• M  och  M

Vi som försöker begränsa sockerintaget för våra barn - tips & idéer!

Jag har en dotter på lite drygt 2 år. Visst hon får äta sötsaker ibland, men väldigt sällan och i så stor utsträckning som det går så försöker vi hitta osockrade alternativ. Hon har inte sylt på gröt eller fil, dricker inte saft, får osockrade kex när vi fikar osv. Jag tännkte att här kunde vi ha en liten idébank vad man kan göra själv enkelt för alternativ till de sockrade som många ggr finns idag. Jag lägger in några lite snabbt här bara:

* Mixa jordgubbar, fyll i glassformar och frys in till isgalss
    * Blanda i lite Turkisk yoghurt i jordgubbsmoset så blir det mer av en gräddig glass i glassformarna.
    * Stek äppelbitar med blodpuddingen och ha det som tillbehör istället för sylt.
    * Turkisk yoghurt med kanel och äppelbitar till mellis.
    * Skiva bananer, frys in och mixa sedan de frysta banenerna tills de har en mjukglassliknande konsistens. 
    * När ni har vänner på besök för att fika ställ fram ett eget plockbord till barnen med russin, äppelbitar, apelsinklyftor, osockrade kex, majskrokar, vindruvor etc. så roar de sig själv där med att plocka medans de andra kan fika annat om man nu vill det.
    * De färdiga smoothisarna som finns, t.ex. Ellas kitchen, är perfekt mellanmål att ha nära till hands i bilen eller på stan, bara ren frukt.

Någon som har fler enkla tips?!  

• Svar på tråden Vi som försöker begränsa sockerintaget för våra barn - tips & idéer!
  • Blåklocka
    N3D skrev 2013-07-16 00:38:38 följande:
    Jag har ställts inför två rätt så jobbiga situationer de senaste dagarna och vet verkligen inte hur jag ska förhållna mig. I helgen var vi med vänner vi inte träffat på länge och hade varit och badat, det var sent och den andra familjen bestämde sig för att äta pizza på vägen hem och frågade om vi ville följa med. Jag tänkte att set vore trevligt för barnen att få äta middag ihop som avslut på en trevlig dag, trots att jag själv inte äter pizza. De andra barnen fick läsk och min son bad om att också få. Då sa jag okej, för att han inte skulle känna att det var en stor grej. Jag menar; jag är strängt emot "lördagsgodis" konceptet eftersom att jag menar att godiset blir laddat då och att man istället vräker i sig. Mina barn får gärna unna sig någon gång ibland istället, det måste inte vara varje lördag utan har vi vänner över på en tisdag så inte säger jag nej till att de ska få äta efterrätt / det som bjuds för dagen. Nu köper vi inte heller just godis i bemärkelsen lösgodis utan det kan vara choklad, frukt eller naturgodis. Men idag var vi med samma vänner och vi grillade i en park. De hade enbart läsk med sig för de hade glömt Loka hemma. Men det fanns 6 andra barn där och samtliga drack läsk. Sonen skulle nog valt läsk ändå tyvärr för att de andra drack det. Däribland äldre barn som han kanske ser upp till. De tycker det är konstigt att min 2,5 åring inte dricker läsk. Vill hon gärna ha låtsas häller jag läsk i hennes glas men ger henne vatten. Inser nu att det är dumt att göra så. Men jag är så kluven. Samtidigt som jag inte vill göra en stor grej av läsk (för det kan ju göra att man vill ha det ännu mer) så vill jag ju inte att han dricker det! Men det är så svårt när "alla andra" barn får...
