• JhjärtaK

Hatar babyskyddet, vilken bilbarnstol har era tyckt om när ni bytt?

Ja som rubriken antyder så uppskattar vår lilla dotter inte alls att sitta i sitt babyskydd, ett Akta Graco Logico S och jag skulle gärna vilja ha tips från andra föräldrar vars barn inte uppskattat (läs gallskrik!) babyskyddet men helt plötsligt tyckt om/tyckt att det varit helt ok att åka bil när ni bytt till bilbarnstol och vilken ni bytt till!

Så tipsa på, tack! 

• Svar på tråden Hatar babyskyddet, vilken bilbarnstol har era tyckt om när ni bytt?
  • Blomsteröga

Vi bytte till en britax highway när dottern var 5 månader. Det hade i och för sig funkat fram tills dess, men vid 5 månader tyckte hon inte alls om babyskyddet längre. Hon blev jättenöjd när hon fick britaxen istället.

• JhjärtaK

Tack för svarte Blomsteröga! Här har det i de flesta fall blivit gallskrik efter ett tag och skyddet känns trångt för henne redan nu vid 4 månader (hon väger 6,5 kg). Dock kan hon inte sitta själv ännu så kan man ställa in ryggstödet på highway till lite mer bakåtlutande?

• Blomsteröga

Du ställer inte ryggstödet, men det går att luta hela stolen, dock till en viss gräns. Jag har för mig att desto mer upprätt stolen är desto säkrare för barnet, men det går ju att luta den så pass mycket att huvudet inte ramlar framåt. Annars finns det en annan stol som går att luta med en spak. Tror den heter maxi cosi mobi, men jag minns inte om den var godkänd från o kg.

• Frontline

Vi har en Axkid Kidzone till flickan 1½ år som hon gillar, kommer att köpa en likadan till Grabben när han har växt ur babyskyddet.
    Det som är bra med den är att barnen kan sitta i varandras stolar då bältet och nackstödet anpassar sig efter vem som sitter där så när grabben blir lite äldre kanske han vill sitta bak och flickan fram eller tvärtom...

axkid.se/sv/produkter/kidzone-9-25kg-2

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Vinterankan

Vi köpte en besafe izikid för att den passade bra för små barn. Man kan lätt ändra lutning med ena handen också så att man kan luta bal den när barnet somnar. Vår dotter avskydde det halvliggande läget i babyskyddet och gallskrek men när vi bytte stol så slutade hon skrika direkt var ca 4-5 månader då. Nackdelen med stolen är att det blir trångt vid spänner när barnet blir större. Fick köpa en ny stol när hon var 2,5 för att det gjorde ont av bältet runt benen och då är hon ändå supersmal. Fast det kanske går att justera på de nyare modellerna. Jag tror att det ska finnas någon maxi cosi eller vad den heter som ska vara bra till små barn också.

• FraYo

Maxi cosi har vi. Perfekt :). Går att vinkla i 3 lägen :).

• JhjärtaK

Tack för alla svar!

Tror ni att det var stolen som gjorde skillnaden eller växte de bara in i det?

• JhjärtaK

Maxi cosi verkar "leda" med två röster

Några fler vars bebisar börjat gilla bilen tack vare byte av stol?

• dolldisaster

Min lilla hatade babyskyddet. Sen bytte vi till en Maxi Cosi Mobi och hon sitter hur bra som helst och är hur nöjd som helst. 

• FraYo

Maxi cosi är den enda som min dotter klarar.
    Vi har en lånebil nu med ngn annan stol o hon blir helt jädra tokig.

Jollyroom kör kampanj på maxi cosi nu, då får du extra saker för 2600 tyckte ja :)

• JhjärtaK

Puffar lite då maxi cosi mobi verkar vara från 9 kg och dottern väger bara 6,5 kg ännu...

Någon som vet om det är ok att byta innan minimivikten har "uppnåtts"?

• cosinus

Jag tror det handlar mycket om att de kommer mera upprätt och ser ut bättre och det gör man nog i så gott som alla märken så jag tror inte det spelar så stor roll vad ni köper.

Själv gillar jag britax freeway bäst av de stolar jag haft (det är föregångaren till highway) men nackdelen där är att den är rätt liten så det är tveksamt om normalväxande barn kan sitta i den tills 4.

Har provat acta graco cosmig och duoflex, britax two-way och brio zento också och jag gillade inte alls two-way, cosmicen funkar men är lite klumpig i mitt tycke. Duoflex är den vi haft när barnen blivit lite större så de kunnat sitta till 4 år och den ger mig ett mindre psykbryt varje gång jag ska ändra om bälteshöjden men den är bra att sitta i iaf :) Brio Zenton har jag bara proat till lite större barn, fick en av en kompis till extrabilen så den har jag aldrig provat på småttingar heller men den känns rätt bra faktiskt och jag gillar fästanordningen till golvet som skiljer sig lite från britax och actas remmar (ff remmar men andra fästen)

Svar på tråden Hatar babyskyddet, vilken bilbarnstol har era tyckt om när ni bytt?