• Anonym

    Hatar att bo i hus..

    Åh va jag ångrar mig att jag satte mig i ett hus nu. Allt bara jävlas och rasar, SUCK.
    Alla sa att ni kommer aldrig att ångra er, ni betalar åt er själva..bla bla bla bla..
    Ekonomin har raserat ner till noll för att det är så mycket att göra, ingenting har fungerat sen jag flytta hit.
    Hade jag vetat bättre hade jag varit kvar i en lägenhet, där man visste sina utgifter, där man aldrig behövde bekymra sig om något. Hatar det här.
    Sorry för det här inlägget..men ville bara vräka ur mig det här :(

  • Svar på tråden Hatar att bo i hus..
  • kaksmulan

    får jag fråga varför du är anonym?? Det är väl inget farligt med att ångra att man köpt och flyttat till hus!

    Jag skulle jättegärna vilja flytta till ett eget hus men vi (jag och min make) tvekar just därför det är så himla mycket att göra med ett hus och vi har inte tid eller pengar till det. Billigast för oss vorde det i sådana fall att bygga ett helt nytt hus från grunden så man vet att allt är ok redan när man flyttar in.

    Men om du/ ni ångrar er så mycket så ska ni kanske flytta igen? Det är ju inte värt att gå omkring och må dåligt bara för att man bor dumt!

    Lycka till och hoppas att det ordnar upp sig för er på ett eller annat vis!

  • Lola Jämtland

    Man måste ju väga för o nackdelar innan man flyttar till hus...Det kan bli en massa jobb, extra utgifter osv o det måste man räkna med....

    Men visst är det trist om man inser att det var fel val man gjorde....

  • pethra82

    oj!
    jo jag förstår dig faktiskt... om man är van vid att kunna gå ut o äta, fika köpa en tröja om man vill mm. så är det ganska kass när man flyttar till hus själv flyttade jag från centrala gbg till tjörn (5,5mil utanför) och första året va jätte tufft! saknade närheten till allt (har förvisso bil nu så jag kan ta mig vart jag vill men det är inte alls samma sak) och mina vänner och att ha råd till mer saker.... men hur som helst så kan jag nog säga att jag har vant mig nu.. jag skulle fortfarande kunna tänka mig att bo mitt inne i stan, men det är inte alls så att jag vantrivs här... snarare tvärt om.. så mitt råd är att ge det tid även om det känns tufft just nu...
    ha det gott- pethra

  • Anonym

    Därför att många vet vem jag är :(
    Ja jag ångrar huset abolut helt, var absolut det värsta jag någonsin hade kunnat gjort. Alla säger att det är så bra och bo i hus, varför kan det inte kännas så för oss?
    När man köper hus så tänker man inte så mycket på alla tretusen utgifter omkring..vilket vi tydligen inte gjorde i alla fall..vet inte hur alla andra gör. Vi gjorde en ordentlig budget, lade till och grejade..men det räcker ändå inte.
    Fattar inte att folk kan låna hur mycket pengar som helst till ett hus, ibland långt över miljonen och ändå ha råd att kosta på. Vi är två som jobbar, och har skapligt bra inkomster...
    Ja på nåt vis lär vi lösa det här, för jag vägrar och bo här, när det känns helt ruttet.
    Sätter mig hellre i en lägenhet.

  • Nyfiken gul

    vi bor i hus och det är byggt 1948 o senast renoverat någonstans runt 80-talet...

    finns massor att göra o ja det går sönder grejor... vi har haft en vattenläcka i huset som vi tvingas betala själva då rören är för gamla för att täckas av försäkring..

    fönsterrutor är söndermöglade pga dålgit underhåll...

    Men jag älskar det här huset!!

    Visst kostar det pengar att bo i hus, det är MYCKET mer utgifter än bara lån o amorteringar man ska betala.. Det ÄR kostsamt helt klart...

    Men samtidigt får man ju prioritera i livet.. Måste man laga fönsterrutor för 5-6000 en månad så kanske man inte kan göra andra utsvävningar i livet...

    Jag ser många bekanta o vänner omkring oss som inte heller har det så lätt med sina hus för att de prioriterar fel helt enkelt.. Man renoverar hela huset på en gång fast man inte har råd...

    Vi tar en sak i taget så håller vi kostnaderna på en jämn nivå hela tiden o slipper gå bankrutt...

  • Anonym

    ja det kanske är så att det är extremt tungt första året?
    Är ju inne på första halvåret, och tycker det blir bara mörkare än mörkast.
    Det är ofantligt mycket med ett hus, som bara har poppat upp.

  • Jojo77

    Jag förstår dig. Om ni känner så tycker jag ni skall fundera på att flytta. Vi bor i en villa som är en bostadsrätt. Rekomenderar jag verkligen fast det är nog inte så vanligt. Pajar nåt går man bort till vaktmästaren så kommer han ofta inom några timmar och fixar det.

