• Moonis

Tjock, kraftig, mullig eller stor?

Vad ska man lära sina barn att säga så att det inte låter illa?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tjock, kraftig, mullig eller stor?
  • luvah33
    Moonis skrev 2012-07-28 20:43:18 följande:
    Tyvärr verkar ordet tjock vara så negativt laddat för dom som är större.
    Jag är större (fet) och för mig tycks det tvärtom vara så att ordet tjock är negativt laddat för dom som INTE är tjocka :P jag har inga problem med att kalla mig tjock, eller fet då, eftersom det är vad jag är men de tunnare människorna som finns i mitt liv ba "du är inte tjock!!!! lite mullig bara :))))" och på en dejtingsida har jag fyllt i att jag är STOR vilket folk skriver om till att jag "har kurvor".. hallå haha.

Men för att svara på frågan tycker jag att överviktig känns bäst, om det är någon som är lite överviktig, och fet om det är nån som har mycket övervikt. Tjockis är kanske lite mer skämtsamt? Jag tycker alla funkar. 
  • Vinterankan

Stor behöver inte nödvändigtvis vara tjock tycker jag. Jag har en vän som jag skulle säga är stor men det är hon för att hon är så väldigt lång och hennes kropp är proportionerlig till längden och då blir hon ju väldigt stor. Precis som en kort människa med proportionelig kropp blir väldigt liten. Min stora vän är varken smal, överviktig, tjock, mullig eller kurvig utan helt normal i kroppsbyggnaden.

• Themis

Hm, brukar nog säga rund , eller "välrundad" om jag är positivt inställd till vederbörande.

"Ja, X är ju rätt välrundad just nu, men hen tar nog tag i det så snart det inte är så stressigt på jobbet."

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Wimlan

Jag skulle aldrig säga tjock om nån annan, särskilt inte när mina barn hörde. Vi säger överviktig, kraftig. Vi säger inte heller spinkig, skral utan underviktig, smal om personer som ser ut att må bättre om de la på sig några extra kilo. Tjock är enligt mig ett negativt laddat ord och används i en del skällsord, som t ex "tjockskalle".

• pluvdo

Jag är själv överviktig och gillar inte ordet "tjock" alls. Hellre överviktig. Men helst ser jag förstås att barn och vuxna låter bli att kommentera varandras kroppsform. Eftersom jag själv ogillar ordet "tjock" (som nog är vanligast bland barn) så mycket så kommer jag inte lära sonen att säga så om någon som är överviktig. Inte "fet" heller. Utan i så fall "stor" eller "överviktig".

• Dr Mupp

Tjock, gillar man inte att ses som tjock så sluta vara tjock då. Svårare än så är det inte. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • RosaBabyfilt

Jag kommer nog försöka förklara skillnaden mellan att vara gravt överviktig och att bara vara lite tjock. Skillnaden mellan hälsosamt tjock och ohälsosamt. Och detta med att det är ett väldigt känsligt ämne och något man absolut inte ska prata om högt. Sedan just vilket ord vi väljer kommer inte ha någon som helst betydelse enligt mig.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • InfinityPoint

Kraftig betyder stark, med stor kraft. En överviktig person är inte kraftig, den är fet.

Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Moonis
    InfinityPoint skrev 2012-07-30 20:02:48 följande:
    Kraftig betyder stark, med stor kraft. En överviktig person är inte kraftig, den är fet.
    Fast fet tycker jag låter ännu värre.
  • jelina

Inte låter så illa? Well hello världens mest lättkränkta land...
    Röstade annat då jag kommer lära mina barn samtliga ord. 

• InfinityPoint
    Moonis skrev 2012-07-31 08:52:40 följande:
    Fast fet tycker jag låter ännu värre.

Man ska kalla saker vid sina rätta namn:  En stark person är kraftig, en överviktig är fet.
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Moonis
    InfinityPoint skrev 2012-07-31 10:03:26 följande:
    Man ska kalla saker vid sina rätta namn:  En stark person är kraftig, en överviktig är fet.
    Nja, tjock låter bättre än fet Obestämd
  • Dr Mupp
    Moonis skrev 2012-07-31 11:46:21 följande:
    Nja, tjock låter bättre än fet Obestämd
    Fet är rätt benämning på dem som är feta dvs har fetma. Personen blir inte mindre fet för att man kallar det nått annat. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Moonis
    Dr Mupp skrev 2012-07-31 12:10:08 följande:
    Fet är rätt benämning på dem som är feta dvs har fetma. Personen blir inte mindre fet för att man kallar det nått annat. 
    Nej men man behöver inte använda ett ord som gör andra ledsna. Alla kan inte hjälpa att dom är större.
  • Dr Mupp
    Moonis skrev 2012-07-31 17:35:08 följande:
    Nej men man behöver inte använda ett ord som gör andra ledsna. Alla kan inte hjälpa att dom är större.
    Jo i 99% av fallen är fetman självförvållad. Visst det finns ämnesomsättningssjukdomar, men man behöver fortfarande inte bli fet bara för att man har en ämnesomsättningsjukdom och man kan gå ner trots det. Det är bara jobbigare.

Så vill man inte bli kallad tjock eller fet, se till att hålla sig normalviktig.  
  • Dr Mupp
    LinnyUK skrev 2012-08-05 22:08:17 följande:
    Rund? 
    För mig betyder rund och mullig samma sak, Dvs man ligger på gränsen mellan normalvikt och övervikt.
Svar på tråden Tjock, kraftig, mullig eller stor?