• Jane1983

    Utveckling efter stroke

    Hej!

    Jag vill fråga er som varit med om neonatal stroke med era barn. Min dotter fick det.

    Min flicka är nu snart 4 månader (nästa v) och vi börjar märka skillnad på hand-förmågan på högerhanden.

    Hon försöker gripa saker med höger (alltså den drabbade handen) och den är inte passiv när den "friska handen" sträcker efter leksaker. Men hon är fumlig och klumpig med sin högerhand, det är även väldigt oprecisa rörelser.
     Om hon exempelvis ska ta en en leksak med höger närmar hon sig den med knuten högerhand och öppnar fel fingrar (olika, ibland ringfinger och lillfinger, ibland alla och ibland långfinger och ringfinger, exempelvis).
     Hon är också mer "hackig" i sina rörelser på höger handen. Men som sagt, då vi låter henne leka med båda händerna (vi kör en egen amatör-habiliterings-variant där vi hindrar den friska handen då och då från lek) så är högerhanden alltså inte passiv utan används som en hjälphand så att säga.

    Hon håller oftast (inte alltid, kanske 60%) högerhanden knuten, med tummen både i och utanför handen.

    Vidare färdigheter är:
    Båda hennes ben bär henne (länge!) när vi håller i henne och hon kan även trycka upp sig sj med dem.
    Hon gillar inte att ligga på mage men kan hålla upp huvudet osv när hon gör det (dock inga "mini-armhävningar" än)
    Hon är extremt "me", hon följer mig med blicken, skrattar och interagerar mkt.
    Hon kan redan sitta kort, vet dock ej om det beror på tjocka magen eller så men hon tar ju emot med båda händerna.
    Hon har rullat från mage till rygg en gång igår men inte mer.
    Äter bra, sover bra.

    Så.. Min fråga är om ngn känner igen sig i det jag berättar om, hur har det gått för era prinsar och prinssesor? Hur har NI hjälpt dem? Vad kan jag göra?

    Är så oerhört tacksam för svar!

     

  • Svar på tråden Utveckling efter stroke
  • Snöviolen

    Jag är moster till en pojke som också drabbades av samma sak som din dotter. Han är snart 3 år och han har utvecklats helt normalt. Jag vet att han åt medicin i 6 månader.

Svar på tråden Utveckling efter stroke