LisaSthlm skrev 2012-11-11 22:19:06 följande:
Kvinnokroppen är konstruerad så att det hela tiden kommer en liten ström med mjölk när barnet suger, för att hålla intresset vid liv.
Så det finns inget "torramma", det kommer hela tiden mjölk även om det vid sk "snuttande" är en betydligt mindre mängd än när barnet dricker för att släcka törst/hunger.
Sen tycker jag det är konstigt att så många pratar om att man kan bli en "mänsklig napp" till sitt barn.
Bröstet är ju original-nappen liksom! Nappen är ett substitut till bröstet - inte tvärtom!
Nappen finns till för att mamman inte vill eller kan amma sitt barn så mycket att hela sugbehovet tillfredsställs. Vissa barn har ju ett enormt sugbehov också.
Men att "vara napp" åt sitt barn, dvs amma fritt, är inget konstigt, utan det naturliga, ursprungliga sättet som mammor och barn interagerar.
Sen passar det inte alla moderna kvinnor att göra så, och idag kan det väljas bort - men att kalla det torramma eller "mänsklig napp" är fel, det är normal och naturlig amning.
Fast det stämmer inte riktigt. Det är fullt möjligt att utdrivningsreflexen låser sig, eller vad man ska säga, och då kommer absolut ingen mjölk alls. Alltså "torramning".
Synd att jag inte visste det när det drabbade mig efter en bilolycka, utan vår son tvingades vara hungrig i nästan en månad innan vi (trots hot från bvc och försäkringar om vårs sons omedelbara död) började med ersättning istället.
Nu sinade ju mjölken i just mitt fall pga olyckan, men det är fullt möjligt även i andra jobbiga situationer och traumatiska händelser. Eller helt enkelt för att mamman ifråga mår väldigt dåligt av amningen.
Detta erkänns dock inte av de mest hysteriska amningsförespråkarna, gud förbjude att inte alla kan amma. Istället skuldbelägger man kvinnor och är noga med att ge dem skamkänslor för att de inte är "riktiga" mammor och kvinnor. Ett rent ut sagt vidrigt beteende.