• Anonym

Hur vet man?

Ja som rubriken lyder, hur vet man? Ifall man aldrig varit med en tjej, varken är kär eller tänder på tjejer är man väl inte homo/bi? Har en vän till mig som är väldigt orolig, hon är hetro men tänker på homosexualitet och det har gjort henne lite rädd. Sade till henne att det är normalt i hennes ålder då hon är 15 år och dom flesta brukar fundera över vad dom är, det brukar gå i perioder. Vad har ni och säga om detta? Ska hon låta tankarna vara? Hon skulle i alla fall inte vilja vara tillsammans med någon tjej... så vad säger ni? Hur ska jag hjälpa henne, hon är väldigt orolig att tankarna inte kommer gå bort och att hon ska må dåligt livet ut (haha lilla vän)

• Svar på tråden Hur vet man?
  • Anonym (JAG)

Men jag är hetro men kan drömma om att testa en tjej, men jag är ju inte bi för det.

Finns ju inget att oroa sig för liksom. Tankar styr man inte över. Njut av livet. 

• Anonym (r)
    Anonym skrev 2012-06-18 15:27:29 följande:
    Nej det är hon inte. Tror riktigt inte att hon oroar sig över det, utan tanken. Hon vet ju själv att hon är hetro. Tänk dig själv i hennes situation, att man plötsligt börjar tänka på något man inte är och inbillar sig saker, det är ju inte precis något du heller skulle tycka är så speciellt kul. Men ja, skrev tråden för att få lite råd inte för att börja argumentera om det :)
    Jag kan inte, tänker inte och vill inte försöka sympatisera med din vän, för det första tycker jag att hon inte gör annat än att skapa problem för sig själv genom att oroa sig över något som inte behöver oroas över, sen tycker jag att det är absurt att vara orolig över att man eventuellt är gay. Det är en sexuell läggning, inte en sjukdom. Visst är tonåren förvirrande, men man kan inte använda den som en ursäkt för att inte tänka efter.

Mitt råd till dig: säg åt din vän att chilla lite och sluta skapa problem. Vill hon nödvändigtvis ha något att oroa sig över kan hon gå in och läsa på Amnestys hemsida, där finns gott om saker man kan bry sig om. Att oroa sig över att man är gay när man är straight är... Ja, du hör väl själv hur löjligt det låter?
  • Anonym
    lykantrophona skrev 2012-06-18 17:54:44 följande:
    Det beror på vilken sorts attraktion vi pratar om. Men pratar vi om sexuell attraktion, är det helt enkelt att man finner någon sexig, blir kåt, skulle vilja ha sex med den personen etc. Pratar vi om romantisk attraktion är det önskan om att ha ett romantisk förhållande med den personen. Oftast brukar dessa överlappa, men behöver inte nödvändigtvis göra så.

Eller så kollar man på vad ordet är bildat av ... attraktiv = tilldragande. Något som drar en till sig.
    Okej vad hon har sagt till mig så är hon inte sexuellt attraherad av tjejer. Känner henne för bra så känns som att jag själv kan påpeka det :)

Hon kanske har tvångstankar? Kan det vara möjligt? Läste på terapisnack tror jag det heter,så hade en tjej exakt samma sak som min vän då. Och hon hade tvångstankar om homosexuella personer..
  • Anonym
    Anonym (JAG) skrev 2012-06-18 20:40:01 följande:
    Men jag är hetro men kan drömma om att testa en tjej, men jag är ju inte bi för det.

Finns ju inget att oroa sig för liksom. Tankar styr man inte över. Njut av livet. 
    Håller med dig, men hon är ung och orolig. Vet själv inte varför hon oroar sig så pass mycket, men det kan varken jag eller ni säga utan hon själv. Hon kanske är rädd för att bli homosexuell? Vad vet jag. Dock har jag läst att man inte blir homosexuell utan att man är det. :)
  • Anonym
    Anonym (r) skrev 2012-06-18 21:31:25 följande:
    Jag kan inte, tänker inte och vill inte försöka sympatisera med din vän, för det första tycker jag att hon inte gör annat än att skapa problem för sig själv genom att oroa sig över något som inte behöver oroas över, sen tycker jag att det är absurt att vara orolig över att man eventuellt är gay. Det är en sexuell läggning, inte en sjukdom. Visst är tonåren förvirrande, men man kan inte använda den som en ursäkt för att inte tänka efter.