    Jag håller med dig om att det är svårt när "alla andra" får. Jag tror att det är en sådan sak som dessutom blir svårare ju äldre de blir. I vår familj äts det inte lördagsgodis. Däremot får min dotter på 4.5 år äta godis när hon är på barnkalas eller om vi är på en fest där det serveras godis. Nyligen var vi på semester med en annan barnfamilj där de åt lördagsgodis, och då ville såklart även min dotter ha. Det fick hon ju givetvis.För hur skulle jag kunna säga till henne att de andra barnen får men inte du. Men det jag egentligen vill komma till är att jag resonerar som så: Att så länge man själv har en sund kost hemma, att man inte dricker en massa läsk/saft, äter godis osv. Då kan man ge efter de gånger "när alla andra får", för i det stora hela så är det ju ett fåtal tillfällen. Blir man helt rabiat och säger nej vid dessa tillfällen, så tror jag att det får omvänd effekt.Så länge barnen i grunden får en sund kosthållning utan en massa onödigt sött, så tror jag faktiskt inte att dessa tillfällen är ett problem. Balans helt enkelt Men jag håller med dig, jag tycker också att det ibland känns lite jobbigt att säga ja till något som jag egentligen är emot. Och sedan har man ju ändå en gräns. För en 2.5 åring så hade jag nog också nekat läsk. Men är de bara lite äldre än så, så har de ju en annan förståelse och går inte på några tricks
  • skogsvitter
    N3D skrev 2013-07-16 00:38:38 följande:
    Jag har ställts inför två rätt så jobbiga situationer de senaste dagarna och vet verkligen inte hur jag ska förhållna mig. I helgen var vi med vänner vi inte träffat på länge och hade varit och badat, det var sent och den andra familjen bestämde sig för att äta pizza på vägen hem och frågade om vi ville följa med. Jag tänkte att set vore trevligt för barnen att få äta middag ihop som avslut på en trevlig dag, trots att jag själv inte äter pizza. De andra barnen fick läsk och min son bad om att också få. Då sa jag okej, för att han inte skulle känna att det var en stor grej. Jag menar; jag är strängt emot "lördagsgodis" konceptet eftersom att jag menar att godiset blir laddat då och att man istället vräker i sig. Mina barn får gärna unna sig någon gång ibland istället, det måste inte vara varje lördag utan har vi vänner över på en tisdag så inte säger jag nej till att de ska få äta efterrätt / det som bjuds för dagen. Nu köper vi inte heller just godis i bemärkelsen lösgodis utan det kan vara choklad, frukt eller naturgodis. Men idag var vi med samma vänner och vi grillade i en park. De hade enbart läsk med sig för de hade glömt Loka hemma. Men det fanns 6 andra barn där och samtliga drack läsk. Sonen skulle nog valt läsk ändå tyvärr för att de andra drack det. Däribland äldre barn som han kanske ser upp till. De tycker det är konstigt att min 2,5 åring inte dricker läsk. Vill hon gärna ha låtsas häller jag läsk i hennes glas men ger henne vatten. Inser nu att det är dumt att göra så. Men jag är så kluven. Samtidigt som jag inte vill göra en stor grej av läsk (för det kan ju göra att man vill ha det ännu mer) så vill jag ju inte att han dricker det! Men det är så svårt när "alla andra" barn får...
    Jag skulle kraftigt ifrågasätta föräldrarna varför de låter barnen hinka i sig så mycket läsk och så skulle jag vara mycket tydlig inför mina egna barn att det där inte är bra att dricka, att det innehåller gifter som kan skada kroppen osv. Visst någon gång ibland men jag skulle bli skitförbannad av att se hur folk misshandlar sina barn regelbundet på det sättet... hårda ord kanske men jag tycker det är rena vansinnet! Är glad att ingen vi känner häller i sina barn läsk... det är faktiskt ganska extremt och rätt ovanligt åtminstone häromkring som tur är, i synnerhet om det rör sig om småbarn!

