• TrueMeaning

Fler från Värmland som har svårt att bli gravida?

Tänkte att jag skulle samla oss från Värmland som nu försökt bli gravida ett tag men utan resultat! Oavsett ålder är välkomna!

Jag och sambon har påbörjat våran fertilitetsutredning på gynekologiska mottagningen på Centralsjukhuset i Karlstad, hans spermaprov visade på att han hade relativt få men bra spermier. Han ska ta ett nytt prov den 21 augusti.
    Jag hade för högt Prolaktinvärde den 2 april så fick ta om det den 2 maj och ännu inte fått svar så det såg nog bra ut...
    Vi har försökt fått barn i snart två år så nu börjar känslorna ta över hand

Fick tips här på FL att stoppa i mannen zink eftersom det ökar spermieantalet (bevis på om det fungerat kommer nästa månad). Han äter även MittVal man samt Folsyra.
    Jag äter Folsyra, B-vitamin samt MittVal kvinna.
    B-vitamin är bra om man har spottings innan mens! Jag hade jätteproblem med det, nackdelen med mina bruna flytningar var att de aldrig övergick till mens och började alltid innan beräknad ägglossning, men efter en månad med två b-vitamin om dagen så började mensen av sig själv förra månaden, jag har haft problem sedan 2006 med detta!
    Jag har ägglossning denna vecka så väntar nu på ett positivt äl-test vilken dag som helst

Här stöttar vi och ger tips på hur vi ska lyckas!! vore kul om vi blev ett gäng som kan följas åt
    Ha det bra där ute i solen!

Väntan har blivit en del av våra liv
  • Svar på tråden Fler från Värmland som har svårt att bli gravida?
  • Kämpavidare2012

Jag är på jobbet nu och inne via mobilen :/ men kan kolla i morgon :) vi kanske kan komma på ett namn till gruppen? En bra början! :)

• Blingbling

Kolla sekretessinställningarna! Där finns en bra lista på vem som kan se vad beroende på om det är en öppen, sluten eller hemlig grupp!

• flamingo

Namn är inte så viktigt tycker jag, om ngn bara startar gruppen så kan den heta vad son.

• TrueMeaning
    Malaika skrev 2013-09-09 17:58:45 följande:
    Smurfen :) vad söt du är truemeaning ;)
    Haha tack :) 
    Älskar Smurfarna, och första kläderna jag köpte till bebisen hade ju självklart Smurfarna på ;)
    Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • Bubbling

Hej!
    Vi ställs i IVF-kö nu, äntligen, o då kommer det förstås lite funderingar... Måste mannen vara med vid första info-mötet? Vi är inte öppna med dessa barnproblem, så han kan ha lite svårt att komma ifrån jobbet flera gånger utan behöva säga nåt. Man kan ju inte skylla på tandläkaren hur ofta som helst :)

• TrueMeaning
    Bubbling skrev 2013-09-26 21:59:50 följande:
    Hej!
    Vi ställs i IVF-kö nu, äntligen, o då kommer det förstås lite funderingar... Måste mannen vara med vid första info-mötet? Vi är inte öppna med dessa barnproblem, så han kan ha lite svårt att komma ifrån jobbet flera gånger utan behöva säga nåt. Man kan ju inte skylla på tandläkaren hur ofta som helst :)
    Första mötet är bra om han är med på eftersom läkaren frågar han detaljer om sjukdomar osv... Det är ett info-möte, där görs eran behandlingsplan direkt och ni vet när ni kommer sätta igång behandlingen. Så efter det är det bara läkarbesök med VUL för att mäta äggblåsorna. Då behöver inte din man vara med :)
    Sedan måste han lämna spermaprovet, visar det dåligt första gången måste han göra om det efter 3 månader. 
    Sedan vid Äggplocket måste han vara med, men vid återföringen måste han inte vara med men måste då skriva på ett papper att han godkänner återföringen!

Jag hade med mig min mamma på VUL inför äggplocket :) Det fungerade minst lika bra haha
  • Bubbling

Oki. Utredningen är klar för längesen o spermaprovet såg bra ut så det behöver inte tas om, och frågor om sjukdomar osv har vi ju redan besvarat under utredningen. Nu har vi bara väntat ut tiden för att få börja med IVF. Jag kommer mest troligt åka iväg själv på övriga läkarbesök, om inte maken kan följa med så vill jag inte ha någon annan där heller, det funkar bäst så för mig :)

• TrueMeaning
    Bubbling skrev 2013-09-27 12:40:11 följande:
    Oki. Utredningen är klar för längesen o spermaprovet såg bra ut så det behöver inte tas om, och frågor om sjukdomar osv har vi ju redan besvarat under utredningen. Nu har vi bara väntat ut tiden för att få börja med IVF. Jag kommer mest troligt åka iväg själv på övriga läkarbesök, om inte maken kan följa med så vill jag inte ha någon annan där heller, det funkar bäst så för mig :)
    Om ni redan gjort utredningen så ska du ju bara börja med medicineringen. Och då behöver inte han vara med hos läkaren, trodde du menade allra första IVF-mötet man har, när man får ta alla prover osv...
  • Bubbling

Vi har gjort fertilitetsutredningen, dvs gått igenom våra sjukdomshistorier, lämnat spermaprov, gjort äggledarspolning, lämnat blodprov för att kolla TSH, progesteron och prolaktin. Jag är sedan 3 månader insatt på Pravidel pga något förhöjt prolaktinvärde, samt har ätit Pergotime i 4 omgångar. Så nu ställs vi i kö till IVF, o då är det ju först ett infomöte där man ska lägga upp medicineringen, det är det mötet jag menar :)

• Malaika

Jag hade nog tagit med mig min sambo på just det mötet iaf :) dom pratade mycket med han också och jag tycker det är bra att sambon också får all infon ang Ivf och hur man ska lägga upp det osv. Sen behöver han ju inte följa med förrän äggplock och så nästa gång. Jag tror även dom vill att sambon ska vara med på det mötet.

• Bubbling

Jag tror ju att de helst vill att vi kommer båda två. Får väl vänta o se vad som står i kallelsen, det är ju lite väntetid. Maken är väldigt deltagande i detta o mer insatt än vad många andra män verkar vara. Han är väldigt mån om hur jag mår (har en del biverkningar av medicinerna), kollar upp info om IVF o sätter sig in i adoption (vi vill vara förberedda på det om IVF inte funkar). Enormt skönt att ha det stödet här hemma!

• Maria25

Hej! 

Hur går det för er så här några år senare? Sitter och läser och känner igen mig i mycket, när jag plötsligt inser hur gammal tråden är, haha :( 

Är ni kvar? Glad 

• SandraM123

Hej!
    Är det någon/några från Värmland som fortfarande har svårt att bli gravid och känner för att höras? Allt blir så mycket lättare om man delar sådana här saker! Ser att tråden är gammal men det är värt ett försök i alla fall!

Mvh Sandra 

Svar på tråden Fler från Värmland som har svårt att bli gravida?