• Fru Hansson

Skäl för att inte amma.

Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

• Svar på tråden Skäl för att inte amma.
  • Mary Jo

Har inte läst tråden men alla själ till att inte amma är ok! Man gör vad som passar en bäst. jag flaskade nr1 från start och nr 2 Helammade jag i 6 månader men trivdes inte riktigt med det så sen blev det flaska

• KimPossible
    LisaSthlm skrev 2012-11-11 22:19:06 följande:
    Kvinnokroppen är konstruerad så att det hela tiden kommer en liten ström med mjölk när barnet suger, för att hålla intresset vid liv.
    Så det finns inget "torramma", det kommer hela tiden mjölk även om det vid sk "snuttande" är en betydligt mindre mängd än när barnet dricker för att släcka törst/hunger.

Sen tycker jag det är konstigt att så många pratar om att man kan bli en "mänsklig napp" till sitt barn.
    Bröstet är ju original-nappen liksom! Nappen är ett substitut till bröstet - inte tvärtom!

Nappen finns till för att mamman inte vill eller kan amma sitt barn så mycket att hela sugbehovet tillfredsställs. Vissa barn har ju ett enormt sugbehov också.
    Men att "vara napp" åt sitt barn, dvs amma fritt, är inget konstigt, utan det naturliga, ursprungliga sättet som mammor och barn interagerar.
    Sen passar det inte alla moderna kvinnor att göra så, och idag kan det väljas bort - men att kalla det torramma eller "mänsklig napp" är fel, det är normal och naturlig amning.
    Fast det stämmer inte riktigt. Det är fullt möjligt att utdrivningsreflexen låser sig, eller vad man ska säga, och då kommer absolut ingen mjölk alls. Alltså "torramning".

Synd att jag inte visste det när det drabbade mig efter en bilolycka, utan vår son tvingades vara hungrig i nästan en månad innan vi (trots hot  från bvc och försäkringar om vårs sons omedelbara död) började med ersättning istället.  

Nu sinade ju mjölken i just mitt fall pga olyckan, men det är fullt möjligt även i andra jobbiga situationer och traumatiska händelser. Eller helt enkelt för att mamman ifråga mår väldigt dåligt av amningen. 

Detta erkänns dock inte av de mest hysteriska amningsförespråkarna, gud förbjude att inte alla kan amma. Istället skuldbelägger man kvinnor och är noga med att ge dem skamkänslor för att de inte är "riktiga" mammor och kvinnor. Ett rent ut sagt vidrigt beteende.  
  • sirisdotter
    KimPossible skrev 2012-11-11 23:08:32 följande:
    Fast det stämmer inte riktigt. Det är fullt möjligt att utdrivningsreflexen låser sig, eller vad man ska säga, och då kommer absolut ingen mjölk alls. Alltså "torramning".

Synd att jag inte visste det när det drabbade mig efter en bilolycka, utan vår son tvingades vara hungrig i nästan en månad innan vi (trots hot  från bvc och försäkringar om vårs sons omedelbara död) började med ersättning istället.  

Nu sinade ju mjölken i just mitt fall pga olyckan, men det är fullt möjligt även i andra jobbiga situationer och traumatiska händelser. Eller helt enkelt för att mamman ifråga mår väldigt dåligt av amningen. 

Detta erkänns dock inte av de mest hysteriska amningsförespråkarna, gud förbjude att inte alla kan amma. Istället skuldbelägger man kvinnor och är noga med att ge dem skamkänslor för att de inte är "riktiga" mammor och kvinnor. Ett rent ut sagt vidrigt beteende.  
    Nu debatterar vi nog i tråden mer med kvinnor som åker till BB med ersättning och flaska i väskan,  kvinnor som långt innan de fött bestämt sig för att de inte vill amma.
  • KimPossible
    sirisdotter skrev 2012-11-11 23:27:35 följande:
    Nu debatterar vi nog i tråden mer med kvinnor som åker till BB med ersättning och flaska i väskan,  kvinnor som långt innan de fött bestämt sig för att de inte vill amma.
    Jodå, jag vet. Jag invände bara mot påståendet att det inte finns något som kan kallas för "torramning". 

