• Anonym

Byte av efternamn?

Läget är som sådant: Jag är gift med en kvinna med efternamn A, jag har tillsvidare valt att behålla mitt efternamn sen tidigare, B, då jag har en son med detta efternamn och det är mitt namn från födseln. Mamman till denna pojke har inget av dessa efternamn, utan efternamn C. Jag vill nu byta till min frus efternamn, A, då vi väntar ett gemensamt barn och vill bära samma namn. Men i så fall vill jag ju även att min son får byta till detta, han kan väl inte ensamt få bära namn B när pappa heter A och mamma C? Jag och mamman har gemensam vårdnad om sonen som dock är stadigvarande boende hos mig, träffar sin mamma varannan helg. Dock vet jag att mamman aldrig kommer att godkänna ett sådant namnbyte om detta krävs då hon hatar min nuvarande fru. Hur sjutton går jag till väga? Jag vill bära samma namn som min fru, vårt kommande barn och förhoppningsvis min son också. Nej det är inte aktuellt att byta till mitt namn B för min fru och det är heller inget jag vill att vi gör. Snälla hjälp mig reda ut vad som gäller. Varför skulle det egentligen krävas ett godkännande av mamman för ett namnbyte från ett namn hon själv inte bär och aldrig burit? Jag hade köpt att det krävdes godkännande om hon även bar detta namn.

• Svar på tråden Byte av efternamn?
  • Anonym

Ursäkta rörigheten i inlägget, stycken slås visst ihop med iPaden

• Anonym

Ni har gemensam vårdnad och då krävs att båda godkänner namnbytet. Även om du haft ensam vårdnad hade du bara fått byta om sonen hade ditt namn, inte hennes.

Mitt förslag är att din fru tar ditt namn och du, din fru och båda barnen heter samma sak. För jag håller med dig om att det är ett svek mot sonen att byta namn för att heta samma som det nya barnet och lämna honom kvar med ett namn som ingen annan har.

• Anonym

Så om hon motsätter sig står han kvar med ett efternamn som ingen av oss bär? Vad borde bli utfallet vid stämning angående barns efternamn? Knappast att behålla namn B som ingen bär, kan ju aldrig anses som barnets bästa. Nej det är inte aktuellt med ett byte till namn B av flera olika orsaker, det finns alltså orsaker för mig att vilja bli av med detta namn också

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 21:57:15 följande:
    Så om hon motsätter sig står han kvar med ett efternamn som ingen av oss bär? Vad borde bli utfallet vid stämning angående barns efternamn? Knappast att behålla namn B som ingen bär, kan ju aldrig anses som barnets bästa. Nej det är inte aktuellt med ett byte till namn B av flera olika orsaker, det finns alltså orsaker för mig att vilja bli av med detta namn också
    Ja, då får du ta det till tingsrätten.
  • Anonym

Jo det har jag i stort sett börjat inse, men hur kommer TR att resonera? Han är stadigvarande boende hos mig och börsen tidigare enbart mitt efternamn, om jag byter detta borde väl det naturliga vara att hans efternamn följer med för att följa den "standard" som rått hittills?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 22:00:55 följande:
    Jo det har jag i stort sett börjat inse, men hur kommer TR att resonera? Han är stadigvarande boende hos mig och börsen tidigare enbart mitt efternamn, om jag byter detta borde väl det naturliga vara att hans efternamn följer med för att följa den "standard" som rått hittills?
    Nej, så fungerar det inte. Men däremot så kan TR låta namnbytet gå igenom om de anser att det är för grabbens bästa att heta som din nya familj.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 22:02:54 följande:
    Nej, så fungerar det inte. Men däremot så kan TR låta namnbytet gå igenom om de anser att det är för grabbens bästa att heta som din nya familj.

Vad är det troligaste utfallet i en dom? Tillåta bytet till namn A, behålla namn B som ingen längre bär, eller helt plötsligt tvingas byta till namn C som mamman bär, då hon säkerligen kommer kräva detta som motmedel om jag ens andas ordet tingsrätt...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 22:05:22 följande:
    Vad är det troligaste utfallet i en dom? Tillåta bytet till namn A, behålla namn B som ingen längre bär, eller helt plötsligt tvingas byta till namn C som mamman bär, då hon säkerligen kommer kräva detta som motmedel om jag ens andas ordet tingsrätt...
    Det är väldigt svårt att säga. Hur gammal är sonen? Han har också rätt att tala om vad han vill. När han är 12 får han själv säga sitt.

