• ollebulle86

Min sexåring kissar och bajsar på sej.

Ja som rubriken, min sexåring kissar och bajsar på sej än.

Problemet har funnits där hela tiden, från det att vi började potträna. Det har liksom aldrig funkat bra mer än några veckor i stöten. Det är väldigt frustrerande och vi har sökt hjälp för den fysiska biten, inget fel där dock.

Nu har vi vänt oss till bup. Vi tror att han inte mår bra helt enkelt, han har nämligen ganska jobbiga raseriutbrott dagligen när nått går emot honom.

Bakgrund: för mer än 2,5år sen separerade jag och hans pappa. Strax därpå träffade jag min nuvarande.
    Det blev en del flytt och nu bor vi på samma ställe sen 2 år tillbaka.
    För ett år sen bytade han förskola och flyttade hit på heltid (varannan helg hos sin pappa, växelvis boende tidigare).
    För 4 månader sen blev han storebror och för 1,5 månad sen började jag på ett jobbarjobb.

Det har med andra ord hänt en del i min sons liv och vi tror att detta är utlösande, både när det gäller humör och när det gäller toalettbesöken. Jobbigt, för honom och för oss.

Är det någon annan med liknande problem eller som haft det?
    Låg där nått bakom?
    Blev det bättre?
    Hur blev det när de började skolan?

Det är just den sista punkten jag oroar mej för nu: skolan. Han börjar skolan om en månad, och kissar han på sej där (och bajsar) så lär det ju bli ett problem.
    Man har liksom väntat ut det och periodvis går det bra.
    Men så händer det nya saker (syskon, mitt jobb) och då blir det genast sämre.

Någon med erfarenhet? Råd?

• Svar på tråden Min sexåring kissar och bajsar på sej.
  • Enna

Lägger i favoriter, att följa, då min 5 åring har ett liknande beteende med kiss och bajs.
    Det har varit kiss och bajs i kläderna nästan varje dag x flera sedan han blev blöjfri för 2 år sedan. Tog upp detta första gången vid ett annat rutinbesök på vår barnklinik för två veckor sedan. Läkaren rekommenderade att börja med Klyx varannan dag. Och där är vi nu, på andra veckan. Har faktiskt varit mycket mindre kiss olyckor sedan vi började med Klyx (lavemang). Kanske 5-6  totalt istället för 3-5 per DAG. På snart två veckor endast bajs i kalsongerna två gånger. En förstoppning/uttöjd tarm får svårare att tömma sig och trycker även på urinblåsan. Det har helt enkelt börjat tryckas ut bajs för sonen för att tarmen varit full. Fast han haft två-tre bajsolyckor så kommer inget bajs på toaletten. Nu töms tarmen ordentligt varannan dag. nackdelen är att han inte alls ens försöker bajsa utan klyx. Överväger att börja ge klyx varje dag. Vi gjorde det med dottern en period, sedan glesade vi ut det till varannan dag, och när hon kom igång att bajsa själv, var tredje, fjärde osv.

Min son är också ett aktivt barn som har tendens att bli orolig och reagerar på förändringar. När hans morfar dog i april så reagerade han med att klösa sönder sina tapeter och då menar jag inte bara små revor utan skala väggarna. vanligt med utbrott och rusktigt besvärligt humör.

Kanske inte så konstigt egentligen att det är just dessa barn som inte har tid med toalettbesök och därför får dessa besvär.

Just nu har vi sommarlov och jobbar på att gå på toa på tider. När min son kissat på morgonen så säger jag till 2-3 timmar efteråt beroende på hur hans vätskeintag sett ut. Ser jag på honom att han är kissnödig så kan det bli en diskussion (han håller in i det sista och särskilt om han är upptagen med något annat) för att få honom på toa. Försöker sedan att han ska kissa iaf var tredje timme resten av dagen och alltid före sänggående.
    Nattetid är han torr. Kliver upp och kissar ibland. Har kissat i sängen kanske en-två gånger på över 2 år. Helt otroligt. Fram tills för kanske ett halvår sedan vaknade han och skrek när han var kissnödig, men gick inte på toa själv. Svårt att veta vad som är vad då sonen även har andra sjukdomar som påverkar nätterna och hans beteende. 

Har även en dotter som vi haft toaproblem med sedan hon var bebis (hon är nu snart 9) så jag vet verkligen hur mycket tålamod och tid som ligger bakom för att få lite ordning på detta. Ibland blir man bara så förtvivlat arg. Även på anhöriga som tror att lösningen är "ju bara att börja med blöja igen"... Det här löser man inte i en handvändning.

TS, att prova klyx en period kan faktiskt vara värt. Sedan att få in en rutin, med toabesök tex 20 min efter middagen varje dag för att försöka bajsa. Visst kan man prata på Bup men jag tror en uroterapeut (fråga på er barnmottagning!) är bättre i detta läge. Man måste ju få ordning på kiss och bajs helt enkelt. Oavsett anledning till att det "felar" för barnet.

