Tjock, kraftig, mullig eller stor?
Vad ska man lära sina barn att säga så att det inte låter illa?
Vad ska man lära sina barn att säga så att det inte låter illa?
Stor behöver inte nödvändigtvis vara tjock tycker jag. Jag har en vän som jag skulle säga är stor men det är hon för att hon är så väldigt lång och hennes kropp är proportionerlig till längden och då blir hon ju väldigt stor. Precis som en kort människa med proportionelig kropp blir väldigt liten. Min stora vän är varken smal, överviktig, tjock, mullig eller kurvig utan helt normal i kroppsbyggnaden.
Hm, brukar nog säga rund , eller "välrundad" om jag är positivt inställd till vederbörande.
"Ja, X är ju rätt välrundad just nu, men hen tar nog tag i det så snart det inte är så stressigt på jobbet."
Jag skulle aldrig säga tjock om nån annan, särskilt inte när mina barn hörde. Vi säger överviktig, kraftig. Vi säger inte heller spinkig, skral utan underviktig, smal om personer som ser ut att må bättre om de la på sig några extra kilo. Tjock är enligt mig ett negativt laddat ord och används i en del skällsord, som t ex "tjockskalle".
Vi använder alla ord beroende på sammanhang.
Jag är själv överviktig och gillar inte ordet "tjock" alls. Hellre överviktig. Men helst ser jag förstås att barn och vuxna låter bli att kommentera varandras kroppsform. Eftersom jag själv ogillar ordet "tjock" (som nog är vanligast bland barn) så mycket så kommer jag inte lära sonen att säga så om någon som är överviktig. Inte "fet" heller. Utan i så fall "stor" eller "överviktig".
Tjock, gillar man inte att ses som tjock så sluta vara tjock då. Svårare än så är det inte.
Jag kommer nog försöka förklara skillnaden mellan att vara gravt överviktig och att bara vara lite tjock. Skillnaden mellan hälsosamt tjock och ohälsosamt. Och detta med att det är ett väldigt känsligt ämne och något man absolut inte ska prata om högt. Sedan just vilket ord vi väljer kommer inte ha någon som helst betydelse enligt mig.
Kraftig betyder stark, med stor kraft. En överviktig person är inte kraftig, den är fet.
Inte låter så illa? Well hello världens mest lättkränkta land...
Röstade annat då jag kommer lära mina barn samtliga ord.
beror väl på vilket av det personen är. Annars är väl överviktig ett bra ord som inte är så känsloladdat som andra ord
Rund?