  • colubrid

    när vi tittade på hus så kollade vi runt på hus i olika prisklasser. Det vi kom fram till var att det är bättre att köpa ett lite dyrare hus som är fräschare än att tex behöva börja byta fönster osv. Vi räknade oxå på att det kostar ca 10% av priset man ger för huset att bo i det per år. Sen lägger vi båda av en viss summa per månad in på ett servicekonto där dom drar hyran för huset alltså alla lån osv ifrån.Och eftersom vi tagit lite i överkant vad vi lägger varje månad så blir det en liten buffert där.
    Sen får man ju leta lite bland vänner och bekanta som kanske är händiga om det finns något som de kan göra i huset mot en billig penning.
    Men man får ju oxå prioritera vad som ska göras...visst jag skulle vilja ha en ny köksinredning men när det inte är någon panik så samlar vi istället till ett nytt tak som är en nödvändighet =)
    Hus är då det bästa jag har investerat i i mitt liv...även om jag ibland svär åt att skotta när det vräker ner snö...eller svär åt att saker och ting kostar så förbajjat, men friheten man får jämfört med en lägenhet är ovärderlig.
    Lägenhet är då där vi bor inte så mycket billigare än en hyra på ett "normalt" hus här.. förutom att man slipper de oväntade utgifterna.

  • pethra82

    tycker absolut att du ska ge det till efter sommaren.. just nu är vi ju den tråkigtase tiden på året.. där det är mörkt och trist.
    det är ju sommaren som är det fina med att bo i hus !! när man kan grilla, vet inte om du har barn men när dom kan leka i basängen och sprina i vattenspridaren, sitta på altanen och ta en drink.. ja det är värt det tråkigt tycker jag.. bara för att få mysa ordentligt på sommaren!!!
    och vad det gäller ekonomin så säger jag oxå, ge det ett år... som du säger så kommer det massor av olika utgifter som man inte kan förutsé.. men när det gått ett år har man någorlunda koll på läget i alla fall och man kan planera bättre!!

    och som dom andra säger så ärdet ju faktiskt så att om du fortfarande inte trivs efter drygt ett år så är det inte värre än att du får prata med sambon om det och flytta...
    önskar dig all lycka till!!!

  • Squeezetoy

    Precis som Colubrid har vi också gjort. Och vi har gjort en prioriteringslista också för vad som måste göras, ved vi vill göra, och sånt som bara är en dröm

    Dessutom förstår jag inte de som gör allt på en gång, det är bättre att bo in sig, då vet man bättre hur man egentligen vill ha det. VI har gjort det misstaget i ett rum, som vi är eniga att vi nog ska göra om så fort ekonomin tillåter.

    Personligen tycker jag att köpet av huset är det bästa vi kunda ha gjort, vi är helt ute på landet med två mil till närmsta affär och stomtrivs. Bodde tidigare centralt i lägenhet och vi hade gjort ifrån oss den biten. Och de få ggr som vi behöver ta en taxi hem från en fest eller krogen så har vi igen det på att vårt hus hade kostat 3 ggr så mycket om det legat inne i stan!

  • morriis

    Ja det är ju mycket med hus. Och man ska ha både tid och pengar.
    Bor i lägenhet nu men ska köpa hus om ett hår.
    Han som vi ska köpa huset av känner vi så han håller på att renovera kök och bygga garage och fixa allt som är gammalt. (väldigt gammalt hus där hans morfar bodde innan så det är en del att göra)

    Så vi har räknat på att det blir ca 500 000 vi får betala om allt är på plats och fixat.

    Vill inte att det ska bli en massa renoverande direkt när man flyttar in. huset ska vara bra då ju

  • Flugge

    Vi köpte hus 2021 - kändes inte hundra från början - mycket renoveringar men bortsett från det - 
    Trädgården? - rådjur som äter allt och skiter överallt - mördarsniglar som gör sin grej - klippa klippa och åter klippa gräs - vilket gör det svårt att åka bort en månad över sommaren 
    Området? Villaöken utan tillstymmelse till socialt liv 
    vin på terrasse? ja tillsammans med hela Sveriges mygg som har sommarkollo hos oss 

    lösning? Sålde och åter till lägenhet - bästa valet någonsin! Life is tio short för att inte vara nöjd och glad! Man ska inte borra ner sig i måsten och tro att ett val är irreversibel!

    my two cents 

  • Flugge

    Vi köpte hus 2021 - kändes inte hundra från början - mycket renoveringar men bortsett från det - 
    Trädgården? - rådjur som äter allt och skiter överallt - mördarsniglar som gör sin grej - klippa klippa och åter klippa gräs - vilket gör det svårt att åka bort en månad över sommaren 
    Området? Villaöken utan tillstymmelse till socialt liv 
    vin på terrasse? ja tillsammans med hela Sveriges mygg som har sommarkollo hos oss 

    lösning? Sålde och åter till lägenhet - bästa valet någonsin! Life is tio short för att inte vara nöjd och glad! Man ska inte borra ner sig i måsten och tro att ett val är irreversibel!

    my two cents

  • Studentpappa

    Nu kanske ts redan sålt och flyttat tillbaka men annars så gör väl de flesta husägare saker eftersom. Man har en plan i vilken ordning saker bör göras sen dyker det upp diverse saker som blir akut ändå...

    Förhoppningsvis köper inget ett rivningsobjekt där allt behöver göras direkt, vi köpte 2009 och har tagit det med ro och är ju snart "klara". 

    2010 ett badrum 
    2013 bergvärme 
    2017 invändigt + kök 
    2019 nytt garage + altan 
    2021 nytt tak 
    2022 nästa badrum + tvättstugan 

    Lagom takt och vi har klarat det utan separation


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hatar att bo i hus..