• Anonym (hustrun)

Har ingått skenäktenskap, gravid med min pojkvän.....

Någon som kan råda mig vad jag ska göra? Vilken jävla röra jag försatt mig i, alltså. Ingick äktenskap med en kompis brorsa för ett halvår sedan, han beviljades 2 års uppehållstillstånd och kom till Sverige för ungefär en månad sedan. Har inget emot honom eller så, han arbetar redan och är liksom ingen belastning för samhället. Jag fick inte några pengar för det här utan gjorde det för att jag ville hjälpa. Men jag har en pojkvän som jag haft i ca 1 år, som jag nu fått reda på att jag är gravid med. Vill gärna ha detta barnet, kan inte tänka mig att göra abort för en sånhär grej. Men vad kommer nu hända? När barnet föds kommer ju min make stå som far till barnet och inte min pojkvän, vilket innebär problem när vi ska söka t.ex. barnledighet och sånt. Min make är svart, och det kommer inte barnet bli, så det är ju ganska uppenbart att det inte är hans, liksom.

Jag är väl medveten om att jag skitit i det blå skåpet, men detta var inte planerat. Ska vi skilja oss och hoppas på det bästa, att han får uppehållstillstånd pga sitt arbete till exempel, eller om han hittar en ny kvinna som kan ge honom det? Ska jag rapportera mig själv anonymt till migrationsverket? Hjälp. Är tacksam för svar.

• Svar på tråden Har ingått skenäktenskap, gravid med min pojkvän.....
  • Kattdamen
    Anonym (Lycka till) skrev 2012-07-08 16:57:40 följande:
    Var smart och skilj dig nu, innan barnet är fött. Då kommer han inte ge dig fler problem. Har ni ett på pappret gemensamt barn gäller betänketid, även om du säger att en annan person är pappan. Tänk om han hävdar att han är pappan? Lång och otacksam rättstvist.....samtidigt som den verkliga pappan inte ges möjlighet att vara pappa fullt ut.
    Då tas ett test för att se vem som är fadern.

Fler problem, vilka problem har denne man gett ts?
    En kopp te, tack.
  • PolyPond

Jag tror att, om ni anmäler faderskapet innan förlossningen, så blir det en mindre affär av det hela. Efter förlossningen så måste man nämligen häva faderskapspresumtionen, vilket gör att ni alla tre måste gå till familjerätten och tala med dem och skriva under papper.

• LinnyUK

Det kan ju inte vara jätteovanligt att kvinnor får barn utanför äktenskapet... Din make måste inte ta på sig faderskapet bara för att ni är gifta! 

• Anonym (Lycka till)
    LinnyUK skrev 2012-07-09 22:00:43 följande:
    Det kan ju inte vara jätteovanligt att kvinnor får barn utanför äktenskapet... Din make måste inte ta på sig faderskapet bara för att ni är gifta! 

Vi har faderskapspresumtion inom äktenskapet i Sverige!
  • Anonym

Folk blir gravida utanför äktenskapet hela tiden. Det är bara att berätta att maken inte är far till barnet och uppge vem som är far, så kommer en kort utredning med eventuellt DNA prov att göras, och den riktiga fadern blir registrerad som den far han är.

• Anonym (Pop)

Hej jag är väldigt nyfiken på hur det gått för dig

• Lady Paraplyh

Även de som är gifta på riktigt vänsterprasslar ju och blir gravida med andra än maken. Så jag kan inte tänka mig att det blir ett problem. (Inte för dig iaf)

• Anonym (hustrun)

Jag skilde mig i fjärde månaden, orkade inte med nåt tjafs och fokuserade istället på mig och mitt barn. Min "ex-make" löste det på nåt sätt, vet dock inte hur, vihar ingen kontakt.

• Anonym (e)
    Anonym (hustrun) skrev 2014-02-06 23:21:14 följande:
    Jag skilde mig i fjärde månaden, orkade inte med nåt tjafs och fokuserade istället på mig och mitt barn. Min "ex-make" löste det på nåt sätt, vet dock inte hur, vihar ingen kontakt.
    skönt att höra att du prioriterade dig själv! :) och babyn!
  • Anonym (S)
    hjelphjelp123 skrev 2018-11-02 23:22:46 följande:

Vet att tråden är gammal, men jag är i liknande situation, men lite omvänt. Min flickvän håller på med skenäktenskap och är höggravid där hon satt den främmande mannen som far till barnet trots att jag är det. Vad kan jag göra? Se min tråd .. Uppskattar alla svar!

www.familjeliv.se/forum/thread/79182975-skenaktenskap-fel-pappa/27

Varför ingår hon skenis när hon är höggravid? Eller ens, när hon redan har kille? Försöker bara förstå, är det enbart för att vara ?snäll? eller vinner ni nånting på det här?
  • hjelphjelp123
    Anonym (S) skrev 2018-11-02 23:40:12 följande:
    Varför ingår hon skenis när hon är höggravid? Eller ens, när hon redan har kille? Försöker bara förstå, är det enbart för att vara ?snäll? eller vinner ni nånting på det här?
    Jadu, alla har väl gjort misstag i livet. Problemet kvarstår fortfarande vad som är bäst. Att bli fader på pappret för mitt barn men att min flickvän ska ta stora konsekvenser eller att jag ska ljuga på arbetslivet och för barnet resten av livet =/
  • Anonym (ppppp)
    hjelphjelp123 skrev 2018-11-03 16:02:58 följande:
    Jadu, alla har väl gjort misstag i livet. Problemet kvarstår fortfarande vad som är bäst. Att bli fader på pappret för mitt barn men att min flickvän ska ta stora konsekvenser eller att jag ska ljuga på arbetslivet och för barnet resten av livet =/
    Du har fått hundratals svar i den andra tråden! Ta till dig dem nu, snälla!
  • Anonym (S)
    hjelphjelp123 skrev 2018-11-03 16:02:58 följande:

Jadu gosse, det här kan bara ni klura ut men jag hade gjort allt för mitt barn
Svar på tråden Har ingått skenäktenskap, gravid med min pojkvän.....