• Esco

När hade ni sex efter förlossningen?

Har sett flera sådana här gamla trådar men tänkte få lite fräsch information på fötterna.

Jag fick barn den 10 maj, alltså för lite mer än fem veckor sedan. Jag har inte längre ont, det släppte ganska fort och det slutade att blöda helt för cirka 1 1/2 - 2 veckor sedan.

Jag har ingen återkoll inbokad, vet inte varför har bara haft annat att tänka på.

Nu till min fråga hur länge väntade ni innan ni hade sex efter förlossningen?

Jag saknar liksom närheten då det var extrem länge sedan nu men samtidigt är jag rädd att det ska göra ont eller att jag ska slita upp något invändigt.

Snälla ni, dela med er. Jag tänker att så länge vi har kondom och är försiktiga så kan vi kanske prova oss fram? Eller är det för tidigt?

• Svar på tråden När hade ni sex efter förlossningen?
  • Aint Your Fairytale

Jag minns inte, men jag hade väldigt ont i ca. 8 månader efter förlossningen p.g.a. klipp och ett antal stygn så det blev inte samlag många ggr under den tiden... Sen började det kännas mer okej men jag känner fortf. av ärren trots att det gått 1 år och 4,5 månad.

Jag hade avslaget länge också, 6-8v eller nåt sånt...

~ Alice 5/2-2011 ~
  • Blgebo

En v-10 d efter kanske med ettan. Tog väl tre veckor med tvåan (för att det var knöligt att få till det mellan amningarna), och med trean tog det nog ett par månader, för att vi inte hade någon plats/tid för oss själva

• Bittersweet2012

Efter ca 2,5 månader, hade gjort det tidigare om jag inte varit sjuk i nästan 2 månader. Förlossningen slutade i akut snitt (va 10 cm öppen men hade inga krystvärkar). 10 dagar efter förlossningen öppnade såret sig....när allt läkt ihop fick jag mjölkstockning som blev till en böld o efter 3 veckor med antibiotika o hög feber sates drenet i bröstet. Så jag va inte riktigt sugen på sexet under denna period, men så fort jag blev frisk gjorde vi det o det va HELT UNDERBART!!!

• Mother of 4

Inom en vecka, fick vara försiktig för stygnen hade inte lossnat, men det var trevligt.

Dock tog det någon månad innan "snippan" var tillbaka i originalstorlek så att säga

• Mary Jo

Med nr 1 efter 6 veckor.
    Med nr 2 fanns det inte lika mycket tid så det tog 3 månader. Nr 2 var dock en lätt förlossning och kände mig återställd fort.

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Mad ele ine

Väntade 10 dagar innan vi gjorde det igen trots 6 inre stygn, avslaget var redan då väldigt måttligt och försvann helt efter 14 dagar, stygnen försvann efter 16 dagar. Kändes lite konstigt men skönt att det funkade så bra. Hade en ganska lätt förlossning med ett litet barn.

• Mad ele ine

Var inget som störde oss Tungan ute hade jag haft mycket avslag hade jag väntat men nu var det lite rosafärgat bara.

• Mary Jo
    skatten12 skrev 2012-07-24 04:40:36 följande:
    Hade du sex med både stygn och avslag ! :-O
    Man kan ju ha sex med avslag men såklart ska kondom användas för att det är ändå ett stort sår i livmodern som är väldigt infektionskänsligt. 
    Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • skatten12

Mary jo... Hade aldrig fallt mig in att ha det då, och inte med stygn heller dessutom.. Är ju bara bevis på att man fortfarande inte är läkt. Men är naturligtvis upp till var och en. :)

• cosinus

5 veckor på ett ungefär har det tagit efter alla 4 barnen. Då har avslaget varit borta och det har varit helt ok

• malias

Tog 9 v ungefär, hade avslag i 5-6 v. Gick bra.

Svar på tråden När hade ni sex efter förlossningen?