• Anonym (Frågvis)

    "Man ångrar aldrig ett barn", stämmer det?

    Ofta när jag läser här när det frågas om ifall man ska behålla fröet i mage eller göra abort så är det endel som skriver "man ångrar aldrig ett barn, men en abort", stämmer verkligen det?

    Vi valde att behålla barnet och fick en extremt svår förlossning och start, första året var ett rent helvete med ett sjukt barn och vi föräldrar blev också sjuka pga. situationen. Vi fick professionell hjälp och de sa att vårat fall var ett av de svåraste de haft, så mycket hände och relationen mellan oss föräldrar blev sämre och sämre, vi hade aldrig någon ork eller tid över att glädjas. Allt kretsade kring alla svårigheter barnet och framförallt förlossningen orsakade.

    Flera gånger i början så ångrade jag allt, när jag mådde riktigt dåligt pga. förlossningsdepression så önskade jag att soc kom och tog barnet så vi skulle få tillbaka våra liv, även nu när jag är frisk från den så kan jag tänka på allt som gått förlorat och inte alls blivit kul och mysigt så som alla andra skriver om med sina barn.

    Nu har saker vänt ordentligt och jag skulle inte lämna bort mitt barn för allt i världen, och ångrar inte en sekund men jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag känt att jag ångat allt. När vi fick hjälp så träffade jag flera som hade samma känslor som vi men när man läser här så verkar ingen ha känt så. Är det så eller kan man ångra ett barn?

    Med ångra så tänker jag inte på att man tröttnat och vill sälja barnet när det ligger på golvet på ica och gallskriker över att den inte får en glass utan lite djupare. Jag lämnade aldrig mitt barn så någonting såg till att känslorna att sälja barnet inte genomfördes och det är jag extremt tacksam över.

  • Svar på tråden "Man ångrar aldrig ett barn", stämmer det?
  • Anonym

    Jag tror det är väldigt vanligt, men kanske mera tillåtet för män. Ganska många r´tar trots allt sitt pick och pack och drar.

  • Anonym

    Jag ångrar att jag fick barn. Jag älskar mitt barn, och skulle inte lämna henne för allt i världen, men önskar att jag hade låtit bli att lyssna på min familj och barnets far som bedyrade att allt skulle bli bra, och att mina prioriteringar och önskningar skulle bli annorlunda. 

    Det är de inte, och nu har jag inte längre något val. Jag kan inte resa som jag vill, leva som jag vill eller tänka på mig själv.   

    Jag lever mitt liv för mitt barns skulle som någon jävla martyr och kommer inte att uppleva några av de äventyr jag hoppades på. jag kommer att gå hem från jobbet i novemberkyla och laga fiskpinnar.  

  • ninaflower

    Jag har ångrat mina barn, eller det var väl lite fel tidpunkt de blev till.
    Med vår första hoppade jag av mina studier och ångrade att jag inte hade en färdig examen eller ett jobb sedan.
    Sedan blev jag fort gravid med min andra och då kom tankarna upp med att jag hade varit hemma så länge och kände mig less på situationen.

    För att bryta mitt mönstret gick jag ut på öppna förskolan för att ta kontakt med andra mammor.
    Bara att prata  eller umgås med andra vuxna under några timmar gjorde susen.
    Sedan fick jag hjälp med en psykolog och läkare för tabletter.
    En annan sak som är viktig det är att få vara ett par och inte bara föräldrar..Åka på kryssning, bröllopsresa och på konserter utan barn är också guld värd. 
    Vi har fått tag i en tjej som kan ta och vara barnvakt "Nanny" åt våra barn, vi är enormt glada för henne.  

    Nu är jag inte mamma-ledig mer det blev 2 år och 2 mån är klara..
    Det mesta löser sig som tur var, jag har en liten butik och läser upp min examina vid sidan om.

     

  • Anonym

    Jag kan säga att jag inte ångrar mitt barn med diverse diagnoser, men om jag hade vetat vad jag vet idag så hade h*n inte funnits.

  • Åpoiuyt

    Jag känner mig ofta frustrerad i föräldraskapet, Känner mycket sorg över mitt eget förlorade liv, och ångrar att vi skaffade barn. Jag är ingen dålig förälder för det! Mina barn har det jättebra. Men JAG har det inte så bra. Det är väldigt stor skillnad. Jag ångrar inte mina barn, men jag ångrar att jag är förälder. 


    Känner sorg över alla mina drömmar och alla begränsningar. Allting jag inte kan göra. Är detta allt livet är nu? Vi hade ett väldigt rikt liv innan vi skaffade barn, ingenting saknades. Visst har nya positiva saker adderats i livet, barnen är fantastiska, fina, underbara. Men det är så otroligt mycket som har RADERATS ur vårt och mitt liv! Jag har inget liv känns det som. (och det har även adderats mycket jobbiga saker och vardagsbestyr). 


