Byte av efternamn?
Läget är som sådant: Jag är gift med en kvinna med efternamn A, jag har tillsvidare valt att behålla mitt efternamn sen tidigare, B, då jag har en son med detta efternamn och det är mitt namn från födseln. Mamman till denna pojke har inget av dessa efternamn, utan efternamn C. Jag vill nu byta till min frus efternamn, A, då vi väntar ett gemensamt barn och vill bära samma namn. Men i så fall vill jag ju även att min son får byta till detta, han kan väl inte ensamt få bära namn B när pappa heter A och mamma C? Jag och mamman har gemensam vårdnad om sonen som dock är stadigvarande boende hos mig, träffar sin mamma varannan helg. Dock vet jag att mamman aldrig kommer att godkänna ett sådant namnbyte om detta krävs då hon hatar min nuvarande fru. Hur sjutton går jag till väga? Jag vill bära samma namn som min fru, vårt kommande barn och förhoppningsvis min son också. Nej det är inte aktuellt att byta till mitt namn B för min fru och det är heller inget jag vill att vi gör. Snälla hjälp mig reda ut vad som gäller. Varför skulle det egentligen krävas ett godkännande av mamman för ett namnbyte från ett namn hon själv inte bär och aldrig burit? Jag hade köpt att det krävdes godkännande om hon även bar detta namn.