• le och va gla

Provanställning efter sommaren, gravid!

Jösses! Jag och sambon har verkligen inte planerat bra.. Vi fick i förrgår veta att vi väntar vårt tredje barn, planerat. Dock trodde vi inte att det skulle gå på första försöket och utan tankar på att det kan förstöra mina chanser till arbete...

Jag jobbar som personlig assistent, började hos min brukare första maj, med ett löfte till provanställning efter sommaren (inte fått ngt datum) och sedan en tillsvidaranställning, jag jobbar alltså som timvikarie just nu, fast är inräknad som en av dem ordinarie assistenterna med 70 % schemalagda tider.

Till saken då... Hur ska jag göra? Ska ha medarbetarsamtal med chefen (privatägt företag) om en vecka. Ska jag då vara ärlig och berätta? Kommer då att vara i vecka 5... Har jobbat hos dem sedan januari som timvikarie, och vi har haft en ganska bra relation, förutom de senaste veckorna då det har strular m timrapporter osv.

Känner mig livrädd att jag ska missa den här jobbchansen, men vill ju inte göra abort för ett jobbs skull heller!

• Svar på tråden Provanställning efter sommaren, gravid!
  • Seven Costanza
    Lufsan skrev 2012-07-15 12:25:54 följande:
    Det är bättre att vara vikarie, du har ett bättre anställningsskydd. Som provanställd kan du få sparken när som och behöva gå på en gång. Du behöver inte vänta så länge. Det enda du behöver göra är att säga att du vill ha ett vik istället för provsanställning. Säg att det är p.g.a. säkerheten. Så sa jag i alla fall. Sen kan du berätta i vecka 12 eller så. Men det kan bli tufft om du får sparken när de får veta att du är gravid.

Det är en jobbig sitts men det är jättejobbigt att försöka hitta ett nytt jobb när du är gravid så att de syns.  
    Men även tillsvidareanställda assistenter har bara två veckors uppsägning så det gör nog ingen skillnad, eller hur menar du? Att om hon får ett vikariat (alltså inte är allmän visstidsanställd=timvikarie) så är hon garanterad att få jobba den tiden som stprpå kontraktet för vikariatet? Så kan det vara, så är det inom kommunen i alla fall men vi vet ju inte vad hon har för avtal.
  • Lufsan
    Seven Costanza skrev 2012-07-15 12:33:53 följande:
    Men även tillsvidareanställda assistenter har bara två veckors uppsägning så det gör nog ingen skillnad, eller hur menar du? Att om hon får ett vikariat (alltså inte är allmän visstidsanställd=timvikarie) så är hon garanterad att få jobba den tiden som stprpå kontraktet för vikariatet? Så kan det vara, så är det inom kommunen i alla fall men vi vet ju inte vad hon har för avtal.
    Jag visste inte att det var så för assistenter. 

Men ja det var så jag tänkte med visstid, så har jag det i alla fall. Ingen uppsägningstid utan jobbar kontrakt tiden ut.

Men det är bättre med två veckor uppsägningstid än provanställning där de bara kan ge en sparken när som. Sen bådar det ju inte jättegott att chefen ger henne provanställning när hon redan har vikat ett halvår. Jag skulle inte tolka det som att de verkligen vill ha henne och skulle ge henne fast anställning trots graviditet.  
    En dag i sänder.
  • Seven Costanza
    Lufsan skrev 2012-07-15 12:54:13 följande:
    Jag visste inte att det var så för assistenter. 

Men ja det var så jag tänkte med visstid, så har jag det i alla fall. Ingen uppsägningstid utan jobbar kontrakt tiden ut.

Men det är bättre med två veckor uppsägningstid än provanställning där de bara kan ge en sparken när som. Sen bådar det ju inte jättegott att chefen ger henne provanställning när hon redan har vikat ett halvår. Jag skulle inte tolka det som att de verkligen vill ha henne och skulle ge henne fast anställning trots graviditet.  
    Nä, inte jag heller tyvärr, så ett vikariat med bestämda datum är nog det säkraste ändå.

