• bigmama5

psykopatiska drag

känner att jag bara behöver få ur mig min sorg och frustration.
    Har påbörjat en utredning p min 7åriga son, om har ligger inom autismspektrat. fick ett dråpslag av hans psykolog igår, att min son visar inte tecken på autism. men att min son visar upp flera psykopatiska drag och de kommer att gå djupare in på det under utredningen. Jag älskar min son över allt annat, men kan inte låta bli att bli rädd på samma gång. Man vill ju att ens barn ska få det så bra som möjligt i livet. jag pendlar just nu mellan tårar, förtvivlan och beslutsamhet att jag ska göra det bästa för honom för att han ska få det bra som vuxen. min familj stöttar mycket i det här läget men de har ändå svårt att förstå hur jag känner. vet knappt vart jag ska ta vägen vissa stunder.
    jag vill inget annat än att psykologen ska ha fel. autism kan jag hantera. men psykopati. jag vet knappt ut eller in. :´(

• Svar på tråden psykopatiska drag
  • pcalma

Autism är inte helt lätt att utreda heller. Min son låter lik din på beskrivningen och han fick efter sin 3:e utredning en autismdiagnos!

• Litet My

Håller med pcalma. Har själv ett barn med högfungerande autism och han har jättesvårt ibland att förstå att ont på katten tex är samma ont han själv kan få, att kompisen som slagit sig har ont i huvudet och kunna sätta sig in i hur det känns och fallet kanske tom såg roligt ut så man kan skratta och så blir allt fel. Vi jobbar mycket med just den biten men måste oftast göra en jämförelse med något han själv varit med om för att han ska förstå.

• bigmama5

tyvärr är det lite värre än så tyvärr. Är väldigt jobbigt att tala om, men han har tagit strypgrepp på katter och  hundar och försökt strypa dem. han har en gång tagit en kattunge och kastat in den i väggen så den dog . varje gång vi har hindrat honom att göra illa djur och andra barn säger han att han vet att det är fel, men att han kände för att göra det. han har skadat sina syskon riktigt allvarligt flertalet gånger och varje gång har vi fått förklaringen av honom att han ville göra illa dem. Gråter
    vi har lyckligtvis lyckats hindra honom från att göra något allvarligt det senaste året men det är tufft, då man får passa på honom hela tiden. 

• pcalma

TS: Även om han har psykopati så har ni fördelen att veta detta i ett tidigt skede och därmed kunna ge hjälp. Ge honom verktyg att med hjälp av sin intelligens förstå hur andra kan kan känna sig.
    Stor kram till dig!!

• cruz

Utmärkande för psykopater är väl i första hand att de är oerhört bra på att manipulera och ljuga, vilket människor med autism inte är så bra på. Är din son bra på att manipulera? IPlåga djur i sig är inget bevs för att man är psykopat, utan snarare brist på empati och  konsekvenstänkande etc vilket man även hittar hos barn med npf.

• Lavish

Åh vad jobbigt . Men din son är ju ändå din underbara pojke även om han gör dumma saker, låt ingen få dig att tro något annat!

• bigmama5
    cruz skrev 2012-07-28 22:32:17 följande:
    Utmärkande för psykopater är väl i första hand att de är oerhört bra på att manipulera och ljuga, vilket människor med autism inte är så bra på. Är din son bra på att manipulera? IPlåga djur i sig är inget bevs för att man är psykopat, utan snarare brist på empati och  konsekvenstänkande etc vilket man även hittar hos barn med npf.
    tyvärr är han otroligt skicklig på att manipulera och ljuga bara för att få sin vilja igenom
  • cruz

Det låter obbigt. Jag tror dock att man kan göra mycket för att lära barn empati. Hoppas den hjälpen som ni får är bra. Jag tror det finns gott om hopp när man uppmärksammar problemen så tidigt. Psykopati är en pesonlighetsstörning precis som borderline eller hur? Den stora skillnaden mellan psykopater och personer med autism är att psykopater har väl utvecklat theory of mind (logisk empati kan man kalla det) vilket är nödvändigt för att kunna manipulera, Personer med autism saknar deller lider brist på  detta. Däremot har psykopater väldigt lite av det som man kallar känslomässig empati och denna typ av empati kan både små barn och människor med autism ha. Eftersom hjärnan hos ett litet barn är under massiv utveckling och väldigt "flexibel" så tror jag att man kan påverka barnet i rätt rikning. Jag tror att det finns gott om psykopater i samhället som det ändå har gått bra för.

