• KePe

    Inte blanda vin och sprit men dricka Sangria?

    När jag som yngre spytt efter att ha druckit vin och sprit, fick jag lära mig att aldrig blanda. På Mallis testade jag Sangria som var gott, men mådde lite pyton av något ibland, okänt vad, min tjej gissade på detta som vi inte visste innehållet på då
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sangria

    Är det ok att blanda utanför magen men inte i?

  • Svar på tråden Inte blanda vin och sprit men dricka Sangria?
  • läkarstudent

    Det är samma alkohol i sprit och vin, så det spelar ingen roll om man blandar. Att du upplever att du mår dåligt beror antagligen på att du druckit för mycket vid dessa tillfällen, eller så är det något i vinet som du inte tål (fast då skulle du må dåligt om du drack enbart vin också).

  • KePe
    läkarstudent skrev 2012-07-26 14:16:11 följande:
    Det är samma alkohol i sprit och vin, så det spelar ingen roll om man blandar. Att du upplever att du mår dåligt beror antagligen på att du druckit för mycket vid dessa tillfällen, eller så är det något i vinet som du inte tål (fast då skulle du må dåligt om du drack enbart vin också).
    Det är en gammal klassiker att inte blanda vin och sprit, kanske var Rom då, när jag spydde nästa dag.
  • KimPossible

    Jag tror personligen att det där är en myt,  Jag har varit på bröllop och fester där man gått från champagne till armagnac, om man säger så, utan att känna av ett endaste dugg (mer än det trevliga då).

    Jag har å andra sida varit på liknande tillställningar där det serverats sparsamt med alkohol, och jag har mått rävdåligt trots ett väldigt begränsad alkoholintag, 

    Att jag håller fast vid mitt måtto är mer som en grej; "champagne är aldrig fel".  

  • EmmPe

    Skitsnack, man kan blanda vad som helst, det är alkoholen i sig du blir dålig av, och hur snabbt du får i dig den. 

  • LakLak

    Som en del andra har skrivit så kan man blanda precis som man vill, det är det ökade alkoholintaget som gör att du blir sämmre. Dricker du egenblandade drinkar i samma takt som du dricker vin kommer du antagligen få i dig mer alkohol eftersom folk över lag gör drinkar allt för starka. Svenska bartenders bandar barar i 4 cl alkohol i en vanlig drink och det är det inte många privatpersoner som gör.

  • KePe

    Jaha jag kommer ihåg strakvaror hemma, sedan Plankstek och vitt (?) vin på Prinsen, taxi till jobbet fick dörren nerspydd utanpå. Hört sedan att man ska inte blanda.

  • EmmPe

    En del påstår att de får huvudvärk av rödvin, jag är tveksam...men visst, det finns garvsyra och en massa andra ämnen i rödvin. Men det gör det i kaffe också.

    Nej, alkohol som alkohol.  

Svar på tråden Inte blanda vin och sprit men dricka Sangria?