• Flickanx2

Vad vill vi helst ha? Spännande att se....

Vad är det vi helst vill ha/se?

128
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad vill vi helst ha? Spännande att se....
  • CeeJay

Vill helst ha? Se som reklam eller? Båda såklart, plus även reklam med ännu större/tjockare vanliga människor för att väga upp och att ALLA fick vara med (så att säga)

• Flickanx2
    CeeJay skrev 2012-08-03 15:50:08 följande:
    Vill helst ha? Se som reklam eller? Båda såklart, plus även reklam med ännu större/tjockare vanliga människor för att väga upp och att ALLA fick vara med (så att säga)
    Nä, inte som reklam.... eller förresten, man får tolka det som man vill. Hur man vill att det kvinnliga idealet i vårt samhälle ska se ut. Eller vad man som kille (eller Tjej;) vill ha sin partner. Eller hur man helst vill se ut själv.

Ja, jag tycker också att alla är lika fina. Fast jag är inte säker på att alla gör det. Vore kul att se hur folk röstar;) 
    128
  • slazh

Jag föredrar det nedre men jag tycker alla ska vara representerade i media och med alla menar jag inte bara kroppstypen på dom här två bilderna

• slazh

Borde inte den här tråden ligga under skönhet istället för nöje förresten

• Vinterankan

Tycker det är tråkigt att det antingen är jättesmalt eller mulligt. Kan det inte vara normalt bara?

• Flickanx2
    slazh skrev 2012-08-03 16:31:07 följande:
    Borde inte den här tråden ligga under skönhet istället för nöje förresten
    haahaa, ja... visste inte var jag skulle lägga den. Har aldrig gjort ngn omröstningstråd. Kan man flytta den? Eller så får den ligga kvar. 
    128
  • läkarstudent

Jag vet inte riktigt vad jag ska rösta. Köper jag underkläder vill jag se hur de sitter på någon med min egen kroppstyp (=normalviktig med normalstora bröst), så att jag kan få en bild av hur de kommer sitta på mig. Om jag köper tvål är det enda jag bryr mig om att tvålen i sig är bra, så där spelar det ingen som helst roll hur modellerna ser ut. Men jag röstar väl på den översta då, för texten på den andra är lite löjlig tycker jag. Vadå real beauty, liksom? Är man bara snygg på riktigt om man är mullig, eller vadå?

• slazh
    läkarstudent skrev 2012-08-03 17:00:10 följande:
    Jag vet inte riktigt vad jag ska rösta. Köper jag underkläder vill jag se hur de sitter på någon med min egen kroppstyp (=normalviktig med normalstora bröst), så att jag kan få en bild av hur de kommer sitta på mig. Om jag köper tvål är det enda jag bryr mig om att tvålen i sig är bra, så där spelar det ingen som helst roll hur modellerna ser ut. Men jag röstar väl på den översta då, för texten på den andra är lite löjlig tycker jag. Vadå real beauty, liksom? Är man bara snygg på riktigt om man är mullig, eller vadå?
    Kanske dom menar med "Real" i sammanhanget att så ser riktiga som i vanliga (många / dom flesta) kvinnor ut
  • April barn

Både och men gärna en blandning av dem

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 27 Januari 2013 ♥
  • rriot

Eller så kunde man sluta recensera kvinnors kroppar kanske?

• slazh
    rriot skrev 2012-08-03 17:22:01 följande:
    Eller så kunde man sluta recensera kvinnors kroppar kanske?
    Jag tycker det kan va lite intressant att veta vad folk tycker och så länge man uttrycker sig värdigt och inte sårar nån är det väl helt okej. Du kanske kan starta en tråd där man recenserar mäns kroppar om det känns bättre?
  • BinaBurner

Jag valde båda... Egentligen tycker jag att det lite mulligare är finare, för jag har så himla svårt för pinnsmala ben.

• Lapsang

Översta alternativet är mer estetiskt tilltalande och jag jämför mig inte med modeller så mår inte dåligt av att jag ser mer ut som nedersta. Men nu väntar jag en dotter så vill nog förorda nedersta ändå..