Mitt råd till dig: säg åt din vän att chilla lite och sluta skapa problem. Vill hon nödvändigtvis ha något att oroa sig över kan hon gå in och läsa på Amnestys hemsida, där finns gott om saker man kan bry sig om. Att oroa sig över att man är gay när man är straight är... Ja, du hör väl själv hur löjligt det låter?
    Ja, jag hör hur löjligt det låter. Men som jag skrev där ovanför, hon kanske har tvångstankar om homosexualitet?
  • Anonym (r)
    Anonym skrev 2012-06-19 11:25:05 följande:
    Ja, jag hör hur löjligt det låter. Men som jag skrev där ovanför, hon kanske har tvångstankar om homosexualitet?
    Då ligger problemet hos henne, slutar hon se homosexualitet som något äckligt och dåligt kommer hon sluta vara rädd för att bli det. Nu känner jag ännu mindre sympati, inte nog med att hon inte tänker efter, hon är lite smyghomofob också. Inte OK.
  • Anonym

Men snälla, ingen har bett dig att känna sympati. Hon TYCKER att homosexualitet är OK. Hon äcklas inte när hon ser homosexuella personer på stan tex. Hon tycker inte illa om hbt personer. Hon är knappast homofob. Ursäkta men tycker inte du har rätt till och peka ut vad hon är si och så. Startade tråden för att få råd då hon inte mår bra över sina tankar, inte för att du ska känna sympati, eller säga att hon är  homofob. Hon är ung och vet inte riktigt vart hon står. Hon är hetro men tankarna förvirrar för henne och hon mår inte bra utav det. Så var det med det, har du något annat att tillägga, varsågod. Ja, det är hennes problem, men som vän till henne vill jag mer än gärna hjälpa henne så hon slipper tänka på saker hon inte känner sig bekväm i. Därför startade jag tråden, inte för något annat.  Stör dig det kan du lika gärna sluta att kika in här.

• Anonym (r)
    Anonym skrev 2012-06-19 16:08:22 följande:
    Men snälla, ingen har bett dig att känna sympati. Hon TYCKER att homosexualitet är OK. Hon äcklas inte när hon ser homosexuella personer på stan tex. Hon tycker inte illa om hbt personer. Hon är knappast homofob. Ursäkta men tycker inte du har rätt till och peka ut vad hon är si och så. Startade tråden för att få råd då hon inte mår bra över sina tankar, inte för att du ska känna sympati, eller säga att hon är  homofob. Hon är ung och vet inte riktigt vart hon står. Hon är hetro men tankarna förvirrar för henne och hon mår inte bra utav det. Så var det med det, har du något annat att tillägga, varsågod. Ja, det är hennes problem, men som vän till henne vill jag mer än gärna hjälpa henne så hon slipper tänka på saker hon inte känner sig bekväm i. Därför startade jag tråden, inte för något annat.  Stör dig det kan du lika gärna sluta att kika in här.
    Jag har sagt det förut; att vara ung är ingen ursäkt för att vara dum. Att hon har problem med tankarna är för att hon på någon nivå tycker att det är äckligt/fel/sämre än att vara straight och lär hon sig att inte tycka det så kommer hon även sluta vara rädd. Där har du svaret.

Att jag pratar om att sympatisera är för att du skrev "Tänk dig själv i hennes situation", och det har jag rakt då ingen lust att göra. Jag tänker inte visa sympati för att någon liten tonårsbrutta har problem med vad som faktiskt är mitt LIV, min verklighet. Jag tänker inte dadda och klappa på huvudet, det här är något onödigt hon skapar för sig själv.
    Du må tycka att jag är lättstött men efter en månad som gay skulle du nog ändra dig. Din kompis utstrålar ogillande genom att vara direkt rädd för att "råka vara gay", och det känns sjukt obehagligt för oss som faktiskt är det. Det är inte den öppna homofobin som är den värsta, det är den dolda och ibland omedvetna som är det. Några galna knäppskallar kan man alltid skratta bort, att vara rädd för att man själv/en familjemedlem är gay är värre. Hade hon inte tyckt illa om det hade hon inte varit rädd/haft "tvångstankar".
    Jag vet att jag låter hård, men man blir till slut trött på att få höra om sånt här. Kan du förstå?