Jag skulle också strunta i vad "alla andra" får, sånt är livet och varför ska man ge något som man verkligen inte anser är bra bara för att man hamnar i dåliga kretsar där "alla andra" gör det?? Skulle du resonera samma om alla andra gav dem godis till middag? Bättre att lära barnen vad som är bra och dåliga vanor, och visa på att andra lever annorlunda men att det inte funkar för alla osv.
  • Blåklocka
    skogsvitter skrev 2013-07-16 10:32:06 följande:
    Jag skulle kraftigt ifrågasätta föräldrarna varför de låter barnen hinka i sig så mycket läsk och så skulle jag vara mycket tydlig inför mina egna barn att det där inte är bra att dricka, att det innehåller gifter som kan skada kroppen osv. Visst någon gång ibland men jag skulle bli skitförbannad av att se hur folk misshandlar sina barn regelbundet på det sättet... hårda ord kanske men jag tycker det är rena vansinnet! Är glad att ingen vi känner häller i sina barn läsk... det är faktiskt ganska extremt och rätt ovanligt åtminstone häromkring som tur är, i synnerhet om det rör sig om småbarn!

Jag skulle också strunta i vad "alla andra" får, sånt är livet och varför ska man ge något som man verkligen inte anser är bra bara för att man hamnar i dåliga kretsar där "alla andra" gör det?? Skulle du resonera samma om alla andra gav dem godis till middag? Bättre att lära barnen vad som är bra och dåliga vanor, och visa på att andra lever annorlunda men att det inte funkar för alla osv.
    Jo, fast det är ju att gå ganska långt när man säger att man misshandlar sina barn genom att de får dricka läsk. Jag är benägen att hålla med om att det är det om man ger sitt barn läsk varje dag. Jag tycker absolut inte heller att läskdrickande är bra, men jag skulle aldrig neka min dotter att dricka läsk på ex. ett kalas. Jag kan inte se någon vinst med det. Hon vet läskdrickande inte är någon vardagsrutin, hon vet att läsk inte är bra och att hemma har vi bra och sunda vanor. Jag tycker att det gäller mycket. Många har ju lördagsgodis. Jag tycker att det är för mycket att äta godis varje lördag. Men likväl skulle jag aldrig skälla på mina kompisar för att de har det så. Och likväl får min dotter äta godis, på ex. kalas. Likaså är jag kritisk till mina vänner som alltid lagar specialmat till barnen. Jag tycker inte att man gör barnen en tjänst genom att bjuda på köttbullar och korv till middag varje dag. Men självklart äter min dotter denna maten om vi är borta hos vänner. Hemma har vi ju inte det så och det vet hon om. Jag tror att man kan hitta en balans i att ens barn får det som "alla andra" får, utan att man för den sakens skull får dåliga vanor i familjen. Det handlar kanske om att få göra som "alla andra", när man är med "alla andra" och att få göra det i en begränsad utsträckning. Då kan jag inte se att det blir ett problem. I alla fall inte för oss  

Men jag håller också med om att man inte heller ska ge efter för vad "alla andra" får och gör alla gånger. För mig är det när jag anser att risken/skadan är så hög, så att alternativet att få göra det inte finns på kartan.  Ex. så skulle min fyraåring aldrig få ha en bikini på sig, även om alla andra hade det. För det tycker jag är helt förkastligt. Nu har hon inte bett om det och alla andra har inte heller det, men som ex. på att det ändå finns saker där svaret är totalt NEJ. Och däribland är även att äta godis till middag varje dag. 
  • Nyfikna72

Man kan ju fråga sig när socker blev livsfarligt och varför det helst ska utrotas ur barns munnar? Det stora problemet är som sagt mängden man äter...........förr tillbaks kunde man på sin höjd få dela en 33cl läsk med ett syskon vid nån högtid eller när farmor kom på sitt årliga besök. En godispåse då var kanske fem st tioöreskola. Hur ser det ut nu tror ni? Låt alltså era barn äta allt i rimliga mängder, att förbjuda och hålla på med konstiga ersättningar skapar bara en massa andra problem och kanske ännu värre problem när de kan skaffa det förbjudna själva och inta det i smyg.

• skogsvitter
    Blåklocka skrev 2013-07-16 13:00:03 följande:
    Jo, fast det är ju att gå ganska långt när man säger att man misshandlar sina barn genom att de får dricka läsk. Jag är benägen att hålla med om att det är det om man ger sitt barn läsk varje dag. Jag tycker absolut inte heller att läskdrickande är bra, men jag skulle aldrig neka min dotter att dricka läsk på ex. ett kalas. Jag kan inte se någon vinst med det. Hon vet läskdrickande inte är någon vardagsrutin, hon vet att läsk inte är bra och att hemma har vi bra och sunda vanor. Jag tycker att det gäller mycket. Många har ju lördagsgodis. Jag tycker att det är för mycket att äta godis varje lördag. Men likväl skulle jag aldrig skälla på mina kompisar för att de har det så. Och likväl får min dotter äta godis, på ex. kalas. Likaså är jag kritisk till mina vänner som alltid lagar specialmat till barnen. Jag tycker inte att man gör barnen en tjänst genom att bjuda på köttbullar och korv till middag varje dag. Men självklart äter min dotter denna maten om vi är borta hos vänner. Hemma har vi ju inte det så och det vet hon om. Jag tror att man kan hitta en balans i att ens barn får det som "alla andra" får, utan att man för den sakens skull får dåliga vanor i familjen. Det handlar kanske om att få göra som "alla andra", när man är med "alla andra" och att få göra det i en begränsad utsträckning. Då kan jag inte se att det blir ett problem. I alla fall inte för oss  