Tänk också på att om ni ska byta till din frus namn, måste hon ge sitt samtycke till namnbytet också.
  • Anonym

Sonen är 5,5. Detta är min och min frus gemensamma vilja naturligtvis, annars skulle jag aldrig ens tänka tanken. Sonen har flera gånger frågat mig varför vi heter B när mamma heter C och NN och lillasyster heter A ( lillasyster är NN's barn sen tidigare, som ser mig som pappa då biopappan försvann redan under graviditeten och jag funnits med sen hon var 5 månader och så länge som sonen någonsin kan minnas )

• Anonym

Ingen på detta forum, man eller kvinna, som suttit i samma rävsax? Och som kan ha tips och råd?

• Anonym (....)

Kan du inte lägga till namn A eller B som ditt mellannamn så länge? Då har du en fot i varje läger så att säga...

• Anonym
    Anonym (....) skrev 2012-06-08 07:18:46 följande:
    Kan du inte lägga till namn A eller B som ditt mellannamn så länge? Då har du en fot i varje läger så att säga...

Det skulle kännas så otroligt halvhjärtat och inget som heller skulle kännas rätt för min fru
  • Anonym

Befinner mig i samma situation! Intressant att se vad svaret blir på det hela...

Hoppas ni kan lösa det på ett sätt som blir bra för er :)

• Anonym (Fru B)

Hej

Vet vilken knivig sits du sitter i !!

Satt själv där för ett par årsedan, har ni gemensamvårdna måste den andra vårdshavare godkänna namnbyte. Har du ensam då gör du mera som du vill.

Hur ett utfall i TR faller sig vet jag inte, själv hade jag en tidigare partner som gick med på namnbyte så att alla hade samma namn på vår adress.

Du kan göra som någon har förslaget, du tar din fru's namn, behåller ditt som mellannamn och byter på pojken när han blir lite äldre och kan säga sin åsikt,  efternamn är knivigt. 

Jag har ett taget namn som jag den jag var gift med tidigare tog gemensamt då jag vägrade ett -son namn och han gillade inte mitt efternamn då han inte gillade min släkt. Vi tog taget namn, som jag har behållt idag, nu nuvarande man heter det och alla barn även det vi har gemensamt. Hade jag inte stått med på ansökan så hade jag inte fått föra det vidare. Namnlagen är knasig, men det finns en enhet på skattemyndigheten, tror den sitter i Örebor, som är expert på namnbyten och lagarna runt  omkring. Hoppas du blev lite klokare.

Lycka Till
    Kram 

• Anonym

Har man gemensam vårdnad så måste båda föräldrarna skriva under namnbytet. Jag försökte byta efternamn på mina båda barn till mitt eftersom deras pappa inte varit delaktig, vi var gifta när de föddes sedan skildes vi och jag återtog mitt flicknamn. Men det är helt omöjligt, båda ska skriva på. Jag antar att du kan gå till tingsrätten och pröva där, jag gjorde aldrig det,blir svårt att tvista med någon som är bosatt på andra sidan jorden. Nu är min äldsta 20 och den andra 16 år så om 2 år kan också den yngsta byta om hon vill.

Vi har varit en familj vi 3 även om vi haft olika efternamn. Men om du känner starkt för att du vill ha samma namn som din son så blir nog tingsrätten nästa anhalt. 

• Anonym

Låt sonen få sin mammas efternamn. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-12 15:52:26 följande:
    Har man gemensam vårdnad så måste båda föräldrarna skriva under namnbytet. Jag försökte byta efternamn på mina båda barn till mitt eftersom deras pappa inte varit delaktig, vi var gifta när de föddes sedan skildes vi och jag återtog mitt flicknamn. Men det är helt omöjligt, båda ska skriva på. Jag antar att du kan gå till tingsrätten och pröva där, jag gjorde aldrig det,blir svårt att tvista med någon som är bosatt på andra sidan jorden. Nu är min äldsta 20 och den andra 16 år så om 2 år kan också den yngsta byta om hon vill.

Vi har varit en familj vi 3 även om vi haft olika efternamn. Men om du känner starkt för att du vill ha samma namn som din son så blir nog tingsrätten nästa anhalt. 
    Det är inte säkert att man får byta namn även om man har ensam vårdnad om barnen, min syster ville byta namn på sitt barn som hon har ensam vårdnad om - från barnets pappas namn till sitt eget (hon har gift sig, och har sin mans efternamn), men det får hon inte om inte pappan godkänner det. Trots EV, alltså...
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-06-12 15:57:42 följande:
    Det är inte säkert att man får byta namn även om man har ensam vårdnad om barnen, min syster ville byta namn på sitt barn som hon har ensam vårdnad om - från barnets pappas namn till sitt eget (hon har gift sig, och har sin mans efternamn), men det får hon inte om inte pappan godkänner det. Trots EV, alltså...

Varför?
Svar på tråden Byte av efternamn?