Sen stavas det hetero, inte hetro. Bra att få in i huvudet redan nu, det är många vuxna som inte heller vet det.
  • Anonym
    Anonym (r) skrev 2012-06-19 19:34:33 följande:
    Jag har sagt det förut; att vara ung är ingen ursäkt för att vara dum. Att hon har problem med tankarna är för att hon på någon nivå tycker att det är äckligt/fel/sämre än att vara straight och lär hon sig att inte tycka det så kommer hon även sluta vara rädd. Där har du svaret.

Att jag pratar om att sympatisera är för att du skrev "Tänk dig själv i hennes situation", och det har jag rakt då ingen lust att göra. Jag tänker inte visa sympati för att någon liten tonårsbrutta har problem med vad som faktiskt är mitt LIV, min verklighet. Jag tänker inte dadda och klappa på huvudet, det här är något onödigt hon skapar för sig själv.
    Du må tycka att jag är lättstött men efter en månad som gay skulle du nog ändra dig. Din kompis utstrålar ogillande genom att vara direkt rädd för att "råka vara gay", och det känns sjukt obehagligt för oss som faktiskt är det. Det är inte den öppna homofobin som är den värsta, det är den dolda och ibland omedvetna som är det. Några galna knäppskallar kan man alltid skratta bort, att vara rädd för att man själv/en familjemedlem är gay är värre. Hade hon inte tyckt illa om det hade hon inte varit rädd/haft "tvångstankar".
    Jag vet att jag låter hård, men man blir till slut trött på att få höra om sånt här. Kan du förstå?

Sen stavas det hetero, inte hetro. Bra att få in i huvudet redan nu, det är många vuxna som inte heller vet det.
    Okej, men "att vara ung är inte ursäkt för att vara dum" tycker jag faktiskt inte håller i längden. Självklart, är det ingen ursäkt för att vara dum, men vad jag vet finns det jätte många i tonåren som funderar över sin sexuella läggning, och att dom oroar sig tycker jag inte är dumt, faktiskt. Alla har perioder, vissa tar det sämre, andra inte. Som sagt, startade inte tråden för att argumentera, startade inte den heller för att någon ska ta illa upp, eller för att någon ska känna sig kränkt. Men vad jag vet, homofobiskt folk är folk som ser ned på en folkgrupp i detta fall (hbt) personer. Sen kan man tycka olika,, men inte är man homofob för det? Vad vet jag, jag kanske har helt fel och har missuppfattat men det är vad jag tror. Det var inget meningen att du skulle se det som stötande. Kan förstå att homosexuella personer tröttnat på att höra tonåringar gnälla över vad dom kanske är, si och så. Men man måste se det ur deras perspektiv också.

Gud vad bra, kolla vad familjeliv kan göra för nytta. Man diskuterar bara inte, utan lär sig faktiskt och stava. Tackar! Glad
  • lykantrophona

Ja du, jag förstår (r) också. Hade jag som tonåring fått höra om en kompis som hade gått och varit rädd för att bli som mig (bisexuell) så hade jag nog blivit rejält ledsen. Numera vet jag ju att de flesta tonåringar är lite dumma (deras hjärna är inte helt mogen än) och ganska självcentrerade (var nog jag också).

Men vad ska man säga? Hon låter väldigt straight, och jag förstår inte varför hon är orolig. Hon får ta och tänka på något annat istället. I vilket fall som helst lär hon ju komma över det senare, när hon blir lite äldre. Hon har ju inget att oroa sig för annat än för sina egna nojor. Fyller man tiden med något vettigt, så har man mindre tid att grubbla. Om du som vän vill hjälpa henne komma över det här onödiga grubblet, så tar du med henne på aktiviteter där man inte hinner tänka så mycket: brännboll, lasergame, fester, ideellt jobb osv.

• lykantrophona
    Bill50X skrev 2012-06-20 08:41:06 följande:
    Var bara försiktig med sjukdomar.
    Med tanke på att de flesta smittor överförs lättare mellan man och kvinna än mellan två kvinnor, så finns det väl skäl att peka ut för heterosexuella att vara extra försiktiga. Bra där.
Svar på tråden Hur vet man?