    Många blir upprörda av att höra en förälder prata om ånger, och avfärdar det som att man är en dålig förälder. Dom kan inte förstå hur en förälder INTE Kan känna samma lycka och glädje som de själva känner. 


    Själv har jag svårt att förstå att fler föräldrar INTE saknar sina gamla liv!? Hur kan man inte saknar det? Nöjda föräldrar pratar ofta om ovillkorlig kärlek, att vara behövd, söta små leenden osv. Det är fint! Men jag hade kärlek i mitt liv innan också. Och även sömn, matro, pengar, drömmar, ett underbart förhållande med min man, TID, FRIHET osv. Det vore ju underbart om man kunde leva på endast kärleken till sina barn. Men jag kan inte det. Kanske om jag varit väldigt olycklig innan vi skaffade barn. Men det var jag inte. Jag saknar det. Och tycker inte att plussidan väger tyngre än minussidan På ett så självklart sätt som många har glädjen att känna. 

  • Anonym (B)

    Det är bara nåt man säger. 
    Man kan ångra sina barn , alla gillar inte sina föräldrar osv.
    Men många vågar ej säga detta öppet. 

  • Anonym (Ffh)
    Åpoiuyt skrev 2023-09-10 09:17:41 följande:

    Jag känner mig ofta frustrerad i föräldraskapet, Känner mycket sorg över mitt eget förlorade liv, och ångrar att vi skaffade barn. Jag är ingen dålig förälder för det! Mina barn har det jättebra. Men JAG har det inte så bra. Det är väldigt stor skillnad. Jag ångrar inte mina barn, men jag ångrar att jag är förälder. 


    Känner sorg över alla mina drömmar och alla begränsningar. Allting jag inte kan göra. Är detta allt livet är nu? Vi hade ett väldigt rikt liv innan vi skaffade barn, ingenting saknades. Visst har nya positiva saker adderats i livet, barnen är fantastiska, fina, underbara. Men det är så otroligt mycket som har RADERATS ur vårt och mitt liv! Jag har inget liv känns det som. (och det har även adderats mycket jobbiga saker och vardagsbestyr). 


    Många blir upprörda av att höra en förälder prata om ånger, och avfärdar det som att man är en dålig förälder. Dom kan inte förstå hur en förälder INTE Kan känna samma lycka och glädje som de själva känner. 


    Själv har jag svårt att förstå att fler föräldrar INTE saknar sina gamla liv!? Hur kan man inte saknar det? Nöjda föräldrar pratar ofta om ovillkorlig kärlek, att vara behövd, söta små leenden osv. Det är fint! Men jag hade kärlek i mitt liv innan också. Och även sömn, matro, pengar, drömmar, ett underbart förhållande med min man, TID, FRIHET osv. Det vore ju underbart om man kunde leva på endast kärleken till sina barn. Men jag kan inte det. Kanske om jag varit väldigt olycklig innan vi skaffade barn. Men det var jag inte. Jag saknar det. Och tycker inte att plussidan väger tyngre än minussidan På ett så självklart sätt som många har glädjen att känna. 


    För min del är det att jag är en äldre mamma, nästan 39 när första kom. 

    Jag hade gjort så otroligt mkt redan att jag verkligen kände mig klar med de delarna. Rest mkt, utbildat mig, gjort karriär. Visst finns saker jag vill göra kvar men de känner jag att tiden finns att återupptäcka när mina två barn är äldre, så har jag några spännande äventyr kvar att bocka av för egen del. Men  jag hade liksom gjort så mkt innan barn att jag inte ser att mer av samma hade gjort mig gladare.
  • Mimosa86
    Anonym (Frågvis) skrev 2012-07-28 22:45:41 följande:
    "Man ångrar aldrig ett barn", stämmer det?

    Ofta när jag läser här när det frågas om ifall man ska behålla fröet i mage eller göra abort så är det endel som skriver "man ångrar aldrig ett barn, men en abort", stämmer verkligen det?

    Vi valde att behålla barnet och fick en extremt svår förlossning och start, första året var ett rent helvete med ett sjukt barn och vi föräldrar blev också sjuka pga. situationen. Vi fick professionell hjälp och de sa att vårat fall var ett av de svåraste de haft, så mycket hände och relationen mellan oss föräldrar blev sämre och sämre, vi hade aldrig någon ork eller tid över att glädjas. Allt kretsade kring alla svårigheter barnet och framförallt förlossningen orsakade.

    Flera gånger i början så ångrade jag allt, när jag mådde riktigt dåligt pga. förlossningsdepression så önskade jag att soc kom och tog barnet så vi skulle få tillbaka våra liv, även nu när jag är frisk från den så kan jag tänka på allt som gått förlorat och inte alls blivit kul och mysigt så som alla andra skriver om med sina barn.

