Kattflickan skrev 2012-07-29 17:26:28 följande:
Hej, bra att de kompenserade för ivf! Konstigt att olika läkare säger olika. Här i Uppsala säger de att risken 1:100 för moderkaksprov är förlegad och att risken är mindre för missfall.
Jag vet inte hur mina blodprov såg ut vid kub-testet för nackspalten hade i vilket fall gjort risken till 1:2. Andra gången tog vi inget blodprov utan gick direkt på MKP. Nej, vi gjorde inte ivf när jag fick de barnen. Jag har relativt lätt blivit gravid, trots att vi började försöka när jag var 35. Det tog 4 månader att bli gravid med första barnet, tre med andra och så hann jag med ett missfall därimellan. Allt inom typ ett år. Det konstaterades att jag har ett genetiskt fel som generellt gör att jag har en ca 50 % risk att få barn med DS. Nu har jag gjort ivf med PGD. Läkarna analyserar de befruktade äggen och kan välja ut ett friskt att sätta in. Nu är jag i vecka 7, vi får väl se hur det går.
Om det enda som gav dig lite förhöjd risk var blodprovet så tror jag inte du behöver vara orolig. Risken är 1 på 126 att ditt barn har DS. Det är ju faktiskt en liten risk egentligen. Organscreeningen såg ju också bra ut. Min syster var ungefär i din sits, fast med sämre resultat, 1:36 och hon valde att inte göra FVP utan organscreening. Ut kom en frisk liten pojke. Hennes oro blev inte mindre för att jag var gravid samtidigt och det visade sig att mitt foster hade DS. Hon var jätteorolig hela graviditeten att det var genetiskt. VIlket det iofs är, men risken att hon har samma problem är nästan obefintlig.
Åh jag älskar att höra historier som med din syster! Enligt läkarna är min risk nu 1/252 efter organscreening, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det eftersom de gett lite olika besked om det (se tidigare inlägg).
Vi har faktiskt också gjort en genetisk testning av oss själva då vi misslyckats med många IVF. Vi hade inga genetiska fel. De sa dock att de flesta Downsbarn föds av föräldrar utan genetiska fel.
Hur gammal var din syster och vet du om det var nacken eller blodproven som ökade risken?
Jag ångrar så att inte vi också gjorde PGD men jag kände inte till att man kunde göra det då.