• Anonym

Är det ens möjligt??

Jag har separerat från mina barns pappa. Jag har dem på heltid, vilket vi båda är överens om. Barnen träffar pappan 1-2 ggr/v och då ca 2-4 timmar per gång. 
    Jag kommer inte härifrån (inte pappan heller men han har nog mer umgänge här än jag) och eftersom jag har NOLL hjälp från någon angående barnen så börjar det bli rätt tärande. Jag har lust att flytta närmre min släkt men de verkar ju vara omöjligt om man har barn med någon!

Jag har enskild vårdnad så rent juridiskt kan jag ju flytta men jag är rädd att pappan ska ställa till "trubbel" och gå till rätten.
    I nuläget vill han inte ha barnen mer men vem vet??

Jag känner mig helt låst. jag tar ALLT ansvar men ändå så är jag låst där jag är och får bli helt ensam bara för att han ska träffa dem några timmar!

Finns det NÅGON möjlighet att flytta?? jag blir så hemskt frustrerad att han inte vill ha barnen mer än några timmar men dessa timmar gör att jag är fast här!  

• Svar på tråden Är det ens möjligt??
  • Anonym
    h8him skrev 2012-06-20 10:15:11 följande:
    Men är du alltså beredd på att de ska "offra" ev. aktiviteter på helger 1-2 ggr/månad för att de ska kunna ha umgänge med sin pappa? För har de aktiviteter under helgerna så lär de kunna ha aktiviteter även under umgängeshelger kan jag tänka mig.
    självklart. man måste ju ge och ta!
    jag menar bara att om barnen ska åka bil 12 timmar VARJE helg (tar 6 timmar enkel väg pga vägförhållandena) så tror jag innerligt att de kommer tröttna efter ett tag för att få 2-4 timmars umgänge med pappa. Om de däremot träffar honom 1 gång i månaden men att han då har dem fr-sö (med min hjälp) så tror jag ärligt att alla skulle må bättre av det.

Jag menar givetvis inte att aktiviteter är viktigare än pappan MEN för barn är även dessa saker viktiga. De måste ju få ett socialt liv trots att deras pappa inte mår bra.
  • Barbamamah

Ts gör det som du tycker känns bäst för alla inblandade. Du verkar vara vettig och vilket beslut du än fattar kommer det förmodligen inte innebära några juridiska problem för dig i framtiden. Lita inte blint på råden här utan kolla med en jurist om du vill vara riktigt säker.

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-06-20 10:10:44 följande:
    fast rent praktiskt är det ju nästan omöjligt och jag vet att barnen kommer hata att åka denna långa resa EN gång i veckan! Det är inte ens att tänka på! Jag har ju ett jobb att sköta också, där jag bl a jobbar helger.
    Om jag ska åka med dem en gång i veckan så kommer de ju inte ens kunna ha några aktiviteter (t ex idrott) på helgerna för då är de alltid iväg... det är ju inte vettigt.

Då stannar jag hellre här och blir helt utmattad för det kommer jag bli av ett sånt umgängesschema också, om inte än mer utmattad...
    Kanske gå att ordnda ett schema med umgänge varanna vecka istället. Eller att han kommer till dig varanna gång.

Om du flyttar och det omöjligör umgänge och pappan sen stämmer dig på umgäng lär det landa på ett fastställt regelbundet begränsat umgänge. Troligtvis där du får stå för i alla fall del av tid och kostnad.

Alltså har du några alternativ
    Bo kvar
    Försöka komma överrens innan med pappa om flytt och schema
    Chansa och flytta ändå med konskvensen att umgänget upphör hellt eller du får en jobbig stämning på halsen.
  • h8him
    Barbamamah skrev 2012-06-20 10:26:19 följande:
    Ts gör det som du tycker känns bäst för alla inblandade. Du verkar vara vettig och vilket beslut du än fattar kommer det förmodligen inte innebära några juridiska problem för dig i framtiden. Lita inte blint på råden här utan kolla med en jurist om du vill vara riktigt säker.
    Jag tycker nog att ts ska lyssna på Kjell2 som har väldigt goda råd här i tråden.
  • Anonym
    tack ska försöka tänka vettigt så länge jag har vettet kvar haha
    Kjell2 skrev 2012-06-20 10:26:36 följande:
    Kanske gå att ordnda ett schema med umgänge varanna vecka istället. Eller att han kommer till dig varanna gång.