Men jag håller också med om att man inte heller ska ge efter för vad "alla andra" får och gör alla gånger. För mig är det när jag anser att risken/skadan är så hög, så att alternativet att få göra det inte finns på kartan.  Ex. så skulle min fyraåring aldrig få ha en bikini på sig, även om alla andra hade det. För det tycker jag är helt förkastligt. Nu har hon inte bett om det och alla andra har inte heller det, men som ex. på att det ändå finns saker där svaret är totalt NEJ. Och däribland är även att äta godis till middag varje dag. 
    Fast jag skrev inte att det var misshandel att de får dricka någon gång, jag poängterade väldigt tydligt att det var just den regelbundna vanan som är problemet. Det finns helt enkelt inte i min världsbild att ge 2-åringar läsk och sötsaker varje dag, eller äldre barn för den delen, enligt mig är det ett mönster man måste reagera på. Jag kan bli irriterad när jag ser nära anhöriga tillåta skadliga beteenden kring barn tex, bara för att man inte vågar säga till. Oftast är ju inte föräldrarna själva ens medvetna om vad de håller på med. Men du tycker alltså det är fel att faktiskt ta upp detta med de vuxna??
  • skogsvitter
    Nyfikna72 skrev 2013-07-16 13:48:15 följande:
    Man kan ju fråga sig när socker blev livsfarligt och varför det helst ska utrotas ur barns munnar? Det stora problemet är som sagt mängden man äter...........förr tillbaks kunde man på sin höjd få dela en 33cl läsk med ett syskon vid nån högtid eller när farmor kom på sitt årliga besök. En godispåse då var kanske fem st tioöreskola. Hur ser det ut nu tror ni? Låt alltså era barn äta allt i rimliga mängder, att förbjuda och hålla på med konstiga ersättningar skapar bara en massa andra problem och kanske ännu värre problem när de kan skaffa det förbjudna själva och inta det i smyg.
    Exakt.
  • I969

Vi har inte direkt som mål att undvika socker, men däremot att motverka större insulinpåslag. Därför äts hos oss helst inte sådant som enbart innehåller sött utan det kombineras med protein och fett och fibrer. Man kan också äta någon sötsak efter maten. Men att ta en läsk på tom mage eller godis mellan måltiderna försöker vi undvika. Jag tycker dock att det är ok att äta sådant som bjuds i olika sammanhang. Har dåliga erfarenheter av de som är superstränga. Men det är skitjobbigt med de som låt sina barn drar runt med godispåsar och läsk jämt också... Om man bjuder goda alternativ så lär sig barnen gilla bra saker är min erfarenhet, våra barn älskar frukt och grönsaksstavar. Turkisk yoghurt, bär/frukt och fullkornshavreflingor som snacks är en favorit. Havreflingorna med kanelsmak och äppelchips i är lite godisaktiga faktiskt. Innehåller även lite socker, men som sagt så är det absolut ingen nolltolerans hos oss.

• Natulcien
    Nyfikna72 skrev 2013-07-16 13:48:15 följande:
    Precis. Så resonerar vi också. Vår son äter inte sötsaker - generellt. Men nu, under semestern, så har han fått smaka lite bulle och lite glass när det har uppstått situationer då det har känts fånigt att neka honom. Men vi begränsar det.
    Jag är uppvuxen med den där halva 33-centilitern och en liten påse plockgodis på lördagarna. En plockgodispåse som tanten i kiosken plockade ihop medan man pekade. Så för mig känns det naturligt att äta lite och sällan.
  • Nyfikna72

Frågan är om det är så vanligt att ungar konsumerar godis och läsk som man får det att låta? Typ varje dag?

• Stårschan
    Brumma skrev 2013-07-15 08:39:04 följande:
    Hej
    En fråga till er vars barn inte äter godis - hur skulle ni vilja att jag som förälder vars barn FÅR äta godis svarar era barn?
    Anledningen till frågan är att jag o sonen (tre år) i lördags var i affären och han fick plocka sig en liten godispåse (vill helst inte bli påhoppad för mitt val men vill gärna kunna bemöta "rätt" om situationen uppstår igen).
    När han plockade kom ett annat barn fram till oss och frågade vad sonen gjorde.
    Jag sa som det var - Han plockar lite godis.
    Varför? Var då frågan.
    Sa även nu som det var, att på lördagar får han lite lördagsgodis (o det är verkligen lite, men han har en tio år äldre syster som naturligtvis äter lördagsgodis, och det "blev" så).
    Precis då kommer pappan till barnet o då frågar barnet sin pappa om de också kan köpa lite godis.
    Pappan säger - Nej, vi äter inte godis, och ger mig en blick som fick mig vilja försvinna bort någonstans...

Missuppfatta mig inte - jag anser alla får göra sitt val och egentligen hade jag velat skjuta på godiset ett tag till - men håller nere det istället.
    Men HUR ska jag bemöta frågor som denna?
    Jag vill ju inte ljuga, jag kan ju inte heller veta om barnet vet vad godis är eller inte.
    Jag uppfattade ju inte situationen ordentligt förrän pappan kom o blev arg..,
    Gjorde jag verkligen så fel?