• Lavish
    cruz skrev 2012-07-29 22:23:49 följande:
    Det låter obbigt. Jag tror dock att man kan göra mycket för att lära barn empati. Hoppas den hjälpen som ni får är bra. Jag tror det finns gott om hopp när man uppmärksammar problemen så tidigt. Psykopati är en pesonlighetsstörning precis som borderline eller hur? Den stora skillnaden mellan psykopater och personer med autism är att psykopater har väl utvecklat theory of mind (logisk empati kan man kalla det) vilket är nödvändigt för att kunna manipulera, Personer med autism saknar deller lider brist på  detta. Däremot har psykopater väldigt lite av det som man kallar känslomässig empati och denna typ av empati kan både små barn och människor med autism ha. Eftersom hjärnan hos ett litet barn är under massiv utveckling och väldigt "flexibel" så tror jag att man kan påverka barnet i rätt rikning. Jag tror att det finns gott om psykopater i samhället som det ändå har gått bra för.
    Alla människor kan inte lära sig empati, dvs sätta sig in i hur andra människor känner. Men de flesta kan lära sig hur man ska bete sig mot andra ändå. Hade ett ex med Asperger och han hade väldigt svårt att föreställa sig hur andra kände, men han lärde sig helt enkelt utantill, som en läxa, vilka beteenden som är okej och inte okej bland andra människor. Såklart att en del fingertoppskänsla saknades då men det betyder ju ändå att man kan leva med andra människor utan att göra andra eller sig själv illa. Även om det är så illa att man egentligen inte bryr sig om andra, så finns det ju konsekvenser av att bryta mot reglerna så därför kan man ändå lära sig...
  • cruz

Nej alla människor kan inte lära sig empati, men precis som du säger så kan man lära sig hur man bör bete sig. Min autistiska son har svårt för perspektivtagande och därför jobbar vi mycket med att tydliggöra sådana saker. Och visst går det att klara sig utan fingertoppskänslan .  Men man ska ha klart för sig att empatiutveckling sker under hela barndomen och även om en människa med psykopatiska drag alltid kommer att ligga efter i sin empatiutveckling så finns det ju ändå hopp att en 7åring med psykopatiska drag kommer att förbättras under tiden med rätt hjälp. Precis som du skriver så kommer i alla fall en vuxen männsika ha ett annat konsekvenstänkande och kunna bete sig därefter.

• kiriaki

Han behover ju inte bli en hemsk manniska eller bli valdsam mot folk bara for att han har vissa drag at det hallet, sa du behover inte bli ledsen! 

"One out of every 25 business leaders could be psychopathic, a study claims.

The study, conducted by the New York psychologist Paul Babiak, suggests that they disguise the condition by hiding behind their high status, playing up their charm and by manipulating others.

Favourable environmental factors such as a happy childhood mean they can function in a workplace rather than channelling their energies in more violent or destructive ways. Revealing the results in a BBC Horizon documentary, Babiak said: "Psychopaths really aren't the kind of person you think they are.

In fact, you could be living with or married to one for 20 years or more and not know that person is a psychopath.

"We have identified individuals that might be labelled 'the successful psychopath'."

http://www.guardian.co.uk/science/2011/sep/01/psychopath-workplace-jobs-study

• AnniPanni
    bigmama5 skrev 2012-07-29 10:20:37 följande:
    tyvärr är han otroligt skicklig på att manipulera och ljuga bara för att få sin vilja igenom

Min 9 åring är en hejjare på att både ljuga och manipulera i stort sätt jämnt. Hon får utbrott där hon kan barrikadera ett helt rum och kasta saker, hon slåss, skriker vrålar och får blackouter.
    Om jag frågar henne varför hon slåss så kan hon säga allt mellan att för att hon ville eller för att hon var tvungen då det andra barnet började.
    Döda djur gör hon inte för hon är livrädd för allt som rör sig typ (får panikattacker av getingar)...
    Hon har Asperger och ADD diagnoser. Jag ser många av dragen hos hennes pappa ( som jag läääänge trodde var psykopat) men numera förstår att det handlar om bristande empati och impulsivitet mm.
  • pcalma

Det finns två olika typer av empati:
    Kognitiv empati: att förstå hur ens handlingar påverkar andra! Detta är något som utvecklas!
    Affektiv empati: förmågan att känna med någon! Medfödd förmåga!

Tycker han någonsin synd om någon??

Du skriver att han är skicklig på att manipulera! Hade han varit det så hade ni inte märkt ATT han manipulerar.

Svar på tråden psykopatiska drag