Min dotter har fått en alarmklocka via vår uroterapeut. Kan det vara värt att prova? Klocka som vibrerar/larmar på bestämda tider? För min 5 åring skullöe det inte fungera, men kanske en 6 åring är mer mogen? Kanske känna sig lite stor och duktig med en klocka på armen?

Stort lycka till och du är inte ensam med detta problem...

• ollebulle86

Enna: de låter så lika! Ja förutom att min son är större.
    Hoppas det löser sej för båda, ni verkar ju hittat nått som nog kan hjälpa

• liv

Jag tycker inte att bajs och kiss verkar vara det största problemet. Börja med att prata med honom om hur han mår och varför. Inte bra med såna omständigheter för en liten man i sina bästa år...

• ollebulle86

liv: självklart är det inte det största problemet, humöret är det största problemet med de två hör liksom ihop. Vi har sökt hjälp på båda. Kissandet och bajsandet känns dock mer akut på nått vis iom han snart börjar skolan.
    Jag frågar ofta hur han mår och nu har vi sökt hjälp. Märker dock stor skillnad nu när det varit fint väder och vi har gjort mer saker ihop. Både som hel familj och bara han och jag.
    Just kissandet och bajsandet känner jag mej så ensam i (eller ja att han är) det var därför tråden startades.

• ollebulle86

Ett år senare och vi har samma problem än.

Är dock igång med bup-kontakt och ska göra en utredning på honom angående humöret.

Kissandet och bajsandet vete tusan hur vi ska få rätt på. Han kan liksom sitta och äta vid matbordet nerbajsad utan att bry sej.

• Enna

Vi har också samma problem ännu!! Sonen har precis börjat sex års. Vi ska på vår första "session" på BUP om 2 veckor... Här är det också humöret. Har sedan jag skrev förra sommaren upptäckt mycket med min son som inte är "normalt". Jag tror att han har ADHD och att han kissar ner sig pga stress. Han har även besvär från tarmen. Men trots ett års arbete med det bakre problemet kvarstår kisseri-besvär. 
    Han har just nu en alarmklocka som är ställd på passande kisstider. Har varit i skolan ca 2 veckor sedan den började, men bara några timmar åt gången. Han har tack och lov gått efter att fröknarna uppmärksammat att toatiden precis varit (de vet vilka tider hans klocka vibrerar). Tror dock själv att detta bara är en smekmånadsfas. När han komemr in i gruppen och känner sig trygg och det blir mer vardag kommer han inte att springa och kissa för att göra oss vuxna "till lags".

Spela tv-spel/DS är uteslutet. Jag förbjöd i somras eftersom han kissade p åsig VARJE gång även om han varit på toa innan. Nu har vi provat två ggr på ca 3 veckor men det är likadant -helt nerkissad, sig själv, hela sängen osv.
    Hela vårt liv styrs av hans toatider. Vi har två barn till så det har varit en hemsk (rent utsagt) sommar.

Förutom sociala och beteendemässiga problem är min sexåring en kille med huvudet p åskaft. Han läser, skriver, räknar, har så kloka tankar.
    Men han är också svår. Envis. Utbrott. Vägrar samarbeta. Förnekar kissolyckor vilket innebär konflikter. Har svårt att växla mellan aktiviteter. Kommer ihåg allt man sagt. kräver mycket rutiner och struktur, vill hela tiden veta vad som ska hända, tjatat mycket, låser sig, natt-vakar, slår sina syskon och då framförallt 9 åriga storasyster.

Hör gärna av dig TS. Är inte direkt aktiv på fl men inboxa här, vi kanske kan bli kompisar på fb Vi kanske kan utbyta erfarenheter och stötta. Jag känner ingen annan med dessa kiss och bajs besvär hos stora barn.. 

• ollebulle86

Jag känner inte heller någon annan med dessa besvären. Åsikterna från andra är ju att han måste skärpa sej nu när han är så stor.
    Och på nått vis kan jag känna så oxå, för periodvis är han helt torr, men ibland är det flera gånger om dagen!
    När han tom kan gå och sätta sej vid matbordet nerbajsad och genomföra måltiden som inget har hänt känns det verkligen som nått är fel

I skolan har han haft nån olycka, dock är de inte så många.

Vi har oxå förbjudit dator/iPod/tv/tv-spel periodvis men när han sen får göra dessa saker igen har han lätt olyckor.

Vi är oxå igång ned utredning. De på bup verkar vara inne på autism och liknande, men även adhd. De två hör ihop lite vad jag förstod?

Hur som helst så hoppas jag att det ska bli bättre, jobbar mycket på både kisseri och bajseri men även humöret som oxå är ett problem.

• LiaLovLuc

Hej !!

Har en son som nu är 7 år och börjat 1 klass som är precis som ni beskriver och vi har också varit hos läkare, provat med klyx och pulver för magen, regelbundna toatider, hot, läsa vid toan osv, skolan har varit inblandad och vi har varit i kontakt med psykolog och BVC.

Han får också raseriutbrott som oftast slutar med tårar och väldiga känslor.

Jag har varit hemma med mina barn hela sommaren och verkligen kunnat konsentrera mig på barnen och  i sommar har det endast hänt nån enstaka gång att han kissat eller bajsat på sig och vi var så glada att det hade blivit bättre.

