• GrodanHopp

Skaffa hund som student

Hej! Ja som rubriken lyder, hur ser ni på detta med att skaffa hund som student? Jag kommer att plugga i tre år och har bostad fram till sista december, minst, säkrad. Jag har alltså gott om tid att hitta en ny. Och jag kommer att bo tre km från skolan. Detta med ekonomin är ju alltid en tung post, men jag har pengar via ett arv så att jag klarar mig. Ingen lyxliv, men helt okej, så jag kommer inte att behöva jobba extra som en tok för att ha råd att leva. Och mer tid för en hund kommer jag knappast att få än under dessa tre år. Jag har hundarna sedan innan och vet hur mycket dom kräver. Men det är ju ändå en del frågor och funderingar, så jag skulle vilja ha eran syn på saken.

• Svar på tråden Skaffa hund som student
  • Lykke
    GrodanHopp skrev 2012-06-30 23:33:09 följande:
    Personal och arbetsliv:)
    Det låter intressant!

Du får gärna uppdatera här ifall det blir någon vovve eller inte.  
  • GrodanHopp
    Lykke skrev 2012-07-03 16:57:03 följande:
    Det låter intressant! Du får gärna uppdatera här ifall det blir någon vovve eller inte.  

Vi får hoppas det!;) Det ska jag göra!:)
  • Lykke
    GrodanHopp skrev 2012-07-03 18:48:33 följande:
    Vi får hoppas det!;) Det ska jag göra!:)
  • hundpuss

Jag köpte min hund som student, är fortfarande student. 

Det har sina fördelar. Man är iväg färre timmar/dag, man kan planera sin tid mer, man kan gå tidigare från skolan, man kan plugga hemifrån osv.

Tycker inte det varit svårt att köpa hund som student. Jag sparade ihop pengarna, var fruktansvärt målmedveten kring det där.

Räkna lite på vad mat/ försäkring/ hundkurser etc kommer kosta dig. Så du får en realistisk anknytning. :)
    Vad är det för hund du kikat på?  

• Gaytjej
    Sthlmsparlan skrev 2012-06-30 20:48:56 följande:
    Gaytjej: men hur ska man göra om man inte kan jobba mer än fyra timmar? Då blir ju de andra sittande, tyvärr.
    Ja, det finns försås många hundägare som kan jobba i mer än fyra timmar i sträck. Har man själv inte möjligheten att rasta hunden utan att jobb eller kollegor blir lidande så får man helt enkelt anlita någon annan. En del betalar för detta, andra löser det inom familj/vänkretsen.

Men förstås finns det yrken som är svåra att få ihop med hunderiet, i alla fall om man är ensamstående. Men att vara student anser jag inte tillhör den svårare kategorin! Och vill man, så kan man!

PS Sen hukar jag mig inför Hundfolket med stort H och säger att det har hänt att vi lämnat våra hundar hemma i sex timmar i sträck, utan att vi varit ett dugg oroliga för att deras mentala hälsa skulle ta stryk...
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • marla333

Att ha hund som student är ju perfekt! Man är flexibel, kan ofta välja hur man spenderar dagen om man inte har för mycket obligatoriska föreläsningar. Jag pluggade i tre år och hade hund sedan innan, inga problem. Det bästa rådet jag kan ge är att skaffa en bra försäkring! Min hund har haft oturen och behövt opereras flera gånger, rehabilitering och medicin. Dyrt, men jag hade en bra försäkring som täckte mycket. Det där att hundägare smiter undan och går tidigare från grupparbeten är inget jag känner igen. Jag och de jag arbetat med bestämde alltid innan hur länge vi skulle sitta, alla hade ofta nåt att hinna till, bara men planerar gemensamt. Det var inte bara hundägare som skulle hem, barn skulle hämtas, tog passas och extrajobb.

• Gaytjej
    marla333 skrev 2012-07-06 16:52:05 följande:
     Det där att hundägare smiter undan och går tidigare från grupparbeten är inget jag känner igen. Jag och de jag arbetat med bestämde alltid innan hur länge vi skulle sitta, alla hade ofta nåt att hinna till, bara men planerar gemensamt. Det var inte bara hundägare som skulle hem, barn skulle hämtas, tog passas och extrajobb.
    Ja jösses ja, alla pendlare glömde jag. De om några är oflexibla när det gäller tiderna! Hundägare ligger lätt i lä där :) Men precis som med allt, bara man planerar och gör upp så  blir det ju bra!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • marla333
    Gaytjej skrev 2012-07-06 16:57:05 följande:
    Ja jösses ja, alla pendlare glömde jag. De om några är oflexibla när det gäller tiderna! Hundägare ligger lätt i lä där :) Men precis som med allt, bara man planerar och gör upp så  blir det ju bra!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfami...

Och vissa åker ju långt! Men jag kunde säga att jag bara kunde sitta i 4 timmar i skolan. Ofta var det nån annan som inte ens kunde det. Det går oxå att dela upp arbetet, så det går smidigare och fortare om varje gör en del hemma först. Det är ju inte många som är pigga på att hänga i skolan en halv dag, utan det är mer välkommet att ta hem skolan ;)
  • LaceyLoo

Jag har haft hund hela tiden jag pluggat. Första året bodde jag hemma så då var det ju enkelt.. men när jag flyttade blev det allt annat än enkelt. I vanliga fall har jag 2-3 timmar i skolan per dag, alltså inte långa dagar. Däremot är det ofta gruppasrbeten som måste göras och man sitter kvar och arbetar i skolan. Sen bor jag 1,5 timme från min skola.. Om ja har en kort dag är Lacey hemma och klarar sig, är borta ca 5 timmar då. Är de 6 timmar tar mamma ofta ut henne och är det ännu längre 7-> så får hon vara hos mamma och pappa hela dagen. Som tur är bor de nära mig och mamma jobbar skift.