Är du med i facket TS? För då kan du ju frågahur bestämmelserna är för PA när det gäller vikariat, om det är så att man är garanterad att få jobba tiden ut på ett vikariat så är det ju smart om du istället begär ett vik fram till månadskiftet efter din beräknade förlossning utan att säga varför. Säg bara att du inte ser varför du ska ha en provanställning när du redan jobbat där så länge utan du vill ha ett vikariat eller en fast anställning. Vikariat är ju bättre för dig men det kanske verkar konstigt att begära det framför fast antällning för alla arbetsgivare utgår kanske ifrå natt alla som jobbar tror att fast anställning alltid är det bästa.
  • MrsMcC
    Seven Costanza skrev 2012-07-15 13:06:13 följande:
    Nä, inte jag heller tyvärr, så ett vikariat med bestämda datum är nog det säkraste ändå.

Är du med i facket TS? För då kan du ju frågahur bestämmelserna är för PA när det gäller vikariat, om det är så att man är garanterad att få jobba tiden ut på ett vikariat så är det ju smart om du istället begär ett vik fram till månadskiftet efter din beräknade förlossning utan att säga varför. Säg bara att du inte ser varför du ska ha en provanställning när du redan jobbat där så länge utan du vill ha ett vikariat eller en fast anställning. Vikariat är ju bättre för dig men det kanske verkar konstigt att begära det framför fast antällning för alla arbetsgivare utgår kanske ifrå natt alla som jobbar tror att fast anställning alltid är det bästa.
    En visstidsanställning, alltså ett vikariat, kan sägas upp med stipulerad uppsägningstid också. Det brukar stå i anställningsavtalet hur lång uppsägningstiden är. Nu vet ju inte jag vilket kollektivavtal (om något) TS arbetar under, men där finns statuerat hur lång uppsägningstiden är vid visstidsanställning.
  • Seven Costanza
    MrsMcC skrev 2012-07-15 15:16:40 följande:
    En visstidsanställning, alltså ett vikariat, kan sägas upp med stipulerad uppsägningstid också. Det brukar stå i anställningsavtalet hur lång uppsägningstiden är. Nu vet ju inte jag vilket kollektivavtal (om något) TS arbetar under, men där finns statuerat hur lång uppsägningstiden är vid visstidsanställning.
    Jaså? så är det kanske, det enda jag har hört är att arbetstagaren skulle vara skyldig att jobba den tid man skrivit på för, enligt kommunals avtal åtminstone sa de på mitt extrajobb, men man har kanske uppsägningstid åt båda håll. De kanske sa fel eller så missförstod jag. Ja då är det kanske inte bättre med vikariat heller, så TS sits ser kanske likadan ut oavsett anställningsform så då kan hon ju sluta noja över det . Jag menar det var ju ingen jättebra trygghet även om hon inte hade varit gravid och fått tillsvidare direkt så det är kanske inget hn behlver lägga så mycket energi på.
  • MrsMcC

:)
    Det är inget slavkontrakt du skrivit på! Självklart kan du säga upp dig och har uppsägningstid!
    Däremot kan man väl säga att har man tagit på sig att jobba en viss period så ger det ju inte en något bättre rykte att inte avsluta

• Seven Costanza
    MrsMcC skrev 2012-07-15 18:16:44 följande:
    Det är inget slavkontrakt du skrivit på! Självklart kan du säga upp dig och har uppsägningstid!
    Däremot kan man väl säga att har man tagit på sig att jobba en viss period så ger det ju inte en något bättre rykte att inte avsluta
    Alltså om du svarade mig så är inte jag visstidsanställd, har lyckats få en tillsvidare med provanställning inom det jag utbildat mig till. Ovanstående är bara som jag förstått det på kollegor när jag extrajobbat inom vården under min utbildning, så jag har ju uppenbarligen missuppfattat - de menade kanske bara att man inte "kan" gå i förtid dvs att det inte ser snyggt ut och ger dåliga referenser.
  • tjej25

