• Lindybelindy

En fråga om semester och nästan nyfödd bebis?

Jag fick min dotter för 5 veckor sedan. Vi har börjat komma in bra i familjelivet med henne men hon har fått ganska svårt att komma till ro och somna och gråter mycket under dagarna.. nu till frågan. Min sambo har semester i slutet av juni och till mitten av juli. Vi hade tänkt åka till kanske västkusten eller något sådant ett par dagar och ska då självklart ta med lillen. Hon kommer ju då vara runt nio veckor. Finns det någon här som åkt iväg med sin lilla så tidigt? ska man tänka på något spec?

Det här är mitt första barn så jag vet inte riktigt. Tror ni hon kommer få svårare att komma till ro om vi åker iväg med henne?

Min känsla säger att hon är såhär pgr av att hon håller på att utvecklas. Hon är väldigt intresserad av allt runtomkring henne och är väldigt stark i nacken och har svårt att ligga på bröstet för då försöker hon lyfta huvudet och titta runtomkring. Hon älskar sitt babygym och tycker om att försöka röra vid sina saker. Helt enkelt så vill hon vara med väldigt mycket. Det är nog det som bidrar till att hon får svårt att somna.. jag vill i alla fall inte göra det värre för henne om det är så att hon kanske vill komma till ro och att en semester blir jobbig för oss alla då kanske. Vad tror ni eller har ni några erfarenheter?  

• Svar på tråden En fråga om semester och nästan nyfödd bebis?
  • leende guldbruna

Jag har åkt iväg med mina små... Om hon kommer ha svårt att komma till ro ? Ja kanske ...blir ju ngt nytt. Men som svar på frågan om ni ska åka så beror det på hur trygga ni känner er OM hon skulle gråta , blir det till att rusa tillbaka hem? Lr är det ok att hon får bekanta sig med nya miljön, kkse med lite gråt. Jag har alltid tänkt att det inte gör ngt om mina barn gråter hemma lr borta så jag skulle åkt , men då under förutsättning att man bor så att det är ok med barngråt. Om ni är trygga så kommer det og gå bra, utflykten är ju för er skull barnet har ingen nytta av den. Tänk på att inte åka så långa sträckor med små barn i bil, deras ryggar klarar inte det. Lycka till och ha en trevlig resa om ni åker :)

• cosinus

I den åldern har vi kunnat fara överallt. En sjal och alla problem är ur världen ;)

• Muffins i magen

Det är enklast när de är så små. Bara du och pappan är nära är hon ju så trygg som hon kan, hemma eller borta spelar mindre roll. Och om hon är van att ligga i sin vagn är det ju perfekt om ni kan ta med den så är den miljön bekant också. Ha en trevlig semester!

• Rocktroll

Vi åkte på en ganska lång semester med dottern när hon va 2 mån. 13 timmars bilresa enkel väg och det gick kanonbra. I bilen sov hon mest och hon var oftast jättelugn och sov bra trots att hon hade kolik och annars skrek som en stucken gris. Men på semestern var koliken lite lindrigare och det enda vi försökte att inte utsätts henne för var stors stojiga folkmängder pga överstimulans.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • skogsvitter

Man kan ju tycka att man ska "leva på som vanligt" när man blivit förälder. När vår äldsta var nyfödd gjorde vi tyvärr den här typen av resor och det tog väldigt hårt på henne. Hade vi vetat det vi vet idag hade vi försökt hålla oss hemma så mycket som möjligt och ge henne den lugn och ro hon så väl behövde. Men visst, alla barn är olika och alla familjer också. Vissa tycker att det bästa är att ösa på och låta bebisen "vänja sig". Det finns dock lite som kan underlätta, beroende på ålder osv. Framförallt när de är nyfödda så är sjal/sele att bära i helt överlägset på alla sätt och vis. På så sätt känner sig bebisen delaktig men får ändå minimerade intryck, och du får det själv mycket enklare eftersom du alltid har två armar fria trots att du bär bebisen.

Vår dotter hade också kolik Rocktroll, det jobbiga var att den blev tusen gånger värre på resor och bilen var rena rama döden för henne... usch det var en mardröm.

• Dixie

vi var iväg förra sommaren när vår 3a var 4 veckor, och det gick jättebra - hon sov ju mest i vagnen hela tiden!

• Alexi

Jag tror att de knappt märker att de åker bort när de är så små, bara föräldrarna är med, vagnen är bekant osv. Jag åkte till Spanien förra vintern en vecka när min son var 3 mån, inga problem. Vi samsov som vanligt där, hade med hans vanliga trygga vagn, bodde i en lugn lägenhet (det var vi två och min mamma) och gjorde utflykter helt anpassade efter sonen. Funkade toppen!

Svar på tråden En fråga om semester och nästan nyfödd bebis?