Jag blir lätt lite illamående när människor framför felaktig information och sprider vidare diverse myter, så jag tycker det är fullt berättigat att bemöta sådana.  
  • Marina80

Fast det är ju hur välkänt som helst att stress och amning inte går ihop. Finns ju inget som kan sabba en amning som just stress. Konstiga människor.

Nu tror jag dock inte det var det som Lisasthlm menade riktigt utan när man sitter och maratonammar i flera timmar. Det är alltså inte så att det inte kommer någon mjölk fastän man har ammat väldigt länge då det nybildas hela tiden. Kan dock ha missförståt henne helt.
  • KimPossible
    Marina80 skrev 2012-11-11 23:38:40 följande:

Fast det är ju hur välkänt som helst att stress och amning inte går ihop. Finns ju inget som kan sabba en amning som just stress. Konstiga människor.

Nu tror jag dock inte det var det som Lisasthlm menade riktigt utan när man sitter och maratonammar i flera timmar. Det är alltså inte så att det inte kommer någon mjölk fastän man har ammat väldigt länge då det nybildas hela tiden. Kan dock ha missförståt henne helt.
    Det kan hända även om man maratonammar och pumpar dygnet runt en längre period. Jag fick det förklarat för mig långt senare, av både barnläkare och mer pålästa personer inom vården.

För vissa låser sig utdrivningsreflexen, och i vissa fall bildas heller ingen ny mjölk trots konstant stimulering.

Det är mest det jag vänder mig emot, att människor kommer dragandes med "alla kan amma, bara de vill, det kommer alltid mer mjölk, amma mera bara!". Det stämmer säkert i många fall, men långt ifrån alla.
  • sirisdotter

Jag upplever mig som väldigt stresskänslig -  och få har haft så stressande situation som jag hade -  tröst till er som tvivlar;  amningen kan fungera ändå!  I åratal...
  • straw2008
    KimPossible skrev 2012-11-11 23:43:11 följande:
    Det kan hända även om man maratonammar och pumpar dygnet runt en längre period. Jag fick det förklarat för mig långt senare, av både barnläkare och mer pålästa personer inom vården.För vissa låser sig utdrivningsreflexen, och i vissa fall bildas heller ingen ny mjölk trots konstant stimulering.Det är mest det jag vänder mig emot, att människor kommer dragandes med "alla kan amma, bara de vill, det kommer alltid mer mjölk, amma mera bara!". Det stämmer säkert i många fall, men långt ifrån alla.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Marina80
    sirisdotter skrev 2012-11-12 00:40:50 följande:
    Jag upplever mig som väldigt stresskänslig -  och få har haft så stressande situation som jag hade -  tröst till er som tvivlar;  amningen kan fungera ändå!  I åratal...

Självklart kan det fungera ändå. Men just stresshormoner och amningshormoner är inte bästa kompisar direkt, dvs fungerar det inte så kan stress vara en orsak.
  • LisaSthlm

Det jag beskrev var hur kroppen funkar när man har en fungerande amning. 
    Givetvis finns det kvinnor som av olika skäl inte "kan" amma - alltså att det tillstöter olika problem vid amningen som man ej lyckas lösa. Amning är svårt!!
    Jag kunde själv inte amma de första tre veckorna efter att sonen fötts, så jag vet mycket väl att det kan bli så av olika skäl.
    Jättetråkigt att du haft en så negativ erfarenhet!
  • LisaSthlm

Du förstod mig rätt.  

Tycker att ordet "torramning" blir missvisande pga detta (förutsatt såklart att man har en fungerande amning och det finns mjölk). På engelska heter det "non nutritive sucking" och det är ett mycket bättre uttryck.
Svar på tråden Skäl för att inte amma.