Vi som försöker begränsa sockerintaget för våra barn - tips & idéer!
Jag har en dotter på lite drygt 2 år. Visst hon får äta sötsaker ibland, men väldigt sällan och i så stor utsträckning som det går så försöker vi hitta osockrade alternativ. Hon har inte sylt på gröt eller fil, dricker inte saft, får osockrade kex när vi fikar osv. Jag tännkte att här kunde vi ha en liten idébank vad man kan göra själv enkelt för alternativ till de sockrade som många ggr finns idag. Jag lägger in några lite snabbt här bara:
* Mixa jordgubbar, fyll i glassformar och frys in till isgalss
* Blanda i lite Turkisk yoghurt i jordgubbsmoset så blir det mer av en gräddig glass i glassformarna.
* Stek äppelbitar med blodpuddingen och ha det som tillbehör istället för sylt.
* Turkisk yoghurt med kanel och äppelbitar till mellis.
* Skiva bananer, frys in och mixa sedan de frysta banenerna tills de har en mjukglassliknande konsistens.
* När ni har vänner på besök för att fika ställ fram ett eget plockbord till barnen med russin, äppelbitar, apelsinklyftor, osockrade kex, majskrokar, vindruvor etc. så roar de sig själv där med att plocka medans de andra kan fika annat om man nu vill det.
* De färdiga smoothisarna som finns, t.ex. Ellas kitchen, är perfekt mellanmål att ha nära till hands i bilen eller på stan, bara ren frukt.
Någon som har fler enkla tips?!