h8him skrev 2012-08-04 11:11:16 följande:
Fast jag har svårt att förstå att pengar är viktigare än sitt eget barn.
Men fortfarande så kan man inte använda pengar man inte har.
Froststar skrev 2012-08-04 10:41:12 följande:
Vadå "bråka"? Går de via rättsväsendet så behöver de inte ens tjafsa med exet. Och till vissa saker kan man få rättshjälp, man kan ha juridisk hjälp via diverse försäkringar, etc. Så enligt mig handlar det om viljan. Hade han velat tillräckligt mycket hade han hittat ett sätt. Jag hade då aldrig skaffat barn med en sådan mesman som sitter fast i exets nät och sprattlar. Konstigt att så många är tokiga på "mammas pojke" men exets mesige pojke är OK och man sväljer hans bortförklaringar med hull och hår? Lycka till, du verkar ha ett långt och lyckligt förhållande att se fram emot. Vänta bara tills barnet också beter sig som skit mot er för att det har mamma menat är OK.
För att ha rätt till rättshjälp ska man ligga under en viss inkomst, det faller bort i hans fall, försäkring ska man ha haft i 6 mån innan tvisten uppstod, han har ingen försäkring alls den står på mig. Det sätt han hittar är att inte göra något väsen av sig, då fungerar det, men när jag börjar ha åsikter om att saker och ting inte passar vårt liv, vi som familj ska kunna leva och planera utan att hon bestämmer allt. Vi måste kunna bestämma själva vart vi vill åka på semester utan att hon ska lägga sig i. Nu hade vi inte pengarna till semester i år, (vi fick låna ihop för att kunna ta tåget till andra landsänden för att avlämna barnet då umgänget var över.) Nästa påhitt är att pappan ska åka till barnet för umgänge var tredje helg, så barnet ska slippa bussresorna, ideen är ju fin, men kostnaden blir ännu större, dels vuxenbiljett, och dels boende på barnets hemort, för mamman lär knappast vilja husera sitt ex för umgänge?
Förövrigt har jag inte några besvär med min svärmor, hon är väldigt trevlig och hänsynsfull. Hon tar inget för givet och kollar med både mig och sambo om det är okej att ge barnet det ena eller andra, visst köper hon onödigt dyra leksaker och kläder till barnen, men jag anser att det är en farmors privilegium att få skämma bort.