• rriot
    slazh skrev 2012-08-03 18:56:32 följande:
    Jag tycker det kan va lite intressant att veta vad folk tycker och så länge man uttrycker sig värdigt och inte sårar nån är det väl helt okej. Du kanske kan starta en tråd där man recenserar mäns kroppar om det känns bättre?
    Det intressanta är väl ändå att man inte gör det? Man recenserar inte mäns kroppar .

Min kommentar var inte menad att vara det minsta snäsig utan mer som något man kanske borde fundera över.
    Det jag menar är att det är så förbannat tråkigt att ha en debatt som går ut på att man pushar på "bättre", sundare, friskare ideal när det gäller kvinnor. Vi pratar ju om det jämt, om hur bra det är med modeller som ser ut
    som "riktiga" kvinnor, o.s.v. Men det är så himla sällan någon ställer sig frågan varför kvinnor ska bedömas
    utifrån hur dom ser ut hela tiden? Varför vi inte så med män?  Och sen undrar vi varför sjuåriga flickor svälter sig själva..

Ta fem minuter och titta på det här;

Jean Kilbourne, en kvinna som forskat om reklam i 30 år gör föreläsningar på temat angående hur kvinnor porträtteras i media; d.v.s som objekt och vad som händer när vi gör kvinnor till objekt.
    Fantastiskt intressant!

(Sorry för att jag kapat vad jag tänker mig ska vara en lättsam tråd, men själv blir jag faktiskt bara deppig av det konstanta värderandet av kvinnors kroppar)

(Sorry för att kapa en "rolig" tråd, men jag önskar att vi någon gång kommer tänka annorlunda kring det här.)

• slazh
    rriot skrev 2012-08-04 12:12:04 följande:
    Det intressanta är väl ändå att man inte gör det? Man recenserar inte mäns kroppar .

Min kommentar var inte menad att vara det minsta snäsig utan mer som något man kanske borde fundera över.
    Det jag menar är att det är så förbannat tråkigt att ha en debatt som går ut på att man pushar på "bättre", sundare, friskare ideal när det gäller kvinnor. Vi pratar ju om det jämt, om hur bra det är med modeller som ser ut
    som "riktiga" kvinnor, o.s.v. Men det är så himla sällan någon ställer sig frågan varför kvinnor ska bedömas
    utifrån hur dom ser ut hela tiden? Varför vi inte så med män?  Och sen undrar vi varför sjuåriga flickor svälter sig själva..

Ta fem minuter och titta på det här;
    " target="_blank">

Jean Kilbourne, en kvinna som forskat om reklam i 30 år gör föreläsningar på temat angående hur kvinnor porträtteras i media; d.v.s som objekt och vad som händer när vi gör kvinnor till objekt.
    Fantastiskt intressant!

(Sorry för att jag kapat vad jag tänker mig ska vara en lättsam tråd, men själv blir jag faktiskt bara deppig av det konstanta värderandet av kvinnors kroppar)

(Sorry för att kapa en "rolig" tråd, men jag önskar att vi någon gång kommer tänka annorlunda kring det här.)
    Jag tycker inte att du kapar tråden utan istället bidrar till diskussionen.

Det finns väl ett rådande ideal för män också. Dom männen som visas i media har ju precis som kvinnorna en viss kroppstyp. Om man kollar på "Dove real beauty campaign" så försöker dom ju att motarbeta kvinnoidealet som råder. Jag upplever att män också bedöms för hur dom ser ut precis som kvinnor även om kvinnor objektifieras mer än vad män gör. Genom att skapa en sån här tråd så ifrågasätter man ju det rådande idealet och skapar en diskussion kring det rådande kvinnoidealet kanske för att TS själv inte tycker att det är så bra med ett ideal. Jag tycker att man ska ha acceptans gentemot andras kroppar men så är det inte idag utan folk trycker ner dom som inte passar in i idealen och det gäller både män och kvinnor. Kanske för man höra att man är både fet och äcklig om man ligger några kilon över idealet. Ett ideal som för kvinnor ofta ligger på gränsen till undervikt (enligt BMI-skalan).

