• Anonym

när får man ta ledigt för att åka på begravning?

hur nära släking el vän ska det vara för att få rätt från arbetsgivaren att vara ledig för att kunna medverka på en begravning?

• Svar på tråden när får man ta ledigt för att åka på begravning?
  • thegoddess

Då tror jag du har rätt att ta ledigt men uran betalt

• Anonym

okej men strunta i pengarna måste iväg, och det är dom 2sista passen innan jag har semester,

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-07-06 15:25:29 följande:
    okej men strunta i pengarna måste iväg, och det är dom 2sista passen innan jag har semester,

Kolla med någon på personal och sen informera din schemläggare.
  • Anonym

har nu sänt frågan till kommunal och hoppas dom svarar innan dagens slut,

• annzah
    Anonym skrev 2012-07-06 15:15:35 följande:
    men som sommarvikarie kan man väl inte ta semester,
    Njae, oftast inte, men du är väl ändå berättigad till semesterersättning så är arbetsgivaren schysst så kanske du kan få ta det som en semesterdag, om du vill.

De allra flesta är tillmötesgående vad gäller begravningar och andra personliga grejer, i alla fall i min erfarenhet.
  • TheSunset

Man kan väl aldrig tvinga en vikare att jobba? Du är väl inte fast anställd med fast schema? Om man e fast anställd så kan väl aldrig en chef neka ledighet för begravning? Min man e egen företagare och när en av hans fasta anställda skulle iväg på begravning så fick företaget betala detta.

• Anonym

Prata med arbetskamraterNa och försök byta dagar med någon av dem.

• Anonym (adoptivbarn29)

det är olika hur reglerna är som
    jag fick ledigt med betalt för att ta avsked av min kompis....
    som sommnat in endast 30 år gammal.....

• Anonym

har frågat om ledighet och väntar svar till veckan, då har dom god tid på sig att få in en vikarie,.
    om inte sjukskriver jag mig dessa 2dagar.

jag är vikarie som går på schema över sommaren då dom ordinarie ska ha sina semestrar.

• Anonym (Vera)
    Lena Svanström skrev 2017-10-15 10:49:58 följande:

Får man Ledigt för att gå på en begravning för en kompis har gott bort undrar jag

Du kan alltid ansöka om semester.
  • M1rella

I vissa fall kam man få betald ledighet om det är nära släktningar. Hur nära det ska var avgör arbetsgivaren.

Men i övrigt brukar det inte vara problem att få ledigt för att delta på någons begravning. Då får man antingen ledigt hela dagen eller de timmarna begravningen pågår.

Svar på tråden när får man ta ledigt för att åka på begravning?