• Yosa

Är det "svårt" att få ledigt 7 skoldagar för ett barn i första klass? Kan jag vara lugn?

Är det "svårt" att få ledigt 7 skoldagar för ett barn i första klass? Kan jag vara lugn?

Inte varit ledig någon annan gång under läsåret.  

• Svar på tråden Är det "svårt" att få ledigt 7 skoldagar för ett barn i första klass? Kan jag vara lugn?
  • Dr Mupp
    nevermind skrev 2012-07-28 12:23:03 följande:
    Ska ni resa? Åk på ett lov för i helv...!!!!!
    De kan de inte för de är för fattiga för det och sen är ju deras barn precis som alla andra barn på FL långt före sina kompisar så att de missat X antal veckor per år spelar ingen roll för dessa högpresterande barn.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • mandelblomma
    Dr Mupp skrev 2012-07-28 12:25:34 följande:
    De kan de inte för de är för fattiga för det och sen är ju deras barn precis som alla andra barn på FL långt före sina kompisar så att de missat X antal veckor per år spelar ingen roll för dessa högpresterande barn.
    jag måste definitivt säga emot dig nu Flört Mina barn är INTE högpresterande och ett av barnet har alltid fått kämpa mycket för att klara målen.
    Likväl har h*n varit i fas när vi tagit ledigt, med hjälp av mig, extralärare och släkting då det behövts.
    jag är fullt medveten om att det inte är "gratis" att bara ta ledigt några veckor och de vet barnen med. kanske därför de presterat extra bra då det verkligen behövts för att kunna ta extra ledigt.
    Som en morot.
  • evaoregon
    mandelblomma skrev 2012-07-27 23:33:42 följande:
    nja, de har kopierat sin terminsplanering bara och vi har själva uppfyllt den...såååå himla mycket extra jobb har de absolut inte vart!
    Många lärare skriver ett speciellt schema just för det barn som ska vara borta och det blir mycket extrajobb för läraren.
  • mandelblomma
    evaoregon skrev 2012-07-28 15:55:48 följande:
    Många lärare skriver ett speciellt schema just för det barn som ska vara borta och det blir mycket extrajobb för läraren.
    det väljer man väl själv som lärare hur man gör och jag antar att lärarna gör det på arbetstid?
    Jag frågade faktiskt min bror i går som jobbar just som lärare om detta i en skola där det är mer vanligt än undantag att eleverna har extra ledigt då många är invandrare och besöker sina hemländer lite då och nu och förlänger loven på så sätt.
    Svaret var ungefär så här " jo en del påstår att det är massa mer jobb att göra, men ärligt talat. Det blir så jobbigt som man gör det till. Beror nog på vad man har för inställning "
  • hotten

tidigare år har en vecka inte varit några problem, tvärtom jätte bra för barnen att se annat osv..

Men från förra året efter de nya reglerna (läroplanen mm) så är det då ingen häromkring som fått ledigt en vecka för semester resor, även om dessa varit i samband med andra lov (så att man kunnat åka 2 v men ta ledigt 1 v).

2-3 dagar kan man få ledigt per termin. Däremot har väll det hänt att föräldrarna sagt att nu åker barnen å lärarna har sagt att ok då vet de men att det blir ogilftig frånvaro (uppgifterna har gjorts på resan + resedagbok som redovisats efter resan,.. men ändå ogilftig frånvaro.   

• SofiaD

Här kommer väl en till fattiglapp som också ska begära barnen lediga från skolan, i 2 veckor dessutom! Och som grädde på moset direkt efter höstlovet också.  Nåja, det blir säkert bra! Man får ju ta ansvaret som förälder och se till att barnen gör de uppgifter som missas under de veckorna. Inte mer med det! Eftersom mina barn i princip inte har en enda sjukdag, missar de inte mer än dem som ständigt är borta pga sjudom.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    evaoregon skrev 2012-07-28 15:55:48 följande:

Kan inte låta bli att vara lite ironisk och tänka att det blir väl mindre jobb för läraren när eleven inte är i skolan Men allvar, mycket mer jobb att skriva ner lite uppgifter på ett papper?
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Lilia
    Ziindlaa skrev 2012-07-26 21:20:29 följande:
    Blir så fruktansvärt trött på föräldrar som inte förstår att de bryter mot lagen när de åker på semester trots avslag på ansökan. Blir även trött på föräldrar som inte verkar tro att skolan är viktig för en 7-åring. Förutom allt nytt som ska läras handlar det om gemenskap och trygghet. Det blir inte lugnt om alla far och flyger hela tiden.. Värsta är de föräldrar som kräver ledigt och sedan klagar att barnet inte hänger med i skolan, eller de föräldrar som skiter i att se till så barnet gjort läxorna för frånvaro vistelsen, barnet halkar jätte långt efter... Hoppas någon snart blir dömd för detta, för barn har rätt att gå i skolan! Ni föräldrar har hela livet på er att åka utomlands..

Men i ettan är det inte så farligt. Jag minns själv hur det var, allt var skrattletande lätt och barnen går ju knappt i skolan alls, tror det är 17 timmar per vecka eller så. I Sverige börjar den riktiga skolan först vid tio års ålder, tyvärr.
  • evaoregon
    Lilia skrev 2012-08-20 09:52:09 följande:

Men i ettan är det inte så farligt. Jag minns själv hur det var, allt var skrattletande lätt och barnen går ju knappt i skolan alls, tror det är 17 timmar per vecka eller så. I Sverige börjar den riktiga skolan först vid tio års ålder, tyvärr.
    Mindre än 3,5 timmes skolundervisning per dag alltså?  Kan det verkligen stämma?  
  • hotten
    evaoregon skrev 2012-08-20 16:18:31 följande:
    Mindre än 3,5 timmes skolundervisning per dag alltså?  Kan det verkligen stämma?  

i 1: klass här går det iallafall kl 0750-1250...
  • Lilia
    evaoregon skrev 2012-08-20 16:18:31 följande:

Ja, då har man såklart räknat bort rasterna. Jag var mycket barnvakt för några år sedan och två tjejer gick i ettan, de gick bara 17 timmar i veckan.
  • evaoregon
    Lilia skrev 2012-08-20 21:04:30 följande:

Ja, då har man såklart räknat bort rasterna. Jag var mycket barnvakt för några år sedan och två tjejer gick i ettan, de gick bara 17 timmar i veckan.
    Väldigt mycket raster i så fall, men det är möjligt att det stämmer.  
  • hotten

5 h skoldagar*5 = 25 h/v

förmiddagsrast 20 min + lunch ink lunchrast 40 min = 60 min

Blir isåfall 20 h /v..  Men även raster å lunch ska vara pedagogiska...    

• Lilia
    hotten skrev 2012-08-21 00:02:20 följande:
    5 h skoldagar*5 = 25 h/v

förmiddagsrast 20 min + lunch ink lunchrast 40 min = 60 min

Blir isåfall 20 h /v..  Men även raster å lunch ska vara pedagogiska...    

Fast så är det ju inte, under rasterna är det fri lek. Har aldrig hört om något annat och på lunchen äter man.
Svar på tråden Är det "svårt" att få ledigt 7 skoldagar för ett barn i första klass? Kan jag vara lugn?