Du säger: "Eller så kunde man sluta recensera kvinnors kroppar kanske?"
    Men om man inte öppet diskuterar och ifrågasätter idealen hur ska vi då kunna förändra dom?
  • rriot
    slazh skrev 2012-08-04 17:56:02 följande:
    Jag tycker inte att du kapar tråden utan istället bidrar till diskussionen.

Det finns väl ett rådande ideal för män också. Dom männen som visas i media har ju precis som kvinnorna en viss kroppstyp. Om man kollar på "Dove real beauty campaign" så försöker dom ju att motarbeta kvinnoidealet som råder. Jag upplever att män också bedöms för hur dom ser ut precis som kvinnor även om kvinnor objektifieras mer än vad män gör. Genom att skapa en sån här tråd så ifrågasätter man ju det rådande idealet och skapar en diskussion kring det rådande kvinnoidealet kanske för att TS själv inte tycker att det är så bra med ett ideal. Jag tycker att man ska ha acceptans gentemot andras kroppar men så är det inte idag utan folk trycker ner dom som inte passar in i idealen och det gäller både män och kvinnor. Kanske för man höra att man är både fet och äcklig om man ligger några kilon över idealet. Ett ideal som för kvinnor ofta ligger på gränsen till undervikt (enligt BMI-skalan).

Du säger: "Eller så kunde man sluta recensera kvinnors kroppar kanske?"
    Men om man inte öppet diskuterar och ifrågasätter idealen hur ska vi då kunna förändra dom?
    Jag förstår ju poängen, absolut! Det jag tycker är tråkigt är att det sällan ifrågasätts varför kvinnors utseende ska vara det främsta målet med vår existens? Att jag som kvinna bedöms efter mitt utseende snarare än min person är nånting som jag inte vill vara med om, jag vill hellre höra att jag är rolig, smart, fantastisk o.s.v av mina vänner än att dom kommenterar "Vad snygg du är idag!" Förstår du vad jag menar? Nu menar jag inte heller att utseendeinriktad bekräftelse alltid är dåligt, men det är så lätt att se den rådande normen om hur speciellt kvinnor pratar om varandra i sociala medier o.s.v; fokus är på utseendet konstant.

Det där med män..tja. Såg du lite av den videon jag postade? Jean Kilbourne pratar just om det faktum att män skyndar långsamt efter, d.v.s att mer och mer reklam objektifierar också män men det är inte i närheten av samma utsträckning som man går över gränserna med kvinnor. Om du på något vis kan se dokumentären, så gör det! En riktig ögonöppnare kring hur man talar om kvinnor som om dom vore just...utställningsföremål.

För mig blir det alltså fel när jag ser kampanjer som strävar efter "bättre" ideal, när dom för mig istället förstärker precis den där känslan av att jag som kvinna är någon som ska betraktas, snarare än en handlande, tänkande människa. Sen är det såklart jag uppskattar att man talar om idealen snarare än struntar i det, men som sagt, jag känner att man är helt fel ute om man vill ha någon förändring.

• slazh

Då förstår jag mycket bättre hur du menar.

"Det jag tycker är tråkigt är att det sällan ifrågasätts varför kvinnors utseende ska vara det främsta målet med vår existens?"

Många kvinnor och framförallt yngre tjejer skapar ju problemet med sin utseendefixering. Det är väldigt mycket smink, mode, viktminskningstips, träning, skönhetsbehandlingar och liknande. I sin egen utseendefixering så kommenterar dom ju även hur andra ser ut. Till exempel i sociala medier på nätet. I tjejtidningarna är det massor av utseendefixering och i herrtidningarna är det bilder på halvnakna tjejer istället. Kollar man här på familjeliv så är det ju tyvärr samma utseendefixering här under vissa forum så jag kan förstå din frustration. Fast den här tråden är i och för sig inte en i raden "Nu blir vi slanka och fina till beach 2012", "Prenumeration på skönhetsboxar" eller liknande trådar. Det enda man kan göra är väl att inte va en del av det. Det är ju tråkigt att vi lever i ett så utseendefixerat samhälle.

Svar på tråden Vad vill vi helst ha? Spännande att se....