Hade jag haft möjlighet att välja hade jag inte haft hund under studietiden, då det kräver extremt mycket planering, ständigt dåligt samvete över bortlämning och man förlorar myc´ket av det sociala med klasskompisar. Bara en sån sak att ta en fika eller käka lunch efter ett seminarium är sånt som jag får avstå.

Nu låter det som att det bara är dåligt att ha hund under studietiden men det är det verkligen inte :) Hade det varit det hade jag nog inte haft min kvar. Det är både ris och ros om man säger så :)

• Jessa01

Jag skaffade också hund som student. Just pga att jag kände att jag kunde planera min tid med obligatoriska föreläsningar och grupparbeten. Som tidigare inlägg håller jag med om att det finns många lösningar ang grupparbeten som att dela upp arbetsuppgifter och diskutera upplägg men din grupp helt enkelt.
    Oftast löser det sig med lite planering och ärligt talat mår de flesta hundar inte dåligt av att vara hemma extra länge en dag eller två. 

Nu när jag jobbar är det en annan fråga och jag letar dagis med ljus och lykta ;)

Lycka till!    

• LaceyLoo
    LaceyLoo skrev 2012-07-06 17:09:54 följande:

Jag har haft hund hela tiden jag pluggat. Första året bodde jag hemma så då var det ju enkelt.. men när jag flyttade blev det allt annat än enkelt. I vanliga fall har jag 2-3 timmar i skolan per dag, alltså inte långa dagar. Däremot är det ofta gruppasrbeten som måste göras och man sitter kvar och arbetar i skolan. Sen bor jag 1,5 timme från min skola.. Om ja har en kort dag är Lacey hemma och klarar sig, är borta ca 5 timmar då. Är de 6 timmar tar mamma ofta ut henne och är det ännu längre 7-> så får hon vara hos mamma och pappa hela dagen. Som tur är bor de nära mig och mamma jobbar skift.

Hade jag haft möjlighet att välja hade jag inte haft hund under studietiden, då det kräver extremt mycket planering, ständigt dåligt samvete över bortlämning och man förlorar myc´ket av det sociala med klasskompisar. Bara en sån sak att ta en fika eller käka lunch efter ett seminarium är sånt som jag får avstå.

Nu låter det som att det bara är dåligt att ha hund under studietiden men det är det verkligen inte :) Hade det varit det hade jag nog inte haft min kvar. Det är både ris och ros om man säger så :)

Kan tillägga att jag oftast går i skolan varje dag och allt är obligatoriskt, från 2h/dag till 8h/dag
  • GrodanHopp

Vad mycket svar det trillat in!:) Vad skönt att höra att det gått smidigt för det flest, det inger hopp;) och väldigt tänkvärt att höra från er som inte funnit det lika oproblematiskt! Ännu har det inte blivit någon hund, letar inte jätte aktivt, men hittar jag hunden med stort H så tvekar jag inte:)

• GrodanHopp

Så, en liten uppdatering! Har sedan en månad tillbaka en liten Amstaff tik på foder! Hittade en super bra uppfödare, finns nog ingen bättre!:D

• vcent

Lite efter då va... men jag hänger inte redigt med på detta hära... jag känner många som har eller har haft hund och de har jobbat 8-16 varje dag utan att åka hem på lunchen och hunnit åka ärenden på vägen hem vilket landade på att de kanske var hemifrån mellan 7:30 och 17:00 varje vardag. De lämnade inte hundarna på hunddagis å hade inte nån hjälp med att ta ut hundar etc... men tydligen ska man ju inte lämna hund i mer än 5 timmar?!?!

Den enda jag nånsin träffat som inte lämnat hunden mer än 5 timmar var en kille som bodde i centrum typ 10 min från gymnasiet och gick hem på lunchen för en promenad.

Går själv på universitet och och funderade på att skaffa mig en lurvig sambo. Men min utbildnig har schemalagda lektioner 9-12 13-16 de flesta dagar... ibland är det 10-11 13-15 etc... men oftast är det ganska långa dagar, dock inte som en arbetsdag. Jag bor nån km från universitetet då jag inte ville bo på campus. Har en tvåa på ca 40 kvm i ett lugnt, men centralt, bostadsområde i villastil typ. Det känns ju som ett trevligare plejs att bo på för en vovve än de som har hund på campus...

Var sugen på ett lurvigt djur som typ hund eller katt då jag tycker hamster känns lite smått å jobbiga med nattaktiviteten å desutom lite skraj för små gnagare...

katt är ju lite elakt då det måste bli en innekatt å det på bara 40kvm:\ annars är ju katter lite mer självatändiga å så... men hundar mår inte så dåligt av den storleken på lägenhet (iaf så vet jag många som har eller har haft hundar i mycket mindre lägenheter) men hundar kräver mer tid och uppmärksamhet än katter ju.

Erfarenhet har jag av att ta hand om hundar då jag ofta varit hundvakt över helgen åt släkt å vänner.

Hundar är ju dock dyrare i inköp, även om jag satsar på en ?billig? vowe. Katter finns ju för några hundra om man kör på bondkatt... vet min morsa hade en bondkatt i sin lägenhet mitt i city där hon bodde som ung... den katten gillade att gå på promenad runt stan i koppel XD

Fär se hur detta ter sig om det blir nån liten vän eller så. Har många pendlare i klassen som måste sticka tidigare ellwr komma senare å har även en kille som e pappa i klassen så när det är grupparbeten å så så är man inte DEN som ska sticka tidigare utan EN AV DEM vilket är typ 5-6 st så typ hälften... XD

Svar på tråden Skaffa hund som student