Isabellean skrev 2012-07-01 09:50:30 följande:
Hejsan ,
På den här tråden verkar ni vara mycket insatta hur det går till att adoptera och därför undrar jag om ni vet;
Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i många år på olika sätt men inte lyckats. Nu är vi gamla jag 41 och han 45. Är det möjligt för oss att adoptera trots vår ålder ? Eller kan man adoptera som ensamstående ? Har hört något om en gräns vid 43 års ålder och funderade på om en av oss hade rätt älder - kan den då få adoptera?
Hur lång tid tar det om man som ni ovan föreslagit väljer ett barn med special fokus /needs ett barn som står på snabb listan för att få föräldrar? Finns det andra "snabbare" vägar då åldern sätter krokben för att få adoptera?
Hur går det till när kommunen ger sitt tillstånd, hur pass omfattande är deras kontroller / hur lång tid tar det?
Vilka adoptionsförmedlingar är snabbare än andra?
Vilka länder är enklast för äldre par ?
Vilka länder är enklast för ensamstående?
Hur rigida är de regler som sätts upp av kommunen respektive adoptionsbyrån i avseende om ålder, vikt, inkomst, antal år som gifta, (går det för ogifta?), utbildning, kristen syn etc etc..
Tack på förhand !
Rktlinjerna som de flesta kommuner följer är att man ska vara under 43 när man lämnar in sin ansökan om medgivandeutredning. Ring anonymt till er kommun och kolla hur just de ställer sig till detta. Om de är rigida är din sambo för gammal. Tyvärr. Du har dock fortfarande möjlighet att adoptera på egen hand, men då måste du separera från din sambo. Han får bli en särbo och inte bli involverad i adoptionsprocessen. Väljer du detta alternativ är det ingen god idé att ni gifter er nu för att sedan skilja er. Om du lyckas genomföra en adoption på egen hand kan ni i ett senare skede flytta ihop igen. Om ni dessutom gifter er kan din man göra en anörigadoption när barnet väl är i Sverige. Anhörigadoptioner ansöker man om i Tingsrätten. Det är ett helt annat förfaringssätt. Detta är mycket manipulativt sätt att kringgå åldersbegränsningen och långt ifrån säkert att ni lyckas. Det bygger på att du kan övertyga dina utredare om att du verkligen är singel. Som singel måste man räkna med att utredningen blir mycket omfattande. Ditt sociala nätverk kommer att kontaktas. Hur ska du då presentera din sambo? Kommer han att nämnas över huvud taget? Vilka manliga förebilder kommer barnet i så fall att få? Om du flyttar ihop med någon efter att adoptionen är genomförd har ingen med att göra.
Singeladoption innebär kraftigt reducerade möjligheter eftersom ytterst få länder accepterar singlar. Du har dessutom åldern emot dig. Om du är inställd på att adoptera ett barn med särskilda behov kan det dock gå relativt snabbt. Kina gör undantag från äktenskapskrav när det gäller deras Special Focus-barn. Det finns även andra länder som accepterar ensamstående, men jag tror att Kina är snabbast. Colombia vill generellt ha unga föräldrar till sina barn, men kan tänka sig att göra undantag om det gäller ett lite äldre barn. Som du säkert har läst lyckades Carola vid 45 års ålder adoptera en lite flicka från Sydafrika. Det var nog i grevens tid. Hennes medgivande kan inte ha varit giltigt så länge till. Sydafrika är dessutom ett land som det går alltmer trögt att adoptera från så det är inget jag skulle råda dig till att satsa på i dagsläget. De kräver dessutom att man har en kristen tro som man kan sätta ord på. Enstaka singlar har adopterat från Estland. Betänk bara att Estland är ett litet land och antalet adoptioner är få. Det innebär att väntan på ett barn kan bli ovisst lång, och den tiden har inte du.
Ni är inte gifta och det är både bra och dåligt i er nuvarande situation. Om ni ska adoptera tillsammans är det en nackdel eftersom giftermål krävs för detta och ett kort äktenskap begränsar era möjligheter. Många länder kräver att man ska ha varit gifta 2-5 år. Ibland räknar de in sambotid, men inte alltid.
Kommunen har i normalfallet inga speciella krav på religion eller utbildning. De följer socialstyrelsens riktlinjer. De kommer att kolla upp hälsotillstånd, ekonomi, belastningsregistret osv. Du kan ladda ner deras handbok som PDF från socialstyrelsens hemsida.