    Nu har saker vänt ordentligt och jag skulle inte lämna bort mitt barn för allt i världen, och ångrar inte en sekund men jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag känt att jag ångat allt. När vi fick hjälp så träffade jag flera som hade samma känslor som vi men när man läser här så verkar ingen ha känt så. Är det så eller kan man ångra ett barn?

    Med ångra så tänker jag inte på att man tröttnat och vill sälja barnet när det ligger på golvet på ica och gallskriker över att den inte får en glass utan lite djupare. Jag lämnade aldrig mitt barn så någonting såg till att känslorna att sälja barnet inte genomfördes och det är jag extremt tacksam över.


    Nu har du och din man haft en otroligt tuff tid- tuffare än de flesta faktisk har. Men tror de flesta föräldrar, kanske inte ångrar, men snarare fånigt då längtar efter en tid de kan få vara själva, vara med varandra, ha tid att gör vad man själv vill eller ha tid att inte behöva lägga på något särskilt.

    Att skaffa barn är tufft. Ger mycket lycka men också olycka. Det här risa skimret som kavlas ut av sociala media vet de flesta bara är rent bog- eller det varar en kort stund. Vardagen är mer oglamorös. Men givande.

    Även om jag stundvis längtar efter egentid så kan jag inte se vad jag skulle fylla tiden med om jag inte hade barn. Mer resor? Mer brunch? Mer löpträning? Mer fester?Jag var redan ganska mätts på detta innan jag fick barnen. Nu är en resa, en brunch och extra tid att löpträna rena lyxen som jag njuter extra av när det är möjligt.

    nej ångrar barn gör man inte, men man kan längta bort för en stund. Om an är en sund människa :D
  • Anonym (Fredrika)

    Man kan absolut ångra ett barn och att man blev förälder.

    Goda vänner till mig gör det. De var länge inne på att inte ha några barn, men föll till slut för normen och skaffade barn. De har en mentalt gravt funktionsnedsatt son med multipla diagnoser, och livet med honom är en ständig kamp som aldrig tar slut. Troligtvis kommer de att behöva ta ansvar för och sköta om honom så länge de lever, han kommer inte att kunna ha ett normalt liv. 

    De älskar honom, men säger att hade de kunnat spola tillbaka tiden hade de absolut inte skaffat barn.

  • Hjelm

    Jag tror att väldigt få föräldrar skulle uttrycka sig som så att de ångrar barnet, för det älskar de ju (får man hoppas). Det är svårt att säga att man ångrar någon man älskar.

    Men jag tror det är fullt möjligt och inte särskilt ovanligt att känna stark kärlek till sitt barn men ändå på sätt och vis ångra att man blev förälder. Känna i efterhand att "det här var verkligen inte något för mig, och hade jag kunnat förutspå hur det skulle bli att vara förälder hade jag avstått".

  • Anonym (2012)
    Anonym (Frågvis) skrev 2012-07-28 22:45:41 följande:
    "Man ångrar aldrig ett barn", stämmer det?

    Ofta när jag läser här när det frågas om ifall man ska behålla fröet i mage eller göra abort så är det endel som skriver "man ångrar aldrig ett barn, men en abort", stämmer verkligen det?

    Vi valde att behålla barnet och fick en extremt svår förlossning och start, första året var ett rent helvete med ett sjukt barn och vi föräldrar blev också sjuka pga. situationen. Vi fick professionell hjälp och de sa att vårat fall var ett av de svåraste de haft, så mycket hände och relationen mellan oss föräldrar blev sämre och sämre, vi hade aldrig någon ork eller tid över att glädjas. Allt kretsade kring alla svårigheter barnet och framförallt förlossningen orsakade.

    Flera gånger i början så ångrade jag allt, när jag mådde riktigt dåligt pga. förlossningsdepression så önskade jag att soc kom och tog barnet så vi skulle få tillbaka våra liv, även nu när jag är frisk från den så kan jag tänka på allt som gått förlorat och inte alls blivit kul och mysigt så som alla andra skriver om med sina barn.

    Nu har saker vänt ordentligt och jag skulle inte lämna bort mitt barn för allt i världen, och ångrar inte en sekund men jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag känt att jag ångat allt. När vi fick hjälp så träffade jag flera som hade samma känslor som vi men när man läser här så verkar ingen ha känt så. Är det så eller kan man ångra ett barn?

    Med ångra så tänker jag inte på att man tröttnat och vill sälja barnet när det ligger på golvet på ica och gallskriker över att den inte får en glass utan lite djupare. Jag lämnade aldrig mitt barn så någonting såg till att känslorna att sälja barnet inte genomfördes och det är jag extremt tacksam över.


    Tråden är mer 11 år gammal.
  • Anonym (Fredrika)
    Anonym (2012) skrev 2023-09-10 16:19:26 följande:
    Tråden är mer 11 år gammal.
    Och? Ämnet som sådant är väl fortfarande lika aktuellt.
Svar på tråden "Man ångrar aldrig ett barn", stämmer det?