• le och va gla

Provanställning efter sommaren, gravid!

Jösses! Jag och sambon har verkligen inte planerat bra.. Vi fick i förrgår veta att vi väntar vårt tredje barn, planerat. Dock trodde vi inte att det skulle gå på första försöket och utan tankar på att det kan förstöra mina chanser till arbete...

Jag jobbar som personlig assistent, började hos min brukare första maj, med ett löfte till provanställning efter sommaren (inte fått ngt datum) och sedan en tillsvidaranställning, jag jobbar alltså som timvikarie just nu, fast är inräknad som en av dem ordinarie assistenterna med 70 % schemalagda tider.

Till saken då... Hur ska jag göra? Ska ha medarbetarsamtal med chefen (privatägt företag) om en vecka. Ska jag då vara ärlig och berätta? Kommer då att vara i vecka 5... Har jobbat hos dem sedan januari som timvikarie, och vi har haft en ganska bra relation, förutom de senaste veckorna då det har strular m timrapporter osv.

Känner mig livrädd att jag ska missa den här jobbchansen, men vill ju inte göra abort för ett jobbs skull heller!

• Svar på tråden Provanställning efter sommaren, gravid!
  • Seven Costanza
    Lufsan skrev 2012-07-15 12:25:54 följande:
    Det är bättre att vara vikarie, du har ett bättre anställningsskydd. Som provanställd kan du få sparken när som och behöva gå på en gång. Du behöver inte vänta så länge. Det enda du behöver göra är att säga att du vill ha ett vik istället för provsanställning. Säg att det är p.g.a. säkerheten. Så sa jag i alla fall. Sen kan du berätta i vecka 12 eller så. Men det kan bli tufft om du får sparken när de får veta att du är gravid.

Det är en jobbig sitts men det är jättejobbigt att försöka hitta ett nytt jobb när du är gravid så att de syns.