Om du flyttar och det omöjligör umgänge och pappan sen stämmer dig på umgäng lär det landa på ett fastställt regelbundet begränsat umgänge. Troligtvis där du får stå för i alla fall del av tid och kostnad.

Alltså har du några alternativ
    Bo kvar
    Försöka komma överrens innan med pappa om flytt och schema
    Chansa och flytta ändå med konskvensen att umgänget upphör hellt eller du får en jobbig stämning på halsen.ja
    japp ska fundera över alternativen
  • Kjell2
    Håller inte med riktigt. Om hon flyttar och omöjligör umgänget har en driven pappa hyfsade möjligheter att via tingsrätten få ett fastställt umgängesschema. Speciellt om det har funnit ett regelbundet umgänge tidigare.

Att kolla med en familjerättsjurist är ingen dum idé men att tro att man får ett 100% säker svar är lite blåögd. Att förutsäga hur en dsomtolsprocess slutar med säkerhet är väldigt svårt.

Ett riktigt fult knep TS skulle kunna göra, men det tar lite tid, är att under ett år eller så krångla med umgänget så att det i praktiken upphör. Om då pappan inte försöker driva igenom umgänge via FR eller TR kan TS sen flytta och blir det bråk kan hon tydligt visa på att inget umgänge skett det senaste året. Långtifrån någon säker metod men den kan funka. Långsiktigt kan det bli riktigt surt, dels att pappan fortsätter att driva tvister allt efter barnen blir större och han kanske friskare. Vidare kan barnen bli lite sura när de bli äldre och inser att mamman omöjligort umgänge med pappan.

• Anonym

Kjell: nä det kommer inte ens på fråga. Inget som känns aktuellt.

• Kjell2

TS:
    Ett fösta steg, oavsett om du tänker flytta eller ej. Sluta vänd in och ut på dig själv! Sköt dit liv och se till att barnet har det bra. Se till att det finns ett regelbundet umgänge, nu övervakat men kanske utan dig när barnet blir äldre och pappan frisk. Sluta tjata, fixa mm för att pappan ska bli delaktig. Han har chansen och möjligheten att göra det själv. Tar han inte den så är det hans ansvar.

• Anonym

Kjell: jag vet!!! Min svaghet!! Barnen frågar inte efter honom längre. Egentligen borde kag se vad dom händer när jag ställer mer krav på honom för just nu har han minimalt med krav på sig. Då misstänker jag att han inte ens skulle ha dem de där timmarna...

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-06-20 11:05:52 följande:
    Kjell: jag vet!!! Min svaghet!! Barnen frågar inte efter honom längre. Egentligen borde kag se vad dom händer när jag ställer mer krav på honom för just nu har han minimalt med krav på sig. Då misstänker jag att han inte ens skulle ha dem de där timmarna...
    Du får nog inse att du delvis har grävt din egen grop och den enda som kan hjälp dig upp är du själv. Bara att börja ta tag i saker.

Har du läst en del lokal probelm i första steget kommer nog detta med flytt att lösa sig.
  • Anonym
    Pippilångstrump skrev 2012-06-20 08:58:31 följande:
    det tror jag icke, det är umgängesföräldern som ska ansvara och betala för umgänget och resorna, boendeföräldern ska inte försvåra umgänget utan underlätta det. Däremot kan man ju bete sig som vuxna och hjälpas åt, jag har barnen boendes heltid hos mig och jag bekostar resorna och kör dem 25mil enkelväg för att de ska få träffa sin pappa varannan helg. Han har hämtat och lämnat en gång och lämnat ytterligare en gång. Men enligt lagen är det han som ska bekosta och också resa. 

Jag pratade med en jurist om flytt från stan då jag också har enskild vårdnad. Juristen sa till mig att jag kan flytta men jag får stå för kostnaderna då jag valt att flytta. Detta hade jag inte råd med.
Svar på tråden Är det ens möjligt??