• lovelyfamily

Låta en 14 åring åka utomlands?!

Vad tycker ni? 
    Min dotter är 14 år i år och vill åka till Mallorca i en vecka med sin kompis som är 14 år och hennes syster som är 19.

Jag har redan sagt ja eftersom att dom åker redan imorgon. Intressant att veta vad ni tycker och vad ni skulle ha valt om ni var i samma situation? Glad 
    Mamma till 8 underbara barn ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-08 15:26

"Sanna o Ryan" avslöjade mig!
    Det var min arbetskollega som kom på idén att lägga ut denna tråden (det var också hon som gjorde det via mitt konto, det var ok för mig) för att se hur folk reagerar på föräldrar som faktiskt släpper iväg sina ungdomar på en sådan här resa utan vuxna människor. Det blev en del heta diskussioner i tråden vilket var intressant att se/läsa, vi hade nämligen en stor diskussion om detta på jobbet för några dagar sedan då det var en kollegas syster som hade släppt iväg sin 14 åring med just en annan 14 och 19 åring. Det fanns många olika åsikter om detta, men här på FL verkar ni vara eniga. Ber om ursäkt om någon tog illa upp utav detta "skämtet" på något sätt.

Jag personligen skulle ALDRIG släppa iväg min dotter på detta, men hon är på Mallorca just nu med sin bästa kompis och hennes familj så hon är alltså där med tre andra barn och två vuxna som vi känner väldigt bra och litar på.
  • Svar på tråden Låta en 14 åring åka utomlands?!
  • gryning2

Ojoj, skulle jag faktiskt aldrig göra. Räcker att tänka på vad jag själv kunde få för ideer vid 14 års ålder. Skulle inte låta mitt barn under 18 åka själv utomlands faktiskt.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
  • Mandiisen

Äsh, är dem själva brukar dem alltid ta mer ansvar än när man är hemma med föräldrarna!
    är 16år (dock mamma nu)
    Men när jag var 14år så var jag överallt och man tar mycket mer ansvar och är försiktig än när man är med föräldrarna. Eller ja, så var jag iaf. Men min mamma litade på mig och jag ljög aldrig för min mamma och hörde alltid av mig till henne!
    Så litar du på din dotter så visst :)

Jonathan, 5e Augusti 2011. 7 veckor för tidigt<3
  • Insatt
    Mandiisen skrev 2012-07-08 10:55:47 följande:
    Äsh, är dem själva brukar dem alltid ta mer ansvar än när man är hemma med föräldrarna!
    är 16år (dock mamma nu)
    Men när jag var 14år så var jag överallt och man tar mycket mer ansvar och är försiktig än när man är med föräldrarna. Eller ja, så var jag iaf. Men min mamma litade på mig och jag ljög aldrig för min mamma och hörde alltid av mig till henne!
    Så litar du på din dotter så visst :)
    Talat av en 16åring. Såklart. Och totalt utan verklighetsförankring. Antar att du var hemma när du blev gravid eftersom du brast i ansvaret att skydda dig.
  • Mandiisen
    Insatt skrev 2012-07-08 11:00:20 följande:
    Talat av en 16åring. Såklart. Och totalt utan verklighetsförankring. Antar att du var hemma när du blev gravid eftersom du brast i ansvaret att skydda dig.
    Och såklart skulle man ju få en höger av någon för att man är ung mamma :)
    Nej. Jag skyddade mig ordentliget och var tillsammans med pappan (är fortfarande tillsammans med pappa)
    Min mammas gener är som dem är och jag har väl antagligen fått dem eftersom hon har 5barn och bara jag är planerad. 3av dem är p-piller barn och min lillasyster är spiralbarn. och hon har fått göra 2-3 aborter så att så ligger det till.

Sen att andra mammor inte kan lita på sina 14åringar är inte mitt problem
    Jonathan, 5e Augusti 2011. 7 veckor för tidigt<3
  • fyrbarnsmamman

Aldrig jag hade låtit min 14 åring åka iväg. Det är just om och när det inträffar något oförutsägbart, som det kan bli stora problem.

• lovelyfamily
    AW76 skrev 2012-07-07 18:40:54 följande:
    Haha, nej aldrig i livet! Baserat på mina erfarenheter när jag åkte till Ayia Napa som 17-åring med en lika gammal kompis. Det gick bra, men vi levde jävligt farligt förstår jag nu i efterhand.

Var på Mallis? Du är väl inte så dum att du skickar dem till Magaluf hoppas jag? Men även andra ställen skulle vara blankt nej för min del. 
    Här är dom: http://www.apollo.se/se/vart-vill-du-resa/europa/spanien/mallorca/calador/accomodations/pages/ferrerablanca.aspx
  • lovelyfamily
    Sanna o Ryan skrev 2012-07-08 00:44:49 följande:
    Ts... Struntar du i alla konsekvenser och låter din dotter åka iväg för att få lite lugn hemma? Med tanke på att ni har 8 ungar tänkte jag.. Eller är det hela ett "test" på familjelivs medlemmar / skämt med tanke på att du registrerade dig och gjorde denna tråd? 

Man får ju iaf hoppas att det är ett skämt. 
    Du avslöjade mig!
    Det var min arbetskollega som kom på idén att lägga ut denna tråden (det var också hon som gjorde det via mitt konto, det var ok för mig) för att se hur folk reagerar på föräldrar som faktiskt släpper iväg sina ungdomar på en sådan här resa utan vuxna människor. Det blev en del heta diskussioner i tråden vilket var intressant att se/läsa, vi hade nämligen en stor diskussion om detta på jobbet för några dagar sedan då det var en kollegas syster som hade släppt iväg sin 14 åring med just en annan 14 och 19 åring. Det fanns många olika åsikter om detta, men här på FL verkar ni vara eniga. Ber om ursäkt om någon tog illa upp utav detta "skämtet" på något sätt. 

Jag personligen skulle ALDRIG släppa iväg min dotter på detta, men hon är på Mallorca just nu med sin bästa kompis och hennes familj så hon är alltså där med tre andra barn och två vuxna som vi känner väldigt bra och litar på. 
  • jimpan73

Du vet att trolltrådar är emot fl s regler va ?
    Jag förstod tidigt att det var troll i denna o påpekade det oxå !

• jimpan73

Skumt med varningar från moderator när TS själv skriver att det är en trolltråd

Svar på tråden Låta en 14 åring åka utomlands?!