Bråk midsommar!
Fick inte ha min son på midsommar. Har han rätt att neka mig det??!
Vi har deladvårnad och ha barnet varannan vecka.
Fick inte ha min son på midsommar. Har han rätt att neka mig det??!
Vi har deladvårnad och ha barnet varannan vecka.
Du kommer självklart att lämna barnet till pappan på juldagen?
Jul känns ändå som en bra mycket större högtid än midsommar. Se fram emot den istället.
Gör sedan upp om att ha varannan jul, varannan midsommar.
vem var sonen hos förra midsommar?
Vi har varannan vecka, och krånglar inte vid jul och midsommar och så, bara synd om barnen/barnet att hoppa så,
vid jul t.ex och det inte är våran vecka så firar vi jul när barnen kommer.
Men har ni inte ett muntligt avtal? Varför ska du då helt plötsligt få för dig att ha varannan dag på storhelger? Var det pappans vecka så har han "rätt" att neka dig och jag tycker att du ska tänka dig för innan du drar igång något bråk om det hela. Tänk på barnet!
Nu är ju midsommar ingen "stor" högtid på samma sätt som jul men det "normala" brukar vara att man delar varannan jul,nyår,påsk,midsommar och skollov.MEN det inebär INTE att man delar upp helgerna alltid!
De flesta skilda med barn i min omgivning delar på helgerna men barnen slipper släpas fram och tillbaka mitt i helgerna utan får "ro" i den familj de är i under hela helgen! TEX skulle iNGEN av mina vänner tvinga sina barn att byta hem efter halva julafton eller ens på juldagen och därigenom tvingas stressa sig igenom julen.
SJÄLVKLART vill alla föräldrar vara med sina barn på "storhelger" MEN de är vuxna nog att se att det handlar om DERAS "själviska" önskan att vara med barnet inte vad som är bäst alla gånger för BARNET!
De har (med lite olika inbördes variationer) delat upp helgerna ungf så här- förälder A har barnet skolavsluningen i dec-annandagen förälder B har barnet från annandagen -skolstart och nästa år byter de så B har julen och A nyår,
midsommar-kör de varantat år och då HELA helgen hos den förälder vars "tur" det är ,påsklov-sportlov-har de vartannat år var 8påsk ett år sport året därpå) och då gäller det from fredag skolanslutar till söndag kväll när lovet är slut.
Naturligtvis byter de med varandra lite och allteftersom barnen blivit äldre (de äldsta är i dag yngre tonåringar)så har schemat ändrats lite och barnen själva styr mer var de vill vara de olika hlegerna-och det i sin tur styrs endel av vad kompisarna ska göra(skidresor med kompisar tex går gärna före fira med mamma/pappa)
Om man har varannan högtid så måste man tänka på att då måste man frångå dom vanliga "varannanvecka" ifall högtiden infaller på den andras vecka.
tex
Det är din vanliga vecka.. men pappas midsommar.. då blir ju din vecka lite kortare den gången eftersom midsommar är på en fredag!
Den enda högtid som vi "delar på" är jul.. iår är det pappas tur o han ska ha honom från 20 dec - 25 .
I julas var det "min" jul och då hämtade pappa på annandagen.
Dom första åren var det ett himla hattande på jul.. det skulle delas på julafton med värsta stressen, så jag sa ifrån.
Då är jag hellre ifrån honom några dagar o vi får fira efter jul så får han iaf EN bra hel jul o slippa öppna paket i panik för att hinna innan nästa tomte kommer hos pappa.
Vi har inte varannan vecka pga pappans jobbtider, men han får ha sonen när han kan.
Varannan hit och dit. Jag vill slå ett slag för att man inte kämpar om rätten till att få fira varannan högtid med sina barn utan att man hellre låter barnen etablera traditioner med en av föräldrarna en viss högtid och tar en annan själv. Särskilt när det gäller de traditionsbundna helgerna. Är det så att ena familjen i stort sett alltid firar midsommar med släkt och vänner på en särskild plats eller på ett särskilt sätt är det jätteskönt för barnen att få ett självklart och återkommande firande med dem. Mina barn firar alltid midsommar med sin pappa för jag vill att de ska få vara räknade med som gäster på den bondgård där de brukar fira. Därför är det heller inget bråkande från deras pappa om att de alltid firar julafton med mig.