Kan du inte prata med din brukare? Trivs han/hon med dig kommer säkert den vilja ha kvar dig efter du varit mammaledig. Tror säkert det väger in mycket om brukaren vill ha kvar personen. Dock hade jag väntat med att säga nått tills du kommit in i andra trimestern. Lycka till och grattis till eran graviditet :)

• Lufsan
    MrsMcC skrev 2012-07-15 15:16:40 följande:
    Jag har ingen uppsägningstid. Jag måste arbeta tills kontraktets slut. Om man jobbar för stockholm stad är detta standard nu. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    MrsMcC skrev 2012-07-15 18:16:44 följande:
    Nej, man måste kolla upp det där. För jag ville säga upp mig och fick till svar att det kan jag inte. Så har man visstidsanställning måste man kolla upp hur det är planerat. 
    En dag i sänder.
  • Seven Costanza
    Lufsan skrev 2012-07-15 20:23:39 följande:
    Nej, man måste kolla upp det där. För jag ville säga upp mig och fick till svar att det kan jag inte. Så har man visstidsanställning måste man kolla upp hur det är planerat. 
    Där ser man, då förekommer det som jag hört. Det är ju ganska konstigt egentligen, man blir ju lite som livegen? Men kan inte arbetsgivaren heller säga upp dig i förtid då? För det är ju isåfall den enda fördelen, att man inte kan bli uppsagd. Så förstod jag det som att du menade från början i alla fall.
  • MrsMcC
    Lufsan skrev 2012-07-15 20:23:39 följande:
    Nej nu lurar de dig! Klart du kan säga upp dig även om du har en visstidsanställning! Nu har jag som sagt inte nya avtalen hemma, men detta är jag 100% säker på. 

Men, som jag skrev förr, lämnar man ett vikariat i förtid och ställer till "besvär" kan man ofta inte räkna med att komma tillbaka vid annat tillfälle 
  • MrsMcC
    Seven Costanza skrev 2012-07-15 20:37:19 följande:
    Där ser man, då förekommer det som jag hört. Det är ju ganska konstigt egentligen, man blir ju lite som livegen? Men kan inte arbetsgivaren heller säga upp dig i förtid då? För det är ju isåfall den enda fördelen, att man inte kan bli uppsagd. Så förstod jag det som att du menade från början i alla fall.
    Nej, nej, nej! Både arbetsgivaren och arbetstagaren kan avsluta anställningen, med den uppsägningstid som är avtalad. Arbetsgivare som säger annat ljuger. Vi praktiserar inte träldom i Sverige längre :)
  • Seven Costanza
    MrsMcC skrev 2012-07-15 20:42:08 följande:
    Nej, nej, nej! Både arbetsgivaren och arbetstagaren kan avsluta anställningen, med den uppsägningstid som är avtalad. Arbetsgivare som säger annat ljuger. Vi praktiserar inte träldom i Sverige längre :)
    Ett ypperligt exempel på att även offentliga arbetsgivare gör lite som de vill. Ett annat exempel var när jag sulle sommarjobba åtta veckor och ville ha ett anställningskontrakt på det men se det gick inte för "så gör vi inte i den här kommunen, det får man bara om man har månadslön". Alltid fått det på andra ställen men här var det tvärstopp och Kommunal i den kommunen ville såklart inte hjälpa till eftersom jag inte var medlem hos dem pga att jag studerade till något annat. Man är så jäkla liten som vikarie, hatar det, ska bli så skönt om man äntligen blir tillsvidareanställd så man äntligen har lite rättigheter .
  • le och va gla
    tjej25 skrev 2012-07-15 18:56:50 följande:
    Kan du inte prata med din brukare? Trivs han/hon med dig kommer säkert den vilja ha kvar dig efter du varit mammaledig. Tror säkert det väger in mycket om brukaren vill ha kvar personen. Dock hade jag väntat med att säga nått tills du kommit in i andra trimestern. Lycka till och grattis till eran graviditet :)
    Min brukare är gravt utvecklingsstörd med autism. H*n är ungefär som en ettåring i utvecklingen. Inget tal och ingen uppfattning...
Svar på tråden Provanställning efter sommaren, gravid!