Men nu har skolan börjat och problemen är tillbaka med full kraft, är så ledsen och frustrerad och vet inte vad vi ska göra längre. Han blir jätte ledsen och arg när jag säger att vi måste prata med hans nya lärare och ta kontakt med doktorn igen.

Känner mig så maktlös.... 

Känner ingen mer med dessa problem  

• ollebulle86

Visst är det frustrerande och man känner sej så ensam!
    7 åringar "ska" ju inte kissa på sej och folk verkar bara tycka att han är lat.

Jag vet inte alls vad mer man ska göra när man uteslutit fysiska problem och provat allt annat (känns det som i alla fall).

• mcd

Hej,

Jag har en snart sexårig kille med samma problem.
    Vet inte vad vi skall göra längre. Vi har försökt massor med olika metoder men det är svårt att hålla igång det när man inte märker att det gör någon större skillnad.

För min pojke går det oftast väldigt bra när vi är hemma längre perioder under semestrar osv. Så snart vi är tillbaka på förskolan så är det samma visa igen efter några veckor. Kan även vara svårt när han har kompisar hemma för då har han inte heller tid att gå på toa.

Oroar mig lite för hur det skall gå i förskoleklass nu till hösten. Ju större barnen blir desto mer avvikande blir detta.

Hur har det gått för er?

• Reb02

Hejsan! Oj va roligt att hitta en tråd om detta problem. Har oxå en 6 1/2 åring som bajsar ner sig, har börjat med laxerande medel och stundvis funkar det men så kommer ett nytt bakslag. Han är oxå väldigt känslosam..får lätt utbrott. Har börjat fundera om det är psykiskt (separerade från pappan för över 2 år sen, mycket stress med skiftesjobb mm) men tycker endå inte att det skulle vara hela orsaken. Hur gick det för er...gick det över med tiden el konstaterades adhd el liknande? Skulle vara otroligt tacksam för svar. Mvh en orolig mamma

• Alva3

Kan säga att min 7,5 årige son har adhd och ska utredas inom autism kissar och bajsar på sig flera gånger i veckan. Utrett honom hos urolog( om kisset alltså) men dem säger bara att det antagligen hänger ihop med adhd eller autism. Orkar snart inte mera... Har två andra söner också på 3,5 och snart 3 månader. Sonen på 3,5 ska utredas snarast inom autism och när han blir äldre blir det att utredas för adhd.

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • LiaLovLuc

Händer tyvärr fortfarande, men läkare tycker vi ska vänta ut det. Händer inte varje dag men varje vecka. Sonen fyllde nyss 8. Som tur är har ingen märkt nåt i skolan än.

• ekan97

har ni testat att använda blöja. barn kan känna sig tryggare i blöja och mer avslappnande testa det kan hjälpa. När det gäller i skolan så fins det tunare blöjor som inte syns när man har byxor på sig,prata med läraren (lärarna) ditt barn kommer ha. Dom förstå säkert och kan hjälka till i skolan om något skulle hända.
    alla utvecklas i olika fat. du är inte ensam.

• lillaskorpan

Hur har det gått för er nu? Ser att det gått ett tag sen någon skrev i denna tråd. Är lite nyfiken att höra hur det gått då jag själv har en dotter på 6½ som har liknande problem. Verkar vara mest pojkar på denna tråd, har hört att det är vanligare hos pojkar. Antar att det blivit bättre för er nu då ni inte skrivit på ett tag? Vad hände? Vad hjälpte? Min dotter har haft problem med förstoppningar vilket troligen är orsaken till att hon inte "håller tätt". Det kommer små pluttar i trosorna i perioder. Just nu är det lite bättre och hon får ett laxerande pulver varje dag (en kamp att få i henne det). Vi har också provat det mesta, med regelbundna tider, sitta och läsa på toaletten, dricka mycket och äta sånt som är bra mot trög mage. Även hon har väldiga problem med sitt humör vilket jag märkt att flera av er andra också har noterat hos era barn. Man undrar ju om det hör ihop och vad som kommer först, humöret eller problemet att bajsa på sig. Kan ju i o f tänka mig att man blir på dåligt humör av att bajsa på sig och märka omgivningens reaktioner samt inte kunna kontrollera detta själv. Men jag tror att i min dotters fall kom humöret först, då hon alltid haft humör och nära till sina känslor. Kan det vara att de är mer känsliga och därför påverkas mer av stress och yttre faktorer? Hur som, det viktigaste är ju att få det att fungera och vill gärna ta del av det som har fungerar för er!  Kan även tillägga att när det var som värst kissade hon även på sig och min tolkning är att det är för att hon då varit så förstoppad att det även tryckt på urninblåsan. Det är som sagt tillfälligt bättre, men vågar inte riktigt tro att det är över och väntar nästan bara på nästa "skov".

• ollebulle86

Har inte varit här på ett tag nej.

Problemet med kissandet kvarstår, och min son blir 9 år om några månader.

Han har autism har de kommit fram till på bup sant drag av adhd, vilket påverkar såklart.

Svar på tråden Min sexåring kissar och bajsar på sej.