Förlåt att jag kapar tråden.... :)
    Men är tacksam för framtida tips..
    Du kunde väl inte ha gjort annorlunda. Du svarade rakt och ärligt på en rak och ärlig fråga. Tanken är väl ändå inte att din familj ska behöva ljuga om era egna regler för att curla någon annans familj?
  • Faile
    Nyfikna72 skrev 2013-07-16 16:11:12 följande:
    Frågan är om det är så vanligt att ungar konsumerar godis och läsk som man får det att låta? Typ varje dag?

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____346647.aspx

"Utöver att familjen Medelsvensson äter drygt ett kilo godis i veckan, så äter de också allt mer bullar och kakor. Under åren 1980–2010 har konsumtionen av konditorivaror ökat med drygt 300 procent, från 2,7 till 11,5 kilo per person och år.

Tänk dig att en kanelbulle väger cirka 50 gram. Räknar vi om konditorivarorna till enbart bullar så har vi på ett år stoppat i oss cirka 230 bullar per person. Det blir mer än en bulle varannan dag."

http://sverigesbryggerier.se/lask/laskstatistik/konsumtion-av-lask-i-liter-per-invanare/

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Natulcien
    Vissa gör ju det i alla fall. Om man tittar sig omkring på en badstrand så tycker jag att man ser väldigt många överviktiga barn, tyvärr. Fler än det borde vara.
  • Nyfiken gul
    ja faktiskt med tanke på att en vanlig familj  i genomsnitt lägger 13 minuter per DAG åt matlagning.  I många familjer inte ens den tiden och väldigt många barn lever därför på mackor, godis och andra sötsaker dagligen för att mathållningen är åt helvete. 

Egentligen är det ju inte sockret vi ska komma åt utan att få folk att fatta konsekvensen av dålig matlagning och mathållning.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • phillipha

Vi har på ett sätt hamnat i en liten fälla med sonen som är 2, 5. Han har alltid varit väldigt svårt till att äta och främst frukost. Han valde sbälv bort ersättning vid ett års ålder i samband med magsjuka och välling/grör har han aldrig ätit. Vid ett tillfälle han var nog 1, 5 fick han smaka drickyoghurt och det är det enda han äter tiöl frukost. Fåf han inte det äter han inte och då mår han dåligt. Så han får det varje dag ca 1-1, 5 dl. Hade önskat att det fanns ett alternativ men det gör det inte...

I övrigt äter han okej idag. Vi försöker äta bra naturlig mat lagad från grunden men med många allergier i familjen är det inte alltid lätt. Sonen har någon gång fått lite choklad o russin son snask men han äter inte godis och han dricker inte saft/läsk. Dock får han päronfestis ibland för han dricker extremt dåligt (detta på inrådan av en läkare) men annars får han vatten. Har får varm oboy på dagis en dag/vecka och vi fikar ibland - alltid hembakt. Har aldrig gett honom något annat än det vi äter men lärt honom att äta med måtta. Han äter självmant i speciellt mycket kakor men en liten bit tar han gärna (tänk er i storlek med ett ballerinakex oavsett om det är tårta bulle eller glass) detta blir kanske en gång i veckan, ibland mer ibland mindre.

Vi har kompisar cars 1 och 2 åring dricker läsk (cocacola) flera gånger i veckan och som äter godis ofta minst en gång i veckan detta sedan de var långt under året (den äldsta fick smaka läsk redan vid 6månader) jag tycker att det är rent förkastligt men det är deras val. Sonen är helt med på att de får men inte han och han bryr sig inte :) vilket jag tycker är väldigt skönt! Det blir säkert värre sen men då tar vi den konflikten då!

Jag tror att om man äter en sund kost alla dagar så får man plats med något sött och gott ibland :) dock är myshysterin helt förkastligt! Vi äter gott när vi är sugna oavsett vilken dag det är!

• charlies mamma

jag kokar kräm och fruktmos på frukt bär och vatten  använder de sötare frukterna som vindruvor och nektariner för att göra de mindre surt. Och min son älskar det! Han har aldrig fått smaka på socker i några former och kommer dröja länge tills han får det,
    Vi gör även mycket glass och smoothis på havregurt (naturel havre yoghurt) som är helt osockrad och som har varit pojkens favorit sen han var 5 månader ,sen har jag även hittat en saft från brunneby osockrad koncentrerad saft tranbär sötat med äpple och vindruva som han får om det är fika någon gång annars äter han mycket fruktsallader grönsaksbitar . sen har vi varit stenhårda när det gäller halvfabrikat så ingen bullens korv eller mammaskans köttbullar.

Svar på tråden Vi som försöker begränsa sockerintaget för våra barn - tips & idéer!