.

Så här kan det vara innan jag har lärt mig något, jag får tunnelseende och kan inte planerar ett endaste steg framåt men sen när jag har lärt mig går det bra, faktiskt som på räls, kan vara svårt att bryta rutiner. 
    Jag kan följa ett recept när jag lagar mat men om jag efteråt kommer på att det är bättre att jag hade gjort tvärt om med ett moment så kan jag inte se varför när jag står där med receptet nästa gång, då jag givetvis har skrivit noteringar, pilar och hänvisningar om hur jag ska göra. Sen efter att jag har gjort den nya rutinen några gånger så kan jag följa det nya receptet. Det är ingen hit för mig att hitta på några nya saker när vi har gäster. Sen när jag kan receptet kan jag prata i telefonen, hjälpa barn med lego och läxor men första gången jag följer ett recept på gröt kan jag inte svara på tilltal ens. 
    Nu är ju inte det inte samma som att köra bil men just _övningen_ att köra bilen kommer annorlunda för mig än vanliga "normala". Jag får öva in de saker som ska sitta i ryggmärgen några extra gånger för att det ska sitta så jag kan ägna mig åt det förutsagda till 100%.  
  • Anonym (tralala)

Snäll nån, jag vet inte vilken planet du lever på men det verkar som om du nu bara riktar in dig på om hur du ska lägga upp körningen etc, det enda jag svarat på är att utav det jag kunnat läsa på fk så är du inte ens i närheten av att vara berättigad det ekonomiska stödet. Sen att du har mage att kalla mig avundsjuk för det? jag anser att det är bra att detta stöd finns, och jag lägger ingen värdering i dina handikapp, men enligt fk's stadgar är du inte en av de berättigade!

• Dr Mupp
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-03 15:48:14 följande:
    Ja, det är verklige bedrövligt med de som agerar utan att tänka först. Det borde finnas någon koll på de som ger sig ut i trafiken, kanske något test som visar att man är lämplig som förare, läkarintyg och att man bevisar hur man kan köra. Det kan ju bli väldigt halt ibland och det är så många vägskyltar att hålla reda på. Man kanske ska ta ett test på att man kan alla vägskyltar och även fråga hur man tänker agera i potentiellt farliga situationer. 
    Det får du lägga in som förslag!
    Man skulle kunna kalla det för lämplighetsintyg, teoriprov, halkbana och uppkörning...

eller vänta nu...:-/

Ska vi ta det en _en_ gång till. Om jag ansöker om körkortsbidrag hos försäkringskassan genom bidraget som kallas för bilstöd så kommer försäkringskassan avgöra om jag får det bidraget eller inte. Att ni yttrar era tankar om att det verkar vara fel att jag ens funderar på att söka det hör inte hit, inte heller vad för jobb jag tänker söka. OM jag någon gång i framtiden kommer ta körkortslektioner så är det mina resultat på teroriprovet och uppkörningen som avgör om jag får körkort, det är en körlärare som kommer tala om om jag är kapabel att framföra bil i trafiken, inte att ni sitter här och spekulerar om hur jag är i trafiken redan innan jag ens har testat att ge mig ut på vägarna.

Och jag kanske ska ge er en liten bild om hur det kan vara för mig, jag kan inte säga med säkerhet att det kommer att bli så men det vet man aldrig med ens riktigt rutinerade bilförare heller.

Så här kan det vara innan jag har lärt mig något, jag får tunnelseende och kan inte planerar ett endaste steg framåt men sen när jag har lärt mig går det bra, faktiskt som på räls, kan vara svårt att bryta rutiner. 
    Jag kan följa ett recept när jag lagar mat men om jag efteråt kommer på att det är bättre att jag hade gjort tvärt om med ett moment så kan jag inte se varför när jag står där med receptet nästa gång, då jag givetvis har skrivit noteringar, pilar och hänvisningar om hur jag ska göra. Sen efter att jag har gjort den nya rutinen några gånger så kan jag följa det nya receptet. Det är ingen hit för mig att hitta på några nya saker när vi har gäster. Sen när jag kan receptet kan jag prata i telefonen, hjälpa barn med lego och läxor men första gången jag följer ett recept på gröt kan jag inte svara på tilltal ens. 
    Nu är ju inte det inte samma som att köra bil men just _övningen_ att köra bilen kommer annorlunda för mig än vanliga "normala". Jag får öva in de saker som ska sitta i ryggmärgen några extra gånger för att det ska sitta så jag kan ägna mig åt det förutsagda till 100%.  

15 kap. ADHD, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd samt psykisk utvecklingsstörning

Allmänt

1 § Detta kapitel gäller
    1. ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), annan diagnos avseende störning av uppmärksamhet eller hyperaktivitet, DAMP (Deficits in Attention, Motor control and Perception), autismspektrumtillstånd (t.ex. Aspergers syndrom), Tourettes syndrom, samt
    2. psykisk utvecklingsstörning. 

3§ Vid diagnoser som anges i 1 § 1 och vid annan psykisk utvecklingsstörning än sådan som anges i 2 § ska symptomen prövas från trafiksäkerhetssynpunkt. Om dessa bedöms innebära en trafiksäkerhetsrisk föreligger hinder för innehav.

4 § Vid bedömning enligt detta kapitel ska störningar av impulskontroll, koncentrationsförmåga, uppmärksamhet och omdöme samt tvångsmässig fixering beaktas.

Förekomst av kognitiva störningar samt psykiska sjukdomar och störningar ska även bedömas med beaktande av vad som sägs i 10 kap. och i 14 kap 

Tar man hänsyn till vad du skrivit tidigare om dina problem så har jag svårt att se att du ens kommer komma så långt som till ett körkortstillstånd. 

• Anonym

Jag känner två med  diagnosen atypisk autism, ingen av dem blir beviljad körkortstillstånd.
    Min man har sökt bilstöd en gång för den kroniska sjukdomen han har, eller rättare sagt de skador han har pga den, det blev avslag med motiveringen att det inte går att säga att det är permanent. Det stämmer så tillvida att det endast kan bli sämre. Han har flera läkarintyg men det hjälper inte. Jag läste på aftonbladet att en enbent man fått avslag med samma motivering, att det inte är permanent så jag tror du kan se dig i månen efter både körkortstillstånd och bilstöd.

• Anonym (ed)
    elmadumle skrev 2012-06-03 13:52:18 följande:
    Så oerhört dumt!

Lyckat till ts! Jag hoppas att du får bra stöd både vad det gäller bidrag och extrahjälp med körkortet.

• Anonym
    Anonym (ed) skrev 2012-06-03 15:59:59 följande:
    Så oerhört dumt!

Lyckat till ts! Jag hoppas att du får bra stöd både vad det gäller bidrag och extrahjälp med körkortet.

Saknar man simultankapacit är man inte lämplig som bilförare, så är det bara.
    Du får tycka att det är hur dumt som helst men det handlar om ren säkerhet för alla som visas i eller bredvid trafiken.
  • Anonym (Oxå ADHD)

Svar på tråden Körkort genom bilstöd från FK?